Hur räknar du för att få fram 6300 på teslan? Tycker det låter billigt?Fricolino skrev: ↑26 aug 2024 20:27Ny här på forumet då jag själv går i exakt dessa tankar, dvs privatleasa eller köpa.
Kör ca 3000 mil per år och står mellan att köpa en MY LR eller privatleasa något (t ex G6). Tycker inte det är helt självklart att köpa pga handpenning (cash ut) samt hög risk att inte få tillbaka den efter fem år pga värdeminskningen som lär bli brutal nu med alla MY som trycks ut innan Juniper.
Med försäkring och service på Teslan hamnar jag på en månadskostnad på ca 6300 kr jämfört med 8700 kr för en motsvarande Xpeng G6. Lutar då åt det riskfria alternativet med leasing, då merkostnaden per månad inte uppgår ens till handpenningen som man kan förränta under tiden.
Eller gör jag någon form av tankevurpa?
Privatleasing Tesla Model Y för 5190 kr (augusti 2024)
Moderator: Redaktion
Re: Privatleasing Tesla Model Y för 5190 kr (augusti 2024)
Sorry, skulle varit tydligare.
Det jag jämför är privatköp av Tesla MY LR uppdelat på 5 år med 20% kontantinsats (ca 5200 kr per månad med nuvarande räntekampanj) plus försäkring ca 1000 kr (grovt räknat) vilket ger ca 6300 kr i månaden för KÖP och räknat på 3000 mil.
Det jag jämför med är om det ekonomiskt sett är bättre att privatleasa vilket för en motsvarande Tesla blir alldeles för dyrt (ca 10000 kr per månad). Där kom ju Xpeng G6 in i bilden för 8900 kr per månad och 3000 mil. Då betalar jag för att bli av med restvärdesrisken och slipper samtidigt lägga ut cash för handpenning.
När jag räknar på köpet i exemplet ovan finns det risk att värdetappet äter upp även handpenningen vilket gör att jag om fem år måste in med 20% ”igen” så att säga.
Men som sagt, jag kanske gör en rejäl tankevurpa och att det ändå blir billigare i längden att köpa bilen och ha det längre än fem år.
Det jag jämför är privatköp av Tesla MY LR uppdelat på 5 år med 20% kontantinsats (ca 5200 kr per månad med nuvarande räntekampanj) plus försäkring ca 1000 kr (grovt räknat) vilket ger ca 6300 kr i månaden för KÖP och räknat på 3000 mil.
Det jag jämför med är om det ekonomiskt sett är bättre att privatleasa vilket för en motsvarande Tesla blir alldeles för dyrt (ca 10000 kr per månad). Där kom ju Xpeng G6 in i bilden för 8900 kr per månad och 3000 mil. Då betalar jag för att bli av med restvärdesrisken och slipper samtidigt lägga ut cash för handpenning.
När jag räknar på köpet i exemplet ovan finns det risk att värdetappet äter upp även handpenningen vilket gör att jag om fem år måste in med 20% ”igen” så att säga.
Men som sagt, jag kanske gör en rejäl tankevurpa och att det ändå blir billigare i längden att köpa bilen och ha det längre än fem år.
Det största problemet med de mer eller mindre billiga privatleasingerbjudandena är att de är beräknade på 1000 mil/år. Det vänder sig till folk som bor så att de kan göra sina flesta resor med kollektivtrafik och endast lite då och då använder bilen, kanske också för nån enstaka långresa. Vi har två bilar, bor så att sambon har 3 mil enkel resa till jobbet och jag 2 mil. Vi skulle behöva 3000 mil/år båda två. Nu har jag valt 2000 mil och det går hyfsat att hålla sig under eftersom vi använder sambons köpebil när vi gör gemensamma resor och långresor. Den levererades i oktober förra året och har redan gått 3000 mil.
En släktings familj ökade sitt bilinnehav med en elbil på privatleasing för ett år sedan. Den andra är en bensinare. De kör mest bensinaren och elbilen bara när de måste eftersom de bara har 1000 mil/år på den. Det borde ju vara tvärt om. Detta motverkar ju lite syftet med att ha elbil.
Erbjudandena är lockbeten. När man ska göra allvar av dem blir det dock ett annat pris i praktiken för väldigt många.
En släktings familj ökade sitt bilinnehav med en elbil på privatleasing för ett år sedan. Den andra är en bensinare. De kör mest bensinaren och elbilen bara när de måste eftersom de bara har 1000 mil/år på den. Det borde ju vara tvärt om. Detta motverkar ju lite syftet med att ha elbil.
Erbjudandena är lockbeten. När man ska göra allvar av dem blir det dock ett annat pris i praktiken för väldigt många.
Beräknad TCO för en Tesla MY LR på fem år är 7500 kr i månaden exklusive drivmedel och ink vinterdäck. Då räknar jag med halvförsäkring på 8000 per år i tre år och 12000 per år i två år. Samt 1000 kr i underhåll per år. Du kan till och med dra av nån hundring eller två eftersom jag inte räknat med ränteavdraget. Räknar med att bilen tappar 20% år 1-3 och sedan 10% år 4 och 5. Säljs för 261 000 efter fem år.Fricolino skrev: ↑26 aug 2024 22:24Sorry, skulle varit tydligare.
Du behöver få 180 000 kr för din tesla om fem år om den ska kosta lika mycket som G6 per månad. Så ekonomiskt sett är det bättre att köpa, så som jag ser det.
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Någon som faktiskt beställt enligt det nya erbjudandet i butik och kan bekräfta?
Det framgår inget på hemsidan.
Kanske är Tesla ute efter ”trumvirvel…….” Skapa en rusning till butikerna genom att erbjuda detta med kort varsel innan sista september för att folk ska hinna ta del av erbjudandet.
Kanske är Tesla ute efter ”trumvirvel…….” Skapa en rusning till butikerna genom att erbjuda detta med kort varsel innan sista september för att folk ska hinna ta del av erbjudandet.
M3 LR -20
Jag har beställt. En vit MY, svart interiör, dragkrok, dvs en helt basic med den skittråkiga lacken som alla harVindens skrev: ↑27 aug 2024 08:06Någon som faktiskt beställt enligt det nya erbjudandet i butik och kan bekräfta?

Valde 1000 mil. Övermil kostar 1,38kr/km. Dvs skulle jag valt 1500 mil per år, som kostar 500kr extra i mån, hade de extramilen kostat 12kr st. Väljer istället att betala övermil på 13,8kr. Då jag inte vet om jag kommer faktiskt köra 1500 mil.
Var väldigt nära på att köpa en MY med deras räntekampanj nu. Men detta privatleasing erbjudandet är oslagbart enl mig. På 3 år kommer jag betala 186000, alltså 33% utav nybilspriset. Detta är väldigt bra, då detta inkluderar kapitalkostnaderna samt värdeminskningen. Tror inte det hade blivit billigare att äga bilen.
Om det inte blir billigare att äga bilen har leasinggivaren räknat fel
Det är ju så att säga affärsidén med att långtidshyra ut bilen, du slipper kreditrisken till rimlig månadskostnad.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Inte alltid. Ofta är det ett sätt att göra sig av med massa bilar utan att sänka priset allt för uppenbart. "Lex Audi E-tron" när man kunde leasa en miljon bil för 4000 kr i månaden. Iofs 1000 mil / år men övermilen var inte jättedyra. Jag leasade en VW Touran med lite större motor, automat, drag bland annat för 3000 kr / mån med 1500 mil. Också rena rea-priset, om man lät en handlare räkna på det skulle det kosta närmare 5000 kr. Men de hade ett gäng bilar som jag tror de köpt för att nå något säljmål som de behövde bli av med.
Model Y LR AWD 2022
För att det ska bli "billigare" att äga en MY än att leasa bilen på tre år ska värdeminskningen vara mindre än 30% på tre år. Är värdeminskningen mer än 30% är det billigare att leasa. Det är då förutsatt att man kör 1000-1500 mil per år.
och alternativkostnad på att lägga in 110 000 kr som kontantinsats.
Vad är din poäng med denna kommentar? Jag förstår inte om du tycker leasinggivaren har räknat fel eller inte.
Poängen är väl att det åtminstone i normala fall inte ska vara billigare att privatleasa än att äga, i det här fallet kan det ju vara så att Tesla accepterar att gå back på restvärdet för att bli av med ett troligen svårsålt lager innan Juniper/facelift MY introduceras.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Och glöm inte räntekostnaderna, som just nu är ganska stora dessutom. Som ett räkneexempel kostar det idag 22.000:- per år att låna 550.000:-(en basic MY), om man räknar på en 4% ränta.
Citerar polestaranställd: ”vi valde mellan att privatleasa ut dem för 5000 eller skrota dem”. 5000 i mån är break even skulle jag säga.
Jag resonerar i min bok, att det kan ev/ganska stor risk att värdetappet blir större på 3 år på privatköpet. Om 3 år är det mängder Y som kommer ut på begmarknaden, och 3-5 tusen mil på en beg värdesätts ganska lika. Kan också vara en del som vill ha blinkerspak… så det här resonemanget kan vara fel. Men som ovan skriver bara aktuellt om du kör 1000-1500 mil/år. Över 1500 mil så känns 0,74% avbetalning/privatköp rätt väg att gå. Fördelen också är att du kan kliva över till en annan bil ev Juniper utan en säljprocess också. Men jag ska in och prata med dem angående villkor på ev skador på bilen vid återlämnande, vill ha ett dok som man får hos andra märken, vad som gäller i detalj.
Du glömde ränteavdraget i kalkylen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Flera traditionella biltillverkare går så vitt jag förstår back på varenda elbil de säljer och för att täcka upp måste de sälja fossilbilar som det finns vinstmarginal på.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Just nu ligger ju dock en Tesla MY på 1% effektiv ränta. Dvs cirka 5200 per år. 3600 efter ränteavdrag, på en MY LR 4W. Enklaste modellen är cirka 4500 (3100) per år.
Jag vet inte vad räntor på billån legat på de senaste åren, men 4% kan väl inte anses som speciellt högt eller?
Jag förstår inte vad du menar med detta.
Förmodligen alternativkostnad mot cash ut för handpenning (140 000 kr ish för MY LR). Med 4% ränta på vanligt sparkonto är det ca 500 kr per månad i ”missad intäkt” på plus att det är osäkert om man får tillbaka lika mycket efter fem år då när jag räknar på det landar i att jag behöver ca 350 000 kr för bilen om det ska täcka lån och handpenning.
Har du (eller någon annan) lyckats hitta mer info? Känns lite mystiskt att den enda infon online kommer från en artikel på feber.se

Om du inte bor nära en Tesla butik. Ring dom, så får du veta mer.
https://carup.se/tesla-in-i-priskrig-pa ... billigast/
Såg det någon mer stans men minns inte var nu. Flera användare har dock bekräftat och lagt till prisinformation.
Jag fick pris på en MY Bakhjulsdrift 7063kr/mån i 36 månader. Med 1500 mil, vinterdäck (samt hotell & skifte), och försäkring. Se bild nedan.
Stod att priset var från 5190kr. Ser ut som att +500 mil kostar exakt 500kr/mån. Försäkring 473kr. Vilket blir 6163kr. Då kostar vinterdäcken med hotell & skifte 900kr/mån. Vilket betyder att man betalar av vinterdäcken under dessa 36 månader.
Stod att priset var från 5190kr. Ser ut som att +500 mil kostar exakt 500kr/mån. Försäkring 473kr. Vilket blir 6163kr. Då kostar vinterdäcken med hotell & skifte 900kr/mån. Vilket betyder att man betalar av vinterdäcken under dessa 36 månader.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är standard på leasingbilar att alla tillval man kör sätts till 0kr i värde efter periodens slut.
Däck är smartare att köpa bättre begagnade själv. Och välj basmodellen utan tillval.
Model Y LR AWD 2022