TV hackar som f*n trots delat mobilt internet
Moderator: Redaktion
TV hackar som f*n trots delat mobilt internet
Lyckades kolla en del OS i bilen via Max och Teslas premium connectivity. Via webbappen i bilen..Sitter nu och delar min mobil till Teslan som är uppkopplad på mitt mobila internet. Försöker kolla Hammarby Gais medan jag laddar. Går inte. Hackar var 5e sekund..
Kan man blocka detta skit connectivity så att den fattar att det är mobilt internet 5g fullt ös som gäller? Är det kanske skillnad på max stream och telia play stream av kanal 5.
Sjukt störigt iaf. Får man köpa en ipad istället och montera framför denna skitskärm/skit operativ system för att kunna casual kolla lite tv medan man laddar eller? Verkar tyvärr så. Nu har jag standard range plus från sep 2020 så kanske är bättre på nyare kärror. Segt iaf. 90% skitnöjd men dessa 10% av dåligt gör sig påminda ibland tyvärr:(
Kan man blocka detta skit connectivity så att den fattar att det är mobilt internet 5g fullt ös som gäller? Är det kanske skillnad på max stream och telia play stream av kanal 5.
Sjukt störigt iaf. Får man köpa en ipad istället och montera framför denna skitskärm/skit operativ system för att kunna casual kolla lite tv medan man laddar eller? Verkar tyvärr så. Nu har jag standard range plus från sep 2020 så kanske är bättre på nyare kärror. Segt iaf. 90% skitnöjd men dessa 10% av dåligt gör sig påminda ibland tyvärr:(
Re: TV hackar som f*n trots delat mobilt internet
Det blev enorm skillnad när Ryzen-processorn infördes 2022, riktigt segt på äldre bilar.nytorget skrev: ↑26 aug 2024 21:01Lyckades kolla en del OS i bilen via Max och Teslas premium connectivity. Via webbappen i bilen..Sitter nu och delar min mobil till Teslan som är uppkopplad på mitt mobila internet. Försöker kolla Hammarby Gais medan jag laddar. Går inte. Hackar var 5e sekund..
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Kontrollera nätverksprioritet: Tesla kan ibland prioriterar sin inbyggda "Premium Connectivity" över ditt mobila hotspot-nätverk. Tyvärr finns det ingen inställning för att direkt blockera det inbyggda nätverket eller tvinga bilen att använda mobilt internet först. Men du kan testa att stänga av Premium Connectivity (om möjligt) för att se om det hjälper bilen att "fatta" att den ska använda 5G-anslutningen från din telefon istället.
Testa olika streamingtjänster: Det kan mycket väl vara skillnad på hur Telia Play och Max Stream hanterar streaming i bilen. Om en tjänst hackar mer än den andra kan det bero på hur apparna hanterar bandbredd eller om det finns någon optimering för mobila enheter. Testa att byta mellan olika tjänster för att se om någon fungerar bättre.
Använd en annan enhet för streaming: Om inget av det ovanstående fungerar och du verkligen vill kunna streama medan du laddar, kan en iPad eller annan surfplatta vara den smidigaste lösningen. Då kan du ansluta till ditt mobila nätverk direkt utan att behöva lita på Teslas skärm eller operativsystem.
Testa olika streamingtjänster: Det kan mycket väl vara skillnad på hur Telia Play och Max Stream hanterar streaming i bilen. Om en tjänst hackar mer än den andra kan det bero på hur apparna hanterar bandbredd eller om det finns någon optimering för mobila enheter. Testa att byta mellan olika tjänster för att se om någon fungerar bättre.
Använd en annan enhet för streaming: Om inget av det ovanstående fungerar och du verkligen vill kunna streama medan du laddar, kan en iPad eller annan surfplatta vara den smidigaste lösningen. Då kan du ansluta till ditt mobila nätverk direkt utan att behöva lita på Teslas skärm eller operativsystem.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Se till att du kör helskärm via youtubetricket, det ger märkbart bättre prestanda än att öppna webbläsaren i ett fönster.
Om du ska till teliaplay tex, mata youtube.com/redirect?q=teliaplay.se istället för att skriva in teliaplay.se och välj sen gå vidare från youtube.
Det kan för övrigt inte uteslutas att apparna använder olika videospelare, där den ena kräver mindre kraft än den andra.
Om du ska till teliaplay tex, mata youtube.com/redirect?q=teliaplay.se istället för att skriva in teliaplay.se och välj sen gå vidare från youtube.
Det kan för övrigt inte uteslutas att apparna använder olika videospelare, där den ena kräver mindre kraft än den andra.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Om mobilen har 5g-nätet igång. Testa att gå in i mobilens inställningar och välj endast 4g.
Om det fungerar via premium connectivity, men inte när du kör internet via din mobil, så ligger troligen problemet hos mobilen. Testa att flytta mobilen så att den får bättre täckning, eller prova annan operatör.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Byt operatör i mobilen eller använd Premium Connectivity vilket funkar hur bra som helst. Har igen med skärmen/OS att göra.nytorget skrev: ↑26 aug 2024 21:01Lyckades kolla en del OS i bilen via Max och Teslas premium connectivity. Via webbappen i bilen..Sitter nu och delar min mobil till Teslan som är uppkopplad på mitt mobila internet. Försöker kolla Hammarby Gais medan jag laddar. Går inte. Hackar var 5e sekund..
MY RWD Vit 2023
Tack för svar!
Testade igen och ser att Max funkar att köra.
Det som hackar är TV inloggad på Teliaplay.. tyvärr. Så Max verkar ha en bättre lösning för sin streaming.
Båda såklart testade via Teslans web os
Båda kördes då via premium connecticity
Testade igen och ser att Max funkar att köra.
Det som hackar är TV inloggad på Teliaplay.. tyvärr. Så Max verkar ha en bättre lösning för sin streaming.
Båda såklart testade via Teslans web os
Båda kördes då via premium connecticity
Tack för svar!
Verkar vara så att det är teliaplay som är sämre i sin streaming. Max fungerar utmärkt vilket jag blev varse under OS. Kollade på en del grejer då och då och drun fick göra IKEA på egen hand medan jag kollade på Truls, kanotslalom mm:)
Så max via teslas web os, webläsare och premium connectivity fungerar utmärkt. Säkert fungerar max lika bra på Telia 5G också men orkade inte testa det igen.
Roligt med teknik och skulle vara intressant att veta vad som gör att det blir så. Någon annan som har BRA erfarenheter av teliaplay i bilen? Lite sugen på att kolla med telia och med max om det finns någon enkel förklaring på varför det ena funkar och det andra inte.
Verkar vara så att det är teliaplay som är sämre i sin streaming. Max fungerar utmärkt vilket jag blev varse under OS. Kollade på en del grejer då och då och drun fick göra IKEA på egen hand medan jag kollade på Truls, kanotslalom mm:)
Så max via teslas web os, webläsare och premium connectivity fungerar utmärkt. Säkert fungerar max lika bra på Telia 5G också men orkade inte testa det igen.
Roligt med teknik och skulle vara intressant att veta vad som gör att det blir så. Någon annan som har BRA erfarenheter av teliaplay i bilen? Lite sugen på att kolla med telia och med max om det finns någon enkel förklaring på varför det ena funkar och det andra inte.
Intressant hack. Att vara tesla ägare är spännande!Dinsdale skrev: ↑05 sep 2024 08:15Se till att du kör helskärm via youtubetricket, det ger märkbart bättre prestanda än att öppna webbläsaren i ett fönster.