Summon klarar INTE trånga parkeringar...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Summon klarar INTE trånga parkeringar...

Inlägg av Jocce »

Tog i veckan ut Sommarbilen (ni vet en sådan där pubertal sak där motorn låter mycket, man måste röra om i bensinen med en spak i mitten och styra själv!).

Tog ut bilen, ställde tillfälligt in Teslan i samma garage och backade snällt in! (Och såg en stor död råtta i backkameran ;) ) och ställde bilen där!

Själva garaget är inte trångt, men garagporten/dörren är "trång". Har inte mätt , men fick fälla in speglarna på Teslan (och får göra lika på Challengern) när jag passerar dörrhålet!
Har även fått in en Dodge Ram Pickis där.

När jag åker därifrån tänker jag "Åh vad coolt, imorgon kan jag för första gången använda "Summon" i skarpt läge för första gången när jag kör ut bilen! Coolt!

Åker dit i godan ro med polaren och jag slänger upp appen och börjar köra! Bilen rullar fram...mot dörren..tvekar lite, och försöker igen men stannar.
Nähä..konstigt tänker jag. Provar igen, nu rör den sig inte. Backar då med Summon, det fungerar, kör fram igen och står och kikar in genom sidorutan och på displayen. Bilen rullar snällt fram och man ser i displayen samma grafik som när man parkerar själv.
Dörrarna(dörrkarmen så att säga) närmar sig på displayen, 50 cm, 45 cm, 40 cm, - RÖTT STOPP! och bilen stannar!

Nähä, det går alltså inte! Har för mig att det är vid 30 CM ca den skriker stopp?

Bilen i sig var INTE svår att backa in eller köra ut, bilen i sig är 196 cm enligt specar. Challengern är 193 cm (här behöver jag bara fälla en spegel, så marginal finns).
Dodge Pickisen jag ställt in där är 214 cm med fällda speglar, och den går PRECIS in. Så vi säger att dörren är 215 cm då.

Så med 18 cm marginal (9 centimeter, nästan en decimeter, på varje sida) klarar Teslan inte av att köra Summon! :(

Himlans trist. Sensorerna borde väl idag vara tillräckligt exakta för att kunna ta ner till CM när?

Vad har ni för erfarenhet av Summon? Har ni använt det i skarpt läge eller bara för att "leka"?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Re: Summon klarar INTE trånga parkeringar...

Inlägg av Jojo »

Du kan justera de tillåtna marginalen i inställningarna till "summon". Har samma problem, men får in/ut bilen ändå, bara ibland måste man börja om.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jojo skrev:
Du kan justera de tillåtna marginalen i inställningarna till "summon". Har samma problem, men får in/ut bilen ändå, bara ibland måste man börja om.

Fast det är väl bara fram till vägg, inte på sidorna?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare

Inlägg av Machris »

Du kan ange att det är "tight" runt om. Bilen fäller då in speglarna under tiden summor pågår. Jag har bara ca 10 cm marginal till speglarna (utfällda) o det funkar
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jocce skrev:
"Åh vad coolt, imorgon kan jag för första gången använda "Summon" i skarpt läge för första gången när jag kör ut bilen! Coolt! Åker dit i godan ro med polaren och jag slänger upp appen och börjar köra!
Du skall aldrig testa en ny funktion inför publik, polare. Demojävulen slår till direkt. ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bod skrev:
Jocce skrev:
"Åh vad coolt, imorgon kan jag för första gången använda "Summon" i skarpt läge för första gången när jag kör ut bilen! Coolt! Åker dit i godan ro med polaren och jag slänger upp appen och börjar köra!
Du skall aldrig testa en ny funktion inför publik, polare. Demojävulen slår till direkt. ;)
Ha ha ha... det är bara att fråga Bill Gates. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Machris skrev:
Du kan ange att det är "tight" runt om. Bilen fäller då in speglarna under tiden summor pågår. Jag har bara ca 10 cm marginal till speglarna (utfällda) o det funkar

Speglarna fälls alltid in när jag kör!

Jag har nog som sagt mindre än 10 cm på varje sida när speglarna är infällda...

/Jocce
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bod skrev:
Jocce skrev:

Funktionen var ju testad..flera gånger..men inte stället ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Frågan kvarstår. Har du ställt in Summon på "tight"? Den inställningen gäller i högsta grad utrymmet vid sidorna.
Machris skrev:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Nicke Nyfiken skrev:
Frågan kvarstår. Har du ställt in Summon på "tight"? Den inställningen gäller i högsta grad utrymmet vid sidorna.
Machris skrev:

Var ute och kikade, hade inte ställt den på Tight, får prova samma ställe igen ;)

/Jocce
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Angående Tight eller inte så märkte jag att när jag i ett garage ville rulla in bilen nära bilen som var på min förar sida så ville inte bilen det. Trots att jag ställt den rakt och nära bilen på förar sidan så ville Teslan räta upp sig och försöka hamna så gott som möjligt mellan de två bilarna. Men efter att ha ställt den på Tight så gick det bättre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

För mig gjorde inställningen "tight" att den fungerade över huvud taget - min bil tvekade i öppningen innan dess.

Tyvärr måste man ha ställt bilen nästan perfekt rakt, hoppas de låter den justera sig i en framtida uppdatering, då kommer det funka bra på riktigt. Ut funkar fint däremot så klart.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

thebishop skrev:
För mig gjorde inställningen "tight" att den fungerade över huvud taget - min bil tvekade i öppningen innan dess.

Tyvärr måste man ha ställt bilen nästan perfekt rakt, hoppas de låter den justera sig i en framtida uppdatering, då kommer det funka bra på riktigt. Ut funkar fint däremot så klart.
Men den verkar mycket mer villig att justera sig själv när den inte står i tight men då uppstår som sagt andra problem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Finns det nackdelar eller risker med att ha den i tight? Varför skulle man annars välja nåt annat?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det ökar risken för att bilen kör in i något... :o
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Skriv svar