Värdet av laddning i BRF

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Värdet av laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

För ungefär två år sen installerade vi laddboxar i föreningen. Föreningen tog den gemensamma delen av investeringen dvs utrustning för effektmätning, matning till alla garageplatser. 24 av medlemmarna valde att montera laddbox direkt. Tanken var att det höjer värdet att ha möjlighet att installera laddbox även om man inte gör det direkt.

Bara en spekulation, men jag tror det stämmer. Alla lägenheter som sålts efter det har sålts till nya ägare med elbil.

På 8 av de 32 garageplatserna står det laddbara bilar idag. Två laddhybrider, resten rena elbilar. Det var två laddhybrider och en elbil (min) när vi installerade. Fyra medlemmar har ingen bil så det närmar sig 1/3 elbilar.

(Tillägg: Vi debiterar självkostnadspris + en låg månadsavgift, senaste månaderna har det kostat mellan 1,13 och 1,60 kr / kWh och mardrömsmånaderna i början av 2023 var det uppe i 3.50 kr/kWh nästan).
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: Värdet av laddning i BRF

Inlägg av jeppe_sthlm »

Indirekt tror jag att det höjer värdet på lägenheterna, då en elbilsägare som ska köpa lägenhet förmodligen väljer bort att lägga bud om det inte finns laddplats. Förre budgivare, lägre försäljningspris.

Kan dessutom vara så att de som har en elbil är lite kapitalstarkare, med tanke på inköpskostnaden.

Lite som att någon som att någon jobbar hemma på heltid kanske väljer bort en förening där det inte finns fiber.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Helt rätt!

Det borde snart komma in såpass mycket data att man kan särskilja bud på lägenheter med tillhörande laddplats och de som saknar.

Borde bli en ögonöppnare, om vi har rätt. Det kan ju oavsett inte dra ner priset, ens med tillhörande installationskostnad.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Vad är kostnaden att köpa till det till sin parkeringsplats i efterhand? Tänker att det är en väldigt liten kostnad till vad lägenheten kostar.

samtidigt location location location... ligger BRF i ett oattraktivt område så kanske det är ett plus. ligger den bra till så tror jag inte det är avgörande för affären på lägenheten. Vad finns det för alternativa laddmöjligheter i närområdet?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Lägenheterna har nog det mest attraktiva läget på hela orten, hyggligt centralt men ett extremt lugnt område utan trafik och extremt havsnära (jag kastar utan problem en sten ner i havet från vår uteplats eller balkong).

Ja, jag tänker också att varje extra budgivare på en lägenhet gör något på priset.

Det man behöver göra om man vill förse en garageplats som idag saknar ladduttag med ett sådant är att köpa en Easee Core laddenhet, själva basplattan sitter redan där. Med bidrag från NVV ca 5000 kr, så det gör varken till eller från när lägenheterna kostar 4-7Mkr.

En annan intressant reflektion är att vi begränsat effektuttaget till 20kW totalt för att hålla ner effektavgiften, och det inkluderar då övrig förbrukning (främst cirkulationspumpar, tvättstuga, utomhusbelysning). Det är inga som helst problem.

Det finns väldigt dåligt med publik laddning i närheten om man inte får OK från spahotelet intill att ladda på deras laddplatser, kostar 5kr/kWh. Men då kan man nästan skaffa fossilbil lika gärna :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jag är tveksam om det leder till en mätbar värdeökning. Jag tror att i de flesta föreningar där det bor människor som är intresserade av köp av elbil inom de närmsta åren (inräknat plug-in) så kommer man installera laddstruktur. Ge det ett par år så kommer de flesta föreningar ha någon typ av laddning.

Jag bor i en stor förening, 100 lägenheter. 78 p-platser i garaget. Vi installerade laddning för alla platser i höstas. Idag finns det fem bilar som laddar varav två ren el. Jag misstänker att det var en relativt dålig investering för föreningen eftersom laddstrukturen kommer att ganska många år på nacken innan ens häften av platserna laddar. Dessutom på föreningens upphandlade elavtal. Som laddade privatperson kan jag inte styra pris genom att ladda på natten. Om ett par år, då kanske det är så att man får något sämre betalt för sin lägenhet om det inte finns laddare, men jag tror inte nödvändigtvis att det innebär mer betalt just idag. De flesta tänker nog att om det inte finns så är det på gång. En motion, en omröstning och några månaders väntetid.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Borde inte den enklaste och mest flexibla lösningen vara att helt enkelt dra fram trefas till varje parkeringsplats kopplat till motsvarande lägenhets elabonnemang, så får var och en installera vilken box man vill, eller avstå?

Vad tillför det att outsourca centrala lösningar för mätning, fakturering etc, är det inte bara att be om problem?

Alla BRF som köpte sin lösning från Eways är väl t.ex. ganska snopna nu...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

fth skrev: 12 sep 2024 11:13
Borde inte den enklaste och mest flexibla lösningen vara att helt enkelt dra fram trefas till varje parkeringsplats kopplat till motsvarande lägenhets elabonnemang, så får var och en installera vilken box man vill, eller avstå?
Jo, går det att få till så är det allra, allra enklast. Önskar att det byggde så vid nybygge då är det ju enkelt att få till, och sen blir det verkligen noll administration och förvaltning för föreningen i efterhand.

I vårt fall så är det sex huskroppar där två av dem har garage i bottenplan - där hade det nog gott att genomföra. De andra fyra huskropparna delar på två garagelängor som ligger en liten bit bort i några fall. Varje lägenhets elcentral sitter i källaren på resp hus. Hade kostat en rejäl slant, nu kunde vi istället återanvända befintligt kablage för motorvärmare som var ganska överdimensionerat.

Tyvärr är det stort fokus på ATT det ska gå att ladda, inte att det också är till rimlig kostnad. Att sitta och betala 3-4-5 kr/kWh till en "laddoperatör" känns riktigt korkat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det funkar bara om varje lägenhet har en unik pplats. så har vi det inte nu och de flesta har det ej så i sthlm.

Försöker komma på någon lösning till oss. Vi har Eways men står i fasen att byta.
Någon som har förslag? Vi äger ju installationen men vi måste ta betalt på något sätt av de som laddar.
Alla stolpar är anslutna till föreningens abonnemang.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Vad är det för hårdvara? Gissar på att Eways kräver att det är OCCP-stöd så då borde det gå att koppla på Monta eller någon annan betallösning.

Vi har egna platser men hade vi inte haft det hade det gått att köra med rfid-taggar på vår Easee-installation och på så vis särskilja vem som laddar. Sen debiterar vi ut det kvartalsvis. Men det kräver ju att någon (dvs jag) gör lite manuellt jobb.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

jonasl skrev: 12 sep 2024 11:28
Vad är det för hårdvara? Gissar på att Eways kräver att det är OCCP-stöd så då borde det gå att koppla på Monta eller någon annan betallösning.

Vi har egna platser men hade vi inte haft det hade det gått att köra med rfid-taggar på vår Easee-installation och på så vis särskilja vem som laddar. Sen debiterar vi ut det kvartalsvis. Men det kräver ju att någon (dvs jag) gör lite manuellt jobb.
Charge amps Halo är det. Vi blippar ewayskort på den idag. Monta. har du någon länk eller liknande?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

jonasl skrev: 12 sep 2024 09:46

En annan intressant reflektion är att vi begränsat effektuttaget till 20kW totalt för att hålla ner effektavgiften, och det inkluderar då övrig förbrukning (främst cirkulationspumpar, tvättstuga, utomhusbelysning). Det är inga som helst problem.
Låter som man inte garanterat har fulladdat batteri på morgonen, om det är många som laddar samtidigt?
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

MY_piraya skrev: 12 sep 2024 13:24
jonasl skrev: 12 sep 2024 09:46

Låter som man inte garanterat har fulladdat batteri på morgonen, om det är många som laddar samtidigt?
Det har aldrig hänt. Alla kommer inte hem samtidigt och det är sällan någon laddar från 0-100%. Vi har 120A huvudsäkring så är bara att skruva upp (och betala effektavgiften) om det skulle behövas - jag följer det rätt noga. De flesta kör ju bara någar mil om dagen normalt sett.

Inatt så var sista bilen full någon timme efter midnatt, så här såg nattens ut effektmässigt - horisontella strecket är 17kW.
brf_effekt.JPG
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Carlsson skrev: 12 sep 2024 10:03
Jag är tveksam om det leder till en mätbar värdeökning. Jag tror att i de flesta föreningar där det bor människor som är intresserade av köp av elbil inom de närmsta åren (inräknat plug-in) så kommer man installera laddstruktur. Ge det ett par år så kommer de flesta föreningar ha någon typ av laddning.

Jag bor i en stor förening, 100 lägenheter. 78 p-platser i garaget. Vi installerade laddning för alla platser i höstas. Idag finns det fem bilar som laddar varav två ren el. Jag misstänker att det var en relativt dålig investering för föreningen eftersom laddstrukturen kommer att ganska många år på nacken innan ens häften av platserna laddar. Dessutom på föreningens upphandlade elavtal. Som laddade privatperson kan jag inte styra pris genom att ladda på natten. Om ett par år, då kanske det är så att man får något sämre betalt för sin lägenhet om det inte finns laddare, men jag tror inte nödvändigtvis att det innebär mer betalt just idag. De flesta tänker nog att om det inte finns så är det på gång. En motion, en omröstning och några månaders väntetid.
Nu gör jag lite reklam här.
Men om föreningen har timpris så kan man ju göra så att de som laddar också betalar timpris, inte bara med vår lösning. Jag har det hemma i vår förening med 30 st hushåll och 30 laddplatser. Vi har haft laddarna i nästan 3 år nu och det finns idag 12 st rena elbilar. Med vår lösning får den som laddar betala timpriset + vad föreningen bestämmer för påslag på det. Då går det att se kommande dygn och säga att jag vill betala max xx kr. Dessutom ,med tanke på Eways, betalas kostnaden för elen tillbaka till föreningen varje månad och finns dessutom på ett separat konto på firmans bank. I varje fall lite mindre risk och föreningen slipper all administration och ta in betalningar från alla. Den som laddar har ett konto hos Waybler och vi tjänar då en slant på de personer som valt att använda laddarna.
Föreningen får ju betala för installationen men efter det är det bara nyttjarna som betalar. Ganska simpelt. Detta går givetvis att applicera på befintliga områden med andra laddare än Wayblers också om man skulle vilja det.
Skärmbild 2024-09-12 150920.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Det finns en nackdel med timpris och det är ju att det driver upp effekten istället om alla vill ladda samtidigt. Om man betalar för effekten då - och det kommer ju snart ingen undan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

jonasl skrev: 12 sep 2024 16:09
Det finns en nackdel med timpris och det är ju att det driver upp effekten istället om alla vill ladda samtidigt. Om man betalar för effekten då - och det kommer ju snart ingen undan.
Det vi gör är att det finns en maxeffekt beroende på säkringen för denna grupp, hemma har vi tex 2 grupper med 2x25A och det räcker än så länge bra. Sedan delas effekten ut till så många bilar som det räcker till, är det flera enfasladdningar delas dessa upp på olika faser. Är det då några som inte får ström hamnar de i kö sedan när en bil laddat i 20 min så hamnar den sist i kön så alla ska få ungefär lika mycket laddning.
Men du har ju rätt att om alla vill ladda och bara betala max 1 kr/kWh och det bara finns 2 sådana timmar under det kommande dygnet så kommer troligtvis alla att få väldigt lite laddning. Men man får väl lära sig hur giriga ens grannar är och vara beredd att betala lite mer om det är viktigt ;)
Målet är ju ändå att hålla sig till den säkringskapacitet man lagt in i systemet. Vill man hålla ner effekten kan man ju sätta en gräns i systemet som är lägre än den verkliga säkringen och på så sätt hålla ner maxeffekten för alla laddningar sammantaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

jonasl skrev: 12 sep 2024 16:09
Om föreningen kopplat ihop alla enskilda lägenhetsabonnemang till ett enda abonnemang betalar man sannolikt redan effektavgift pga att inkommande säkring överstiger 63A. Det kan finnas föreningar där man kopplat in flera 63A för att på så vis slippa effektavgift, men det är tveksamt om det är värt att installera på det sättet idag pga att effektavgiften kommer inom några få år.

Om man antar att föreningen är relativt stor så har man två rejäla effekttoppar, en på morgonen och en på kvällen. Mellan de två topparna finns en massa outnyttjad effekt som kostar 0 kr/kW att använda till laddning. Det gäller bara att man ställer effektvakten på att bromsa vid den högsta toppen istället för att bromsa vid säkringen (under förutsättning att effekttoppen är lägre än huvudsäkringen givetvis).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Vad tillför det att outsourca centrala lösningar för mätning, fakturering etc, är det inte bara att be om problem?

/fth
Problemet är att du innehar lägenheten med bostadsrätt och kan kan sälja den rätten, men du innehar parkeringen med hyresrätt. Varför ska du personligen bekosta fast utrustning till en hyresrätt? Det är väl rimligen hyresvärdens ansvar, alltså föreningens.

Det man vinner genom att göra saker gemensamt i föreningen är att man sparar pengar, tex slipper du ha ett eget elabonnemang för 1500-2000 kr/år när ni istället kan gå ihop och betala för ett (1) abonnemang och sen låta ett annat bolag (som tar mer beskedliga 100-200 kr/år) göra den individuella mätningen. Ytterligare vinst är att effektavgiften då delas mellan alla, vilket gör att du helt gratis får en massa gratis kW att ladda bilen snabbt med och du får en massa extra kWh att slå ut effektavgiften på.

Att däremot lämna bort debiteringen till externa bolag bör man tänka sig mycket noga för, det man ju inte med elmätarna till lägenheterna så varför ska man göra det med laddboxarna? Det är bara att se till att företaget som hanterar elmätarna också kan hantera laddboxarna så slipper man det problemet.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

pejvic skrev: 12 sep 2024 11:20
Det funkar bara om varje lägenhet har en unik pplats. så har vi det inte nu och de flesta har det ej så i sthlm.

Försöker komma på någon lösning till oss. Vi har Eways men står i fasen att byta.
Någon som har förslag? Vi äger ju installationen men vi måste ta betalt på något sätt av de som laddar.
Har ni imd el? Prata med bolaget som hanterar lägenheternas elmätare om att integera laddboxarna i den debiteringen.
Saknar ni imd el? Överväg att investera i det, det sparar pengar för alla boende. Inte bara de som har elbil. I offerten kravställer ni att laddboxarna ska gå att hantera som en vanlig elmätare samt att det ska räknas som en ytterligare en elmätare i hushållet och alltså inte kosta nån extra månadsavgift.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dinsdale skrev: 13 sep 2024 05:44

/fth
Problemet är att du innehar lägenheten med bostadsrätt och kan kan sälja den rätten, men du innehar parkeringen med hyresrätt. Varför ska du personligen bekosta fast utrustning till en hyresrätt? Det är väl rimligen hyresvärdens ansvar, alltså föreningens.

Det man vinner genom att göra saker gemensamt i föreningen är att man sparar pengar, tex slipper du ha ett eget elabonnemang för 1500-2000 kr/år när ni istället kan gå ihop och betala för ett (1) abonnemang och sen låta ett annat bolag (som tar mer beskedliga 100-200 kr/år) göra den individuella mätningen. Ytterligare vinst är att effektavgiften då delas mellan alla, vilket gör att du helt gratis får en massa gratis kW att ladda bilen snabbt med och du får en massa extra kWh att slå ut effektavgiften på.

Att däremot lämna bort debiteringen till externa bolag bör man tänka sig mycket noga för, det man ju inte med elmätarna till lägenheterna så varför ska man göra det med laddboxarna? Det är bara att se till att företaget som hanterar elmätarna också kan hantera laddboxarna så slipper man det problemet.
Självklart finns det poänger och synergier att göra saker gemensamt i föreningen, men jag menade alltså inte att alla skulle ha ett eget, ytterligare elabonnemang till parkeringen, det skulle alltså vara del av respektive lägenhets nät.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Al Set
Teslaägare

Inlägg av Al Set »

Vi håller på och tittar på att flytta till bostadsrätt. När jag skannar de filtrerade objekten så tittar jag först på planlösning och därefter letar jag mig fram till rubriken parkering. Känns det inte bra efter det så faller det bort. Exempelvis så hade ett objekt sin parkering via en samfällighet vilket verkar helt ha blockerat möjligherna att fixa laddmöjlighet då ett nytt anläggningsbeslut från LM krävs. Oerhört frustrerande. https://www.lantmateriet.se/sv/fastighe ... ingsplats/
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

pejvic skrev: 12 sep 2024 11:20

Er sits påminner om vår förening i Luleå, vi har ZPark och bestämmer själva prisbilden. Pratar Er anläggning OCPP v1.6 eller senare ska ett utbyte fungera, vi valde just mellan Eways och ZPark. Då uppfyllde i alla fall båda leverantörerna det kravet.

Vår erfarenhet sedan drygt ett år tillbaka är att ZPark levererar, anläggningens funktion är bra, för oss som kund lättadministrerad via deras portal (bl a prissättning), appen för användarna lättskött och de har en hög driftsäkerhet. Som administratör har jag behövt starta om anläggningen lokalt vid ett par tillfällen sedan driftsättning. Vi är en RB-förening så vi kan debitera förbrukningen på ett relativt enkelt vis via avierna för BR-avgifterna.

Så det kanske är värt att kolla upp vad det skulle innebära för Er förening?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Al Set skrev: 13 sep 2024 10:26
Vi håller på och tittar på att flytta till bostadsrätt. När jag skannar de filtrerade objekten så tittar jag först på planlösning och därefter letar jag mig fram till rubriken parkering. Känns det inte bra efter det så faller det bort. Exempelvis så hade ett objekt sin parkering via en samfällighet vilket verkar helt ha blockerat möjligherna att fixa laddmöjlighet då ett nytt anläggningsbeslut från LM krävs. Oerhört frustrerande. https://www.lantmateriet.se/sv/fastighe ... ingsplats/
Ett litet anekdotiskt bevis som talar för min teori om att det kan öka lägenheternas värde i alla fall :-)

Till alla som önskar att deras BRF hade laddmöjlighet, engagera dig i styrelsen! Driv frågan inifrån! Annars är det lätt att det antingen blir ingenting eller att styrelsen väljer en enkel väg som gör att de kan bocka i frågan som löst och att en tredje part lägger en alldeles för stor peng mellan.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

jonasl skrev: 13 sep 2024 13:48
Al Set skrev: 13 sep 2024 10:26
Ett litet anekdotiskt bevis som talar för min teori om att det kan öka lägenheternas värde i alla fall :-)

Till alla som önskar att deras BRF hade laddmöjlighet, engagera dig i styrelsen! Driv frågan inifrån! Annars är det lätt att det antingen blir ingenting eller att styrelsen väljer en enkel väg som gör att de kan bocka i frågan som löst och att en tredje part lägger en alldeles för stor peng mellan.
Jag tror det är mycket svårare idag att få igenom ett beslut om laddstationer än vad det var under lågränteåren. Många föreningar måste vända på slantarna pga höjda räntor, vissa har det fortfarande framför sig pga bundna lån som snart kommer att gå ut. Att i det läget lägga ut massor av pengar på laddinfrastruktur tror jag de flesta drar sig för. Flyttar man in i en förening i tron att man idag lätt ska kunna övertyga befintliga medlemmar att skaka fram hundra tusen eller vad det kan kosta att fixa laddstolpar, när de inte ens ville göra det under "de goda åren", tror jag man kommer bli besviken.

Jag, som har elbil, hade givetvis valt bort bostäder utan laddmöjlighet i det omedelbara närområdet men jag hade inte ratat en förening utan laddmöjlighet om jag istället kunnat ladda på gatan utanför, vid närliggande affär 100m bort eller hos grannföreningen eller så. Jag hade också valt bort bostäder med oskäligt dyrt laddupplägg om det var enda realistiska laddmöjligheten. Men elbilsägarna är nog en minoritet av bostadsspekulanterna, så jag tror inte det höjer värdet på lägenheterna dessvärre.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

vår förening med ett större antal platser tog vi beslut om laddstolplar på en tredjedel.
Naturvårdsverket?? Betalade hälften och de som hade platserna får 100kr höjd avgift för att finansiera installationen (tror de beräknade 10års avskrivningstid)

Så det kostar väl noll för en BRF i ett sånt läge.
Givetvis höjer det värdet på hela fastigheten samt enskilda lägenheter.

Kan ej se förlust för någon part.
Skriv svar