lacken lossnar
Moderator: Redaktion
lacken lossnar
Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
Re: lacken lossnar
Det större problemet är att du har rostangrepp. Det bör du åtgärda snarast för annars kommer hela framskärmen rosta bort.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: lacken lossnar
Tips från f.d. mercedesägare:
Pilla bort allt löst.
Fintrådig liten stålborste, roterande i borrmaskin
Slipa jämnt med 240 papper.
Pensla på rostätare. Vänta.
Torka bort överflödig rostätare och låt torka.
Måla med 2K epoxygrund och pensel.
Lägg på bättringsfärg och mycket klarlack.
Polera jämnt.
Troligtvis får du upprepa vartannat år eller så.
Pilla bort allt löst.
Fintrådig liten stålborste, roterande i borrmaskin
Slipa jämnt med 240 papper.
Pensla på rostätare. Vänta.
Torka bort överflödig rostätare och låt torka.
Måla med 2K epoxygrund och pensel.
Lägg på bättringsfärg och mycket klarlack.
Polera jämnt.
Troligtvis får du upprepa vartannat år eller så.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: lacken lossnar
jag är ingen expert, så jag hade lämnat in bilen och låtit någon som vet vad de gör åtgärda det hela. Rosten kan ha spridit sig under lacken och då kommer den snabbt tillbaka. Ska man mota den måste man få bort allt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
-
- Inlägg: 7381
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: lacken lossnar
Bara lekman på det här, men fungerar det inte att kika på rostangreppet med typ förstoringsglas som ger tre gångers förstoring (från t.ex Kjell & Co). Då kan man se om det finns små bubblor i lacken runt rostangreppet. Finns det sådana bubblor så har rosten spridit sig dit. Så gjorde jag med stenskott på min förra bil – en gasdriven VW Passat kombi. Men oavsett så måste man väl i det här fallet ovan även ta bort innerskärmen för att kunna se hela rostangreppet. Eller?...
Alla stenskott jag lagade med lackstift på den där Passaten satt dock på ställen som var enkla att komma åt. Jag monterade aldrig bort ngn innerskärm och hade mig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…
Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka 


Re: lacken lossnar
Ser ju inte alls bra ut. Låt ett proffs titta på det där.hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Grundproblemet skulle jag tro är avsaknad av ett ordentliga stänkskydd. När du har åtgärdad rosten hade jag satt dit ett sådant. Nu är det ju dock för sent.
-
- Inlägg: 7381
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: lacken lossnar
Gäller det även om det finns ett lager zink efter galvanisering över plåten? Tänker att det kan vara svårt att se om det finns ett lager galvanisering som fortf. skyddar ifall man inte kan se ngn synlig rost...OvePaHornet skrev: ↑15 sep 2024 22:03Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka
![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7381
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: lacken lossnar
Är inte det allra bästa att även sätta ett lager PPF mellan bilens kaross och stänkskyddet? Tänker att ett lager PPF borde utgöra ett åtm. hyfsat extra skydd mot div. smågrus, jord och dylikt som annars kan ansamlas bakom stänkskyddet och ligga och nöta mot karossen och dessutom binda fukt och salt...TeslaLeo skrev: ↑15 sep 2024 23:11Ser ju inte alls bra ut. Låt ett proffs titta på det där.hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Grundproblemet skulle jag tro är avsaknad av ett ordentliga stänkskydd. När du har åtgärdad rosten hade jag satt dit ett sådant. Nu är det ju dock för sent.
Se t.ex:
viewtopic.php?p=815368#p815368
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: lacken lossnar
Såhär måste man göra på alla model 3 innan highland, då de fick bättre skydd mot plåten. PPF mellan skydd och plåt. Samt att skyddet går upp på plåten som annars stenas sönder.
Edit: ber om ursäkt för den sneda bilden. Den är rak i datorn..
Edit: ber om ursäkt för den sneda bilden. Den är rak i datorn..
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: lacken lossnar
Eftersom det är framskärm är det billigaste och bästa sättet att åtgärda på riktigt är att hitta en ny oskadad originalskärm i originalkulör från en bildemontering. Ser att de kostar drygt 2000kr + frakt. Men just nu finns ingen blå vänsterskärm i lager vad det verkar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2024 23:33Gäller det även om det finns ett lager zink efter galvanisering över plåten? Tänker att det kan vara svårt att se om det finns ett lager galvanisering som fortf. skyddar ifall man inte kan se ngn synlig rost...OvePaHornet skrev: ↑15 sep 2024 22:03Jobbade som ”rostspecialist” på VAG när det begav sig…Rent tekniskt - är lacken borta och plåten är blottad, då har plåten börjat oxidera = rosta. I grund och botten så är det ”kört” så fort du får ett stenskott. Rost kan du aldrig bli av med till 100%, det finns alltid någon mikroskopisk por kvar i plåten som gör att det kommer tillbaka
![]()
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Grundproblemet/problemen på Tesla Model 3 (tydligen till Highland? Har tyvärr inte koll) är konstruktionen och sen att det inte är plast runt hjulhusen/skärmkanterna (som fler och fler går över till).
Kollar vi på många andra bilar så har man ett betydligt tjockare ”slitskydd” på trösklar och skärmkanter. Oftast går även innerskärmen ut och täcker delar av skärmkanten i nederkant, där den är extra utsatt. Vissa har även en skyddsfilm (typ PPF) på framskärmen, som skydd mot ovan nämnda problem men även som ”nötskydd” för stänkskyddet.
Värt att notera är att INGEN bil mår bra av vårt klimat, än värre blev det när man (av ’miljöskäl’) valde att grusa med sprängsten. Som är sylvassa.
Kollar vi på många andra bilar så har man ett betydligt tjockare ”slitskydd” på trösklar och skärmkanter. Oftast går även innerskärmen ut och täcker delar av skärmkanten i nederkant, där den är extra utsatt. Vissa har även en skyddsfilm (typ PPF) på framskärmen, som skydd mot ovan nämnda problem men även som ”nötskydd” för stänkskyddet.
Värt att notera är att INGEN bil mår bra av vårt klimat, än värre blev det när man (av ’miljöskäl’) valde att grusa med sprängsten. Som är sylvassa.
Re: lacken lossnar
Att lackeringen på tidiga model 3 har ju Musk berättat i intervju med Munro.
”One of the things that was happening when we were ramping production was the paint wasn’t necessarily drying enough,” Musk said. “So, it’s like, if you go faster... it’s like, you just discover these things. Like, If we knew them in advance, we would fix them in advance,”
https://www.theverge.com/2021/2/3/22265 ... -elon-musk
”One of the things that was happening when we were ramping production was the paint wasn’t necessarily drying enough,” Musk said. “So, it’s like, if you go faster... it’s like, you just discover these things. Like, If we knew them in advance, we would fix them in advance,”
https://www.theverge.com/2021/2/3/22265 ... -elon-musk
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 922
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: lacken lossnar
Kolla även längre ned, mellan plasten och tröskeln. Ser misstänkt ut där...hannes_e skrev: ↑15 sep 2024 16:10Efter 5 år och 15000 mil noterar jag att lacken börjar lossna bakom framhjulen.
Är det nån quickfix man bör göra för att det inte ska bli värre ?
(har en del andra repor och är inte så jättenoga med lacken, så målet är inte "perfekt lösning" i nuläget)
IMG_20240915_160211.jpg
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Tips till ägaren utifrån vad jag ser och tippar på - omfattningen av rosten är större än vad det ser ut som. Någon har uppenbarligen målat över detta (åtminstone) en gång tidigare, se färgen på stänkskyddet. Tar man bort innerskärmen så har det garanterat spridit sig mycket, jag vet inte hur en skärm från Tesla ser ut osv men risken är att rosten har spridit sig till falsen (om det finns en sådan) och infästningen till tröskeln.
En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare? Har man bara struntat i det? Detta är väldigt långt gånget, svårt att skylla på att man ”såg det förra veckan” (hörde såna historier åtskilliga gånger när det begav sig
)
BYT skärmen
En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare? Har man bara struntat i det? Detta är väldigt långt gånget, svårt att skylla på att man ”såg det förra veckan” (hörde såna historier åtskilliga gånger när det begav sig

BYT skärmen
Re: lacken lossnar
Man tittar inte så noga, har bilen som bruksbil, byter normalt bil oftare än 5år (för att man kan ha bilen på företag), och engagerar sig inte så mycket i lacken för man tycker att det blir ändå en massa smårepor och stenskott när man kört några år. Typ.OvePaHornet skrev: ↑17 sep 2024 07:50En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare?
Förstår att det kanske inte är en populär inställning i ett sånt här forum, men det är svar på frågan...
Jag hade ärligt inte ens noterat rosten förrän det påpekades i forumet (vilket alltså var bra), det jag noterade var att en stor yta helt saknade lack, så brukar det inte bli...
Re: lacken lossnar
Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: lacken lossnar
Alla bilar har galv idag.AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Du behöver inte förklara dig, var inte menat så. Alla är vi olikahannes_e skrev: ↑18 sep 2024 16:54Man tittar inte så noga, har bilen som bruksbil, byter normalt bil oftare än 5år (för att man kan ha bilen på företag), och engagerar sig inte så mycket i lacken för man tycker att det blir ändå en massa smårepor och stenskott när man kört några år. Typ.OvePaHornet skrev: ↑17 sep 2024 07:50En fråga jag ställer mig, hur har man inte sett detta tidigare?
Förstår att det kanske inte är en populär inställning i ett sånt här forum, men det är svar på frågan...
Jag hade ärligt inte ens noterat rosten förrän det påpekades i forumet (vilket alltså var bra), det jag noterade var att en stor yta helt saknade lack, så brukar det inte bli...

Som sagt, byt skärmen. Det kommer ALDRIG att bli bra, vad du än gör (för att laga)

Senast redigerad av OvePaHornet, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galvenAAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.

Re: lacken lossnar
Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galvenAAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 268
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: lacken lossnar
Jag syftar inte på kanten av lacken. Det bruna är ren plåt som blivit blästrad (grundproblemet med designen på denna modell) så att färgen och sedan galven försvunnit, vilket lett till rost.AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 22:40Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galvenAAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.![]()
Jag har tolkat dig som en lite äldre herre levandes i norr, har du inte sett gamla plåthinkar, tak eller andra galvade plåtgrejer någon gång? Jag upplever att det är tusen gånger vanligare att se gammal plåt ”i norr” än i städerna/södra Sverige. Kanske har fel (har dock bott i jämtland i 10 år)

Vilket som, det ÄR (med 95% säkerhet eftersom det är en dålig bild) galven som vi ser, som bildar ett vågigt/böljande mönster mellan lacken och det bruna.
Re: lacken lossnar
Ja, ja är en gubbe i NorrlandOvePaHornet skrev: ↑19 sep 2024 08:23Jag syftar inte på kanten av lacken. Det bruna är ren plåt som blivit blästrad (grundproblemet med designen på denna modell) så att färgen och sedan galven försvunnit, vilket lett till rost.AAKEE skrev: ↑18 sep 2024 22:40Det ser betydligt mer ut som underarbetet (spackel/sprutspackel).OvePaHornet skrev: ↑18 sep 2024 21:53Har noll erfarenhet av Tesla men det grå på skärmen, som ser ut som ”vågor” är galvenAAKEE skrev: ↑18 sep 2024 16:57Är det ens galv på 3/Y ?OvePaHornet skrev: ↑16 sep 2024 11:16Nej, är galven hel så ska det (i teorin) inte vara någon fara. Dock så ser jag det som 99,99% sannolikt att ett (kraftigare) stenskott når ända in till plåten, enkelt förklarat - är grundfärgen borta så är det ända in till plåten.![]()
Jag har tolkat dig som en lite äldre herre levandes i norr, har du inte sett gamla plåthinkar, tak eller andra galvade plåtgrejer någon gång? Jag upplever att det är tusen gånger vanligare att se gammal plåt utanför städerna/i södra Sverige. Kanske har fel (har dock bott i Jämtland i 10 år)![]()
Jag har kört Audi (äger fortfarande två).
Den jag ägde längst behövde jag lackera om nedre delen på dörrarna pga att det började rosta under lacken (lyfte/bubblade lacken).
Den rostiga ytan är såklart ren plåt, resten ser i mina ögon absolut ut som underarbete till lacken.
Galvanisering på bilar är bara några micron tjock, Audi körde 5-10 micron vet jag.
Så den kommer aldrig kunna nötas/slipas så man ser ett tvärsnitt genom den.
Här kan man se om, på vilket sätt och hur tjocka lager som olika bilmodeller har.
Tesla är inte med i listan.
https://galvanicar.com/audi/a6/c8-2018-.php
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5