Köra elbil till Nordkapp

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Aida

Köra elbil till Nordkapp

Inlägg av Aida »

Jag funderar på ett rejält äventyr: köra elbil (Kia EV6) från Skåne till Nordkapp (så långt norrut man kan komma) och tillbaka på en halv vecka i slutet av september. Tips och hjälp mottages tacksamt! Hur är vägarna? Är det mycket backar? Hur är vädret i Norrlands inland sista veckan i september? Hur ser det ut med laddare? (Enl ABRP och Chargefinder ser det gott ut). Sova i bilen? Praktisk reselängd per dag? Övernattningstips. Mattips.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Köra elbil till Nordkapp

Inlägg av tor-ake »

I Jämtland i slutet på september ser det typiskt ut så här och vägarna är fina
20220917_123801.jpg
Men längre norrut, i norra lappland kan det vara frosthalka och blixthalt på morgonen så var vaksam på vädret.

Uppe vid nordkap är det bedrövligt väder typ jämt så du behöver en skopa tur om det är något annat än molnigt, dimmigt och regn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jojje har precis varit där. Efter SECC 2024 Ystad-Haparanda så fortsatte han av bara farten upp till Nordkap:
viewtopic.php?p=805753#p805753

Han verkade inte ha problem med att hitta laddare men du kan ju fråga honom själv:
viewtopic.php?p=805842#p805842
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Jag var uppe vid nordkap för ett antal år sedan i mitten av Juni. Började med plus tre-fyra grader i temp och blåsigt så ta med bra kläder. September knappast varmare än Juni. Mycket vänliga människor däruppe och häftig natur. Har du tid efteråt så kan det vara värt att köra västerut mot Alta och Tromsö.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 16 aug 2024 16:46
Jojje har precis varit där. Efter SECC 2024 Ystad-Haparanda så fortsatte han av bara farten upp till Nordkap:
viewtopic.php?p=805753#p805753

Han verkade inte ha problem med att hitta laddare men du kan ju fråga honom själv:
viewtopic.php?p=805842#p805842
Den friska luften knäckte Jojjes batteri 😅

Nåja, det nya han får är nog rent anpassat för elbilstävlingar i midnattsol, utan att knäckas sv frisk luft 😂😂😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Aida

Inlägg av Aida »

Klockrent! Tack för svaren! Blir ett riktigt äventyr att få ihop detta på 5 dagar! Mkt körning! Jag hoppas att det blir varmt väder och ingen köldknäpp!

Jag ska definitivt försöka ta mig till Alta och Tromsö nu! Tack för tipset! Kanske hela vägen till Narvik och sen köra utmed Malmbanan hem.
Aida

Inlägg av Aida »

Nu börjar det närma sig avfärd. Blir Sundsvall-Nordkap på fredagen den 27 september. Nordkap-Narvik via Alta och Tromsö lördagen den 28 september. Sen Narvik-Sundsvall via Abisko och Kiruna söndagen den 29 september. Sundsvall-Malmö måndagen den 30 september.

Frågan är om man ska behålla sommardäcken på: spås bli 14-18 grader upp till Sundsvall. Men Kiruna -1-+1 med ev snö. Så det talar ju för mina dubbfria nordiska vinterhjul.

Såååå slita på vinterhjulen i 15 grader genom 5/6 av sverige coh köra lite tryggare i Lappland eller chansa med sommarhjulen. Hur illa är det tror ni som har erfarenhet? En skånepåg behöver hjälp…
Användarvisningsbild
Astrochrister
Teslaägare

Inlägg av Astrochrister »

Hej!
Körde den vägen exakt ett år sedan men via Bodö-Lofoten. Nollgradig övernattning i bilen o kuling på Nordkap med Norrsken! (Inne i bilen 20C o Netflix, ute riktigt kallt för fotomoment).
Inga problem med laddning, fanns hela vägen.
Fick en del snö på vägen söder om Inari, Finland men hade annars en fantastisk resa, 530 mil på sju dagar.
TX -17, 23000 mil.
Skulle verkligen rekommendera vinterdäck eller V/S däck.
Tesla X 100D -17
Tesla S 100D -19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Aida skrev: 18 sep 2024 18:41
Nu börjar det närma sig avfärd. Blir Sundsvall-Nordkap på fredagen den 27 september. Nordkap-Narvik via Alta och Tromsö lördagen den 28 september. Sen Narvik-Sundsvall via Abisko och Kiruna söndagen den 29 september. Sundsvall-Malmö måndagen den 30 september.

Frågan är om man ska behålla sommardäcken på: spås bli 14-18 grader upp till Sundsvall. Men Kiruna -1-+1 med ev snö. Så det talar ju för mina dubbfria nordiska vinterhjul.

Såååå slita på vinterhjulen i 15 grader genom 5/6 av sverige coh köra lite tryggare i Lappland eller chansa med sommarhjulen. Hur illa är det tror ni som har erfarenhet? En skånepåg behöver hjälp…
Samma fredag åker jag till Sundsvall, sedan upp till Dorotea på söndan. En veckas jakt i Lappland.
Jag åker alltid månadsskiftet september/oktober och alla tidigare år har jag bytt till vinterdäck innan. Jag har inte bestämt om jag skall byta eller köra på sommardäck i år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vinterdäck! Åkte över strynefjället förra året så här års. Kamraten som hade sommardäck fick bärgas förra året efter kontakt med ett räcke. På fjället kan det plötsligt komma mycket snö tidigt. Det var besvärligt även med vinterdäck f.ö. Försök bromsa nerför fjäll med sommardäck i snö….
Mina åker på nästa vecka.
Har pendlat till Norge 20 år snart, så jag har upplevt vädrets baksidor..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Aida

Inlägg av Aida »

Astrochrister skrev: 18 sep 2024 18:59
Hej!
Körde den vägen exakt ett år sedan men via Bodö-Lofoten. Nollgradig övernattning i bilen o kuling på Nordkap med Norrsken! (Inne i bilen 20C o Netflix, ute riktigt kallt för fotomoment).
Fick en del snö på vägen söder om Inari, Finland men hade annars en fantastisk resa, 530 mil på sju dagar.
TX -17, 23000 mil.
Tack för svaret! Funderar på vinterdäck då. Lär ju slita på dem att köra 300 mil i 12-15 graders värme. Sämre räckvidd också. Inari ligger längre in mot ryska gränsen?
Aida

Inlägg av Aida »

Gustafsson skrev: 18 sep 2024 19:33
Vinterdäck! Åkte över strynefjället förra året så här års. Kamraten som hade sommardäck fick bärgas förra året efter kontakt med ett räcke. På fjället kan det plötsligt komma mycket snö tidigt. Det var besvärligt även med vinterdäck f.ö. Försök bromsa nerför fjäll med sommardäck i snö….

Usch låter jobbigt! Nu blir en skåning lite skrämd! Men jag ska inte upp på fjäll? Finns det fjäll mellan Narvik och Kiruna? Kör man inte i en dalgång? Är det fjäll upp till Nordkap? Hmmm är det kanske. Jag trodde att golfströmmen gjorde det milt även längs norska kusten
Aida

Inlägg av Aida »

mikebike skrev: 18 sep 2024 19:11
Aida skrev: 18 sep 2024 18:41

Samma fredag åker jag till Sundsvall, sedan upp till Dorotea på söndan. En veckas jakt i Lappland.
Jag åker alltid månadsskiftet september/oktober och alla tidigare år har jag bytt till vinterdäck innan. Jag har inte bestämt om jag skall byta eller köra på sommardäck i år.

Hur brukar du göra? Hur har det varit genom åren?
Electron

Inlägg av Electron »

Aida skrev: 18 sep 2024 20:42
Hej!
TX -17, 23000 mil.
Tack för svaret! Funderar på vinterdäck då. Lär ju slita på dem att köra 300 mil i 12-15 graders värme. Sämre räckvidd också. Inari ligger längre in mot ryska gränsen?
Är det värt risken tycker du? Tror en avåkning sliter mer än om du kör med vinterdäck…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
krille

Inlägg av krille »

Aida skrev: 18 sep 2024 20:45
Gustafsson skrev: 18 sep 2024 19:33

Usch låter jobbigt! Nu blir en skåning lite skrämd! Men jag ska inte upp på fjäll? Finns det fjäll mellan Narvik och Kiruna? Kör man inte i en dalgång? Är det fjäll upp till Nordkap? Hmmm är det kanske. Jag trodde att golfströmmen gjorde det milt även längs norska kusten
Byt till vinterdäck.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Aida skrev: 18 sep 2024 20:42
Hej!
TX -17, 23000 mil.
Min bil drar mindre med vinterdäcken (235mm) än med sommardäcken (255mm).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kör långsamt och försiktigt så sliter inte 300 mil nämnvärt.

Går ändå inte att blåsa på i Norge och Norrlands inland. Det är djur och smala vägar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar