Hemmaladdning - Huvudsäkring går.

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist

Re: Hemmaladdning - Huvudsäkring går.

Inlägg av Dafro »

Ilduce77 skrev: 18 sep 2024 03:04
Dafro skrev: 17 sep 2024 17:11
Ilduce77 skrev: 17 sep 2024 15:50
kcse skrev: 17 sep 2024 12:58
Ilduce77 skrev: 15 sep 2024 22:43
Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.

Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar... 😀
Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.

Gå till Installations, valj din installation, Settings, Power Management.
Toppen!!
Tackar! 😀
En liten undran bara, hur hög effektavgift har du eftersom du ska begränsa när någon som hyr en stuga med laddbox ska kunna ladda? Hoppas du är tydlig med det till de som hyr, det kanske bara är folk du känner men det verkade inte så. Jag hade blivit lite lätt irriterad om jag skulle behöva ladda min bil men att det inte gick. Höj veckohyran med en liten summa som täcker ett extra effektuttag på lämplig nivå och skippa begränsningar är mitt förslag, eller var väldigt tydlig.
119 kr x högsta effekt.
Så laddar man för fullt (vilket jag i och för sig inte gör) med 11 kw blir effektavgiften 1300 kr..

Men nerställd till 10A bli det ändå drygt 700 kr..
.
Jsg tror irritationen blir större om man vill att de ska betala 700 extra för att man råkat ladda bllen vid fel tidpunkt.
Japp det var ganska saftigt. Vi har ju bara 40 för snitt av de 5 högsta timmarna men dygnet runt, skulle hellre ha som du. Tänkte främst för dom som ev måste ladda bilen under dagen, men vet man om det innan så får man komma dit med lite mer laddning så det ska väl vara görbart. Eller kanske sänka till 5A dagtid.
Vet ju vad vi brukar betala för en fjällstuga och om det skulle kosta några 100 mer skulle inte jag studsa och 1300 är väl för en månad så det går ju sprida ut på 4v om du hyr ut den under hela månaden såklart.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Ja, ställer man ner till 6A trefas under höglast, kan kunden ändå ladda dagtid. Då blir säkert irritationen mindre och kostnaden en (för din kund) bättre kompromiss. Ett klart mervärde att kunna ladda om än långsamt.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Hm, är det inte 119kr/kW och år fast periodiserat per månad, så om du drar full sula på 16A blir det 11*119/12 = 109kr den månaden ? Annars var det ju ohemult dyrt. Jag pröjsar 200/år/kW i Bergs kommun i Jämtland.

Är också i samma läge men tänkte smacka upp en laddbox som är låst till 3x6A, man hinner ändå få fullt på en helg, och spisen/varmvattenberedaren går ju intermittent och drar ganska hög effekt.

Är härdad av tidigare fjällresor där man inte kunnat ladda alls, och 3x6A är ju superlyxigt jämfört med att behöva spara ström så man kommer tillbaka till ex. Sveg från Vemdalen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Intressant diskussion, men är det inte lättare att svälja laddkostnaderna på nåt sätt? Min 100D från 2018 har kostat 14000:- /månad i värdeminskning. Ytterligare 1200/månad i försäkring plus allt annat som däck å service. Då framstår optimering av elavgiften som underordnad. Men det beror förstås på helheten i ekvationen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Gustafsson skrev: 18 sep 2024 14:33
Intressant diskussion, men är det inte lättare att svälja laddkostnaderna på nåt sätt? Min 100D från 2018 har kostat 14000:- /månad i värdeminskning. Ytterligare 1200/månad i försäkring plus allt annat som däck å service. Då framstår optimering av elavgiften som underordnad. Men det beror förstås på helheten i ekvationen.
Man blir inte rik av att slösa. :P Och jag har svårt att se varför man ska svälja *någon annans* laddkostnader med hänvisning till värdeminskning på den egna bilen. Om man hyr ut sin stuga på t.ex. airbnb för 800kr/natt och ska svälja laddkostnader i det så blir det ju mindre kvar till övriga kostnader.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

tor-ake skrev: 18 sep 2024 16:41
Gustafsson skrev: 18 sep 2024 14:33
Man blir inte rik av att slösa. :P Och jag har svårt att se varför man ska svälja *någon annans* laddkostnader med hänvisning till värdeminskning på den egna bilen. Om man hyr ut sin stuga på t.ex. airbnb för 800kr/natt och ska svälja laddkostnader i det så blir det ju mindre kvar till övriga kostnader.
Jag tycker bara att det vore enklare att lägga på några kronor / dygn isf. Det handlar inte om att svälja kostnader för nån annan, man får väl ta ut så det bär sig. Men att ha krångliga system för relativt små belopp känns onödigt tycker jag. Ska vi alla börja säkra ner till 16A och stressa för att hålla maxförbrukningen under t.ex. 6 kW? Då får vi börja köra bastun på enfas också…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Gustafsson skrev: 18 sep 2024 22:06

Jag tycker bara att det vore enklare att lägga på några kronor / dygn isf. Det handlar inte om att svälja kostnader för nån annan, man får väl ta ut så det bär sig. Men att ha krångliga system för relativt små belopp känns onödigt tycker jag. Ska vi alla börja säkra ner till 16A och stressa för att hålla maxförbrukningen under t.ex. 6 kW? Då får vi börja köra bastun på enfas också…
Du får självklart göra precis som du vill, men vi är intresserade av att optimera så vi fortsätter diskutera. :) Om du vill hyra min fjällstuga en vecka så är det bara du säger till så lägger jag på en hundring per dygn så får du ladda så mycket du vill. Men om du drar huvudsäkringarna får du traska iväg till ICA-butiken och köpa nya säkringar, ety de är bara 16A och jag har ingen personal att kalla in för att byta dem åt en hyresgäst.
Bastun tänker jag bygga vedeldad eftersom jag har björkar på tomten så det räcker i evighet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

tor-ake skrev: 18 sep 2024 07:30
Hm, är det inte 119kr/kW och år fast periodiserat per månad, så om du drar full sula på 16A blir det 11*119/12 = 109kr den månaden ? Annars var det ju ohemult dyrt. Jag pröjsar 200/år/kW i Bergs kommun i Jämtland.

Är också i samma läge men tänkte smacka upp en laddbox som är låst till 3x6A, man hinner ändå få fullt på en helg, och spisen/varmvattenberedaren går ju intermittent och drar ganska hög effekt.

Är härdad av tidigare fjällresor där man inte kunnat ladda alls, och 3x6A är ju superlyxigt jämfört med att behöva spara ström så man kommer tillbaka till ex. Sveg från Vemdalen.
Nej, för mig är det per månad.. Hade det varit per år hade det inte varit något att fundera på.. 😀
Hyr inte ut speciellt mycket, så det blir inga fyra veckors hyra i rad att fördela ut kostnaden på. Hyr kanske ut tre eller fyra veckor per säsong.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ilduce77 skrev: 18 sep 2024 03:04
Dafro skrev: 17 sep 2024 17:11
Ilduce77 skrev: 17 sep 2024 15:50
kcse skrev: 17 sep 2024 12:58
Ilduce77 skrev: 15 sep 2024 22:43
Jag hyr ut stugan lite då och då och skulle dels vilja låsa boxen till att bara gå att ladda på mellan kl 19-07, men även låsa den till 10A max och inte 16A.

Min fråga är alltså om jag kan låsa boxen till att bara fungera mellan 19-07 och i appen eller på något sätt även låsa den till 10A. Detta för att slippa förklara för gästerna om klockslag och nedställning av effekt i deras olika bilar... 😀
Du kan styra båda effekt och schema via Zaptec portalen (portal.zaptec.com) som du bör ha åtkomst till. Då bör du kunna dra ner ampere till 0 mellan de tiderna du inte vill att folk laddar, och sätta den till 10A övriga tider. Se bilden.

Gå till Installations, valj din installation, Settings, Power Management.
Toppen!!
Tackar! 😀
En liten undran bara, hur hög effektavgift har du eftersom du ska begränsa när någon som hyr en stuga med laddbox ska kunna ladda? Hoppas du är tydlig med det till de som hyr, det kanske bara är folk du känner men det verkade inte så. Jag hade blivit lite lätt irriterad om jag skulle behöva ladda min bil men att det inte gick. Höj veckohyran med en liten summa som täcker ett extra effektuttag på lämplig nivå och skippa begränsningar är mitt förslag, eller var väldigt tydlig.
119 kr x högsta effekt.
Så laddar man för fullt (vilket jag i och för sig inte gör) med 11 kw blir effektavgiften 1300 kr..

Men nerställd till 10A bli det ändå drygt 700 kr..
.
Jsg tror irritationen blir större om man vill att de ska betala 700 extra för att man råkat ladda bllen vid fel tidpunkt.
Wow! Riktigt sjuka effektavgifter! :evil:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar