Köpt första elbilen nu (Peugeot e-208) och det medföljer inte laddkabel annat än en 230v.
Så vi behöver ju inhandla en. Vi har även en VW Passat GTE men jag har förstått det som att det inte är bra att använda kabel från olika biltillverkare? Oavsett är det rätt segt att dela på en kabel.
När jag kollar runt på nätet efter en kabel hittar jag en massa olika givetvis. T ex vad som ser ut som samma sladd men den ena heter gamma och den andra sigma. Förstår inte vad skillnaden är?
Vi kommer ladda den på våra jobb som har 22kw uttag.
Sigma: https://evmotions.se/ev-laddkabel/ecvt2 ... laddkabel/
Gamma: https://evmotions.se/ev-laddkabel/ecvt2 ... laddkabel/
Om någon har tips på kabel som är bättre eller billigare så posta gärna.
Vilse i den djungel som är laddkablar
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Vilse i den djungel som är laddkablar
e-208 maxar väl på 16A, så du kan nog välja betydligt tunnare, mer lätthanterliga, och billigare kablar, 32A-kablar är rätt bängliga.
Många gillar att ha så kort kabel som möjligt, gärna spiral/curled.
/fth
Många gillar att ha så kort kabel som möjligt, gärna spiral/curled.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
P.S. Detta under förutsättning att era 22kW-uttag är ”riktiga” laddboxar med Type 2, om det är vanliga röda CEE trefasuttag så är det helt andra kablar som krävs.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Så är det inte. Under förutsättning att det är samma typ av kontakt på bilen (vilket det i praktiken är på alla nya bilar numera) så passar alla kablar har den kontakten. Det man dock behöver vara lite uppmärksam på, är hur mycket effekt som bilen kan ta. Om din bils ombordladdare hanterar 22kW så vill du troligen ha en 3-faskabel som klarar 32A. I många fall tar ombordladdaren bara 11kW och då räcker det med en 3-faskabel som klarar 16A.
Det finns även CCS-kablar som bara stödjer enfas. Dessa är nog primärt för hybrider som ofta inte stödjer 3-fas. Till en ren elbil vill du troligen ha en 3-faskabel.
Så kolla upp vad din ombordladdare klarar av och köp sedan en kabel som MINST motsvarar det. Du behöver inte mer än vad bilen hanterar men det kan vara bra att ha för framtiden.
Vad gäller längd, så föredrar jag själv en kabel som är lång nog att räcka från laddporten till en laddare som sitter på helt fel sida. Det gör att jag aldrig behöver backa in i rutor i konstiga vinklar etc utan alltid kan rulla ut kabeln och nå till laddstolpen utan att den är sträckt och inte ligger på marken - man vill att kabeln ska vara dragavlastad genom att ligga på marken så mycket som möjligt. Sträcka den mellan laddpunkt och ladduttag är inte bra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX