M3 bättre än MS ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vampyren

M3 bättre än MS ?

Inlägg av vampyren »

Hej hej, är det någon som ägt en Model S som nu går över till nya Model 3?

Det känns som att nya M3 är nästan bättre bil än MS nu. Det verkar vara hw4 på M3 som på MS och den har adaptivt dämpningssystem.
M3 är nästan 500k billigare och erbjuder mer eller mindre samma.
Provkörde idag en performance och damn den är snabb och skön att köra. Jag körde modell S LR 2023 och tycker inte det är mycket som saknas nu på modell 3. Enda jag saknar är dashboarden.
Känns som även utrymmet där bak är större :D

Enda som jag är lite sådär med är om det kommer hw5. Läste det är på gång snart. Hatar att ingen av tesla har radar längre.

Berätta gärna hur ni ser på det om ni haft model S och bytt till model 3 (performance helt)....
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: M3 bättre än MS ?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Hur var komforten om du jämför Highlind vs S?
Ljud, fjädring mm
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

”Bättre” är ju väldigt subjektivt utifrån vad man värderar. Jag har alltid tyckt M3 varit bättre än MS, utifrån mina preferenser. Jag tycker också att M3 är bättre än MY, vilket bevisligen är en minoritetsåsikt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag har inte bytt men vem vet en dag så kanske. Dom är väl ganska lika om man bortser från prestanda, storlek
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

vampyren skrev: 21 sep 2024 23:23
...] Enda jag saknar är dashboarden. [...]

Hatar att ingen av tesla har radar längre. […
BMW i4 har både dashboard och radar (väl?). Och halvkombibaklucka som Model S…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Kört plaid i 3500mil, ägt allt från M3P 2019-2020-2021 och provkört M3 highland med 18”.

Finns inte en chans i världen att highland spelar i samma liga. Varken komfort, ljudnivå eller prestanda. Hur mycket man än vill romantisera highland uppdateringen, highland är ett lyft jämfört med gamla M3, inte mer än så.

Vi skulle aldrig byta bort en palladium mot en highland, vi har små barn och kör långt, behöver räckvidd, komfort och villhöver prestandan. Enda sättet för en Highland att ta sig in i hushållet är som andra stadsbil, inget mer än så. Baksätet är katastrofalt dåligt i Highland mot palladium även med en miniskärm. Lastkapacitet behöver jag inte ens nämna, får inte in något i lilla hålet bak mot kombicupé versionen i S.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

NEO skrev: 22 sep 2024 11:58
Kört plaid i 3500mil, ägt allt från M3P 2019-2020-2021 och provkört M3 highland med 18”.

Finns inte en chans i världen att highland spelar i samma liga. Varken komfort, ljudnivå eller prestanda. Hur mycket man än vill romantisera highland uppdateringen, highland är ett lyft jämfört med gamla M3, inte mer än så.

Vi skulle aldrig byta bort en palladium mot en highland, vi har små barn och kör långt, behöver räckvidd, komfort och villhöver prestandan. Enda sättet för en Highland att ta sig in i hushållet är som andra stadsbil, inget mer än så. Baksätet är katastrofalt dåligt i Highland mot palladium även med en miniskärm. Lastkapacitet behöver jag inte ens nämna, får inte in något i lilla hålet bak mot kombicupé versionen i S.
MS och M3 är ju tänkta att konkurrera med BMWs 7 och 3-serier så det är väl därför det inte går att säga att den ena är bättre än den andra, det är ju helt olika målgrupp. Jag skulle aldrig välja en så stor bil som MS för att jag helt enkelt inte ser några fördelar med det.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Fast både S och M3 LR har samma räckvidd 60mil enl spec.
Eller kommer en S längre i verkligheten?
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 22 sep 2024 14:38

60 mil är med Plaid 21”. Estimerat 695km med 19” originalhjul.

S LR har 634 med 21” och estimerat 723km med 19”

Jag körde 59 mil över dagen för en månad sen på samma laddning (S Plaid med 20” egen lösning). Mest 110-väg men även 100/120 och 80. Snitt ~ 89 km/h har jag för mig.
2% kvar hemma och bilen stod med sentry på hela dagen(8h ~ 2kWh= 2%)

De norska testerna visar väl att S är räkviddskungen?

M3LR med original 18/19” eller vad det är ska bedömas mot original på S
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 21 sep 2024 23:23
Hej hej, är det någon som ägt en Model S som nu går över till nya Model 3?
Jag gick från en 2021 M3P till 2023 S Plaid.

Som du garanterat förstår är det inte samma målgrupp på bilarna.

Jag kan tänka mig en M3P H efter denna, men det blir ju att gå tillbaka från flärden av Premiumbil jag kört före jag började med Tesla och det jag har nu i en S.

Jag kör 24 / 30 mil till jobbet (inte varje dag dock), och svärmor bor 25 mil bort och behöver en del stöd = det blir många lite längre resor. S är ju helt oslagbar som landsvägslok.
Även om M3P funkade hyfsat fick man ibland/rätt ofta ta Audin för att alls kunna lasta iom kofferten på 3.

Ljudnivån är säkerligen bättre i Highland än innan men gissningsvis inte alls som S med ANR.
Luftfjädring är luftfjädring.

Inredningen in3/Y går att leva med men nog fanken är det mysigare med en ombonad + instrumentering rakt fram.

Det kommer såklart vara en smaksak, och som vanligt hävdar alla att det de själva har är bäst (precis som LCD vs Plasma, dubbat mot odubbat osv.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

AAKEE skrev: 22 sep 2024 14:54

60 mil är med Plaid 21”. Estimerat 695km med 19” originalhjul.

S LR har 634 med 21” och estimerat 723km med 19”

Jag körde 59 mil över dagen för en månad sen på samma laddning (S Plaid med 20” egen lösning). Mest 110-väg men även 100/120 och 80. Snitt ~ 89 km/h har jag för mig.
2% kvar hemma och bilen stod med sentry på hela dagen(8h ~ 2kWh= 2%)

De norska testerna visar väl att S är räkviddskungen?

M3LR med original 18/19” eller vad det är ska bedömas mot original på S
59 mil är verkligen bra i de farterna!
En S är snyggare dessutom.
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Gjorde precis det Du går i tankar om, bytte nyligen från Model S till Model 3 Performance. Det var huvudsakligen priset som avgjorde valet. Model 3 kostar enbart hälften, dock är Model S inte dubbelt så bra (enligt mitt tycke iaf). Är rätt nöjd med valet, det som jag stör mig mest på är mobilnyckeln (saknar foben), den lilla bagageluckan, att bilen väsnas när man backar samt att jag gått miste om radarn och ultraljudsensorer (som vår gamla S hade). Det övriga lull-lull är nog förmodligen mer eller mindre samma på bägge bilar (t ex automatisk helljus, vindrutetorkare, mm), fungerar ibland och ibland mindre bra. Räckvidden på vår nya 3:a är bättre än på min gamla S.
Överlag känns den nya 3:an mycket mer solid som den tidigare modellen (haft några stycken som loaners, samt polare med dessa).
vampyren

Inlägg av vampyren »

Jojo skrev: 22 sep 2024 15:55
Gjorde precis det Du går i tankar om, bytte nyligen från Model S till Model 3 Performance. Det var huvudsakligen priset som avgjorde valet. Model 3 kostar enbart hälften, dock är Model S inte dubbelt så bra (enligt mitt tycke iaf). Är rätt nöjd med valet, det som jag stör mig mest på är mobilnyckeln (saknar foben), den lilla bagageluckan, att bilen väsnas när man backar samt att jag gått miste om radarn och ultraljudsensorer (som vår gamla S hade). Det övriga lull-lull är nog förmodligen mer eller mindre samma på bägge bilar (t ex automatisk helljus, vindrutetorkare, mm), fungerar ibland och ibland mindre bra. Räckvidden på vår nya 3:a är bättre än på min gamla S.
Överlag känns den nya 3:an mycket mer solid som den tidigare modellen (haft några stycken som loaners, samt polare med dessa).
Ah precis, jag hade tur och köpte min S billig så jag forlorade inte mycket. Jag fick över 200k tillbaka så jag kommer att sänka måndaskostnaden med ca 2k.

Har inte Model 3 auto detect för mobilen menar du? alltså när man kommer nära bilen så låser det upp bilen?

Och som du säger det är nästan halva priset. Enda jag kommer och sakna är dashboarden. Annars känns allt annat samma för mig. Lite mindre bagage men jag använder inte det så ofta ändå. De tog bort radarn i S redan när jag hade och det var sunkigt. Lika illa på S. Man kan inte lita på kamera för avstånd !
vampyren

Inlägg av vampyren »

Bara tillägga, en Plaid är verkligen i en annan klass (kostar också 3 gånger mer typ) om man är efter performance.
Jag hade "vanliga" MS LR. Och helt ärlig känner jag inte att det var skönare eller bättre utom dashboarden. Men det är klart min upplevelse. Intressant att läsa era åsikter :)

Och jag vet inte vad de gjort men förra M3 kändes mer trång i bak-sitsen men i highland känner jag det är mer lik min S. Det var en överraskning för mig.

Och räckvidden är mer eller mindre samma. Kommer man över 500km så är det bra nog för min del :D

Kollar färgen nu :D röda eller svart är frågan hehe

ps. jag drömmer också om cybertruck, den är grym, bara en mardröm att köra i lilla Sverige. USA/Kanada är anpassade för stora bilar. Sverige tar bort mer o mer vägar och gör livet surare för oss bilister...
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jo, Model 3 har 'auto detect' eller vad det nu heter. Det är nog min telefon som strular (se separat tråd om detta), dock jobbigt oavsett.
Det med dashboarden har inte varit något problem för mig iaf. Var tveksam i början men efter bara någon timme inte tänkt på detta längre och nu reflekterar jag inte ens över det.
(PS: Jag är van från gamla Land Rover, de har också instrumenten i mitten på 'instrumentbrädan' :) 8-) )
Bild
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Enligt "spec." är ju enligt WLTP – och där är den genomsnittliga testhastigheten ca. 46,5 km/h... Och den hastigheten håller man ju inte så ofta om vill köra ~60 mil i ett streck. Fossilförbrännares förbrukningssiffror är ju för övrigt också baserade på samma WLTP-testcykel...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 22 sep 2024 15:26
[
59 mil är verkligen bra i de farterna!
En S är snyggare dessutom.

En gubbe måste stanna å pissa oftare än bilen :-)

Design är väl en smaksak. Jag gillar S bättre men nya M3P har det definitivt!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
vampyren

Inlägg av vampyren »

Jojo skrev: 22 sep 2024 16:14
Jo, Model 3 har 'auto detect' eller vad det nu heter. Det är nog min telefon som strular (se separat tråd om detta), dock jobbigt oavsett.
Det med dashboarden har inte varit något problem för mig iaf. Var tveksam i början men efter bara någon timme inte tänkt på detta längre och nu reflekterar jag inte ens över det.
ah cool. Det är ruskigt nice feature. Jag hade däremot problemet att bilen låste upp sig när jag satt i mitt rum som är ändå en bit från carporten. Det var super jobbig och till slut stängde jag av mobilnyckel från appen när jag kom hem och satte på när jag gick till jobbet. Lite irriterande men inte så farligt.

Tror också man vänjer sig men ändå ser det snygg ut med dashboard. men men kan leva utan :)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

(PS: Jag är van från gamla Land Rover, de har också instrumenten i mitten på 'instrumentbrädan' :) 8-) )
Bild
Har du de kvar?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vampyren skrev: 22 sep 2024 16:11
Bara tillägga, en Plaid är verkligen i en annan klass (kostar också 3 gånger mer typ) om man är efter performance.
Jag hade "vanliga" MS LR. Och helt ärlig känner jag inte att det var skönare eller bättre utom dashboarden. Men det är klart min upplevelse. Intressant att läsa era åsikter :)

Och jag vet inte vad de gjort men förra M3 kändes mer trång i bak-sitsen men i highland känner jag det är mer lik min S. Det var en överraskning för mig.

Och räckvidden är mer eller mindre samma. Kommer man över 500km så är det bra nog för min del :D

Kollar färgen nu :D röda eller svart är frågan hehe

ps. jag drömmer också om cybertruck, den är grym, bara en mardröm att köra i lilla Sverige. USA/Kanada är anpassade för stora bilar. Sverige tar bort mer o mer vägar och gör livet surare för oss bilister...
Bara en fundering en M3P kostar 661 tkr och en Plaid 1.331 tkr. I min värld är 661 x 2 = 1.322 tkr och 661 x 3 = 1.983 tkr.
Så jag skulle säga att påstå att en Plaid är nästan 3x så dyr är en stor överdrift.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

vampyren skrev: 23 sep 2024 00:14
ah cool. Det är ruskigt nice feature. Jag hade däremot problemet att bilen låste upp sig när jag satt i mitt rum som är ändå en bit från carporten. Det var super jobbig och till slut stängde jag av mobilnyckel från appen när jag kom hem och satte på när jag gick till jobbet. Lite irriterande men inte så farligt.
Nya 3 bör ha UWB, Ultra WideBand. Har inte kollat men iom HW4 så borde det ingå. Då blir blåtandslösningen med mobilen som nyckel mycket bättre och mycket mer precis.

S/X Palladium har det sedan ett halvår, är kanon.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Ja, min M3P -24 har funktionen att bakluckan öppnas om man ställer sig bakom bilen med mobilen på sig. Något som är skumt är dock att bilen låser upp sig själv om jag har ipaden liggande i bilen trots att den inte är konfigurerad som nyckel, jag använder den bara för att styra laddning och reglage.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

nek0 skrev: 23 sep 2024 05:17

Har du de kvar?
Inte just en Series, de övriga finns dock kvar :D
Bilen på bilden är inte min, tyvärr.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 23 sep 2024 09:25
Ja, min M3P -24 har funktionen att bakluckan öppnas om man ställer sig bakom bilen med mobilen på sig. Något som är skumt är dock att bilen låser upp sig själv om jag har ipaden liggande i bilen trots att den inte är konfigurerad som nyckel, jag använder den bara för att styra laddning och reglage.
Frunken numera också gissar jag?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

AAKEE skrev: 23 sep 2024 11:51
holden skrev: 23 sep 2024 09:25
Frunken numera också gissar jag?
Nix.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Skriv svar