Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2024.26
Känns som det följde med en del grejer där som handlar om saker i verisionerna, t.ex mitt inlägg om otillgänlig ap vid kamerablockering som ny feature i .7
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tyvärr är delning av trådar funktionen under all kritik i phpbb. Du får tyvärr skriva om inlägget igen. Sorry.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Funderat på Discourse? https://www.discourse.org/TiborBlomhall skrev: ↑31 aug 2024 16:58Tyvärr är delning av trådar funktionen under all kritik i phpbb. Du får tyvärr skriva om inlägget igen. Sorry.
Verkar finnas stöd för import också: https://meta.discourse.org/t/change-fro ... e/230968/4
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Någon som märkt någon skillnad efter 26.8? Jag har just laddat ned men ej kört.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
(Nu hamnar vi OT igen, sorry Tibor!)enoch85 skrev: ↑31 aug 2024 23:09Funderat på Discourse? https://www.discourse.org/TiborBlomhall skrev: ↑31 aug 2024 16:58Tyvärr är delning av trådar funktionen under all kritik i phpbb. Du får tyvärr skriva om inlägget igen. Sorry.
Verkar finnas stöd för import också: https://meta.discourse.org/t/change-fro ... e/230968/4
Är du galen!? Enda fördelen med Discourse är att det inte är skrivet i PHP. Deras användarinterface är dock tragiskt dåligt. Helt omöjligt att navigera i och få grepp om vad som ligger var. Har du själv försökt delta i något aktivt forum som kör discourse?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Transportsoren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Installerade i går och provkörde en sväng på E4, mellan Gävle och Tierp i natt, fungerade fortfarande utmärkt med matrix helljus och farthållaren gjorde inget konstigt.
Körde idag i regnet från Högbo till Gävle och vindrutetorkare gick lite för ivrigt vid rödljus men fungerade bra när bilden rullade.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Sista OT:agehall skrev: ↑01 sep 2024 08:49(Nu hamnar vi OT igen, sorry Tibor!)enoch85 skrev: ↑31 aug 2024 23:09Funderat på Discourse? https://www.discourse.org/TiborBlomhall skrev: ↑31 aug 2024 16:58Tyvärr är delning av trådar funktionen under all kritik i phpbb. Du får tyvärr skriva om inlägget igen. Sorry.
Är du galen!? Enda fördelen med Discourse är att det inte är skrivet i PHP. Deras användarinterface är dock tragiskt dåligt. Helt omöjligt att navigera i och få grepp om vad som ligger var. Har du själv försökt delta i något aktivt forum som kör discourse?
1. Har drivit forum med Discourse (lever inte längre då jag flyttade från BRFen)
2. Har hängt mycket på många forum som drivs av Discourse. Nextcloud bl.a: https://help.nextcloud.com/
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Körde 30 mil motorväg här precis med 26.8. Upplevde att den gungade till precis efter man kört om lastbilar med AP. Efter flertalet omkörningar tyckte jag logiken var att den höll bättre avstånd i sidled vid omkörningen, men ville sedan tillbaka väldigt fort direkt efteråt. Överkompenserade då även ibland så det blev en ”returgung”.
Körde omvänd sträcka med 26.7 i fredags och upplevde inte allas detta beteende så måste varit uppdateringen.
Körde omvänd sträcka med 26.7 i fredags och upplevde inte allas detta beteende så måste varit uppdateringen.
Någon som har har samma bugg?
Bilen är av årsmodell 2021, bilden till vänster är således korrekt.
Bilen är av årsmodell 2021, bilden till vänster är således korrekt.
- nallebrean
- Teslaägare
Lovar att be till bilguden varje dag! Det här var vansinnigt irriterande!
- Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
- Kontakt:
Kan ju inte påstå att det blivit nämnvärt bättre.
Känns som att jag haft bilen i flera år.
Haft bilen sen Mars i år men är så innerligt trött på den.
Nu är det ett ilandsproblem att den spökbromsar så fort man får möte på mindre vägar (läs utan mittlinje)
Men för att diskutera mjukvaran så har den troligen blivit lite bättre, men fortfarande extremt dålig i mina ögon.
Körde Göteborg-Stockholm-Göteborg i förra vackan och då fungerade den kanon sånär som när man kom förbi ett väg arbete.
Skyltningen sa 60km/h men bilen trots farthållaren satt envisades med att sänka hastighet till under 40km/h, samtidigt som bilen visade att det var 60 som gällde och farthållaren visade på 60 men bilen väljer lägga sig under 40. Helskumt , men misstänker att den var nervös för de röd/gula pelarna som delade vägen.
Den håller fortsättningsvis även på med att växla mellan bilar/bussar/lastbilar mm när man har släp kopplat. Ganska undermåligt.
Nu är det ett ilandsproblem att den spökbromsar så fort man får möte på mindre vägar (läs utan mittlinje)
Men för att diskutera mjukvaran så har den troligen blivit lite bättre, men fortfarande extremt dålig i mina ögon.
Körde Göteborg-Stockholm-Göteborg i förra vackan och då fungerade den kanon sånär som när man kom förbi ett väg arbete.
Skyltningen sa 60km/h men bilen trots farthållaren satt envisades med att sänka hastighet till under 40km/h, samtidigt som bilen visade att det var 60 som gällde och farthållaren visade på 60 men bilen väljer lägga sig under 40. Helskumt , men misstänker att den var nervös för de röd/gula pelarna som delade vägen.
Den håller fortsättningsvis även på med att växla mellan bilar/bussar/lastbilar mm när man har släp kopplat. Ganska undermåligt.
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
Nu finns 2024.36.3 och börjat rulla ut till kunder.
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Lite lustigt att Tesla först innan .3-versionen så rullade de ut 2024.36 (utan siffra på slutet) till kunder. Så har de mig veterligen de aldrig gjort tidigare.
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Lite lustigt att Tesla först innan .3-versionen så rullade de ut 2024.36 (utan siffra på slutet) till kunder. Så har de mig veterligen de aldrig gjort tidigare.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Tycker det är nackdel att dom inför varningar för saker(vägarbeten) som bara funkar om man har aktiv navigering, 99% av tiden så har man ju inte den igång men vill ju gärna få info
Jag e tvärtom. > 90% av tiden är nav igång eftersom det är så enkelt att starta och med kalendern integrerad brukar jag alltid ha den igång när man ska längre än till lokala ICA’n. Hem är alltid på eftersom det bara är ett svep ner på skärmen.
Så vet man när man kommer hem (och får varningar för fartkameror, trafik, osv)
Den borde funka för båda scenariona, håller kvar vid waze som är mer flexibelflamman skrev: ↑04 sep 2024 16:50Jag e tvärtom. > 90% av tiden är nav igång eftersom det är så enkelt att starta och med kalendern integrerad brukar jag alltid ha den igång när man ska längre än till lokala ICA’n. Hem är alltid på eftersom det bara är ett svep ner på skärmen.
Så vet man när man kommer hem (och får varningar för fartkameror, trafik, osv)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Att bilen sänker hastigheten när den upptäcker nånting den tolkar som många vägkoner introducerades för ganska länge sedan. Det känns spontant som en vettig åtgärd men det borde kombineras med avkänning av människor (vägarbetare) också. Som det är nu bromsar den ner under skyltad hastighet även om vägarbetet är helt öde.Letalis skrev: ↑03 sep 2024 21:49Kan ju inte påstå att det blivit nämnvärt bättre.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Fast då skulle det bli kritik för att den sänker försent. Eller att den inte sänker alls för det är inga människor där, hastigheten är satt enligt viss vägbredd och kurvatur, men är den avsmalnad pga vägarbete så bör man sänka hastigheten?Dinsdale skrev:Att bilen sänker hastigheten när den upptäcker nånting den tolkar som många vägkoner introducerades för ganska länge sedan. Det känns spontant som en vettig åtgärd men det borde kombineras med avkänning av människor (vägarbetare) också. Som det är nu bromsar den ner under skyltad hastighet även om vägarbetet är helt öde.Letalis skrev: ↑03 sep 2024 21:49Kan ju inte påstå att det blivit nämnvärt bättre.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Fick 2024.26.8 i natt (upp från 2024.26.7). Enligt Teslafi är det en stor utrullning som sker.
Sidonotis och spekulation är att det är lite märkligt att rulla ut 2024.26 (jag har ”Advanced” inställt) när 2024.32.3 ju finns och borde gissningsvis komma i en version ganska snart som rullas ut brett. Men tittar man på antalet releaser som Tesla jonglerar med för stunden och har planerat framåt så är min känsla och gissning att det nog kan dröja några veckor tills något ”nytt” kommer hit. Kan nog vara CT, FSD osv som är fokus ett tag. Men den som lever får se
Sidonotis och spekulation är att det är lite märkligt att rulla ut 2024.26 (jag har ”Advanced” inställt) när 2024.32.3 ju finns och borde gissningsvis komma i en version ganska snart som rullas ut brett. Men tittar man på antalet releaser som Tesla jonglerar med för stunden och har planerat framåt så är min känsla och gissning att det nog kan dröja några veckor tills något ”nytt” kommer hit. Kan nog vara CT, FSD osv som är fokus ett tag. Men den som lever får se

Installerar 32.3 på min Model X.
Även handsfree Frunk nu och förbättrad funktion för HF Trunk.

Även handsfree Frunk nu och förbättrad funktion för HF Trunk.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- nallebrean
- Teslaägare
OT men vad är det vid Dragon Gate norrut som alltid framkallar fantom brake?!Transportsoren skrev: ↑01 sep 2024 16:25Installerade i går och provkörde en sväng på E4, mellan Gävle och Tierp i natt, fungerade fortfarande utmärkt med matrix helljus och farthållaren gjorde inget konstigt.
Körde idag i regnet från Högbo till Gävle och vindrutetorkare gick lite för ivrigt vid rödljus men fungerade bra när bilden rullade.
- Transportsoren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Ja där fick jag några i högerfilen, i norrgående riktning, men ny bro över gamla E4 nu och har faktiskt inte kört med AP där sedan dess.nallebrean skrev: ↑07 sep 2024 14:59OT men vad är det vid Dragon Gate norrut som alltid framkallar fantom brake?!Transportsoren skrev: ↑01 sep 2024 16:25
Installerade i går och provkörde en sväng på E4, mellan Gävle och Tierp i natt, fungerade fortfarande utmärkt med matrix helljus och farthållaren gjorde inget konstigt.
Var ju påfart och en för motorväg ganska skarp kurva i samband med skarv i asfalten som inte var så slät...
Gamla bron byttes ju för sättningar och låg bärighet, nya ska klara BK4 kraven.
Även vissa avfarter i södergående riktning mellan Tierp och Uppsala tycks ha/haft fel i kartan för där bromsar bilen som om man tar avfarten om man ligger i högra filen.
- Letalis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/roger897563
- Kontakt:
Har inga problem med att den sänker i förebyggande men det uppskattas inte av alla andra bilister när bilen sänker ner till under 40 när det är skyltat 60km/h.Dinsdale skrev: ↑05 sep 2024 06:50Att bilen sänker hastigheten när den upptäcker nånting den tolkar som många vägkoner introducerades för ganska länge sedan. Det känns spontant som en vettig åtgärd men det borde kombineras med avkänning av människor (vägarbetare) också. Som det är nu bromsar den ner under skyltad hastighet även om vägarbetet är helt öde.Letalis skrev: ↑03 sep 2024 21:49Kan ju inte påstå att det blivit nämnvärt bättre.
Man kan ju absolut stänga av farthållaren men att tuffa förbi ett långt vägarbete som en trött snigel, långt under skyltad hastighet med farthållaren aktiv är under all kritik. Hade köpt att AP hade gjort det för då skall bilen ha bättre koll.
Men när det är "bara" farthållaren så är det väl ändå upp till föraren att ha koll, och anpassa.
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
Det är det nog ingen som vet. Men problemet har funnits sen 2019 i alla fall och kvarstår över mjukvaruuppdateringarna.nallebrean skrev: ↑07 sep 2024 14:59OT men vad är det vid Dragon Gate norrut som alltid framkallar fantom brake?!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.