Jo, den har defintivt blivit sämre eftersom farthållaren inte kan användas i sämre väder och avståndet till framförvarande bil varierar från för kort till alldeles för kort.Freez skrev: ↑30 aug 2024 10:46Bilen har inte blivit sämre men du verkar ha en förväntan på hur bilen ska fungera som aldrig kommer infrias och eftersom du inte accepterar förändringen från radar till vision är det väl bättre att byta bil så du blir nöjd. Som jag sagt tidigare är Teslan som helhet en grym bil den bästa jag har haft, men den är inte felfri men vilken bil är det? Mina senaste helt nya bilar från VW, Volvo, BMW har alla haft sina egenheter tom spökbromsningar ibland.mikebike skrev: ↑30 aug 2024 07:47Jag skulle inte köpa en bil utan radar eller uss, men då har man ett val.Freez skrev: ↑29 aug 2024 20:58Förstår faktiskt inte hur du kan haka upp dig på detta. Radar är ingen deal breaker om man tittar på helheten. Men är radar det enda som är viktigt, byt till en bil med.mikebike skrev: ↑29 aug 2024 15:30"över ett år" - så då har du inte upplevt urkopplad radar alltså?Freez skrev: ↑29 aug 2024 14:25
Man upplever saker olika men i mitt fall som haft en MY i över ett år anser jag att den blivit mycket bättre tack vare alla uppdateringar. Allt är inte perfekt men helt klart bästa bilen jag haft under mina +30 år som bilägare. Inte speciellt många bilar som faktiskt blir bättre över tid. Har flera kollegor som kör ID4 som har noll uppdateringar som gör någon skillnad och dessutom kräver dagar av verkstadsbesök.![]()
Men är man gravt missnöjd är det väl bättre att skaffa en annan bil.
Jag har kört Tesla i snart 4 år och min bil blev mycket sämre för två år sedan. Sälja i förtid p.g.a. Tesla gjort bilen sämre?
Sedan dumpade Tesla dessutom priserna och andrahandsvärdet följde med.
Noll uppdateringar skulle jag gärna ta som alternativ till att bilen blir sämre och vad beträffar dagar av verkstadsbesök tror jag mina Teslor slår de flesta iD-bilar.
Grejen är alltså att jag fick reda på att radarn skulle kopplas ur och SC tog bort min väntande uppdatering, men sedan installerade Mobilservice den i alla fall.
Jag har kört 3700 mil, noll fel och noll verkstadsbesök. Låter som din bil är lite unik. Mina kollegor med ID4:or får ofta besöka verkstaden.
Nu handlar det om att tillverkaren efter leverans försämrat en funktion.
För mig är det en dealbreaker att ha en fungerande farthållare eftersom jag ofta kör långt. Jag tycker det är rimligt att farthållaren fungerar även i dimma, regn och lätt snöfall. Samt att den håller ett vettigt avstånd till bilen framför.
Fungerande farthållare inbegriper naturligtvis att bilen inte skall spökbromsa, vilket också blivit vanligare.
Du tycker alltså att det är rimligt att jag skall/skulle byta bil i förtid med tillhörande kraftig värdeminskning per mil och år p.g.a. Teslas nedgradering av min bil. Är det mitt fel att bilen blivit sämre?
Min bil har varit på verkstad 1 gång för torkarautomatik, 3 gånger för laddport och fyra gånger för farthållaren.
Unik? Tesla hävdar att det inte finns några hårdvarufel på min bil, alltså skall den vara likadan som alla andra.
20221002_101231.jpg
PS. Här kör jag på AP för att kunna släppa ratten och fotografera, men jag har samma problem med bara farthållare.
Jag vet ju hur bilen fungerade innan uppdateringen.
Skall vi byta bil några veckor så att du får uppleva samma som jag?
Alla bilar har olika egenskaper och oftast kan man utröna dessa genom att surfa runt och genom att genomföra en rejäl provkörning.
Tesla är dock unika på så sätt att de försämrar bilens egenskaper efter leverans mot ägarnas vilja.
Ok, helt unikt är det inte eftersom VW ändrade i motorstyrningen hos levererade bilar, men de var tvungna p.g.a. Dieselgate.
Det festliga är att Tesla hade chansen att lösa mitt problem och samtidigt tjänat pengar på det hela, men....
Jag beställde en MYP, men leveranstiden var så lång att reglerna för bonus ändrades (två gånger). Jag ändrade beställningen till en LR eftersom det verkade som att LR var berättigad till bonus, men inte P. Strax innan leverans fick jag besked om att varken P eller LR var berättigad till bonus. Då försökte jag byta tillbaks till P, men Tesla nekade och jag avbokade.