Tesla på vintern ett skämt

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Tesla på vintern ett skämt

Inlägg av bjornnilsson »

Med mina första två S (från 2016 respektive 2021) så hade jag stora problem med fastfrusna rutor. Pendlade i början av 20-talet mellan Örnsköldsvik och Stockholm, och det var mest i Örnsköldsvik som problemen uppstod. Här på forumet möttes jag av oförstånd när jag beskrev problemet och det gavs tips om att smörja rutlisterna med silikonstift vilket inte har någon som helst verkan när snön fryser fast som slush på utsidan av rutan nere vid listen. När jag kom upp till Övik med varm bil och när det sedan snöade på natten så bildades den där isbalken nere vid fönsterrutorna av snön som föll över bilen och sedan fröst till is för att stenhårt hålla fast i rutorna som om de vore fastlimmade. Ibland funkade det att förvärma bilen för att få det att släppa, men oftast inte. Det spelade då ingen roll ibland om bilen stod 20 eller 30 minuter med fläkten på full blåst, det var lika hopplöst ändå. Till slut blev jag expert på att öppna förardörren genom att böja ut rutan för att få den att gå fri. Samma när jag stängde dörren, böjde in den för att stänga. Vid laddningen i Huddiksvall gjorde jag samma sak (rutan var då oftast fortfarande fastfrusen så jag fick bryta mig ut) men sedan vid ankomsten i Stockholm så släppte det äntligen. Antar att det var vägsalterna som gjorde sitt för temperaturen var ofta likvärdig i Övik respektive Stockholm. Det hände att jag körde upp och ner flera gånger i veckan så för mig var detta ett stort problem.

På Plaiden finns inte detta problem kvar. Vet inte vad Tesla har gjort men vi hade inte en enda fastfrysning förra vintern fast bilen stod ute. Och då har jag ändå gått ut till bilen ibland utan att förvärma.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag tänker att det måste bero på ytan på glaset. Det är ju en mängd olika ytbehandlingar av glas, både från fabrik och på eftermarknaden nuförti'n, för att göra dem reptåliga, hydrofoba, oleofoba och allt möjligt. Med rätt ytbehandling borde isen inte kunna fästa lika hårt mot glasrutan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Känner igen det där, men för mig bara enstaka gånger. Att hålla listen ren på utsidan gör jag närmast reflexmässigt numera, dvs bara drar av löst sittande is när jag kan. Gissar att det är kallare i Örnsköldsvik än i Linköping och större problem där. Bilen blir i princip alltid isfri när jag förvärmer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar