Eldriven snöslunga

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Eldriven snöslunga

Inlägg av loftux »

Vår BRF har nu kastat ut avtalet med HSB för snöröjning, tillsammans med grannföreningen (vi delar garage och lite yta) betalt cirka 70 tkr bara för beredskapen köra dit snöröjningsfordon. Sedan kostar det ju även en hel del när de rycker ut.

Kommunen snöröjer det stora ytorna runt husen, då det är deras mark. Vi har bara i praktiken två garageinfarter, 5 gästparkeringar, samt lite portar som måste röjas framför när kommunens snöröjare valt lägga plogvallen mot porten (händer trots påpekande).

Så tanken är att köpa in en snöslunga, alternativt två (ändå lägre än grundkostnaden bara för beredskapen). Sedan betala per timme för en firma som kommer hit och snöröjer. Vissa ytor måste tas med handskyffel, så är det redan idag.

Så min fråga, hur fungerar i praktiken till exempel Snöslunga EGO SNT2400E (exempelvis köpa här https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1576984) i praktiken? Hur mycket yta kan man snöröja på de dubbla batterierna? Beror naturligtvis på hur mycket snö som fallit, men på ett ungefär.

Andra modeller? Anledningen till att välja eldriven är förutom att det är lite bättre för miljön att slippa och åka köpa bensin.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Eldriven snöslunga

Inlägg av Jerker »

Jag vet inget om den här snöslungan, men eftersom jag sedan länge klipper gräset hemma med batteridriven gräsklippare så har jag gjort den erfarenheten att det är bra att ha flera batterier så att man aldrig torskar. Vi har en sommarstuga där gräset är högt när vi kommer dit och det är extremt krävande klippning och det slukar batterier. Nu har vi sammanlagt 38 Ah 36V och det går åt. Är det däremot torrt och kort gräs så kan det räcka med 12 Ah.

Så, helt beroende på hur krävande jobb det är så kan det variera väldigt hur långt batterierna räcker. Budgetera för både extra batterier och batteriladdare. Nu vet jag inte hur den här hanterar batteriladdningen, men jag har Ryobiverktyg och maskiner och jag har märkt att snabbladdning sliter på batterierna. Därför har jag övergått till att enbart ladda med långsamladdare.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag fick nyligen hem den EGO modellen, tror det stod 8 bilplatser med 2st 7,5ah 56v batterier, men oklart hur mycket snödjupet och våtheten är då.
Jag bytte till 2st 10ah batterier.
Här är den lite billigare
https://protools.se/sv/ego-snoslunga-2- ... abbladdare

Finns lite tester på youtube där du kan få en uppfattning, nån i us som körde 2st 12,5ah batterier och var mkt nöjd.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

loftux skrev: 23 sep 2024 10:06
Vår BRF har nu kastat ut avtalet med HSB för snöröjning, tillsammans med grannföreningen (vi delar garage och lite yta) betalt cirka 70 tkr bara för beredskapen köra dit snöröjningsfordon. Sedan kostar det ju även en hel del när de rycker ut.

Kommunen snöröjer det stora ytorna runt husen, då det är deras mark. Vi har bara i praktiken två garageinfarter, 5 gästparkeringar, samt lite portar som måste röjas framför när kommunens snöröjare valt lägga plogvallen mot porten (händer trots påpekande).

Så tanken är att köpa in en snöslunga, alternativt två (ändå lägre än grundkostnaden bara för beredskapen). Sedan betala per timme för en firma som kommer hit och snöröjer. Vissa ytor måste tas med handskyffel, så är det redan idag.

Så min fråga, hur fungerar i praktiken till exempel Snöslunga EGO SNT2400E (exempelvis köpa här https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1576984) i praktiken? Hur mycket yta kan man snöröja på de dubbla batterierna? Beror naturligtvis på hur mycket snö som fallit, men på ett ungefär.

Andra modeller? Anledningen till att välja eldriven är förutom att det är lite bättre för miljön att slippa och åka köpa bensin.

Det går en del effekt att slunga snö, såvida det inte är torr dunsnö som faller vid -10 och kallare.

Lite blöt eller snö som drivit och blivit mindre fluffig kräver sina 8hk på min Toro av normalstorlek.

Effekt x tid = energi.

Man slungar väl ungefär halva tiden av ett snöröjningspass, så säg 4hk över tid = 3kW eller 3kWh per timme?

Gräsklippning med batteridriven gräsklippare går inte alls jämföra med snöslungning överhuvudtaget (har haft en husqvarna batteridriven en kort period).

Sannolikt är det precis som med bilars WLTP.
Ta det som sägs med en stor nypa salt.
Kräv en spec. på vad den ska klara i form av snödjup/typ av snö och yta, och se till att det blir ett tydligt avtal att det går lämna igen skiten om det visar sig vara skit.

Jämför specen med behovet, hur gör ni om/när slungan inte orkar ta bort snön pga mängden och/eller klibbigheten?

Kommer slungorna stå varmt så att battrrierna inte är -10C när de ska leverera?

(Jag är inte skeptisk mot batteridrift men snöslungning kräver mycket motorstyrka, vilket blir = mycket energi.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Tack för input och tips om var den kan finnas billigare. Får kika på om man kan uppgradera till de större batterierna i
Kommer förvaras i varmgarage, så batterierna är iallafall runt +15 när de skall användas.

Denna video hittade jag och som ger en bra bild hur länge de två 7,5ah batterierna räcker

Lite blöt snö så tar det slut fort, det vill säga man lär behöva större batterier eller en till uppsättning. Många gånger kanske det räcker om det är torr och lätt snö, men man måste ju planera för det lite värre. Sen kan man inte ha personer som man betalar per timme sitta och vänta på att ladda batterier.

Så får fundera lite mer om detta är en framkomlig väg för vår brf.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Eldriven snöslunga

Inlägg av BrooklynS »

Just snöslungor är enklare. Köp en vanlig Honda och få det gjort. Tyst, effektiv, mycket låg bränsleförbrukning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar