Karta över destinationsladdare i Europa
Moderator: Redaktion
Karta över destinationsladdare i Europa
Nu har Tesla lagt upp karta över destinationsladdarna i Europa på sin hemsida 

-
Re: Karta över destinationsladdare i Europa
En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man får laddaren eller får rabatt på dessa så lär det nog vara krav på att laddningen är gratis. Köps laddare in från Tesla så kan inga krav ställas men då kanske man inte hamnar på kartan för destinationsladdare heller. Sedan är ju Wall Connector inte gjord så att det går att ta betalt.bylund skrev:På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
Följande text finns på formuläret för intresseanmälan:
http://teslafactory.wufoo.com/forms/des ... arging-eu/Destination Charging EU
If your hotel, resort, club, or other full service destination is interested in partnering with Tesla Motors to install charging hardware, Tesla may be able to provide free or discounted Tesla Wall Connectors for our mutual customers' use.
Denna nya video passar också in på denna tråd:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så nu är det bara att börja lobba sina favorithotellkedjor... 

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Smart koncept. Jag kommer absolut att prioritera hotell med destination chargers, särskilt om de går att förboka. Kollade de i Stockholm dock och där var det inget särskilt roligt utbud. Då verkar de ha lyckats bättre i Göteborg, ärligt talat, men här behövs det väl mer också med tanke på allmänt dålig elbilsstad och ingen supercharger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Gustafsson
- Teslaägare
Fast ingen större vinst jfrt med vanligt trefasuttag vilket man också kan tänka sig lobba för...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fast umc'n verkar ju inte vara byggd för detta? Och mycket smidigare med type 2, även högre effekt för oss med dubbelladdare.Gustafsson skrev:Fast ingen större vinst jfrt med vanligt trefasuttag vilket man också kan tänka sig lobba för...
Och man vet att det är en laddplats. Så den blir placerad på bra sätt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Gratis laddning ÄR ett ovillkorligt krav från Teslas sida, för att någon ska få en destinationsladdare. Däremot så är det okej att ta betalt för parkeringsplatsen på samma sätt som man tar betalt för p-platserna bredvid utan destinationsladdare.Svenssons skrev:Om man får laddaren eller får rabatt på dessa så lär det nog vara krav på att laddningen är gratis. Köps laddare in från Tesla så kan inga krav ställas men då kanske man inte hamnar på kartan för destinationsladdare heller. Sedan är ju Wall Connector inte gjord så att det går att ta betalt.bylund skrev:På en del ställen är det bara tillgängligt för kunder, på andra öppet för alla. Jag har hittills inte sett något ställe som tar särskilt betalt för laddningen, och jag tror att det strider mot Teslas regler för att få vara med i programmet.karlericgustav skrev:En, kanske dum, fråga: Är laddningen på destinationsladdare gratis för Tesla-ägare på samma sätt som laddning på superchargers?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag har skjutit frågan/förslaget på Scandichotels och Bestwestern (vilka är de två kedjor jag frekventerar mest i tjänsten).
Vi får se hur mottagandet blir. Om det ens mottages...
Vi får se hur mottagandet blir. Om det ens mottages...

85D Referrallänk: http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
De så klart ... + att det kanske finns stöd för lastbalansering om det finns flera st på samma ställe (?). UMC suger !jonas skrev:Fast umc'n verkar ju inte vara byggd för detta? Och mycket smidigare med type 2, även högre effekt för oss med dubbelladdare.Gustafsson skrev:Fast ingen större vinst jfrt med vanligt trefasuttag vilket man också kan tänka sig lobba för...
Och man vet att det är en laddplats. Så den blir placerad på bra sätt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Promenerade förbi Quality Hotel Friends idag, två Destinationsladdare, förberett för en till laddplats (El framdragen på likadant sätt som till de övriga men inget inkopplat)
ICE-Bilar på dessa platser, men gissar av skyltarna att döma att det inte är något problem om man bokar platsen.
/Jocce
ICE-Bilar på dessa platser, men gissar av skyltarna att döma att det inte är något problem om man bokar platsen.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag var förbi Görvälns Slott i går, jag bor ju ändå bara några km därifrån.
Enligt kartan har de två destinationsladdare - betyder det att jag får skruva ner och ta med en av de här?

Enligt kartan har de två destinationsladdare - betyder det att jag får skruva ner och ta med en av de här?

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
AbsolutTiborBlomhall skrev:Jag var förbi Görvälns Slott i går, jag bor ju ändå bara några km därifrån.
Enligt kartan har de två destinationsladdare - betyder det att jag får skruva ner och ta med en av de här?![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
på de europeiska destinationsladdarna står maxeffekt tex 11 eller 22 kW. PÅ de asiatiska står det ström, tex max 32A. Någon som vet varför?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Väldans ostabilt nät så spänningen inte ligger på samma hela tiden och därmed ger olika effekt? (medans ström alltid är ström lixom, om den nu mot förmodan isf kanHelectriC skrev:på de europeiska destinationsladdarna står maxeffekt tex 11 eller 22 kW. PÅ de asiatiska står det ström, tex max 32A. Någon som vet varför?
garanteras till just 32A hela tiden tex)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag var vid Görvälns så sent som igår och visste ingenting om Destinationscharger där. De fanns inte heller med på kartan på skärmen. Annars hade jag genast provat. Fick åka till InfraCity istället...
kommer destinationsladdare upp i navigatorn?
Model 3-24/Polestar 3-24
Fungerar de för andra elbilar?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
JaHelectriC skrev:kommer destinationsladdare upp i navigatorn?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det verkar som man behöver få en ny version på mjukvaran. Stod med i release notes för de som fått 2.17.37 (eller senare). Det syns hur som helst inga destinationsladdare i min bil ännu, har fortfarande 2.16.xx.bylund skrev:JaHelectriC skrev:kommer destinationsladdare upp i navigatorn?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?
Funkar nog för Mercedes B-klass:TiborBlomhall skrev:Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Dock inte säkert att UMC och destinationsladdare fungerar likadant.Svenssons skrev:Funkar nog för Mercedes B-klass:TiborBlomhall skrev:Korta svaret är nej - fast riktigt säkert vet vi inte förrän någon testar med en e-Up, i3 eller liknande.Feddan skrev:Fungerar de för andra elbilar?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD