Saker som irriterar
Moderator: Redaktion
Saker som irriterar
Installerade igår och har inte kört idag.
Blir nästan skeptisk nu haha.
Förväntar mig nästan att min bil förvandlas till en kinesisk pip-pip, pling-plingbil.
Blir nästan skeptisk nu haha.
Förväntar mig nästan att min bil förvandlas till en kinesisk pip-pip, pling-plingbil.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Senaste version 2024.26
Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
Förut tvekade jag för att använda Autopilot eftersom det stör musikupplevelsen med pling och dämpat ljud...
Nu vill jag inte ens använda farthållaren eftersom det stör musikupplevelsen
Jag hade kunnat leva med ljudet om inte dämpningen fanns där... Otroligt pinsamt när man dunkar musik för passagerare
Förut tvekade jag för att använda Autopilot eftersom det stör musikupplevelsen med pling och dämpat ljud...
Nu vill jag inte ens använda farthållaren eftersom det stör musikupplevelsen

Jag hade kunnat leva med ljudet om inte dämpningen fanns där... Otroligt pinsamt när man dunkar musik för passagerare

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vad kommer i nästa uppdatering, pling vid hastighetsöverträdelse eller bortkoppling av parkeringssensorer?Nicklas skrev: ↑25 aug 2024 14:52Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
Nu vill jag inte ens använda farthållaren eftersom det stör musikupplevelsen![]()
Jag hade kunnat leva med ljudet om inte dämpningen fanns där... Otroligt pinsamt när man dunkar musik för passagerare![]()
Var det inte meningen att bilen skulle bli bättre OTA?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Pling vid hastighetsöverträdelse är obligatoriskt på alla bilar oavsett tillverkare från 2024, dock går det att få tyst på men aktiveras igen varje gång bilen startas.mikebike skrev: ↑25 aug 2024 15:18Vad kommer i nästa uppdatering, pling vid hastighetsöverträdelse eller bortkoppling av parkeringssensorer?Nicklas skrev: ↑25 aug 2024 14:52Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
Nu vill jag inte ens använda farthållaren eftersom det stör musikupplevelsen![]()
Jag hade kunnat leva med ljudet om inte dämpningen fanns där... Otroligt pinsamt när man dunkar musik för passagerare![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Tror han menar att bilen man köpt med vissa förutsättningar ändrats i efterhand, än så länge så gäller det obligatoriska bara de nya bilarna men skulle med samma logik plötsligt kunna ramla in som obligatoriskt på alla Teslas bilar oavsett ålder....holden skrev: ↑25 aug 2024 18:21Pling vid hastighetsöverträdelse är obligatoriskt på alla bilar oavsett tillverkare från 2024, dock går det att få tyst på men aktiveras igen varje gång bilen startas.mikebike skrev: ↑25 aug 2024 15:18Vad kommer i nästa uppdatering, pling vid hastighetsöverträdelse eller bortkoppling av parkeringssensorer?Nicklas skrev: ↑25 aug 2024 14:52Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- mikebike
- Teslaägare
Ja, men frågan är när Tesla "uppdaterar" gamla bilar så att de också plingar när man kör för fort?holden skrev: ↑25 aug 2024 18:21Pling vid hastighetsöverträdelse är obligatoriskt på alla bilar oavsett tillverkare från 2024, dock går det att få tyst på men aktiveras igen varje gång bilen startas.mikebike skrev: ↑25 aug 2024 15:18Vad kommer i nästa uppdatering, pling vid hastighetsöverträdelse eller bortkoppling av parkeringssensorer?Nicklas skrev: ↑25 aug 2024 14:52Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
Beror på hur länge man tänker underhålla olika typer av undantagshantering i alla versioner av programvaran, det blir mycket att hålla ordning på över tid.mikebike skrev: ↑25 aug 2024 18:45Ja, men frågan är när Tesla "uppdaterar" gamla bilar så att de också plingar när man kör för fort?holden skrev: ↑25 aug 2024 18:21Pling vid hastighetsöverträdelse är obligatoriskt på alla bilar oavsett tillverkare från 2024, dock går det att få tyst på men aktiveras igen varje gång bilen startas.mikebike skrev: ↑25 aug 2024 15:18Vad kommer i nästa uppdatering, pling vid hastighetsöverträdelse eller bortkoppling av parkeringssensorer?Nicklas skrev: ↑25 aug 2024 14:52Jag trodde inte det skulle vara så jobbigt...
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Känns som jag missar något. Kör på 2024.26.7 och var innan jag laddade ned den orolig för en massa pling och plongande. Men hos mig har inte ett enda ljud tillkommit. Den plongar när man aktiverar farthållaren, men det har den alltid gjort. Ganska tyst och dovt plong dessutom.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Tidigare kunde man stänga av plinget, det går inte längre. Om det stör beror väl på hur man använder farthållaren. Jag använder den på landsväg och motorväg och låter den vara på när jag slagit på den, så det är sällan det plingar. Det stör mig inte jättemycket.xms67 skrev: ↑26 aug 2024 00:07Känns som jag missar något. Kör på 2024.26.7 och var innan jag laddade ned den orolig för en massa pling och plongande. Men hos mig har inte ett enda ljud tillkommit. Den plongar när man aktiverar farthållaren, men det har den alltid gjort. Ganska tyst och dovt plong dessutom.
Vilken tur att jag läste detta innan jag installerade något nytt! Jag kommer definitivt att avvakta så länge som möjligt. Jag har ingen lust att få en massa plingande i bilen bara för att man råkar köra några kilometer i timmen för fort.
Jag har även satt ett skydd på kameran inne i bilen, eftersom den felaktigt ansåg att jag inte var uppmärksam, trots att jag faktiskt tittade rakt fram när jag körde. Samma sak hände när jag bytte fil och tittade i sidospeglarna eller bara kollade hastighetsmätaren. Det gjorde mig riktigt frustrerad, speciellt eftersom jag hade sett fram emot att använda just den här kameraövervakningen för att slippa hålla ett krampaktigt grepp om ratten.
Efter att ha fått fem 'strikes' inom en vecka och blivit avstängd från Autopiloten under en längre tid, är jag väldigt irriterad över att Tesla ens har rätt att stänga av funktioner så här godtyckligt. Det stör mig något enormt. Sedan jag satte på kameraskyddet har jag i alla fall sluppit detta problem, även om det känns lite fånigt att behöva justera ratten var tionde sekund på motorvägen. Jag kan inte förstå hur de som inte upplever det här problemet klarar sig – de måste ju hänga i ratten hela tiden (lägga vikt åt olika håll, svänga).
Den riktiga FSD'n som finns i USA behövs i Sverige / EU för att kompensera alla tokiga nya saker som autopiloten håller på med idag.
Jag har även satt ett skydd på kameran inne i bilen, eftersom den felaktigt ansåg att jag inte var uppmärksam, trots att jag faktiskt tittade rakt fram när jag körde. Samma sak hände när jag bytte fil och tittade i sidospeglarna eller bara kollade hastighetsmätaren. Det gjorde mig riktigt frustrerad, speciellt eftersom jag hade sett fram emot att använda just den här kameraövervakningen för att slippa hålla ett krampaktigt grepp om ratten.
Efter att ha fått fem 'strikes' inom en vecka och blivit avstängd från Autopiloten under en längre tid, är jag väldigt irriterad över att Tesla ens har rätt att stänga av funktioner så här godtyckligt. Det stör mig något enormt. Sedan jag satte på kameraskyddet har jag i alla fall sluppit detta problem, även om det känns lite fånigt att behöva justera ratten var tionde sekund på motorvägen. Jag kan inte förstå hur de som inte upplever det här problemet klarar sig – de måste ju hänga i ratten hela tiden (lägga vikt åt olika håll, svänga).
Den riktiga FSD'n som finns i USA behövs i Sverige / EU för att kompensera alla tokiga nya saker som autopiloten håller på med idag.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
- mikebike
- Teslaägare
Än så länge är "köraförfortplinget" inte infört retroaktivt, bara farthållarplinget.deffe skrev: ↑26 aug 2024 09:07Vilken tur att jag läste detta innan jag installerade något nytt! Jag kommer definitivt att avvakta så länge som möjligt. Jag har ingen lust att få en massa plingande i bilen bara för att man råkar köra några kilometer i timmen för fort.
Jag har också täckt över kameran, och när jag kör långt ensam har jag en vikt på ratten så att jag hålla i den som jag vill (med båda händerna).
”Från ett verktyg för att ta mig från plats A till B, till en otroligt komplex produkt som ständigt behöver uppdateras och underhållas. Ju fler finesser desto mer som kan gå sönder. Jag vågar knappt tänka på hur mycket som kommer att strula när dessa bilar är 7-8 år gamla. Om de överhuvudtaget rullar då.”
Tycker det låter som en beskrivning av ICE snarare än elbilar som endast behöver uppdatera mjukvaran, undrar hur hans fossil-Ford pickup funkar om 7-8 år utan en mängd fysiska servicar och utbyte av delar och vätskor.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Fåården kommer inte att pling plånga i tid och otid.holden skrev: ↑26 aug 2024 10:19”Från ett verktyg för att ta mig från plats A till B, till en otroligt komplex produkt som ständigt behöver uppdateras och underhållas. Ju fler finesser desto mer som kan gå sönder. Jag vågar knappt tänka på hur mycket som kommer att strula när dessa bilar är 7-8 år gamla. Om de överhuvudtaget rullar då.”
Tycker det låter som en beskrivning av ICE snarare än elbilar som endast behöver uppdatera mjukvaran, undrar hur hans fossil-Ford pickup funkar om 7-8 år utan en mängd fysiska servicar och utbyte av delar och vätskor.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Nicklas
- Teslaägare
Bara för att vara tydlig; det jobbiga (tycker jag) är inte plinget i sig, utan dämpandet av allt annat ljud.
- ofta när jag kör är det rondeller, korsningar, avbrott hela tiden... och det är en sak om det plingar hela tiden... men att musiken dämpas samtidigt är riktigt störande och pinsamt när man sitter och vill lyssna på musik/poddar
- ofta när jag kör är det rondeller, korsningar, avbrott hela tiden... och det är en sak om det plingar hela tiden... men att musiken dämpas samtidigt är riktigt störande och pinsamt när man sitter och vill lyssna på musik/poddar

- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Är det verkligen värt att använda farthållare eller AP om det är rondeller, korsningar, och avbrott hela tiden?Nicklas skrev: ↑26 aug 2024 12:20Bara för att vara tydlig; det jobbiga (tycker jag) är inte plinget i sig, utan dämpandet av allt annat ljud.
- ofta när jag kör är det rondeller, korsningar, avbrott hela tiden... och det är en sak om det plingar hela tiden... men att musiken dämpas samtidigt är riktigt störande och pinsamt när man sitter och vill lyssna på musik/poddar![]()
Svart Model Y Performance
Hmmm installerade senaste och nu funkar ej vyn för sidokamerorna när man backar.
Rattomstart eller vad?
Rattomstart eller vad?
Men du ser vyn bakåt? Dra bilden uppåt. Går att dölja sidovyerna genom att dra ner.
Ahh, ok ska kolla. Hade redan backat in och ville inte backa igen för att testa.
Tack!!!
Testade nyss med både Spotify, Youtube Music och musik via bluetooth. Ingen av ljudkällorna dämpas för mig när det plingplongar för farthållare eller autopilot på/av. Inget jag lyckas notera iaf.
Model 3 2022, v2024.26.7.
Testade också fram och tillbaka att aktivera AP och farthållare på olika sätt. Lyckades inte heller få ljudet att dämpas.
Använder AP blandat med farthållare väldigt ofta i stadstrafik. Val efter om det finns bra linjer eller mycket refuger etc. Har S3XY button på baksidan av ratten för on/off. Lätt att stänga av in i rondell och sätta på igen ut. Som bonus så slutar bilen även att blinka. Bästa försäkringen för att inte åka för fort på 40 sträckor. Dessutom ska det enligt statistik från Tesla vara 5x lägre olycksrisk med AP, då bilen snabbare ingriper.
- Nicklas
- Teslaägare
Precis därför jag vill använda AP men jag stör mig på ljudet som dämpas (ok, ibland gör det inte det... har inte kommit fram till ett mönster där änLurence skrev: ↑26 aug 2024 21:54Testade också fram och tillbaka att aktivera AP och farthållare på olika sätt. Lyckades inte heller få ljudet att dämpas.
Använder AP blandat med farthållare väldigt ofta i stadstrafik. Val efter om det finns bra linjer eller mycket refuger etc. Har S3XY button på baksidan av ratten för on/off. Lätt att stänga av in i rondell och sätta på igen ut. Som bonus så slutar bilen även att blinka. Bästa försäkringen för att inte åka för fort på 40 sträckor. Dessutom ska det enligt statistik från Tesla vara 5x lägre olycksrisk med AP, då bilen snabbare ingriper.

Håller med. Önskar att man just kunde stänga av dämningsfunktionen.Nicklas skrev: ↑26 aug 2024 12:20Bara för att vara tydlig; det jobbiga (tycker jag) är inte plinget i sig, utan dämpandet av allt annat ljud.
- ofta när jag kör är det rondeller, korsningar, avbrott hela tiden... och det är en sak om det plingar hela tiden... men att musiken dämpas samtidigt är riktigt störande och pinsamt när man sitter och vill lyssna på musik/poddar![]()

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Om ljudet dämpas eller inte beror ju på vilken volym man har på musiken/radion.Nicklas skrev: ↑26 aug 2024 22:05Precis därför jag vill använda AP men jag stör mig på ljudet som dämpas (ok, ibland gör det inte det... har inte kommit fram till ett mönster där änLurence skrev: ↑26 aug 2024 21:54Testade också fram och tillbaka att aktivera AP och farthållare på olika sätt. Lyckades inte heller få ljudet att dämpas.
Använder AP blandat med farthållare väldigt ofta i stadstrafik. Val efter om det finns bra linjer eller mycket refuger etc. Har S3XY button på baksidan av ratten för on/off. Lätt att stänga av in i rondell och sätta på igen ut. Som bonus så slutar bilen även att blinka. Bästa försäkringen för att inte åka för fort på 40 sträckor. Dessutom ska det enligt statistik från Tesla vara 5x lägre olycksrisk med AP, då bilen snabbare ingriper.)
Jag har inte stört mig på plingandet men jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker i bilen och då är det störigt att ljudet ibland helt försvinner när det plingar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04