Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Melon Must

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Melon Must »

Kriper skrev: 03 sep 2024 09:50
Nu i den amerikanska valrörelsen hettar det till, med sunda inlägg.Skärmavbild 2024-09-03 kl. 09.48.39.png
Var tvungen att kolla upp om han postat det där helt obegripliga och det hade han ju… Dock har du klippt bort det som han svara på så att det saknar kontext. Kamala postade ”Donald Trump vows to be a dictator on day one”. Med den kontexten så blir hans inlägg sarkastiskt/ironiskt.
Med det sagt tycker jag verkligen inte han borde posta sån skit.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Melon Must skrev: 03 sep 2024 14:12
Nu i den amerikanska valrörelsen hettar det till, med sunda inlägg.Skärmavbild 2024-09-03 kl. 09.48.39.png
Var tvungen att kolla upp om han postat det där helt obegripliga och det hade han ju… Dock har du klippt bort det som han svara på så att det saknar kontext. Kamala postade ”Donald Trump vows to be a dictator on day one”. Med den kontexten så blir hans inlägg sarkastiskt/ironiskt.
Finns en avgörande skillnad, Donald Trump har sagt att han ska vara diktator en dag, den första, samt att rösta man på honom så behöver du inte rösta mer.

Så att Kamilla Harris skriver det är egentligen enbart en återcitering av vad Trump faktiskt sagt. Muskegubbens inlägg bara tramsigt och tokigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

frippe skrev: 03 sep 2024 14:48
Melon Must skrev: 03 sep 2024 14:12
Finns en avgörande skillnad, Donald Trump har sagt att han ska vara diktator en dag, den första, samt att rösta man på honom så behöver du inte rösta mer.

Så att Kamilla Harris skriver det är egentligen enbart en återcitering av vad Trump faktiskt sagt. Muskegubbens inlägg bara tramsigt och tokigt.
Helt riktigt.
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Haha denna tråd kommer bli galet kul dom närmsta månaderna...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Macgiver6 skrev: 03 sep 2024 18:15
Haha denna tråd kommer bli galet kul dom närmsta månaderna...
Vad är kul? De är ju tragiskt hur Elon förfaller.. jag har svårt att förstå vad som händer med honom. Detta spiller över på Tesla utan tvekan, frågan är bara hur mycket.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag påminner alla (än en gång) att allmänna diskussioner om amerikansk politik och presidentval hänvisas till andra forum.
/Moderatorn
Kriper

Inlägg av Kriper »

Exakt. Det räcker med att återge alla dumheter som Elon publicerar.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Varför är det fritt fram att diskutera svensk politik, invandringspolitik, rysk politik, kinesisk politik, osv, men inte amerikansk politik (som dessutom har en tydlig koppling till Elon Musk nu när han gett sig in i politiken)? Och som vanligt verkar det fritt fram att posta konspirationsteorier och vetenskapsfientligt skräp som tas bort först när någon bemöter dem, om ens då (alternativt att den som bemöter det blir avstängd)? Modereringen här liknar allt mer den på X. Posta vad fasen du vill, här råder yttrandefrihet. Men se till att inte posta något som bemöter dumheterna för då blir du avstängd, alternativt ditt inlägg tas bort.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Elon har gjort sitt…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Tibor... detta var lågvatten nivå på modereringen..... sorry men ska det vara såhär borde hela forat delitas......
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev: 03 sep 2024 20:55
Varför är det fritt fram att diskutera svensk politik, invandringspolitik, rysk politik, kinesisk politik, osv, men inte amerikansk politik (som dessutom har en tydlig koppling till Elon Musk nu när han gett sig in i politiken)? Och som vanligt verkar det fritt fram att posta konspirationsteorier och vetenskapsfientligt skräp som tas bort först när någon bemöter dem, om ens då (alternativt att den som bemöter det blir avstängd)? Modereringen här liknar allt mer den på X. Posta vad fasen du vill, här råder yttrandefrihet. Men se till att inte posta något som bemöter dumheterna för då blir du avstängd, alternativt ditt inlägg tas bort.
Det är inte fritt fram att diskutera allmän svensk, rysk, kinesisk politik heller. Detta är ett elbilsforum. Här diskuterar vi elbilar. (Plus sånt som påverkar elbilar. Och Elon Musks andra företag.)

Tycker man att någon postat ett inlägg med felaktiga påståenden ska man bemöta det med motargument och fakta. Inte med personpåhopp. Ganska enkel tumregel för att inte bli avstängd.

Och det är otroligt viktigt att anmäla inlägg som bryter mot våra regler. Inte svara något surt tillbaka.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Någon som vet vad Elon anser sig vinna på att ta Trumps sida?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Pontus skrev: 03 sep 2024 22:22
Man kan ju hoppas att ”Bilar med sladds” teori om att han försöker sälja bilar till amerikanska klimatförnekare stämmer men jag är tveksam.

Amerikanska vänstern köper ju redan elbilar så retar han upp dem så köper de bara en annan elbil än Tesla.

Går i linje med Teslas mål men jag är ändå tveksam som sagt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 03 sep 2024 22:05
iAkita skrev: 03 sep 2024 20:55
Det är inte fritt fram att diskutera allmän svensk, rysk, kinesisk politik heller. Detta är ett elbilsforum. Här diskuterar vi elbilar. (Plus sånt som påverkar elbilar. Och Elon Musks andra företag.)

Tycker man att någon postat ett inlägg med felaktiga påståenden ska man bemöta det med motargument och fakta. Inte med personpåhopp. Ganska enkel tumregel för att inte bli avstängd.

Och det är otroligt viktigt att anmäla inlägg som bryter mot våra regler. Inte svara något surt tillbaka. [Min u.]
En grej till man kan göra efter att man anmält ett inlägg är att bara kort svara på det inlägg man anmälde och skriva just det – att nu har jag anmält det här inlägget, samt av vilken anledning man har anmält det. Det brukar få stopp på diskussionen i tråden tills dess att Tibor har fått möjlighet att kika på det hela.

Det här har Tibor iallafall tidigare godkänt utan att man blivit avstängd, så jag antar att det fortfarande är ok... Eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Jag ber om ursäkt för att jag skämtade och använde citat från Svarte Orm och annat för att försöka bemöta vissa inlägg. Det var bara ett försök att lätta upp stämningen. Jag ska inte skämta mer.

Jag tycker nog att allmän amerikansk politik har med Elon Musk att göra just nu, eftersom den påverkar elbilsbranschen, liksom all allmän politik gör. Allt existerar tillsammans, samtidigt. Man kan se det som kulturpendeln eller en zeitgeist. Hur löses klimatkrisen? Vad har Trump för idéer som påverkar elbilsbranschen? Vad har Bidens regering gjort?

Jag ser världen i teman som samverkar, inte olika lösryckta punkter som är separerade i bullet points.

Därför kan en artig påminnelse med humor vara ett försök att styra diskussioner till andra sätt att se på saker och ting.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Imolarot skrev: 27 aug 2024 12:09
DonElon skrev: 27 aug 2024 11:14
Algorimterna i X är ju numera helt felkn*ullade.

Jag använde Twitter till att följa intressanta personer, idrott och politik, med tonvikt på F1.
På Facebook och Insta får jag fortfarande mycket F1-nyheter. Men på X fylls flödet med morbida filmer, mobblynchningar, meme om att Europa är på väg att bli en failed state eller influensers som hyllar X och Tesla.

Helt klart har X en tydlig agenda att pusha ut vissa budskap mer än andra. Det enda jag använder sök-funktionen till är att komma åt F1-nyheter eller rykten om fotbollsövergångar men något sånt får jag aldrig automatiskt i flödet längre.
Det gick fort utför efter Elons övertagande och allt snack om "free speech". :D
Samma här, går jag till mitt egna flöde är det endast MotoGP, F1 och lite tennis jag följer. 95 % officiella konton samt lite journalister inom resp sport. Glider man över till "För dig" så är det bara inlägg om Tesla, Elon, invandring, Europas undergång. Inget som har en promille med det jag följer att göra.

Väljer varje dag att se mindre inlägg från just Elon himself men det är ändå ett par om dagen i den fliken. :lol:
Mysko. Så är inte min ”For You”. Min är relevant och kopplad till intresse/konton jag följer (eltwitter, cykeltwitter, kul filmer, tech, osv). Får även politiska inlägg som är pro-Kamala/Biden trots att jag följer både Elon och svenska konton som är åt höger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Ming

Inlägg av Ming »

JonasH skrev: 03 sep 2024 22:33
Man kan ju hoppas att ”Bilar med sladds” teori om att han försöker sälja bilar till amerikanska klimatförnekare stämmer men jag är tveksam.

Amerikanska vänstern köper ju redan elbilar så retar han upp dem så köper de bara en annan elbil än Tesla.

Ja jag undrar om det inte är lite önsketänkande. Väldigt svårt att säga och göra de sakerna som han gör om man inte tror på det.

Omöjligt att veta såklart men i ett försök att göra en ochams razor så landade jag iaf i tre troliga teorier och troligast är nog en kombination.
1. Släkt och vänner. Han är uppväxt som vit i apartheid med en morfar som flyttade dit pga apartheiden. Det är högst sannolikt att han är uppväxt i en väldigt konservativ och rasistiskt miljö. Idag hänger han med Thiel och Sachs vars åskådning ligger närmare serietidningsskurkar än demokrater. Dessutom är ju han och Trump ganska lika. Abusive rika pappor etc etc. Sånt väger rätt tungt för vad som formar en människa och deras beslut.
2. Brott och straff. Finns ju rätt mycket domar just nu kring bedrägeri etc. Plus att Elon är skyldig rätt många oligarker rätt mycket pengar efter twitterköpet. Som Trump själv uttryckte det efter donationen ungefär så här "Elon is a special guy and we have to protect smart and special guys"
3. Känsla av överlägsenhet. Yttrandefrihet för Elon betyder ju rätten för mig att säga vad jag vill utan kritik och han har ju flera gånger uttryck frustration eller bara skitit i att följa regler och lagar. Som alla biljonärer drömmer han om att bli en oligark som lever ovanför makten och kan göra vad han vill. Trump delar ju samma världsordning och vill ta bort regler och föreskrifter och ta bort skatten för de allra rikaste och det är nog tilltalande för honom.

Tar man de saker i beräkning känns det rätt givet att han skulle rösta och stötta Trump helhjärtat. Jag vet att han sagt väldigt mycket saker som motsäger det här för 20-30 år sedan men kanske är han inte samma person längre eller kanske har han alltid varit det och bara dolt det för att kunna tjäna pengar och antagligen en kombo av bägge.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ming skrev: 04 sep 2024 08:26
JonasH skrev: 03 sep 2024 22:33

Ja jag undrar om det inte är lite önsketänkande. Väldigt svårt att säga och göra de sakerna som han gör om man inte tror på det.

Omöjligt att veta såklart men i ett försök att göra en ochams razor så landade jag iaf i tre troliga teorier och troligast är nog en kombination.
1. Släkt och vänner. Han är uppväxt som vit i apartheid med en morfar som flyttade dit pga apartheiden. Det är högst sannolikt att han är uppväxt i en väldigt konservativ och rasistiskt miljö. Idag hänger han med Thiel och Sachs vars åskådning ligger närmare serietidningsskurkar än demokrater. Dessutom är ju han och Trump ganska lika. Abusive rika pappor etc etc. Sånt väger rätt tungt för vad som formar en människa och deras beslut.
2. Brott och straff. Finns ju rätt mycket domar just nu kring bedrägeri etc. Plus att Elon är skyldig rätt många oligarker rätt mycket pengar efter twitterköpet. Som Trump själv uttryckte det efter donationen ungefär så här "Elon is a special guy and we have to protect smart and special guys"
3. Känsla av överlägsenhet. Yttrandefrihet för Elon betyder ju rätten för mig att säga vad jag vill utan kritik och han har ju flera gånger uttryck frustration eller bara skitit i att följa regler och lagar. Som alla biljonärer drömmer han om att bli en oligark som lever ovanför makten och kan göra vad han vill. Trump delar ju samma världsordning och vill ta bort regler och föreskrifter och ta bort skatten för de allra rikaste och det är nog tilltalande för honom.

Tar man de saker i beräkning känns det rätt givet att han skulle rösta och stötta Trump helhjärtat. Jag vet att han sagt väldigt mycket saker som motsäger det här för 20-30 år sedan men kanske är han inte samma person längre eller kanske har han alltid varit det och bara dolt det för att kunna tjäna pengar och antagligen en kombo av bägge.
Bra och rimlig analys 👍
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Tibor Blom.... nu är här politik igen? är det ok?
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Macgiver6 skrev: 04 sep 2024 15:14
Tibor Blom.... nu är här politik igen? är det ok?
Jag tror det, men vet inte. ;)
Elon kan man diskutera, men inte allmän amerikansk politik.

Even if you do say Jehovah! ;)
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Hur kan "Elon sluta prata" vara ett ok ämne....... men vad Elon pratar om är bannat här.... så väldigt konstigt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

...] Elon är skyldig rätt många oligarker rätt mycket pengar efter twitterköpet. Som Trump själv uttryckte det efter donationen ungefär så här "Elon is a special guy and we have to protect smart and special guys" [...
Finns det ngt ställe på I-net där det framgår hur mycket av den totala köpeskillingen på $44 miljarder som kommer från andra än Elon?

Kikade på Wikipedia, men där verkar det inte stå ngnting...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

SwedishAdvocate skrev: 04 sep 2024 21:08
...] Elon är skyldig rätt många oligarker rätt mycket pengar efter twitterköpet. Som Trump själv uttryckte det efter donationen ungefär så här "Elon is a special guy and we have to protect smart and special guys" [...
Finns det ngt ställe på I-net där det framgår hur mycket av den totala köpeskillingen på $44 miljarder som kommer från andra än Elon och hur mkt pengar det handlar om?

IMG_0026.png
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Imolarot skrev: 04 sep 2024 22:11
Finns det ngt ställe på I-net där det framgår hur mycket av den totala köpeskillingen på $44 miljarder som kommer från andra än Elon och hur mkt pengar det handlar om?

Så andra ägare än Elon står bara för ca 16%.

Finns det även lån till Musk för hans del som blir ca 37 miljarder dollar eller ca 84% eller under vilket av namnen i tårtan gömmer sig Putins män?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Maw skrev: 05 sep 2024 02:33
Imolarot skrev: 04 sep 2024 22:11

Så andra ägare än Elon står bara för ca 16%.

Finns det även lån till Musk för hans del som blir ca 37 miljarder dollar eller ca 84% eller under vilket av namnen i tårtan gömmer sig Putins män?
Ja, som Wikipedia summerar… resten är då investerarna ovan.
The funding included $7 billion of senior secured bank loans; $6 billion in subordinated debt; $6.25 billion in bank loans to Musk personally, secured by $62.5 billion of his Tesla stock; $20 billion in cash equity from Musk, to be provided by sales of Tesla stock and other assets
Låst