Efter att ha kört mest i stadstrafik senaste månaderna har jag åter börjat pendla på landsväg.
Tycker man hör en hel del vägljud i motorvägsfart.
Svårt för mig att avgöra om bilen hade samma ljudnivå i kupén för tre år sedan ( 2021) när den var ny eller om detta successivt kan ha ökat. Bytte nyligen hjullager fram bägge sidor och då blev bilen tystare.
Upplever ni andra att ljudnivån i bilen har ökat över tid? Hur upplever ni ljudnivån på bilen jämfört med era andra bilar ni kör med?
Sätter man på musik och höjer volymen en del så tar det över vägljudet men lyssna man på radio där folk pratar så märks vägbjudet tydligare.
Ljudnivå över tid
Moderator: Redaktion
Re: Ljudnivå över tid
Däcken slits, men även vägarna slits. På två vintrar kan samma vägsträcka gå från slät och fin till skrovlig och spårig.
Jag åker E4:an norrut ganska ofta och jag tycker nästan man kan märka från månad till månad hur vägen blir sämre fram till simsalabim, en natt har de varit där och lagt om asfalten. Enligt trafikverket läggs vissa vägar om "med bara enstaka års mellanrum" så det är inte helt anekdotisk evidens.
Vägar där det inte går så många tunga lastbilar klarar sig mycket längre, men tror du har svårt att hitta en trafikerad väg som inte blivit skrovligare sedan 2021.
Jag åker E4:an norrut ganska ofta och jag tycker nästan man kan märka från månad till månad hur vägen blir sämre fram till simsalabim, en natt har de varit där och lagt om asfalten. Enligt trafikverket läggs vissa vägar om "med bara enstaka års mellanrum" så det är inte helt anekdotisk evidens.
Vägar där det inte går så många tunga lastbilar klarar sig mycket längre, men tror du har svårt att hitta en trafikerad väg som inte blivit skrovligare sedan 2021.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ljudnivå över tid
Jag får ibland samma känsla också, men det är direkt kopplat till väglaget.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld