Inbyggd elprisstyrning Tesla
Moderator: Redaktion
- nallebrean
- Teslaägare
Inbyggd elprisstyrning Tesla
Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
Re: Inbyggd elprisstyrning Tesla
Alla som har en vettig laddbox löser det på annat sätt.nallebrean skrev: ↑29 aug 2024 15:52Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
Model 3 2024
Finns väl rätt många laddboxar som inte har inbyggd timprisstyrning?
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Att styra på elpriset är snart överspelat då effektavgift ska implementeras.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Precis, ladda mellan 23-05, oftast lägst pris och de flesta har ännu inte börjat med effektavgift på natten.
Model Y LR.
Model S70D
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Lite äldre då? Har precis installerat en och jag tror det är standard idag. Har man en gammal är det ju läge att byta upp sig när man fortfarande får 50% av staten.
Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
När jag skickar kommando till min Zaptec Go att den ska säga åt min Model 3 att starta laddningen händer absolut ingenting. För att starta laddning vid en viss tid måste jag lägga in en timer i teslaappen (dvs använda Teslas api, inte laddboxens).
Men då förstår jag varför funktionen efterfrågas.
Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
En modern laddbox i kombo med en elhandlare som Tibber är oceaner bättre än Teslas pinsamma UX för att schemalägga laddning.
Nej, laddboxen är helt fristående och styr laddningen efter samma information från Nord pool som styr spotpriset. Man ställer in hur mycket man behöver ladda och när det ska vara klart så sköter boxen resten.Dreas89 skrev: ↑29 aug 2024 22:47Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
Våra laddboxar fungerar bra med Teslor. Du talar bara om hur mycket du är beredd att betala, typ max 1,4 kr/kwh, och ser på dagens diagram vilka timmar på dygnet som den då kommer ladda. Sedan laddar den dom timmarna utan att man behöver göra några inställningar i bilen. Typ alla bilar fungerar idag med enkel CP-signal vilket gör att laddaren kan styra när bilen ska starta att ladda.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ah, trodde alla använde APIer och några större elleverantörer.Fredrik j skrev: ↑30 aug 2024 06:02Nej, laddboxen är helt fristående och styr laddningen efter samma information från Nord pool som styr spotpriset. Man ställer in hur mycket man behöver ladda och när det ska vara klart så sköter boxen resten.Dreas89 skrev: ↑29 aug 2024 22:47Du har Tibber, Greenley eller Bixia som elbolag gissar jag med inställningar därifrån?Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Precis detta jag gör. Linköping via Tekniska verken har antingen samma effektpris hela dygnet, eller ett lägre effekt och överföringsavgift mellan 23-06. Vilket helt dödar diskussionen om elpris då prisskillnaderna är såpass stora för just dessa två.
Alla laddboxar eller bilar som kan ställa enligt timer räcker helt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Bra att veta att det funkar med Polestar.Fredrik j skrev: ↑29 aug 2024 20:02Ok. Vad udda. Har också en Zaptec go i kombination med en polestar och boxen hämtar själv information från nordpool när det är dags att ladda. Ingen kontakt med elhandelsbolaget behövs. Bilen förhåller sig passiv.Dinsdale skrev: ↑29 aug 2024 19:58Timprisstyrning via laddboxen i kombination med Tesla är jag osäker på om det öht fungerar på någon laddbox. Har nån här ett exempel på en "smartladdning" som fungerar med Tesla UTAN att också lägga upp bilen i smartladdningstjänsten (för att tjänsten ska kunna prata med Teslas api)?
Kanske ska testa slå på ecoladdning eller vad det heter och se om den kan starta och stoppa laddning. Om det funkar ska jag maila zaptec och fråga vad det är för kommando, måhända är det inte exponerat via apiet.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Men jag fattar inte. Om man har timpris, varför inte köra med Tibber med Grid reward vilket slår allt annat just nu? Då får man styrning av de boxar som stöds.
Varför skulle Tesla integrera med 100-tals elförsäljningsföretag? Det finns etablerade lösningar som pratar med Tesla tex Tibber.nallebrean skrev: ↑29 aug 2024 15:52Tycker att det är dags att Tesla moderniserar sin laddtimer så att den faktiskt själv kan lyssna på elpriset.
MY RWD Vit 2023
Den behöver bara integrera med en part: Nordpool. Det är där elpriset sätts.
Ja, det är så zaptec gjort. Alla följer en gemensam källa men inte varandra.
Tror inte det funkar så. Nordpools APIer är till för bolag som handlar med el.
MY RWD Vit 2023
Nej, Nordpools api är öppet för vem som helst. Man betalar en årsavgift beroende på typ av data och användning.
Jag kan inte säga emot men även om det är så varför ska Tesla betala för denna information? Har du timprisavtal förser ju elleverantören tex Tibber laddaren med informationen och lägger optimalt laddschema. Vad är vinsten?
MY RWD Vit 2023
Tja, varför ska Tesla betala för Googles kartor eller alla andra tredjeparts digitala tjänster som ingår i Teslas digitala paket? Det skulle förstås vara för att förbättra tjänstekvaliteten och valmöjligheten för kunderna.