Har börjat titta lite på begagnade MY. De flesta som ligger ute är tillverkade i Kina. Vad är fördelarna / nackdelarna med en MY tillverkad i Kina? (Tänker då enbart strukturellt och inte politiskt). Finns det några egentliga skillnader eller är det ”samma” bil oavsett fabrik? Något man bör tänka extra på när man tittar på en begagnad MY när den är från Kina?
Vad säger ni som vet och tycker?
Skillnad och likhet: Kina vs Berlin Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Skillnad och likhet: Kina vs Berlin Model Y
Mig veterligen finns det ingen skillnad. Bilarna skiljer sig mer åt beroende på när de är producerade. De blir hela tiden lite bättre o bättre.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Inte lika mycket filtskydd bak och inga lastöglor på dom från kina
Olika säten också
Olika säten också
Så vad är det som i så fall skulle vara sämre med att köpa en Kina MY från -21 än en producerad senare?
Hur är skillnad på säten? Är det sämre/fastare från Kina?
Hur är det med stötdämpning? Där har det väl hänt något? Under åren va?
På sätena kan jag inte svara har inte suttit i nån berlin byggd
Det sägs att dom från 2023 är bekvämare, vilket om jag minns rätt från provkörning nog stämmer (ang stötdämpare)
En fördel med my 2021 från kina är psensorer
Det sägs att dom från 2023 är bekvämare, vilket om jag minns rätt från provkörning nog stämmer (ang stötdämpare)
En fördel med my 2021 från kina är psensorer
Nedan i tillägg till ovan om filt hela vägen upp i bakluckan och baksätet (Kina har hårdplast) och olika säten.
2021 har Intel Atom istället för AMD Ryzen så vissa delar av UI är långsammare och med UI v12 som är senaste är inte fullt ut samma funktionalitet och utseende pga detta.
Stötdämpare var bra från start från Tyskland men har uppgraderats i omgångar från Kina. 2021 var värst.
Hatthylla fanns nog inte 2021 heller.
2021 har Intel Atom istället för AMD Ryzen så vissa delar av UI är långsammare och med UI v12 som är senaste är inte fullt ut samma funktionalitet och utseende pga detta.
Stötdämpare var bra från start från Tyskland men har uppgraderats i omgångar från Kina. 2021 var värst.
Hatthylla fanns nog inte 2021 heller.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld