Tyvärr så lever våra svenska A-traktorer på undantag och man är försiktig med att ändra reglerna för att inte reta upp EU.
Mopedbilslobbyn är stark och om man ändrar reglerna för mycket så är risken stor att A-traktorer blir förbjudna.
Och det finns mycket problem och brister med mopedbilarna men det största problemet är att det helt saknas krav på krocksäkerhet.
Jag tycker man gott kan avskaffa både A-traktorer och mopedbilar. Skitfordon som inte har på vägarna att göra.
Tyvärr så lever våra svenska A-traktorer på undantag och man är försiktig med att ändra reglerna för att inte reta upp EU.
Mopedbilslobbyn är stark och om man ändrar reglerna för mycket så är risken stor att A-traktorer blir förbjudna.
Och det finns mycket problem och brister med mopedbilarna men det största problemet är att det helt saknas krav på krocksäkerhet.
Jag tycker man gott kan avskaffa både A-traktorer och mopedbilar. Skitfordon som inte har på vägarna att göra.
Vore inte en dag för tidigt.
Håller med eftersom jag har svårt att se uppsidan annat än att det säkert är roligt för ungdomarna, är det verkligen värt ett antal dödsolyckor som följer av att ha barn i trafikfarliga fordon på vägarna? I storstadsregionerna är det ju totalt hål i huvudet att låta tonåringar ta hela pendlarkollektivet som gisslan varje morgon och eftermiddag, vilket triggar irritation och livsfarliga omkörningar plus allmän försening till hög samhällskostnad.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Så då ska vi också förbjuda mopeder?
Det är en moped.
Är det för trångt att köra om en mopedbil ska du antagligen inte köra om mopeden heller.
Edit: Innan man införde körkort för moped klass 1 så var det enda kravet för att köra moped att du fyllt 15.
Mopeden fick visserligen bara gå 30km/h men nu som då trimmades det friskt. Ser inte den STORA skillnaden.
Det är en moped.
Är det för trångt att köra om en mopedbil ska du antagligen inte köra om mopeden heller.
Edit: Innan man införde körkort för moped klass 1 så var det enda kravet för att köra moped att du fyllt 15.
Mopeden fick visserligen bara gå 30km/h men nu som då trimmades det friskt. Ser inte den STORA skillnaden.
Tror aldrig jag sett någon moped i morgontrafiken, det är väl för obekvämt så då åker man buss istället. Inför dispensmöjlighet för de som verkligen behöver en traktor för att hjälpa till på gården, det var ju ursprungstanken med hela systemet - trafiken är faktiskt ingen lekstuga.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Det är en moped.
Tror aldrig jag sett någon moped i morgontrafiken, det är väl för obekvämt så då åker man buss istället. Inför dispensmöjlighet för de som verkligen behöver en traktor för att hjälpa till på gården, det var ju ursprungstanken med hela systemet - trafiken är faktiskt ingen lekstuga.
I det ursprungliga citatet höll du med om att förbjuda både A-traktor och mopedbilar för att bla. förhindra dödsolyckor. Eftersom jag är av uppfattningen att köra mopedbil är lika säkert som att köra tvåhjulig moped undrar jag om du också vill förbjuda dessa då de i mitt tycker är lika dåliga ur säkerhetssynpunkt?
Det är en moped.
I det ursprungliga citatet höll du med om att förbjuda både A-traktor och mopedbilar för att bla. förhindra dödsolyckor. Eftersom jag är av uppfattningen att köra mopedbil är lika säkert som att köra tvåhjulig moped undrar jag om du också vill förbjuda dessa då de i mitt tycker är lika dåliga ur säkerhetssynpunkt?
Mopedbilslobbyn!?!
Mopedbilslobbyn är typ 20 pers. Jag tycker dom kan ta sin lilla lobby och stoppa upp den i arslet!
Men så här är det ju alltid. Sverige ska alltid vika ner sig dubbelt för att kastrera sig själva.
Det behöver inte vara svårare än att vi förklarar det här för de andra EU-länderna:
1. Sverige är ett stort och glesbefolkat land.
2. Därför behöver ungdomar i Sverige ha tillgång till fordon som kan köra 45 km/h.
3. En helt vanlig strypt bil är mycket säkrare än en patetisk liten jävla mopedbil, OCH VI KOMMER INTE KOMPROMISSA MED TRAFIKSÄKERHETEN FÖR VÅRA UNGDOMAR! PUNKT! EJ FÖRHANDLINGSBART!
4. Därför kommer vi nu höja hastighetsbegränsningen på våra så kallade A-traktorer till 45 km/h. Och vi kommer också ta bort den fullkomligt URLÖJLIGA bestämmelsen att de här så kallade A-traktorerna måste ha en jävla dragkrok!
Och den patetiska lilla mopedbilslobbyn kan ta sina jävla mopedbilar och stoppa upp dom i röven!
Har Finland också A-traktorer? I så fall kan vi alltid fråga dom ifall de vill vara med på det här.
Det är på intet sätt ett endaste dugg svårare än så här.
Det kanske blev otydligt, men mopedbilar får så klart fortsätta säljas i Sverige även givet mitt lilla förslag här ovanför. Men de får alltså i fortsättningen konkurrera med de här nya reglerna för A-traktorer.
Finland har försökt och fick dra tillbaka sitt förslag.
Enligt rykten så har mopedbilstillverkarna bra möjligheter att påverka genom lobbyister då det finns flera stora europeiska tillverkare
Om jag vore A-traktorsintresserad och 14-15 år i Finland eller Sverige så skulle jag sätta igång och organisera andra i min egen och närliggande årskullar – och så klart även alla övriga som var intresserade av att hjälpa till. Målsättningen skulle naturligtvis vara att få köra strypt vanlig personbil i 45-60 km/h från 15 års ålder. Förslagsvis efter godkänt teori- och körprov motsvarande ett helt vanligt B-körkort.
Och om de andra EU-länderna vill komma med några slags ekonomiska sanktioner över en sån här grej så hade jag föreslagit att dom kan dra åt helvete. Vad ska dom göra? Tvinga Finland och Sverige att betala? Hur då? Det där är bara löjligt. De andra EU-länderna får helt enkelt ta och hacka i sig det här. Inte ett dugg svårare än så.
Det är en moped.
Va ?
En moppe skall köra i vägrenen och då kör du ju lätt om den utan att korsa mittlinjen, det gör du INTE med en mopedbil.
(Vilket är en av anledningarna att man lär sig att köra mitt på vägbanan i MC-utbildningen, för att bilar INTE ska försöka köra om.)
Det är en moped.
Va ?
En moppe skall köra i vägrenen och då kör du ju lätt om den utan att korsa mittlinjen, det gör du INTE med en mopedbil.
(Vilket är en av anledningarna att man lär sig att köra mitt på vägbanan i MC-utbildningen, för att bilar INTE ska försöka köra om.)
Och det trimmas inte numera menar du ? ha ha ha..
Om det finns någon vägren. Jag har cyklat drygt 7 mil idag och merparten av vägarna saknade vägren.
Det jag upplever ute på rullskidor är att många kör om där de inte ska. Kan man inte köra om en A-traktor ska man nog inte köra om en cykel/moped heller om vi pratar vanlig landsväg. Frågan är vad bilisten väljer om det dyker upp en mötande bil vid omkörningen, frontalkrock eller meja ner den oskyddade trafikanten i diket?
Det jag upplever ute på rullskidor är att många kör om där de inte ska. Kan man inte köra om en A-traktor ska man nog inte köra om en cykel/moped heller om vi pratar vanlig landsväg.
Det beror på. A-traktorer är ju i princip lika stora och breda som vanliga bilar. Men betydligt långsammare.
Självklart kan det i en del fall vara enklare att köra om en cyklist än en vanlig bil. Inte så märkligt tycker jag?
Det jag upplever ute på rullskidor är att många kör om där de inte ska. Kan man inte köra om en A-traktor ska man nog inte köra om en cykel/moped heller om vi pratar vanlig landsväg.
Det beror på. A-traktorer är ju i princip lika stora och breda som vanliga bilar. Men betydligt långsammare.
Självklart kan det i en del fall vara enklare att köra om en cyklist än en vanlig bil. Inte så märkligt tycker jag?
Är själv landsvägscyklist fö.
Ja jag vet inte. En A-traktor håller ju sina 30 km/h oavsett lutning av vägen. En cyklist kan hålla 15-20 km/h i uppförsbacken och så kommer det en sträcka med bra sikt och då är det även utför och helt plötsligt drar cyklisten iväg i 50 km/h.
Är själv landsvägscyklist fö.
Ja jag vet inte. En A-traktor håller ju sina 30 km/h oavsett lutning av vägen. En cyklist kan hålla 15-20 km/h i uppförsbacken och så kommer det en sträcka med bra sikt och då är det även utför och helt plötsligt drar cyklisten iväg i 50 km/h.
Talade om skillnaden i bredd (inte hastighet) mellan en cykel/moped och en bil/a-traktor.
varför inte det ? cyklisten/rullskidisten/joggaren tar upp mycket mindre plats och därmed är det mycket lättare att köra om.
Frågan är vad bilisten väljer om det dyker upp en mötande bil vid omkörningen, frontalkrock eller meja ner den oskyddade trafikanten i diket?
Han behöver ju inte ens passera mittlinjen vid omkörningen, det beror ju på förhållanden.
Och även om han passerar mittlinjen något så får den motande bilen ändå plats att mötas utan krock, det är dock ett mycket olämpligt beteende.
En annan sak man lär sej när man tar MC-kort är för övrigt att det är lagligt att köra om på vägar med heldragen linje, linjen betyder inte omkörningsförbud per se, utan förbud att korsa mittlinjen, kan man köra om på ett säkert sätt så är det ok att köra om även med hel mittlinje. (Rätt sällan det är läge för att köra om en bil vid sådana tillfällen dock.)