Att ljudförbättra en Tesla Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FPTT
Teslaägare

Att ljudförbättra en Tesla Y

Inlägg av FPTT »

Hej.

Ny här och även Teslaägare sedan några månader. Jag har en lite halvloj Youtubekanal där beskådaren får medfölja övergången ifrån bensindriven till eldriven via diverse filosofier kring hållbart, ofta gällande anti-stress. Kanalen speglar en inituitiv nyfikenhet där inte allt är självklart för mig men sakta blir så. Vissa saker jag gräver i vet många av er sedan länge.

Dock:

I mitt senaste avsnitt går jag igenom hur man kan lugna ner akustiken i kupén på en Tesla Y avsevärt. Som nämns i avsnittet plockas en jobbig komponentfrekvens/energi ner så pass mycket att bilen faktiskt upplevs lugnare i många avseenden gällande ljud och allmän upplevelse. Bilen i sig är något inverterad i ljudet då den förstärker vissa frekvenser så dessa överskjuter. Att ha detta i botten och sedan addera en felinställd musikspelare skapar naturligtvis obehag, fastän den glada Teslaföraren kanske mentalt vill bortse ifrån detta för att ”bilen ju ska vara bra, modern, framtid” etc osv.

Behagligt ljud är en fråga om balans mellan rådande energier. Man kan angripa ett problem på många vis när det gäller ljud i bil och detta är antagligen ett av de minst tidskrävande samt mest ekonomiska sätt att ta till.

Fixar man detta lilla kitt samt ställer eq:n på ljudsystemet som anges kommer man dessutom höra mer exakt hur olika album låter olika, vissa tunna i botten, vissa ganska brighta och andra helt perfekta.

Så för dig med en Tesla Y som känner att bilen borde vara lite bättre, har 240 spänn liggande, samt är villig att släppa idén på obruten himmelsutsikt - ta gärna en titt.

Patrik
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Re: Att ljudförbättra en Tesla Y

Inlägg av MY_piraya »

Kanske bra akustiskt, men inte så snyggt. Låg WAF på den . :D
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
FPTT
Teslaägare

Re: Att ljudförbättra en Tesla Y

Inlägg av FPTT »

Poängen med detta är inte ögats uppfattning. Själv störs jag föga när jag kör då alltsammans är bakom ryggen.
Skriv svar