mikaELbil skrev: ↑08 sep 2024 21:17
En liten undran, om det då är en annan battericell som används till 800V, skulle det då gå att ladda dessa lika snabbt med 400V?
Jo jag har sett väldigt, väldigt mycket av dina inlägg och sett din kunskap om batterier.
Fler och fler tillverkare går över till 800V som ger en snabbare laddtid.
Tyvärr har jag uppfattat det som att du då menar att battericellerna tar skada av detta, men du menar antagligen då att det även är en annan battercell?
Vi har redan gått igenom det men det finns många inlägg.
Så länge inte CCS begränsar med 500A så laddar bilen med de snabba cellerna lika fort.
Detta eftersom vi i huvudsak har två begränsningar - laddarens, eller cellernas.
(Sen finns det såklart annat, tex EV9’s 350A max.
CCS laddstandard är max 500Amphere.
Det blir 200kW för 400V
För ett äkta 800V-system så blir det 400kW.
Nu är inte laddarna öppna för 400kW generellt.
Och många ”800V” system är inte alls 800V, men de håller mer än 400V.
EV9 som det pratats mycket om har inte 800V batterispänning utan 632V om jag minns rätt. Den ligger alltså ungefär mitt mellan ett 400V och ett rent 800V-system.
Nya model S ligger på 462V så ~75% av max batterispänning i en EV9.
Om 800V vore grejen borde ju min Plaid raketladda också, eftersom det per deginition är ett 800V-system.
Ett sätt att få batterierna att ”ladda snabbt” är att ha en övre ”buffer”, dvs inte utnyttja hela batteriets kapacitet. Så gör EV9 vill jag minnas, man laddar bara batteriet till cirka 95% eller så. Det förskjuter laddkurvan så det ser bättre ut.
Det som många andra tillverkare gör är att de har bättre celler än Tesla har.
Tesla kör en streamline på kostnader och massprodurerar billigt.
”Tar skada” är ett lite dåligt utrryck. Används ofta som uttruck för vad som händer om man laddar fullt.
Cellerna slits mer av snabbladdning. Bland annat uppstår ofta lithium plating till någon grad. Låmgsiktigt orsakar lithium-klumparna kortslutning. Men det sker inte efter en eller 10 snabbladdningar utan mycket fler.
Cellerna har en förmåga att återhänta sig och en del av lithiumplättarna kommer kunma återgå till lithium som kan cyklas, dvs leverera ström. För återhämtningen krävs ”snälla cykler” dvs inte snabbladdning.
Som exempel har både min M3P och min MSP tappat kapacitet under längre resor med mycket supercharging. Det har rört sig om ungefär 0.7-1kWh på en semesterresa om ~250-300 mil.
Efter en tid med normala cykler så återhämtar batteriet det mesta, eller allt.
Jag har sett beteendet ungefär 7-8 ggr so far.
Små låga cykler verkar återhämta bäst men det brukar krävas någon eller några större cykler eller full-laddning för att BMS ska “se” hela kapaciteten.
Det beteendet med att kapaciteten går ned av snabbladdning stämmer med forskningen och det gör även återhämtningen.
Det jag säger om andra märkens snabbare laddning vid högre SOC är inte att [det skadar] batteriet.
All snabbladdning sliter mer än långsam laddning. Det gäller än så långe för alla batterier som jag vet är ute på marknaden idag.
För övriga märken med snabbare laddning än Tesla vid högre SOC så har man:
-Celler som är bättre på att ta emot laddning snabbt.
-Möjligen en mindre restriktiv syn på slitaget från snabbladdning. (För Tesla vet vi att man inte brassar på allt det cellen kan ta emot, utan ligger en bit under, till 99.9% säkerhet för att balansera så att lithium plating inte sker eller begränsas).
Audi etron sportback 2020-2021 hade 400V-system men laddade med full fart upp till väldigt hög SOC, detta var före 800V-systemen:
Bild från Audis mediacenter.