Teslakyrkogårdar?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Teslakyrkogårdar?
Buffert vid överproduktion.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Teslakyrkogårdar?
Bilar som inte passerat kvalitetskontroll? Nu skulle det vara öppet mål att säga att Tesla inte har någon kvalitetskontroll men de kan knappast sälja bilar med defekta batterier eller andra allvarliga fel. Det är troligen billigare att bara dumpa måndagsexemplar än att åtgärda felen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Teslakyrkogårdar?
Tillgång /Efterfrågan / Produktions effektivitet ...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
-
- Inlägg: 7333
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Teslakyrkogårdar?
Om det är bilar som inte passerat kvalitetskontroll så kanske dom åtgärdas efterhand som det närliggande servicecentret har tid...holden skrev: ↑28 aug 2024 14:27Bilar som inte passerat kvalitetskontroll? Nu skulle det vara öppet mål att säga att Tesla inte har någon kvalitetskontroll men de kan knappast sälja bilar med defekta batterier eller andra allvarliga fel. Det är troligen billigare att bara dumpa måndagsexemplar än att åtgärda felen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Teslakyrkogårdar?
Buffertlager skulle jag säga. Det står mängder med fabriksnya bilar uppställda världen över, inget konstigt. Bara kolla hamnen i Södertälje där det brukar stå tusentals ibland.
Model Y LR AWD 2022
Re: Teslakyrkogårdar?
Har de inga fåglar som bajsar i Las Vegas? Känns lite konstigt att ställa massa osålda bilar ute utan något skydd av lacken.
Re: Teslakyrkogårdar?
"Kyrkogård" lika mycket som den här välkända parkeringen (jag räknar ca 100 teslor här, både med och utan regplåtar troligtvis eftersom det är så det brukar se ut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 7333
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Teslakyrkogårdar?
Det räcker väl att någon kollar till bilarna i lämpliga intervaller och tvättar bort eventuell fågelspillning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Teslakyrkogårdar?
De flesta andra tillverkare har ju plast på bilarna fram till leverans, det verkar Tesla ha valt bort.
Model Y LR AWD 2022
Re: Teslakyrkogårdar?
Tesla har även ställt upp bilar i högt gräs, något som är lite okonventionellt.
https://www.carscoops.com/2024/08/hundr ... n-florida/
https://www.carscoops.com/2024/08/hundr ... n-florida/
Elbilist sedan 2014
Re: Teslakyrkogårdar?
Ja, ställa bilar på jord är ju ett bra sätt att få dom att rosta.Klintan skrev: ↑28 aug 2024 21:11Tesla har även ställt upp bilar i högt gräs, något som är lite okonventionellt.
https://www.carscoops.com/2024/08/hundr ... n-florida/
Re: Teslakyrkogårdar?
Just, såg det inslaget. Kan gärna erbjuda mig att köpa en kraftigt rabatterad Tesla istf att dom står där och sjangsera.Klintan skrev: ↑28 aug 2024 21:11Tesla har även ställt upp bilar i högt gräs, något som är lite okonventionellt.
https://www.carscoops.com/2024/08/hundr ... n-florida/
- Cederloken
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 25 maj 2023 12:00
Re: Teslakyrkogårdar?
Jag får lite bilproduktion på 80-talet/ericsson vibbar av detta.
Håll i er nu blir det en historielektion.
1. Tesla har byggt upp en stor & stel produktionsapparat. Den skall köra fullt ut och de verkar liten/ingen flexibilitet. När efterfrågan viker så kan de inte bromsa produktionen tillräckligt snabbt. Precis detta dödade ericssons mobiltelefon division kring milennieskiftet. De modellerna som var efterfrågade kunde de inte producera och de modellerna som marknaden inte ville ha sprutade ur produktionslinorna.
2. I mitten av 80-talet så kom de på i detroit att man behövde en mer flexibel produktions struktur. I usa så går man till handlaren och köper en bil som står på gården i den färg och utrustning du önskar. Att göra som vi gör i Eu, dvs beställer en bil exakt som man vill ha den och får den levererad 3-6 mån senare är mycket mycket ovanligt.
Det man gjorde hos GM, Ford osv var att man byggde bilarna i fabrikerna men bara grundmålade, och utan viss utrustning. Sen körde man ut bilarna till öknen arizona som ett mellanlager. Där stod de i solen till det kom en order på en rosa bil med grön inredning och exlucive paket så lackade man upp bilen, stoppade i inredningen och på med trimlisterna och skeppade den till ÅF.
Det var ingen succé. Men det är kul att kolla på gamla jänkre från sent 80-tal och se hur usel detaljkvaliten blev med detta upplägg
3. Ford gjorde det som tesla gjorde under 60-70 talet. Man vertikalintegreade. Ford tog saken väldigt långt, man ägde gruvor, gummiplantage (kolla fordlandia) osv. Det gick bra så länge efterfrågan ökade. Men i oljekrisen när kunderna efterfrågade billigare och bränslesnålare bilar (japanska) så gick det inte att minska produktionen tillräckligt snabbt. Malmen var redan bruten i gruvan och tryckte på i systemet. Det var nära en konkurs den gången.
Jag hoppas att tesla har lärt av historen och byggt ett system om inte upprepar den! Men det verkar inte riktigt så på ytan.
Håll i er nu blir det en historielektion.
1. Tesla har byggt upp en stor & stel produktionsapparat. Den skall köra fullt ut och de verkar liten/ingen flexibilitet. När efterfrågan viker så kan de inte bromsa produktionen tillräckligt snabbt. Precis detta dödade ericssons mobiltelefon division kring milennieskiftet. De modellerna som var efterfrågade kunde de inte producera och de modellerna som marknaden inte ville ha sprutade ur produktionslinorna.
2. I mitten av 80-talet så kom de på i detroit att man behövde en mer flexibel produktions struktur. I usa så går man till handlaren och köper en bil som står på gården i den färg och utrustning du önskar. Att göra som vi gör i Eu, dvs beställer en bil exakt som man vill ha den och får den levererad 3-6 mån senare är mycket mycket ovanligt.
Det man gjorde hos GM, Ford osv var att man byggde bilarna i fabrikerna men bara grundmålade, och utan viss utrustning. Sen körde man ut bilarna till öknen arizona som ett mellanlager. Där stod de i solen till det kom en order på en rosa bil med grön inredning och exlucive paket så lackade man upp bilen, stoppade i inredningen och på med trimlisterna och skeppade den till ÅF.
Det var ingen succé. Men det är kul att kolla på gamla jänkre från sent 80-tal och se hur usel detaljkvaliten blev med detta upplägg

3. Ford gjorde det som tesla gjorde under 60-70 talet. Man vertikalintegreade. Ford tog saken väldigt långt, man ägde gruvor, gummiplantage (kolla fordlandia) osv. Det gick bra så länge efterfrågan ökade. Men i oljekrisen när kunderna efterfrågade billigare och bränslesnålare bilar (japanska) så gick det inte att minska produktionen tillräckligt snabbt. Malmen var redan bruten i gruvan och tryckte på i systemet. Det var nära en konkurs den gången.
Jag hoppas att tesla har lärt av historen och byggt ett system om inte upprepar den! Men det verkar inte riktigt så på ytan.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Re: Teslakyrkogårdar?
IntressantCederloken skrev: ↑29 aug 2024 08:11Jag får lite bilproduktion på 80-talet/ericsson vibbar av detta.
Håll i er nu blir det en historielektion.
1. Tesla har byggt upp en stor & stel produktionsapparat. Den skall köra fullt ut och de verkar liten/ingen flexibilitet. När efterfrågan viker så kan de inte bromsa produktionen tillräckligt snabbt. Precis detta dödade ericssons mobiltelefon division kring milennieskiftet. De modellerna som var efterfrågade kunde de inte producera och de modellerna som marknaden inte ville ha sprutade ur produktionslinorna.
2. I mitten av 80-talet så kom de på i detroit att man behövde en mer flexibel produktions struktur. I usa så går man till handlaren och köper en bil som står på gården i den färg och utrustning du önskar. Att göra som vi gör i Eu, dvs beställer en bil exakt som man vill ha den och får den levererad 3-6 mån senare är mycket mycket ovanligt.
Det man gjorde hos GM, Ford osv var att man byggde bilarna i fabrikerna men bara grundmålade, och utan viss utrustning. Sen körde man ut bilarna till öknen arizona som ett mellanlager. Där stod de i solen till det kom en order på en rosa bil med grön inredning och exlucive paket så lackade man upp bilen, stoppade i inredningen och på med trimlisterna och skeppade den till ÅF.
Det var ingen succé. Men det är kul att kolla på gamla jänkre från sent 80-tal och se hur usel detaljkvaliten blev med detta upplägg![]()
3. Ford gjorde det som tesla gjorde under 60-70 talet. Man vertikalintegreade. Ford tog saken väldigt långt, man ägde gruvor, gummiplantage (kolla fordlandia) osv. Det gick bra så länge efterfrågan ökade. Men i oljekrisen när kunderna efterfrågade billigare och bränslesnålare bilar (japanska) så gick det inte att minska produktionen tillräckligt snabbt. Malmen var redan bruten i gruvan och tryckte på i systemet. Det var nära en konkurs den gången.
Jag hoppas att tesla har lärt av historen och byggt ett system om inte upprepar den! Men det verkar inte riktigt så på ytan.
Re: Teslakyrkogårdar?
Eftersom det uppges vara Las Vegas, vilket jag tror är ungefär 60-70 mil från närmaste Gigafactory så tror jag inte det är ett produktionslager, utan det där är bilar som man tänkt sig leverera till kund i närområdet, men att logistiken kanske varit lite för optimistisk. Men det bor enligt google över 2 miljoner människor i Las Vegas-området så inte orimligt att anta att det finns avsättning där.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Cederloken
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 25 maj 2023 12:00
Re: Teslakyrkogårdar?
Jag kan nog spekulera lika mycket i vart framtiden brakar som alla andra här inneNewgusa skrev: ↑29 aug 2024 08:46IntressantCederloken skrev: ↑29 aug 2024 08:11Jag får lite bilproduktion på 80-talet/ericsson vibbar av detta.
Håll i er nu blir det en historielektion.
. Har du en uppfattning om hur detta kan påverka priserna? Förstår att dom inte kan sänka för mycket pga förstört andrahandsvärde men att samtidigt tillverka bilar som kanske aldrig blir sålda är ju inte heller rimligt. Jag sitter själv med fingret på avtryckaren för en MYP och vill se vart allt barkar, ökade rabatter okt-dec pga Junipers antågande, mm mm.

MEN. Tesla skiter fullständigt i andrahandsvädet. Tänk på att VW mfl i praktiken manipulerar marknaden för att garantera sina restvärden. Bilar är som aktier vad de är värda om 3,4,5 eller 6 år är spekulation.
Sen kan man ju fråga hur mycket en facelift gör på andrahandsvärdet. efter 5år är skick och mil viktigare än vilken sida om faceliften bilen är producerad.
Ju längre man tänker behålla bilen ju bättre affär blir möjligheten till nära 0 ränta

Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Re: Teslakyrkogårdar?
Klokt. Andrahandsvärdet på en Q4-24 MY är vad som skrämmer mig om 5 år då den är två generationer äldre. Hoppas själviskt att herr Musk struntar i värdet och sänker ordentligt i slutet av året.Cederloken skrev: ↑29 aug 2024 10:54Jag kan nog spekulera lika mycket i vart framtiden brakar som alla andra här inneNewgusa skrev: ↑29 aug 2024 08:46IntressantCederloken skrev: ↑29 aug 2024 08:11Jag får lite bilproduktion på 80-talet/ericsson vibbar av detta.
Håll i er nu blir det en historielektion.
. Har du en uppfattning om hur detta kan påverka priserna? Förstår att dom inte kan sänka för mycket pga förstört andrahandsvärde men att samtidigt tillverka bilar som kanske aldrig blir sålda är ju inte heller rimligt. Jag sitter själv med fingret på avtryckaren för en MYP och vill se vart allt barkar, ökade rabatter okt-dec pga Junipers antågande, mm mm.
. Det enda vi vet till 100% är att vi kommer att ha fel.
MEN. Tesla skiter fullständigt i andrahandsvädet. Tänk på att VW mfl i praktiken manipulerar marknaden för att garantera sina restvärden. Bilar är som aktier vad de är värda om 3,4,5 eller 6 år är spekulation.
Sen kan man ju fråga hur mycket en facelift gör på andrahandsvärdet. efter 5år är skick och mil viktigare än vilken sida om faceliften bilen är producerad.
Ju längre man tänker behålla bilen ju bättre affär blir möjligheten till nära 0 ränta![]()
Re: Teslakyrkogårdar?
Om produktionen var "on demand" / "just in time" istället för att att ha fokus på flödet, så skulle priserna vara högre både i inköp och i andrahandsvärde då det inte är samma överproduktion.... Kanske skulle det hjälpa till att sänka miljöbelastningen av bilarna .. 

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023