Så blir Tesla Cybercab

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Så blir Tesla Cybercab

Inlägg av Herr X »

På bilderna ser CyberCab lite mystisk ut baktill, nästan som en låda.

Jag gissar att CyberCab blir en tvåsitsig, självkörande bil med en låda baktill som kan göras om till ett flak. Lådan är för transport av gods. CyberCab kommer då ersätta både taxiresor och last-mile post/gods-transporter. Gissningsvis är den absoluta majoriteten av alla taxiresor max 1-2 personer. Det mejkar mer sense för Tesla att skippa baksäte och istället börja konkurrera vilt i logistikbranschen. Behövs fler än två resenärer, så finns ju redan Model 3 och Model Y. CyberCab behöver strängt taget inte lösa problemet med fler än två resenärer. När efterfrågan på persontransporter är låg, kan CyberCab köra gods. På det sättet kan man öka fordonets användningsgrad.

Troligtvis finns dessutom mer pengar att tjäna på transport av gods än på taxi.
2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Under samma period genomfördes 45 miljoner taxiresor i Sverige. Dvs. fyra gånger så många paketleveranser som taxiresor. E-handel lär öka explosionsartat när man kan få hem ett paket 15 minuter efter att man lagt beställningen.
IMG_2933.jpeg
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
SwedishAdvocate

Re: Så blir Tesla Cybercab

Inlägg av SwedishAdvocate »

Varför skulle "cybercab" ha olika storlek på fram- och bakhjul?(!)

Tror det är rätt så mycket mer sannolikt att det där är nya roadstern. Om det nu överhuvud taget är en Tesla dvs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe

Inlägg av backe »

Herr X skrev: 17 sep 2024 23:56
På bilderna ser CyberCab lite mystisk ut baktill, nästan som en låda.

Jag gissar att CyberCab blir en tvåsitsig, självkörande bil med en låda baktill som kan göras om till ett flak. Lådan är för transport av gods. CyberCab kommer då ersätta både taxiresor och last-mile post/gods-transporter. Gissningsvis är den absoluta majoriteten av alla taxiresor max 1-2 personer. Det mejkar mer sense för Tesla att skippa baksäte och istället börja konkurrera vilt i logistikbranschen. Behövs fler än två resenärer, så finns ju redan Model 3 och Model Y. CyberCab behöver strängt taget inte lösa problemet med fler än två resenärer. När efterfrågan på persontransporter är låg, kan CyberCab köra gods. På det sättet kan man öka fordonets användningsgrad.

Troligtvis finns dessutom mer pengar att tjäna på transport av gods än på taxi.
2023 skickades 197,4 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Under samma period genomfördes 45 miljoner taxiresor i Sverige. Dvs. fyra gånger så många paketleveranser som taxiresor. E-handel lär öka explosionsartat när man kan få hem ett paket 15 minuter efter att man lagt beställningen.
Eftersom Tesla har visat en tvåsitsig prototyp redan så verkar det inte vara en helt vild gissning som du kommer med.

Lösningen på paketleveranser heter nog drönare snarare än Robotaxi skulle jag gissa. Det är redan på väg ut i världen på ganska bred front.
IMG_7088.png
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

backe skrev: 18 sep 2024 07:02
Eftersom Tesla har visat en tvåsitsig prototyp redan så verkar det inte vara en helt vild gissning som du kommer med.

Lösningen på paketleveranser heter nog drönare snarare än Robotaxi skulle jag gissa. Det är redan på väg ut i världen på ganska bred front.
Drönare är oerhört bullriga. Har svårt att se att så högljudda maskiner i stor skala ska få lov att förpesta utomhusmiljön. Finns det någonstans där drönare faktiskt levererar paket hem till folk i stor skala?
Bild

Paketleveranser i framtiden kommer säkerligen ske med självkörande bilar. Du får en pushnotis när bilen står på närmaste gata och via appen låser du upp den och plockar ut ditt paket. Det vore dumt av Tesla att inte låta bilarna köra paket när efterfrågan på persontransporter är låg.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Förstår inte heller riktigt varför paketen måste komma flygande, en liten hjulburen robot typ mammation luba med flak måste ju funka bättre. Iallafall när jag beställer ett set med fyra barstolar eller en ny cykel.

En hjulburen drönare har ju rullat runt på mars i 14 år innan de till sist fick dit en flygande sådan.

Det är klart, i städer som Dubai där det inte finns cykelbanor och övergångsställen kan det ju bli svårt, men i Europa finns det ju ofta fina cykelvägar som är relativt outnyttjade 9-15 och på natten. Hela stockholm går ju t.ex. att navigera på elsparkcykel utan större problem.
Screenshot from 2024-09-18 07-39-42.png
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
backe

Inlägg av backe »

Herr X skrev: 18 sep 2024 07:24
backe skrev: 18 sep 2024 07:02

Drönare är oerhört bullriga. Har svårt att se att så högljudda maskiner i stor skala ska få lov att förpesta utomhusmiljön. Finns det någonstans där drönare faktiskt levererar paket hem till folk i stor skala?
Bild

Paketleveranser i framtiden kommer säkerligen ske med självkörande bilar. Du får en pushnotis när bilen står på närmaste gata och via appen låser du upp den och plockar ut ditt paket. Det vore dumt av Tesla att inte låta bilarna köra paket när efterfrågan på persontransporter är låg.
Finns i hela världen och är betydligt större business än Robotaxi som inte levererar paket någonstans.

Sen kommer man såklart kunna komplettera varandra.

Googla så får du se, massor av bolag inkl Amazon satsar på det.
IMG_7090.jpeg
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

backe skrev: 18 sep 2024 07:58
Finns i hela världen och är betydligt större business än Robotaxi som inte levererar paket någonstans.

Att många satsar på paketleveranser med drönare är inget bevis för att det kommer bli sättet vi transporterar gods på i framtiden. Historiskt sett vimlar det av hypade koncept som drar startup-bolag som flugor till smör, men som sedan rinner ut i sanden. Gartners hypekurva visar hur mänskligheten flockas till hypade tekniker som vanligtvis slutar med magplask. Realiteten är att det är mycket få bolag som lyckas pricka in ett behov i rätt tid och sedan lyckas kommersialisera det.

En snabb googling visar att drönarleveranser än så länge bara sker i testprojekt i liten skala. För att lösa problemet med det vanvettiga bullret från drönarna, så laborerar man med att fira ner paketet med ett 100 meter långt snöre. Du måste då stå under snöret i regnet och vänta på det innan du kan ta emot ditt paket. Om flera boende i en lägenhet står utanför och blickar mot skyn i väntan på sina snören så gäller det att lista ut vems snöre som är vems. Blåser det lite så blir det ingen matleverans den dagen.

Vägar har funnits sedan Hedenhös tid. Det känns mer realistiskt att vi kommer använda befintlig infrastruktur för paketleveranser än att uppfinna något nytt. Alla vet hur det fungerar att ta emot en paketleverans från en budbil. Att byta bort budbilsföraren mot självörning och i framtiden ha mycket simpla elektriska transportfordon byggda i glasfiber, känns som en lågoddsare. Ett sådant leveransfordon behöver inga airbags, förstärkta dörrar eller deformationszoner och blir otroligt billigt att tillverka.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

backe

Inlägg av backe »

Herr X skrev: 18 sep 2024 08:43
backe skrev: 18 sep 2024 07:58

Att många satsar på paketleveranser med drönare är inget bevis för att det kommer bli sättet vi transporterar gods på i framtiden. Historiskt sett vimlar det av hypade koncept som drar startup-bolag som flugor till smör, men som sedan rinner ut i sanden. Gartners hypekurva visar hur mänskligheten flockas till hypade tekniker som vanligtvis slutar med magplask. Realiteten är att det är mycket få bolag som lyckas pricka in ett behov i rätt tid och sedan lyckas kommersialisera det.

En snabb googling visar att drönarleveranser än så länge bara sker i testprojekt i liten skala. För att lösa problemet med det vanvettiga bullret från drönarna, så laborerar man med att fira ner paketet med ett 100 meter långt snöre. Du måste då stå under snöret i regnet och vänta på det innan du kan ta emot ditt paket. Om flera boende i en lägenhet står utanför och blickar mot skyn i väntan på sina snören så gäller det att lista ut vems snöre som är vems. Blåser det lite så blir det ingen matleverans den dagen.

Vägar har funnits sedan Hedenhös tid. Det känns mer realistiskt att vi kommer använda befintlig infrastruktur för paketleveranser än att uppfinna något nytt. Alla vet hur det fungerar att ta emot en paketleverans från en budbil. Att byta bort budbilsföraren mot självörning och i framtiden ha mycket simpla elektriska transportfordon byggda i glasfiber, känns som en lågoddsare. Ett sådant leveransfordon behöver inga airbags, förstärkta dörrar eller deformationszoner och blir otroligt billigt att tillverka.
Historiskt sett vimlar det av hypade koncept som drar startup-bolag som flugor till smör
Du tänker hypade koncept som FSD, Robotaxi och Optimus m.m?
Skillnaden är att leveranser med drönare finns och fungerar, det är inte ett koncept 👌 Jag skulle hur gärna jag än vill inte vilja kalla Amazon en startup. Tror dessutom att själva överlämningen av ett paket från en drönare är enklare att lösa än FSD med tusentals förarlösa bilar som ska parkera på trottoarer och i gränder.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Herr X skrev: 18 sep 2024 08:43
Alla vet hur det fungerar att ta emot en paketleverans från en budbil. Att byta bort budbilsföraren mot självörning och i framtiden ha mycket simpla elektriska transportfordon byggda i glasfiber, känns som en lågoddsare. Ett sådant leveransfordon behöver inga airbags, förstärkta dörrar eller deformationszoner och blir otroligt billigt att tillverka.
Det kräver ju dock att självkörning löses vilket Tesla knappast är i närheten av att klara…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Vad är Teslas mål med robottaxi (och bud?)

Ska Tesla starta lokal verksamhet på alla platser och bli ett tjänstebolag eller ska dom vara en tillverkare som säljer till andra tjänsteleverantörer?

Jag tänker att det påverkar mig ägare av en Tesla om bolaget ställs om från att sälja bilar till att sälja tjänster.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker det är fascinerande hur vissa verkar tro att Tesla är nära autonomi... Tesla har SNACKAT om autonomi sedan åtminstone 2015 ("6-12 månader") och tio år senare har de ett system som fortfarande måste konstant övervakas av förare och har en failure rate som är 100x från autonomi, minst.

Jag är rätt övertygad om att Tesla inte kommer att kunna utveckla nuvarande teknikstack till en autonom lösning, och troligen inte nå autonomi innan 2030. Då finns Waymo i de 50 största städerna i USA med hundratusentals bilar, och det kommer troligen att finnas gott om autonoma lastbilar med system från t ex Kodiak och Aurora. Allt innan Tesla har en enda robotaxi på gatorna som kör obemannat med riktiga kunder.

Ingen av de bilar vi äger kommer någonsin att bli allmänt autonoma. Jag tror att brett autonoma personbilar kommer runt 2035. Det är i första hand begränsat av teknik, men även av avsaknad av lagstiftning.

Det stora frågan är om man kommer att kunna köpa en allmänt autonom bil(/funktion) eller om det bara kommer att vara prenumeration. Jag tror det senare.

Angående drönare/på hjul så kräver vissa paket markleverans pga storlek eller tyngd. Redan idag finns det autonoma last-mile-leveratörer för paket och mat i förorter.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Personligen gillar jag inte hemleverans. Tider att passa eller att prylarna blir liggande på trappen.
Jag tycker leveransbox är smidigt. Man kan hämta när man själv vill.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 18 sep 2024 15:00
Personligen gillar jag inte hemleverans. Tider att passa eller att prylarna blir liggande på trappen.
Samma här. Flera gånger har man vandrat fram och tillbaks i lägenheten mellan 17-22 för att 22.15 få ett meddelande om att de inte hann leverera och återkommer imorgon.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 18 sep 2024 15:15
Samma här. Flera gånger har man vandrat fram och tillbaks i lägenheten mellan 17-22 för att 22.15 få ett meddelande om att de inte hann leverera och återkommer imorgon.
Min variant idag summerar nästan detta på ett episkt sätt,
”På grund av flera misslyckade försök att leverera din vara lämnas nu paketet över till ombud.”
:lol: Vilka idioter. Jag är ”ganska” övertygad om att det beror på ett vägarbete utanför vår
byaväg, vilket dock inte hindrar någon annan trafik från att ta sig hit men mitt paket ska
gå med ”early bird” från Gävle (dvs 10 mil härifrån) och den som kör är väl stressad och
kör blint med GPS-navigatorn som såklart får spel 500 meter härifrån där vägarbetet är…
Paketet kom till Gävle i Fredags och skulle köras ut i Lördags men idag gav dom upp :lol:
Så ja, ombud är bättre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Hemleverans med en autonom bil kan du ju följa på ett helt annat sätt än vad du kan följa en chaufför på rutt. Det bör vara möjligt att visa var budbilen befinner sig i realtid och ge dig ett oerhört exakt tidsestimat för leverans. Du kan styra om leveransen medan den är på väg och fördröja den från telefonen om du fastnat i trafiken på väg hem. Hemleverans med autonoma fordon kommer vara något helt annat än hur hemleverans fungerar idag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

backe

Inlägg av backe »

Herr X skrev: 18 sep 2024 22:39
Hemleverans med en autonom bil kan du ju följa på ett helt annat sätt än vad du kan följa en chaufför på rutt. Det bör vara möjligt att visa var budbilen befinner sig i realtid och ge dig ett oerhört exakt tidsestimat för leverans. Du kan styra om leveransen medan den är på väg och fördröja den från telefonen om du fastnat i trafiken på väg hem. Hemleverans med autonoma fordon kommer vara något helt annat än hur hemleverans fungerar idag.
När tror du att vi har hemleverans med autonoma Tesla Robotaxi i Sverige?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

jak skrev: 18 sep 2024 12:03
Vad är Teslas mål med robottaxi (och bud?)

Ska Tesla starta lokal verksamhet på alla platser och bli ett tjänstebolag eller ska dom vara en tillverkare som säljer till andra tjänsteleverantörer?

Jag tänker att det påverkar mig ägare av en Tesla om bolaget ställs om från att sälja bilar till att sälja tjänster.
Tippar att Tesla är sugna på att kapa åt sig en ordentlig tugga av det tjänsteproducerande ledet. Det har man ju redan gjort genom att ha sina egna återförsäljare och därmed behålla hela marginalen för bilförsäljningen hos sig själv. Tesla säljer dessutom snabbladdning både direkt till egna kunder och andra elbilsägare. Man har ju redan lokal verksamhet på plats i en mängd städer i en mängd länder, så att expandera till att också leverera autonoma taxitjänster känns inte som ett jättestort problem för dem.

SpaceX gör samma sak genom att sälja Starlink direkt till konsument. Det hade varit mycket förvånande om Tesla planerar att gå en annan väg när det gäller autonom taxi och budbilar än vad de gjort med alla sina andra produkter och tjänster.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

backe skrev: 18 sep 2024 22:44
Övervakad autonom drift kommer bli tillåtet i EU nästa år. Total självkörning utan övervakning (nivå 5) troligtvis absolut tidigast 2027. Låt säga 2028.
Teslas teknik klarar kanske 98% av alla trafiksituationer vid den tiden, och resten hanteras manuellt av operatörer som sitter remote.
Tesla kommer rulla ut sina robottaxi- och robotbudbils-tjänster först i USA. Kanske under 2027.
I EU kanske de startar två år senare… 2029. Troligtvis då i folkrika västländer i södra Europa, såsom Tyskland, Italien och Frankrike, som har smidigare klimat än vårt usla snöslask-elände.

I Sverige kommer den som bor i Stockholm kunna beställa en ny spets till sin lödkolv kl. 02 på natten från Kjell och Companys webbutik och ha den levererad till sin dörr med Tesla RobotDelivery kl. 02.21 samma natt. Året är då 2031.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Den kan inte konkurrera ut att hämta paketet i en leveransbox precis när jag vill.
Nu senast för några minuter sedan avböjde jag en hemleverans från dhl imorgon. Skickade det till utlämningsställe. Tänker hämta på lördag. Kanske.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

backe skrev: 18 sep 2024 09:26
Skillnaden är att leveranser med drönare finns och fungerar, det är inte ett koncept 👌 Jag skulle hur gärna jag än vill inte vilja kalla Amazon en startup. Tror dessutom att själva överlämningen av ett paket från en drönare är enklare att lösa än FSD med tusentals förarlösa bilar som ska parkera på trottoarer och i gränder.
Att ett stort bolag som Amazon experimenterar med drönarleveranser betyder inte att det blir så framtidens paketleveranser kommer ske.

Resultatet av Amazons experimenterande blir däremot att massor av unga entreprenörer hoppar på konceptet. De triggar varandra tills alla tror att det är rimligt att himlen i framtiden kommer vara svart av enorma, bullrande drönare med fiskelinor som firas ner till förväntansfulla konsumenter som med trånande blickar tittar upp i regnet i väntan på kycklingfilén och knippet med påskliljor man klickat hem.

När en 20-kilos drönare störtar med familjen Larssons stora leverans av kraftigt rabatterade ägg (kort datum), och landar på Essingeleden där kraschen orsakar trafikstörningar i timmar efteråt, kommer myndigheterna inte bara låta det passera.

Google storsatsade för några år sedan på Google Glass och fick massor av entreprenörer att kasta sig in i det slukhålet. Det finns otaliga exempel på stora bolag som misslyckats med satsningar och utvecklingsprojekt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Herr X skrev: 18 sep 2024 22:57
Övervakad autonom drift kommer bli tillåtet i EU nästa år. Total självkörning utan övervakning (nivå 5) troligtvis absolut tidigast 2027. Låt säga 2028.
Teslas teknik klarar kanske 98% av alla trafiksituationer vid den tiden, och resten hanteras manuellt av operatörer som sitter remote.
Tesla kommer rulla ut sina robottaxi- och robotbudbils-tjänster först i USA. Kanske under 2027.
I EU kanske de startar två år senare… 2029. Troligtvis då i folkrika västländer i södra Europa, såsom Tyskland, Italien och Frankrike, som har smidigare klimat än vårt usla snöslask-elände.

I Sverige kommer den som bor i Stockholm kunna beställa en ny spets till sin lödkolv kl. 02 på natten från Kjell och Companys webbutik och ha den levererad till sin dörr med Tesla RobotDelivery kl. 02.21 samma natt. Året är då 2031.
Allt detta magiska med nuvarande teknik baserad på kameror?
98% hantering av trafiksituationer är rätt uselt av en autonom flotta känns det som
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

tnjo skrev: 18 sep 2024 23:25

98% hantering av trafiksituationer är rätt uselt av en autonom flotta känns det som
Människor kan köra med två ögon. Vissa med undermålig IQ. En bil med 9 kameror borde ha bättre förutsättningar att framföra ett fordon än en människa.

2% var en siffra jag plockade fram ur näsan. Poängen är att om du bara behöver mänskliga chaufförer till 2% av alla trafiksituationer så är besparingen fortfarande så makalöst stor att en mänsklig taxifirma inte kan konkurrera.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Herr X skrev: 18 sep 2024 23:36
tnjo skrev: 18 sep 2024 23:25

Människor kan köra med två ögon. Vissa med undermålig IQ. En bil med 9 kameror borde ha bättre förutsättningar att framföra ett fordon än en människa.

2% var en siffra jag plockade fram ur näsan. Poängen är att om du bara behöver mänskliga chaufförer till 2% av alla trafiksituationer så är besparingen fortfarande så makalöst stor att en mänsklig taxifirma inte kan konkurrera.
Såklart, men bara så länge dom inte blir täckta av lite smuts, eller en läskig skugga i en tunnel eller om det är en sak framför huven

Jag tolkar det som att vi kommer se en total världsdominans av tesla inom transport/taxisektorn om bara 6-10 år?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Herr X skrev: 18 sep 2024 23:36
Ja, tänk vad mycket bättre vi skulle köra om vi bytte ut vår hjärna mot ett FSD-chip och nio ögon som inte går att vrida på med 8k res och medelmåttig HDR och utan ögonlock ... :lol: :lol: :lol: Det är väl därför Tesla efter tio år nästan kan köra bil oftast - kräver bara akut ingripande var 1/10 korta resor! Medan en människa med bara två ögon har 2-3 olyckor på en livstid!

Googla "moravec's paradox"?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Följa bilen i realtid kan man ju göra redan idag med Bring osv, ofta med ganska exakt leveranstid. Tom Glassbilen går ju följa i realtid, det kräver ingen autonomi. Det räcker med en app.

Att kunna styra om leveransen har inte bara med föraren att göra utan med hur bilen är packad. Att ta en omväg är lätt, att gräva fram paketet längst in och orsaka allmän oreda i paketordningen när man försökte komma åt det kan orsaka massor av förseningar för alla andra som är efter dig på turen. Drönare som hämtar ett (1) paket från det automatiserade lagret kanske enkelt kan planera om, men inte en budbil där man har många sorterade paket med sig.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar