Dela en laddare - hur räkna ut kostnad?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pansar
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper283443

Dela en laddare - hur räkna ut kostnad?

Inlägg av Pansar »

Hej,

Jag har en sommarstuga med en Zaptec Go laddare samt en Enegic lastbalanserare.
Mina grannar är mina föräldrar som bor där permanent, och nu när de har köpt elbil har vi tänkt dela på min laddare.

Har ni några tips på hur jag kan få ut hur stor kostnad av vår elräkning samt elnätsavgifter som beror på deras laddning?

Elnätsbolag är Ellevio och Elleverantör är Tibber.
Helst skulle jag vilja bygga någon automation som räknar ut exakt kostnad varje månad, och för att skilja på våra bilar tänker jag att Zaptec taggar kan användas.

Någon som har någon idé på hur detta kan lösas? :D
MY RWD -24
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Dela en laddare - hur räkna ut kostnad?

Inlägg av airdrive »

Vad gäller taggar så behöver man ofta inte köpa utan så länge det är en RFID tagg så kan man koppla den. Funkade på chargeamps halo genom att scanna den men har inte testat på zaptec go.

Jag testade med en gammal hotellrums-nyckelkort o det gick bra 😅

Automation - bra fråga. Komplexiteten beror mycket på om nät tar ut effektavgift…..
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Zaptecs portal kanske spottar ut lite laddsessioner summerat på rfid tag? Det verkar som att chargeamps portal kan göra. Men hur du sen skall räkna fram vad för kostnad det faktiskt blev har jag ingen aning om.. Om ni har liknande laddbeteende kanske du kan räkna ut ett schablonpris per månad per kwh?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det funkar med vilket rfidkort som helst, man behöver inte köpa zaptecs egna. Lås laddaren till att kräva autentisering. Om du inte har några rfid-kort kan du använda zaptecappen för att låsa upp laddningen, låt föräldrarna skapa ett eget zapteckonto med egen epostadress och ge sen rättigheter till det kontot att ladda.

Du kan ta ut laddstatistik per session eller per timme, ska du mappa det mot timpriser måste du göra det själv. Men datat finns tillgängligt på portal.zaptec.com
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Pansar
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper283443

Inlägg av Pansar »

Tack för svar.
Mycket bra info med att generiska RFID taggar fungerar!

Jag lutar åt att skapa ett python script som hämtar historiska spotpriser från något API och som kan köras mot den historiska datan som dras ut från Zaptec, samt fasta pålägg för avgifter och skatter.
Tänkte dock om något system redan fanns för att göra detta, men det är nog relativt enkelt fixat.
MY RWD -24
Skriv svar