230 V adaptern?
Moderator: Redaktion
230 V adaptern?
Använder sällan 230/1-fas adaptern till UMCn, men UMC med 3-fas i princip dagligen.
Ett par gånger när jag ska använda 1-fasen så har den dock strulat. Får väldigt långsam laddning, eller ingen laddning alls, som nu senast hos syrran då jag skulle "bekvämladda" lite när jag jag ändå var där.
(som tur är hade jag ändå så jag kommer hem och såg att Clever finns nära..)
Kunde dock inte prova utan förlängningssladd, men har en 2.5mm2 kabel så borde inte vara något problem.
Fick både 2 blink och 3 blink på UMCn.
Ska prova den i uttag jag vet fungerar sen, men är det risk att något är paj i UMC eller adaptern?
Eller är den bara väldigt känslig med 1-fas?
Ska kontakta service på måndag och se vad de säger, men tänkte om någon har erfarenhet här?
/Jocce
Ett par gånger när jag ska använda 1-fasen så har den dock strulat. Får väldigt långsam laddning, eller ingen laddning alls, som nu senast hos syrran då jag skulle "bekvämladda" lite när jag jag ändå var där.
(som tur är hade jag ändå så jag kommer hem och såg att Clever finns nära..)
Kunde dock inte prova utan förlängningssladd, men har en 2.5mm2 kabel så borde inte vara något problem.
Fick både 2 blink och 3 blink på UMCn.
Ska prova den i uttag jag vet fungerar sen, men är det risk att något är paj i UMC eller adaptern?
Eller är den bara väldigt känslig med 1-fas?
Ska kontakta service på måndag och se vad de säger, men tänkte om någon har erfarenhet här?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Mikael Karlberg
- Teslaägare
Re: 230 V adaptern?
Testa du att vända på kontakten? Vid enfasladdning måste nolla och fas hamna rätt.
Jag har använt min ytterst sporadiskt, men aldrig upplevt några problem. Försök vända på den skulle jag också tipsa om.
Lycka till!
Lycka till!
230 V adaptern?
Jag laddar med 220 i garaget dagligen vänd på kontakten om det lyser rött
Kör du hvac så laddar inte bilen
Med andra ord 220 räcker inte för att ladda och förvärma bilen
Kör du hvac så laddar inte bilen
Med andra ord 220 räcker inte för att ladda och förvärma bilen
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr 
e5m1r: hvac?
/Jocce

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Hann du se i bilen vad spänningen var? Tänkte om det blev för mkt spänningsfall i kabeln du skarvade med. Men den ska väl va jäkligt lång för att det ska vara orsaken.
Fick liknande problem på trefasladdning. Sporadiskt. Fick ny umc sen har det funkat.
Fick liknande problem på trefasladdning. Sporadiskt. Fick ny umc sen har det funkat.
Heating, ventilation, air conditionJocce skrev:Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr
/Jocce
Bilens ac och förvärmningJocce skrev:Jodå, provade att vända, ingen skillnad tyvärr
/Jocce
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Trodde det var kabeln med, då jag fick låna en av syrran, men provade sedan med en jag använt förut utan problem (dock ca 25 m...) men samma problem där.sondell skrev:Hann du se i bilen vad spänningen var? Tänkte om det blev för mkt spänningsfall i kabeln du skarvade med. Men den ska väl va jäkligt lång för att det ska vara orsaken.
Tyvärr hann jag inte se spänningen. Tänkte dock att jag ska skaffa mig en enkel "mätpenna" för att kunna kolla uttagen vid sådana här tillfällen.
UMCn visade rött direkt så den ville aldrig ge bilen någon spänningsinformation.
Ska kontakta Servicecentret och se vad de säger.
Ah okej. Ja, borde inte varit fallet här, då UMCn som sagt indikerade rött redan innan man kopplade in den i bilen.sondell skrev:Heating, ventilation, air condition
Den gav både 2 och 3 blinkning, vilket enligt UMC manualen är bland annat att den inte klarar "automatisk kontroll" och man ska prova att resetta, ta ur den sätta i den igen osv.
Provade så klart allt flera gånger och även att vända kontakten. Samma resultat.
Provade 1-fas här på jobbet i morse och det fungerade. Men som sagt har fungerat ibland och ibland inte på de ställen jag provat 1-fas.
/Jocce
finns en massa (äldre)villa installationer i sverige där spänningen mellan jord och nollan vid belastning är någon volt upp till 10-11V, vet inte hur umc'n reagerar då
tror de som har jordfelsbrytare är bättre i detta avseende
ms 76132 "Eleamore"
12man skrev:finns en massa (äldre)villa installationer i sverige där spänningen mellan jord och nollan vid belastning är någon volt upp till 10-11V, vet inte hur umc'n reagerar då
Detta är förvisso i en villa där tidigare ägaren har gjort en massa "spännande" installationer, så kan vara detta.
Dock borde den blinkat med "En blink" på röda lampan då.
Enligt manualen:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... _guide.pdf
1 blink:
"Ground fault. Electrical current is leaking through a potentially unsafe path."
Nu blinkade den 2 och 3 gånger beroende på när jag kopplade in den:
2 blink:
"The Mobile Connector did not pass its internal self check."
3 blink:
"Contactor failed"
/Jocce