Sprayfärg till Photon-fälgarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Sprayfärg till Photon-fälgarna

Inlägg av marcusw »

Enligt Teslas service-manual har Photon-fälgarna färgkoden "NEU-301E" och jag hittar rätt många som har små lackstift för bättring i denna gråa Photon-färg. Jag skulle dock vilja beställa en sprayburk med denna färg. Men vad är det för färgkods-standard? Är det någon Tesla-specifik? Det är ju inte RAL eller NCS.
Om jag går till någon som säljer valfri kulör på sprayburk och anger "NEU-301E", vet dom då vad det är?

Eller någon som har tips på en standardkulör som är exakt som Photon-gråa?
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Sprayfärg till Photon-fälgarna

Inlägg av tor-ake »

De som säljer blandningsmaskiner för bilfärg (dyra grejer!) har databaser med alla ingående pigment och andra beståndsdelar som behövs (metallflarn för metallic, etc) och färgkoder som PMNG (midnattsgrå metallic) och NEU-301E är en nyckel i databasen. Det går alltså inte att direkt härleda en RAL/NCS-kulör från färgkoden, men man kan leta upp en liknande mha färgkarta och provbitar.

Men vissa billackerare eller t.ex. bilfärg i piteå kan låta sin maskin spotta ut färg åt dig, i en sprayburk, kostar några hundra per burk.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Jag har ingen superbra erfarenhet av bilfärg. De skickade lösningsmedel i plastflaskor som inte var täta. När jag fick mitt kit så var den 25% kvar ungefär. Pratade med dem om det och de tog noll ansvar. Undvik
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

tor-ake skrev: 26 aug 2024 15:56
De som säljer blandningsmaskiner för bilfärg (dyra grejer!) har databaser med alla ingående pigment och andra beståndsdelar som behövs (metallflarn för metallic, etc) och färgkoder som PMNG (midnattsgrå metallic) och NEU-301E är en nyckel i databasen. Det går alltså inte att direkt härleda en RAL/NCS-kulör från färgkoden, men man kan leta upp en liknande mha färgkarta och provbitar.

Men vissa billackerare eller t.ex. bilfärg i piteå kan låta sin maskin spotta ut färg åt dig, i en sprayburk, kostar några hundra per burk.
Ah ok, ska kolla med en lokal färghandlare också som jag inbillar mig att jag sett säljer bilfärger också. Ska man köra 1K lackfärg och sen 2K klarlack eller bara 2K lackfärg utan klarlack? Tanken är att lacka Ali-köpta centrumkåpor i plast ifall de avviker alltför mycket i nyans mot fälgen.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Eftersom du skall lacka så lite, men eventuellt lacka flera gånger (om du byter till andra kåpor t.ex.) så skulle jag gå på 1K kulör och 2K klarlack eftersom kulören är dyr och går att använda i flera år om man väljer 1K, och 2K klarlack är lätt att få tag i, och billigare.

Tror det är 24 timmars potlife på 2K-burkarna när man väl aktiverat dem.

Glöm inte att om du skall lacka plast måste du ha en plastprimer också. Annars fäster inte färgen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare

Inlägg av marcusw »

tor-ake skrev: 27 aug 2024 09:32
Eftersom du skall lacka så lite, men eventuellt lacka flera gånger (om du byter till andra kåpor t.ex.) så skulle jag gå på 1K kulör och 2K klarlack eftersom kulören är dyr och går att använda i flera år om man väljer 1K, och 2K klarlack är lätt att få tag i, och billigare.

Tror det är 24 timmars potlife på 2K-burkarna när man väl aktiverat dem.

Glöm inte att om du skall lacka plast måste du ha en plastprimer också. Annars fäster inte färgen.
Tack! Bra tips!
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Skriv svar