Men du skriver ju att det inte hände? Det var ju det jag menade... Det var längesen jag såg 80% siesta.DrDR skrev: ↑24 mar 2024 17:28Tror jag inte. Det var ca 5 grader varmt och ingen förvärmning. Hade kört max 20 min. Samma hände idag, men med förvärmning. Fast ännu högre effekt. 97 kW vid 82 % SOC. Båda gångerna startat vid ca 40 % SOC.DanneLKPG skrev: ↑24 mar 2024 16:03Om jag inte minns fel så brukar det bara hända om den är över en viss temp. Oftast om det är lite varmare ute och om den maxat laddningen.DrDR skrev: ↑23 mar 2024 21:58Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.
Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
20240324_164917.jpg
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
DanneLKPG skrev: ↑24 mar 2024 17:58Men du skriver ju att det inte hände? Det var ju det jag menade... Det var längesen jag såg 80% siesta.DrDR skrev: ↑24 mar 2024 17:28Tror jag inte. Det var ca 5 grader varmt och ingen förvärmning. Hade kört max 20 min. Samma hände idag, men med förvärmning. Fast ännu högre effekt. 97 kW vid 82 % SOC. Båda gångerna startat vid ca 40 % SOC.DanneLKPG skrev: ↑24 mar 2024 16:03Om jag inte minns fel så brukar det bara hända om den är över en viss temp. Oftast om det är lite varmare ute och om den maxat laddningen.DrDR skrev: ↑23 mar 2024 21:58Har Hyundai ändrat laddkurvan över 80 %? Tidigare brukade den gå ned kraftigt vid 80 % för att efter nån minut lägga sig på ca 30 kW upp till 100 %.
Men idag när jag laddade så fortsatte den på ca 70 kW över 80 % för att sakta sjunka. När jag avslutade laddningen vid 88 % så låg effekten fortfarande på 47 kW. Någon annan som märkt samma sak?
20240324_164917.jpg
Aah sorry, missuppfattade. Då får jag vänta till i sommar och kolla.

Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Nu har jag fått ny ICCU installerad och förhoppningsvis den nya programvaran.
Gick sönder för 10 dagar sen när jag var ute och reste. Blåste huvudsäkringarna när laddningen var klar. Testade sen att ladda i onsdags och då blåste jag en av huvudsäkringarna hemma. Ringde verkstaden i torsdags och idag blev den bytt.
Strålande service från GJ bilverkstad i Eskilstuna.
Gick sönder för 10 dagar sen när jag var ute och reste. Blåste huvudsäkringarna när laddningen var klar. Testade sen att ladda i onsdags och då blåste jag en av huvudsäkringarna hemma. Ringde verkstaden i torsdags och idag blev den bytt.
Strålande service från GJ bilverkstad i Eskilstuna.
- Sportbilsentusiasten
Ja så kan det varaDanneLKPG skrev: ↑11 mar 2024 20:52Det är för att det inte längre är sån väntetid. Det släppte i höstas. Lagom provocerande att se "Beställ med snabb leverans" medans jag fortfarande väntade på min. Ingen av dessa är fullutrustade så jag ville inte bli matchad mot en "sämre" bil och fick vänta.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 mar 2024 19:40Skumt, passerar en ÅF på väg till jobbet o där står flera bilar...men det kanske var bakkrafts-bilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
Nu slipper vi swipe eller hålla in och släppa för att ändra. Nu är det tryck som gäller. Dessutom ser man baksätesvärmen på samma skärm nu också.
Trycker man på WARMER så kommer kontrollerna upp som en ”pop-up” och trycker man på CLIMATE får man den fullständiga vyn.
Uppdatera med USB om ni vill ha den tidigare, annars får ni den som vanligt via OTA när det blir dags för er bil.
Nu slipper vi swipe eller hålla in och släppa för att ändra. Nu är det tryck som gäller. Dessutom ser man baksätesvärmen på samma skärm nu också.
Trycker man på WARMER så kommer kontrollerna upp som en ”pop-up” och trycker man på CLIMATE får man den fullständiga vyn.
Uppdatera med USB om ni vill ha den tidigare, annars får ni den som vanligt via OTA när det blir dags för er bil.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Sportbilsentusiasten
Är alla menyer lika trist monokroma? Minns inte, kört tre olika då de släpptes plus Ioniq 6 förra året. Men lämnade inget stort intryck.DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 13:15Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
IMG_6796.JPEG
IMG_6794.JPEG
IMG_6792.JPEG
Gillar syskonet EV6 bäst, riktigt trevlig bil. Körde några olika, alla lika trevliga. Men den fick nobben av hustrun.
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Nej, men jag föredrar menyer som laddar snabbare istället för att vara snygga.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:33Är alla menyer lika trist monokroma? Minns inte, kört tre olika då de släpptes plus Ioniq 6 förra året. Men lämnade inget stort intryck.
Gillar syskonet EV6 bäst, riktigt trevlig bil. Körde några olika, alla lika trevliga. Men den fick nobben av hustrun.
Nya pop-up-skärmen laddar snabbare just pga att man tagit bort massor grafik som fanns där förr.
Själv tycker jag EV6 är den sämre bilen vs IONIQ 5. Dyrare och trängre. Och varför är laddluckan så extremt stor och klumpig? Första modellåret EV6 hade bättre dämpare, men IONIQ 5 fick samma dämpare MY23. Känner flera som endast köpte EV6 för att den inte hade lång leveranstid som det var förr på IONIQ 5.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:33Är alla menyer lika trist monokroma? Minns inte, kört tre olika då de släpptes plus Ioniq 6 förra året. Men lämnade inget stort intryck.DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 13:15Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
IMG_6796.JPEG
IMG_6794.JPEG
IMG_6792.JPEG
Jag har testat EV6:an ett par gånger och vill verkligen gilla den.. Men är det bara jag som upplever när man sitter i / kör den att det känns som att ha en keps för långt ner? Upplever att rutan är för låg och jag sitter och "hukar" mig? Sannolikt jag som är felbyggd men kunde inte hitta en bra körställning tyvärr.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tror inte det. Sjukt rolig bil dock! Fick låna den en hel dag innan semestern.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Jag håller på att ladda ned uppdateringen nu till min EV6a men en sak skrämmer mig: det står att hastighetsvarnaren nu ör enklare att stänga av genom ett längre tryck på ratten men att detta måste göras vid varje uppstart. Bara inte min 2023a får samma trams som de nya bilarna efter juli 2024 med EUs nya regler som EV9 har… Det hade ju varit katastrof!DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 13:15Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
IMG_6796.JPEG
IMG_6794.JPEG
IMG_6792.JPEG
Jag håller verkligen inte med dig! Jag bytte min Ioniq 5 mot en EV6 eftersom jag inte stod ut med I5ans klumpighet som gjorde den omöjlig att köra med i trånga parkeringsgarage (tänk vad 10 cm kortare axelavstånd i EV6 kan göra underverk) samt den mycket obekväma körställningen med krav på långa armar och korta ben… Olidligt. Jag sitter som en kung i EV6!DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 21:36Nej, men jag föredrar menyer som laddar snabbare istället för att vara snygga.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:33Är alla menyer lika trist monokroma? Minns inte, kört tre olika då de släpptes plus Ioniq 6 förra året. Men lämnade inget stort intryck.
Nya pop-up-skärmen laddar snabbare just pga att man tagit bort massor grafik som fanns där förr.
Själv tycker jag EV6 är den sämre bilen vs IONIQ 5. Dyrare och trängre. Och varför är laddluckan så extremt stor och klumpig? Första modellåret EV6 hade bättre dämpare, men IONIQ 5 fick samma dämpare MY23. Känner flera som endast köpte EV6 för att den inte hade lång leveranstid som det var förr på IONIQ 5.
Men visst är EV6 trängre och har färre förvaringsutrymmen… Men snyggare
- Sportbilsentusiasten
"keps för långt ner" = SAAB-känsla, gillar det!Wiktork86 skrev: ↑09 aug 2024 08:52Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:33Är alla menyer lika trist monokroma? Minns inte, kört tre olika då de släpptes plus Ioniq 6 förra året. Men lämnade inget stort intryck.DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 13:15Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
IMG_6796.JPEG
IMG_6794.JPEG
IMG_6792.JPEG
Jag har testat EV6:an ett par gånger och vill verkligen gilla den.. Men är det bara jag som upplever när man sitter i / kör den att det känns som att ha en keps för långt ner? Upplever att rutan är för låg och jag sitter och "hukar" mig? Sannolikt jag som är felbyggd men kunde inte hitta en bra körställning tyvärr.
Vi är skapta olika, sitter kanon i EV6, inte i Ioniq5
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Jag svarar på min egna fråga: nej - inga hastighetsvarningar med senaste uppdateringen. Vilken tur!Aida skrev: ↑09 aug 2024 17:59Jag håller på att ladda ned uppdateringen nu till min EV6a men en sak skrämmer mig: det står att hastighetsvarnaren nu ör enklare att stänga av genom ett längre tryck på ratten men att detta måste göras vid varje uppstart. Bara inte min 2023a får samma trams som de nya bilarna efter juli 2024 med EUs nya regler som EV9 har… Det hade ju varit katastrof!DanneLKPG skrev: ↑08 aug 2024 13:15Äntligen är uppdateringen 240726 här med bland annat nya vyn för klimat och sätesvärme/ventilation!
IMG_6796.JPEG
IMG_6794.JPEG
IMG_6792.JPEG
Kom senaste sw med manuell värmning av batteriet inför snabbladdning? Och i så fall, hur långt ner i SoC kan man köra den? För värmning under navigering till snabbladdare slutar väl fortfarande vid 20% SoC?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Nix,ingen manuell förvärmning tyvärr.
/Peter
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Hoppas verkligen de ändrar detta innan vintern. Det är väldigt begränsande att inte kunna köra förvärmning under 20%. Det är ju sista femtedelen av batteriet! När jag hade Tesla snabbladdade jag oftast med början under 12%.
Stäng av förvärmningen vid under 7% vore bra, iaf inte över 10%, tack!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Har något vagt minne av att gränsen är på 17% nu, men fortfarande för högt. Dock har batteriet fortfarande varit varmt när jag kommit fram till stationer med 5-10% efter att förvärmningen stängts av. Känns inte som att batteriet sjunker snabbt i temp.juristen skrev: ↑02 sep 2024 11:28Hoppas verkligen de ändrar detta innan vintern. Det är väldigt begränsande att inte kunna köra förvärmning under 20%. Det är ju sista femtedelen av batteriet! När jag hade Tesla snabbladdade jag oftast med början under 12%.
Stäng av förvärmningen vid under 7% vore bra, iaf inte över 10%, tack!
Fattar inte varför Hyundai är så "rädda". Precis som det konstiga beslutet att sluta ladda 12V under 20% i stora batteriet. Där såg jag någon skriva att det ändrats till 10% i USA så det kanske är på väg hit också, eller redan gjort när vi fått ICCU-uppdateringarna. Har inte vågat testa...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Fick EV6 också den nya vyn för sätesvärme och snabbare uppstart av systemet? Förr kunde den vissa dagar ta 1-2 minuter innan jag kunde komma in i sätesvärme-menyn (oftast runt 20-30 sekunder dock). Nu är det alltid under 10 sekunder (oftast runt 5 sekunder) från att jag startat bilen. Att ta bort massor grafik var ett bra val på snabbmenyn. Funktion före form!
Den där initiala inforutan (om att inte stirra på skärmen när jag kör etc) som förr tog lång tid att trycka bort stänger sig själv inom några sekunder för mig. Utan att jag ens trycker confirm.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Är det någon som hört något närmare om när faceliften är tänkt att lanseras i Sverige? Eller väntar Hyundai på att svenskarna ska köpa upp lagret med gamla bilar först månntro?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Känns helt klart som att de har bilar kvar på lager. På andra marknader är den nya ju släppt för ett tag sen. Websidan är hyggligt snurrig när det inte finns någon Ioniq 5 på den svenska siten (förutom 5N då)krille skrev:Är det någon som hört något närmare om när faceliften är tänkt att lanseras i Sverige? Eller väntar Hyundai på att svenskarna ska köpa upp lagret med gamla bilar först månntro?
Model S Standard Range Raven
Har sett i internationella gruppen att det är så i en del andra länder också. Känns som Hyundai valde ett par länder som fick MY25 och alla MY24-lagerbilar skyfflades runt till länderna som ej valdes... Blir nog ingen MY25 i Sverige utan den kommer nog först som MY26 om jag får gissa.jeppe_sthlm skrev: ↑07 feb 2025 23:37Känns helt klart som att de har bilar kvar på lager. På andra marknader är den nya ju släppt för ett tag sen. Websidan är hyggligt snurrig när det inte finns någon Ioniq 5 på den svenska siten (förutom 5N då)krille skrev:Är det någon som hört något närmare om när faceliften är tänkt att lanseras i Sverige? Eller väntar Hyundai på att svenskarna ska köpa upp lagret med gamla bilar först månntro?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19