Hej
Jag är nybliven ägare till en M S 2020 Long Range. Den drar väldigt mycket ström när jag kör bilen. Strömmen förbrukas av något som i Teslas app Räckviddsanalys kallas för "Allt annat". Är det någon som vet hur man kan ta reda på vad det är som drar ström i den kategorin? Mig veterligen finns det inget eftermonterat som ska dra ström.
Räckviddsanalys
Moderator: Redaktion
- Robin_j
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Räckviddsanalys
Vad är mycket ström
Hur mycket har bilen dragit på displayen i bilen 

Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- Gustafsson
- Teslaägare
Det finns tusentals inlägg om detta i gamla trådar. 2020 var det väl long range elier long range plus som såldes, senaste raven- modellerna innan refresh (palladium).
Då hade bilarna inte värmepump. Förbrukningen är hög vid korta körningar, det tar ett par tre mil innan den blir lägre. Kör du mycket korta sträckor kan man prova att köra i ”range mode”, då värms inte batteri å sådant aktivt på damma sätt och förbrukningen blir betydligt lägre. Som jämförelse har min 2018 100D (=före Raven) dragit 200 Wh/km i snitt över 6 år (19000 mil). Palladium har dragit ca 175 Wh/km i snitt på 3000 mil. Så din borde ligga däremellan. Jag kör dock rätt mjukt - intresserad av att grejerna ska hålla länge. Korta sträckor drar 100 D dubbelt så mycket medan Palladium är betydligt snålare speciellt i kyla. 100 D drar också mer när den är parkerad.
Då hade bilarna inte värmepump. Förbrukningen är hög vid korta körningar, det tar ett par tre mil innan den blir lägre. Kör du mycket korta sträckor kan man prova att köra i ”range mode”, då värms inte batteri å sådant aktivt på damma sätt och förbrukningen blir betydligt lägre. Som jämförelse har min 2018 100D (=före Raven) dragit 200 Wh/km i snitt över 6 år (19000 mil). Palladium har dragit ca 175 Wh/km i snitt på 3000 mil. Så din borde ligga däremellan. Jag kör dock rätt mjukt - intresserad av att grejerna ska hålla länge. Korta sträckor drar 100 D dubbelt så mycket medan Palladium är betydligt snålare speciellt i kyla. 100 D drar också mer när den är parkerad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Om jag fattat det rätt så är "allt annat" i appen 12 voltsystemet och det är vid körning som det drar mycket ström. Via appen menar Tesla att jag kör riktigt snålt ca 160Wh/km.