28 grader - vinterdäcken på!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

dfriman

28 grader - vinterdäcken på!

Inlägg av dfriman »

Behöver skriva av mig lite...
Jag fick dragkrok monterad hemma på parkeringen av Tesla. Serviceteknikern gjorde visserligen ett bra jobb. Tyvärr lämnade han ett antal metallpluggar kvar på marken som jag backade över. Fick en rejäl punktering efter några kilometer när skruven antagligen släppte. Det låg fyra stora vassa pluggar på parkeringen när jag till slut kom hem efter att ha väntat vid vägkanten tre timmar på bärgare. Därav min slutsats.
Däcken konstaterade han också var olagligt slitna så jag kommer väl inte kräva någon kompensation från Tesla då de ändå måste bytas. Och bärgaren var på garantin.
Vädret är dock fint så jag drog på mina nya vinterdäck och har beställt nya bakdäck till nästa vecka.
Däcken hade tydligen också slitet snett. Får man hjulinställning på garantin? 3500 mil på MYP. Gissar att det är ganska normalt slitage på bakdäcken.
IMG_20240904_192159.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: 28 grader - vinterdäcken på!

Inlägg av AAKEE »

dfriman skrev: 05 sep 2024 21:35
Behöver skriva av mig lite...
Jag fick dragkrok monterad hemma på parkeringen av Tesla. Serviceteknikern gjorde visserligen ett bra jobb. Tyvärr lämnade han ett antal metallpluggar kvar på marken som jag backade över. Fick en rejäl punktering efter några kilometer när skruven antagligen släppte. Det låg fyra stora vassa pluggar på parkeringen när jag till slut kom hem efter att ha väntat vid vägkanten tre timmar på bärgare. Därav min slutsats.
Däcken konstaterade han också var olagligt slitna så jag kommer väl inte kräva någon kompensation från Tesla då de ändå måste bytas. Och bärgaren var på garantin.
Vädret är dock fint så jag drog på mina nya vinterdäck och har beställt nya bakdäck till nästa vecka.
Däcken hade tydligen också slitet snett. Får man hjulinställning på garantin? 3500 mil på MYP. Gissar att det är ganska normalt slitage på bakdäcken.
Hjulinställning är säkrast att göra direkt vid leverans. Tesla har runthörnetgaranti och är svindyra på det och av någon konstig anledning verkar det bli tveksam kvalité’ när Tesla gör det för 3X pengarna.
Tesla bokstavligen slänger ihop bilarna och då kommer hjulinställningen inte med på priolistan före leverans.

3500 mil på däcken är ändå rätt bra, gissar att del av milen är på vinterdäck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: 28 grader - vinterdäcken på!

Inlägg av Jaegaern »

Jag tror vissa bara har otur angående hjulinställningarna. Min Y, min 3:a och flera Y i familjen har helt rakt slitage efter flera år. Det är lite spicy att skriva att de är allmänt slarviga, tycker jag.

Vore intressant att se statistik angående sånt, från firmor som gör hjulinställningar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar