Ekonomi begagnad M3
Moderator: Redaktion
Re: Ekonomi begagnad M3
Håller med om att 40.000 kr om året i värdeminskning låter rimligt. 30.000 om året skulle innebära enbart 10% värdefall om året vilket låter för bra för att vara sant. Det är fortfarande en betydligt lägre värdeminskning jämfört med att köpa ny bil.
Re: Ekonomi begagnad M3
Det går väl inte räkna en fast summa i värdeminskning över flera år. Det är väl mer proportionellt mot bilens aktuella värde.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1107
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Ekonomi begagnad M3
Värdeminskningen beror nuförtiden på så många externa faktorer att jag tycker det är väldigt svårt att bedöma.
Dollarkursen slår t.ex. mot Teslas priser. Skulle kronan stärkas blir nya bilar billigare. Har de för många osålda reas de ut eller säljs med ränterabatt. Nybilspriserna påverkar i sin tur behöver-priserna. Kommer det ut ett lass 3-åriga leasingbilar påverkar ju även det.
Externa faktorer har ju naturligtvis alltid påverkat, men det hände inte lika mycket på bilmarknaden för 10 år sedan. Alla tillverkare kom med en facelift med jämna mellanrum. Några hk till, lite snålare, nån mindre ny funktion och lite uppfräschad exteriör och så rullade det på.
Nybilspriserna på populära modeller låg alltid under 7.5 basbelopp.
Nu är volatiliteten oerhört mycket större - ena dagen är bensinen dyr och vill alla köpa elbil och bilarna tar slut. Andra dagen drar räntan iväg och ingen har råd med elbilar.
Långt utlägg, som ungefär sa: Värdeminskningen beror på
Dollarkursen slår t.ex. mot Teslas priser. Skulle kronan stärkas blir nya bilar billigare. Har de för många osålda reas de ut eller säljs med ränterabatt. Nybilspriserna påverkar i sin tur behöver-priserna. Kommer det ut ett lass 3-åriga leasingbilar påverkar ju även det.
Externa faktorer har ju naturligtvis alltid påverkat, men det hände inte lika mycket på bilmarknaden för 10 år sedan. Alla tillverkare kom med en facelift med jämna mellanrum. Några hk till, lite snålare, nån mindre ny funktion och lite uppfräschad exteriör och så rullade det på.
Nybilspriserna på populära modeller låg alltid under 7.5 basbelopp.
Nu är volatiliteten oerhört mycket större - ena dagen är bensinen dyr och vill alla köpa elbil och bilarna tar slut. Andra dagen drar räntan iväg och ingen har råd med elbilar.
Långt utlägg, som ungefär sa: Värdeminskningen beror på

Model S Standard Range Raven