Jag. Lyckades skrapa ihop 98öre i Augusti..kör bilarna för lite så sällan dom går att ladda. Dags att göra sig av med en
En tanke som slagit mig är att laddsesseionerna för grid rewards är väldigt korta 10-20min. Så man bör vinna på att ha högre effekt på sin laddare och bil. Alltså en 22kW bil istället för 11. Borde ge bäst avkastning. Nu klarar min laddare teoretiskt att leverera 3x25A (17KW) men inte kommit över 13,5kW då pulse begränsar den..
Test av grus rewards hör för dom nyfikna:
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Nätbolagens effekttariffer gör väl att Tibber Grid Rewards är något man inte vill ha?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Nätbolagens effekttariffer gör väl att Tibber Grid Rewards är något man inte vill ha?
Hela tanken med Grid Rewards och smart laddning är ju att avlasta och stödja nätet. Får väl se hur det slår men som vanligt är EU bra på att lösa problem som skapar nya, lite ogenomtänkt kan man ju säga. Men gissar att det kommer behöva omvärderas i sedvanlig ordning.
Men just nu bygger det på väldigt korta pulser med laddningar på 10-20 min så blir inte lika högt utslaget på en timme.
Ska höra med Tibber o se hur dom ser på det..
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Något som vet om Tibber räknar grid award från laddaren eller från elmätaren? Jag har nämligen solceller och batteri. Ibland när grid award är aktivt (laddar) tar jag inget från elnätet utan allt går från batteri/solceller. Det känns ändå som att jag får full ersättning. Det borde alltså vara så att den räknar från laddaren. Sedan kanske det sker en justering senare, så noga har jag inte kontrollerat.
Man kan ju såklart argumentera för att jag ju minskat lasten på elnätet med det jag laddar men känns spontant lite konstigt.
Något som vet om Tibber räknar grid award från laddaren eller från elmätaren? Jag har nämligen solceller och batteri. Ibland när grid award är aktivt (laddar) tar jag inget från elnätet utan allt går från batteri/solceller. Det känns ändå som att jag får full ersättning. Det borde alltså vara så att den räknar från laddaren. Sedan kanske det sker en justering senare, så noga har jag inte kontrollerat.
Man kan ju såklart argumentera för att jag ju minskat lasten på elnätet med det jag laddar men känns spontant lite konstigt.
Om du väljer "planerad avresetid" till "ingen avresetid" på alla dagar så hoppar endast grid rewards igång när den behövs. Dock så laddar den inte till mer än max laddgräns eftersom det bestämms i bilen och inte av tibber.
Ok, så om jag inte har någon avresetid så smartladdar den aldrig annat än Grid Rewards?
För mig funkar det så i stort sett så länge elen inte är gratis enligt planen. Jag får nämligen laddning i bilen så snart som den når minustariffen och den laddar då vissa gånger (verkar inte vara konsekvent) utan att sessionen summeras som Grid Rewards. Dvs laddningen poppar igång för mig om det är under noll öre, men utan att jag fått extra pengar på Grid Rewards-kontot. Också ett riktigt i-landsproblem..
Du vet om energiskatt och rörlig nätavgift va?
I mitt fall ungefär 103 öre/kWh
Sällan det blir minus när man räknar med det
Så här blev det, noll kronor på fakturan från Tibber för månaden som gick. Pengarna vi tjänat in hos Tibber på att ladda bilen överförs till nästa faktura. Det var detta jag var nyfiken på hur det gick till.
Sedan finns det en faktura som kommer från Vattenfall också, den kommer man såklart inte ifrån..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Om du väljer "planerad avresetid" till "ingen avresetid" på alla dagar så hoppar endast grid rewards igång när den behövs. Dock så laddar den inte till mer än max laddgräns eftersom det bestämms i bilen och inte av tibber.
Ok, så om jag inte har någon avresetid så smartladdar den aldrig annat än Grid Rewards?
För mig funkar det så i stort sett så länge elen inte är gratis enligt planen. Jag får nämligen laddning i bilen så snart som den når minustariffen och den laddar då vissa gånger (verkar inte vara konsekvent) utan att sessionen summeras som Grid Rewards. Dvs laddningen poppar igång för mig om det är under noll öre, men utan att jag fått extra pengar på Grid Rewards-kontot. Också ett riktigt i-landsproblem..
Du vet om energiskatt och rörlig nätavgift va?
I mitt fall ungefär 103 öre/kWh
Sällan det blir minus när man räknar med det
Så här blev det, noll kronor på fakturan från Tibber för månaden som gick. Pengarna vi tjänat in hos Tibber på att ladda bilen överförs till nästa faktura. Det var detta jag var nyfiken på hur det gick till.
IMG_1662.jpeg
Sedan finns det en faktura som kommer från Vattenfall också, den kommer man såklart inte ifrån..
Vattenfalls/Eons är tråkiga.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Nätbolagens effekttariffer gör väl att Tibber Grid Rewards är något man inte vill ha?
Troligen så. Nätbolagen extra effektgifter jobbar helt klart emot incitamenten att balansera produktionen och konsumtionen på elnäten (som Tibber och andra liknande bolag stöttar). Galet.
Men visst funkar detta fortfarande inte om man enbart har Tesla WC?
Tyvärr inte
Blå/Svart Model Y LR 2024 Vit/Vit Model 3 LR Highland 2024 Såld: Röd/Creme Tesla Model X Plaid 2023 Såld: Svart, svart Tesla Model S performance 2021 Såld: Blå, vit Tesla Model 3 LR AWD "19" m drag
Nätbolagens effekttariffer gör väl att Tibber Grid Rewards är något man inte vill ha?
Troligen så. Nätbolagen extra effektgifter jobbar helt klart emot incitamenten att balansera produktionen och konsumtionen på elnäten (som Tibber och andra liknande bolag stöttar). Galet.
Om effektavgifterna designas rätt bli det inte så. Det är höglasttimmar man vill komma åt med effektavgifter, och nättjänster för överproduktion borde det inte vara så stor efterfrågan på under höglasttimmar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Nätbolagens effekttariffer gör väl att Tibber Grid Rewards är något man inte vill ha?
Troligen så. Nätbolagen extra effektgifter jobbar helt klart emot incitamenten att balansera produktionen och konsumtionen på elnäten (som Tibber och andra liknande bolag stöttar). Galet.
Om effektavgifterna designas rätt bli det inte så. Det är höglasttimmar man vill komma åt med effektavgifter, och nättjänster för överproduktion borde det inte vara så stor efterfrågan på under höglasttimmar.
I tisdags gick GR in under höglasttimmar vid 18-19 tiden. Elpriset skenade iväg till nästan 2 kr under kvällen vilket troligtvis gjorde att många samtidigt höll nere sin förbrukning vilket var svårt för elproducenterna att planera vilket skapade överproduktion. Så även jag håller med om det du skriver generellt så kommer det kunna kastas omkull varje gång elpriset blir högt.
Finns alldeles för många parametrar för privatpersoner att behöva vikta och allt slutar med att det är vi som får betala mer.
Men skulle vara enkelt fix genom att bestämma att stödtjänster till elnätet inte räknas in i effekttopparna. Likadant som effekttoppar självklart inte ska kosta lika mycket under lågtimmar.
Göteborg energi likaså. Dock fördelar man ut den som snittet på de tre timmarna med högst effekt per månad.
Om jag läste rätt så är det krav i regleringen att det ska vara styrkt vilka timmar nätbolaget har behov av tariffen, med reservation för att min formulering är en grov förenkling.
"Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027."
Det kommer alltså vara någon form av krav att avgiften kopplas till belastning i nätet, kommer finnas lika många varianter som elnätsbolag
Men visst funkar detta fortfarande inte om man enbart har Tesla WC?
Tyvärr inte
Om Grid Rewards funkar även om man inte har Tesla Wall Charger?
Ja, det funkar med andra laddboxar, det är Tibberappen som styr detta tillsammans med bilen, inte boxen. Jag har Zaptec resp. Defa och det funkar på båda boxarna.
Dock så har jag inte sett röken av några Grid Rewards sedan augusti.. Gissar att detta enbart är intressant när elbolagen sitter med noll eller minuspriser och behöver dumpa bort elen....
Någon som fått G.R. under September-Oktober i SE03/Stockholmsområdet?
Men visst funkar detta fortfarande inte om man enbart har Tesla WC?
Tyvärr inte
Om Grid Rewards funkar även om man inte har Tesla Wall Charger?
Ja, det funkar med andra laddboxar, det är Tibberappen som styr detta tillsammans med bilen, inte boxen. Jag har Zaptec resp. Defa och det funkar på båda boxarna.
Dock så har jag inte sett röken av några Grid Rewards sedan augusti.. Gissar att detta enbart är intressant när elbolagen sitter med noll eller minuspriser och behöver dumpa bort elen....
Någon som fått G.R. under September-Oktober i SE03/Stockholmsområdet?
Verkligen? Enligt deras sida så kräver det en integrerad laddbox. Då kan du köra mot en icke-integrerad bil också. Jag kör 2 olika bilar och det ger då och då rewards.
Även i september och oktober. I Stockholm, om det nu spelar roll.
Sett att frågan varit uppe tidigare i tråden men är det någon som vet hur det påverkar batteriet med de här ”småladdningarna” som grid rewards gör? Tänker att det ändå är hundralappar man får men kostnaden för batteridegradering eller batteribyte är ju kanske större?
Jag är ju PRO Rewards så gällande laddningen hoppas jag verkligen att det inte är någon fara för batteriet.. Men med det sagt så ska jag tillägga att jag till vardags aldrig laddar mer än 50% på min bil och med Grid rewards i vardagsladdningen så blir denna summan oftast lägre, dvs batteriprocenten håller sig för oss snarare runt 30 eller någonstans däröver/därunder, vilket räcker bra för att ta sig dit vi åker på vardagarna (frugan åker till jobbet och sedan åker vi till gymmet). Därmed hoppas jag att batteriet mår riktigt bra som konsekvens. Ju lägre SOC, desto bättre sägs det vara på alla sätt för batteriet. Nackdelen (om jag nu har förstått detta rätt) av detta är väl att balanseringen av cellerna inte blir optimal vilket innebär att BMS:en kan visa fel range på batteriet, men här får jag intrycket att det rättar till sig när vi väl laddar fullt och tar bilen på långtur. Det som annars brukar nämnas här på forumet är väl risken att bilen skulle bli väckt ofta men då rewardsen kickar in rätt samlat (i alla fall har det gjort så för oss) så sover bilen mer än jag gör själv..
Men jag är absolut inte speciellt kunnig inom området så risken är att jag sprider dynga. @AAKEE kanske kan bekräfta/dementera om man ska vara orolig för batterihälsan?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Någon mer som upplevt att ersättningen från GR sjunkit rejält senaste tiden? Brukade ligga på -150-200öre/kwh och nu ca -20öre/kwh?
Tänk på att det nya sättet att beräkna överföringskapacitet trädde i kraft 1 oktober https://finanstid.se/elmodellen-andras- ... rakningar/
Man ska tydligen kunna pressa ner mer el till SE4 bara genom att räkna annorlunda. Det kanske har påverkat så tillvida att överproduktionen kunnat skickats till SE4 istället för att bjudas ut som grid rewards?
Förklarar dock inte varför september skulle vara dålig. Det kanske är så enkelt som att det nu börjar bli kallt och då går elen åt till att producera värme.
Någon mer som upplevt att ersättningen från GR sjunkit rejält senaste tiden? Brukade ligga på -150-200öre/kwh och nu ca -20öre/kwh?
Tänk på att det nya sättet att beräkna överföringskapacitet trädde i kraft 1 oktober https://finanstid.se/elmodellen-andras- ... rakningar/
Man ska tydligen kunna pressa ner mer el till SE4 bara genom att räkna annorlunda. Det kanske har påverkat så tillvida att överproduktionen kunnat skickats till SE4 istället för att bjudas ut som grid rewards?
Förklarar dock inte varför september skulle vara dålig. Det kanske är så enkelt som att det nu börjar bli kallt och då går elen åt till att producera värme.