Saken är att medvetet försöker att få det att låta negativt genom att undanhålla fakta och ljuga. Det och att dom vill använda ordet strejkbrytare som något väldigt negativt och få det att låta som om det vore olagligt. Så moraliskt är det väl tveksamt med IFM agerande i de sammanhang där de använder ordet strejkbrytare. Det anser jag i varje fall.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).Fredrik j skrev: ↑21 sep 2024 16:04Eftersom det inte finns någon gemensam definition på vad strejkbryteri är och eftersom det inte är ett brott så gör det ju inget om det råder olika uppfattningar.martinot skrev: ↑21 sep 2024 14:26Oavsett semantiken så är det inget strejkbryteri i just Teslas fall. De jobbar alltid så, oavsett strejk eller inte.repulsiv skrev: ↑21 sep 2024 13:04Det är väl strekbryteri oavsett, vad är din poäng ?
Jag förstår inte varför folk har så svårt med begreppet strejkbrytare, det är inget brott, det är bara en benämning när man ersätter strejkane med andra arbetande, någon som man av tradition undviker att göra i sverige.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Metall använder väl begreppet för att beskriva att deras åtgärder kringgås. Det är ju ett internt uttryck som metall använder. Helt rätt av Arbetsförmedlingen att göra bedömningen att strejkbryteri inte är ett brott. Det är metall som har bollen och får skärpa stridsåtgärderna om man inte tycker dom fungerar som tänkt.Pontus skrev: ↑21 sep 2024 20:41Saken är att medvetet försöker att få det att låta negativt genom att undanhålla fakta och ljuga. Det och att dom vill använda ordet strejkbrytare som något väldigt negativt och få det att låta som om det vore olagligt. Så moraliskt är det väl tveksamt med IFM agerande i de sammanhang där de använder ordet strejkbrytare. Det anser jag i varje fall.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).Fredrik j skrev: ↑21 sep 2024 16:04Eftersom det inte finns någon gemensam definition på vad strejkbryteri är och eftersom det inte är ett brott så gör det ju inget om det råder olika uppfattningar.martinot skrev: ↑21 sep 2024 14:26Oavsett semantiken så är det inget strejkbryteri i just Teslas fall. De jobbar alltid så, oavsett strejk eller inte.repulsiv skrev: ↑21 sep 2024 13:04Det är väl strekbryteri oavsett, vad är din poäng ?
Jag förstår inte varför folk har så svårt med begreppet strejkbrytare, det är inget brott, det är bara en benämning när man ersätter strejkane med andra arbetande, någon som man av tradition undviker att göra i sverige.
I förlängningen kan det ju bli problem om det skulle vara så att Tesla anställer för att täcka upp för strejkande. Skulle strejken plötsligt blåsas av står man ju med en övertalighet.
Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).Fredrik j skrev: ↑21 sep 2024 16:04Eftersom det inte finns någon gemensam definition på vad strejkbryteri är och eftersom det inte är ett brott så gör det ju inget om det råder olika uppfattningar.martinot skrev: ↑21 sep 2024 14:26Oavsett semantiken så är det inget strejkbryteri i just Teslas fall. De jobbar alltid så, oavsett strejk eller inte.repulsiv skrev: ↑21 sep 2024 13:04Det är väl strekbryteri oavsett, vad är din poäng ?
Model Y LR.
Model S70D
Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).Fredrik j skrev: ↑21 sep 2024 16:04Eftersom det inte finns någon gemensam definition på vad strejkbryteri är och eftersom det inte är ett brott så gör det ju inget om det råder olika uppfattningar.martinot skrev: ↑21 sep 2024 14:26Oavsett semantiken så är det inget strejkbryteri i just Teslas fall. De jobbar alltid så, oavsett strejk eller inte.repulsiv skrev: ↑21 sep 2024 13:04Det är väl strekbryteri oavsett, vad är din poäng ?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.martinot skrev: ↑22 sep 2024 17:16Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).
Tesla har ju valt att till stor del köra med ”no comments” vilket jag inte tror är någon bra ide. Jag tror det hade varit bättre om de aktivt försökt få ut sin bild i media.
Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.martinot skrev: ↑22 sep 2024 17:16Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).
Tesla har ju valt att till stor del köra med ”no comments” vilket jag inte tror är någon bra ide. Jag tror det hade varit bättre om de aktivt försökt få ut sin bild i media.
Senast redigerad av Marjan, redigerad totalt 1 gånger.
Jag jobbar påTMS som "tekniker" främst som ranger, jag och 2 st kolleger har varit i Gent, Holland på en 4 dagars utbildning och då ersattes vi av 3 st killar från Holland som gjorde våra arbetsuppgifter under dom 3 dagarna, räknas då detta som strejkbryteri?
Det är väl ingen skillnad mot att säga att strejken inte påverkar Teslas verksamhet?gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.martinot skrev: ↑22 sep 2024 17:16Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).
-
Nej, det kan du väl ha rätt i. Det kan ju vara Teslas sätt att vinkla sin information, dvs att säga att det inte påverkar alls.Fredrik j skrev: ↑22 sep 2024 18:22Det är väl ingen skillnad mot att säga att strejken inte påverkar Teslas verksamhet?gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.martinot skrev: ↑22 sep 2024 17:16Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36
Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).
-
Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?Marjan skrev: ↑22 sep 2024 17:42Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.martinot skrev: ↑22 sep 2024 17:16Helt klart så är det inte så IFM framställer det i sin retorik och sin propaganda att den typen av funktioner hos Tesla ökat i användning under strejken. Så då kör de med falska kort (om de känner till fakta i saken). Usel av IFM oavsett.frippe skrev: ↑22 sep 2024 09:32Eller har IFM väl koll på att tesla gjort så men att de ser att det ökat sedan strejken började allt för att täcka upp hålen strejken skapat, och det är just den ökningen de pekar på. Men svårt för oss att veta exakt.martinot skrev: ↑21 sep 2024 20:36
Håller med om att företeelsen "strejkbryteri" är en totalt meningslös pappersfigur från fackets sida som inte betyder något. Men det ändrar inte faktum att Tesla alltid flugit runt resurser mellan deras verkstäder och andra faciliteter. Långt innan strejken startade för något år sedan. Det är denna fakta som IFM totalt missar (eller ljuger medvetet om).
Eller hur tänker du där?
Om man är journalist så är det en annan sak, då skall man ju normalt hålla sig neutral i rapporteringen.
Jag tänker att så snart du är betald av ena sidan i en konflikt så får du nog vrida och vända, sedan skall man såklart av etiska och moraliska skäl inte ljuga eller förvanska alltför mycket.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Både ja och nej om du frågar mig.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?Marjan skrev: ↑22 sep 2024 17:42Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.
Eller hur tänker du där?
Om man är journalist så är det en annan sak, då skall man ju normalt hålla sig neutral i rapporteringen.
Jag tänker att så snart du är betald av ena sidan i en konflikt så får du nog vrida och vända, sedan skall man såklart av etiska och moraliska skäl inte ljuga eller förvanska alltför mycket.
Tyvärr så tror många att människor inte ser igenom om man väljer att utesluta viktig information.
Förr i tiden, innan internet var stort, funkade det bra när man hade svårt att ”fakta-kolla” uttalanden och statistik som var publicerad i tidskrifter eller annat.
Idag räcker det med en googling så får man ganska snabbt en känsla för om någon har farit med uttalanden i gränslandet för vad som är med sanningen överensstämmande.
Det här är tyvärr också grunden till varför ledarskapet sätts på prov i den utsträckningen som det gör idag.
Gamla skolan där chefens ord var lag gäller inte längre eftersom man snabbt kan avgöra om det stämmer eller inte.
Nya ledarskapet går i linje med att våga vara ärlig, transparent och öppen med brister och utvecklingsmöjligheter eftersom det bygger förtroende eftersom man är ärlig.
Känslan är tyvärr att Metals ledning inte har greppat vad som hänt sedan internets intåg.
Nu tycker jag inte någon av parterna ska vrida på sanningen, men tycker helt klart att IFM har större krav på sig som fackförbund att inte göra detta.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?Marjan skrev: ↑22 sep 2024 17:42Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.
Eller hur tänker du där?
Gent ligger i Belgien, hittar inget Gent i Holland. Eller menade du "Gent och Holland"?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
I och med internet kan du också hitta motsägande ”fakta” i stort sett vilken fråga som helst.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 09:39Både ja och nej om du frågar mig.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?Marjan skrev: ↑22 sep 2024 17:42Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.
Eller hur tänker du där?
Tyvärr så tror många att människor inte ser igenom om man väljer att utesluta viktig information.
Förr i tiden, innan internet var stort, funkade det bra när man hade svårt att ”fakta-kolla” uttalanden och statistik som var publicerad i tidskrifter eller annat.
Idag räcker det med en googling så får man ganska snabbt en känsla för om någon har farit med uttalanden i gränslandet för vad som är med sanningen överensstämmande.
Det här är tyvärr också grunden till varför ledarskapet sätts på prov i den utsträckningen som det gör idag.
Gamla skolan där chefens ord var lag gäller inte längre eftersom man snabbt kan avgöra om det stämmer eller inte.
Nya ledarskapet går i linje med att våga vara ärlig, transparent och öppen med brister och utvecklingsmöjligheter eftersom det bygger förtroende eftersom man är ärlig.
Känslan är tyvärr att Metals ledning inte har greppat vad som hänt sedan internets intåg.
Källor som delar den egna åsikten tillskrivs hög tillförlitlighet medans någon med annan åsikt måste misstänkliggöras.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Du har helt rätt och därför är det extra viktigt att vara transparent och ärlig för att skapa trovärdighet.Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 11:14I och med internet kan du också hitta motsägande ”fakta” i stort sett vilken fråga som helst.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 09:39Både ja och nej om du frågar mig.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?Marjan skrev: ↑22 sep 2024 17:42Att kalla det tjänstefel om man inte vänder och vrider allt till sin fördel är ju inte etiskt och moraliskt försvarbart oavsett vilket läger man tillhör.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 17:28
Är nog väldigt naivt att tro att någon part i en sådan här konflikt kommer att försöka vara maximalt objektiva i sin kommunikation. De kommer naturligtvis försöka vrida allt till sin fördel. Allt annat vore väl också troligen tjänstefel.
Eller hur tänker du där?
Källor som delar den egna åsikten tillskrivs hög tillförlitlighet medans någon med annan åsikt måste misstänkliggöras.
Så fort du saknar en god grund eller bra fakta för att stärka din tes så kommer folk hitta information som går emot ditt uttalande.
Detta är vad som många lyfter upp när de pratar om Metalls sätt att vända kappan efter vinden med motsägelser och ”fakta” som uppenbart är tolkningar baserat på egen agenda.
Så igen misstänker jag att Metals ledning tyvärr är för mossiga för att förstå detta.
På samma sätt som att vänstern tror att kortare arbetstid kommer få folk att må bättre när det uppenbara problemet grundar sig i ledarskapets oförmåga att förstå hur dåligt ledarskap skapar stress och psykiska påfrestningar.
Det också är nytt i och med internet är att när man spekulerar i vad som är fakta och inte så bidrar man mer fakta som andra till slut ser som fakta.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 11:22Du har helt rätt och därför är det extra viktigt att vara transparent och ärlig för att skapa trovärdighet.Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 11:14I och med internet kan du också hitta motsägande ”fakta” i stort sett vilken fråga som helst.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 09:39Både ja och nej om du frågar mig.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?
Eller hur tänker du där?
Så fort du saknar en god grund eller bra fakta för att stärka din tes så kommer folk hitta information som går emot ditt uttalande.
Detta är vad som många lyfter upp när de pratar om Metalls sätt att vända kappan efter vinden med motsägelser och ”fakta” som uppenbart är tolkningar baserat på egen agenda.
Så igen misstänker jag att Metals ledning tyvärr är för mossiga för att förstå detta.
På samma sätt som att vänstern tror att kortare arbetstid kommer få folk att må bättre när det uppenbara problemet grundar sig i ledarskapets oförmåga att förstå hur dåligt ledarskap skapar stress och psykiska påfrestningar.
Det var ju tidigare mycket svårare för icke insatta att höras.
Någon som vet hur många tiotals miljoner strejken har kostat IF Metall?
MY RWD Vit 2023
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Absolut så är det och då är vi än en gång tillbaka till att Metal gång efter gång förmedlar information vinklad till sin egen förmån.Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 11:37Det också är nytt i och med internet är att när man spekulerar i vad som är fakta och inte så bidrar man mer fakta som andra till slut ser som fakta.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 11:22Du har helt rätt och därför är det extra viktigt att vara transparent och ärlig för att skapa trovärdighet.Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 11:14I och med internet kan du också hitta motsägande ”fakta” i stort sett vilken fråga som helst.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 09:39Både ja och nej om du frågar mig.gjohansson skrev: ↑22 sep 2024 22:49
Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?
Eller hur tänker du där?
Det var ju tidigare mycket svårare för icke insatta att höras.
När det sen blir motbevisat eller ändras så efterkonstruerar man en förklaring anpassad till sina tidigare uttalanden som i vissa fall har varit motsägelsefullt.
Hade man varit ärlig och transparent från dag ett så hade man vunnit mer förtroende i sina uttalanden men med risk för att man kanske inte hade kunnat dra igång strejken från första början.
Det hade givit Metal ett större stöd eftersom man inte hade behövt förklara sig i samma utsträckning och troligen hade det aldrig blivit tal om förändringar i Svenska modellen från politiskt håll.
Tyvärr så har falskhet/vinklade agendor en tendens att bita en i arslet sinom tid.
Vad är det för tal om att förändra den svenska modellen från politiskt håll du menar?Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 12:19Det hade givit Metal ett större stöd eftersom man inte hade behövt förklara sig i samma utsträckning och troligen hade det aldrig blivit tal om förändringar i Svenska modellen från politiskt håll.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Sjöstedt vill väl begränsa Europeisk rätt till förflyttning av arbetstagare inom organisationer under pågående strejk?Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 13:57Vad är det för tal om att förändra den svenska modellen från politiskt håll du menar?Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 12:19Det hade givit Metal ett större stöd eftersom man inte hade behövt förklara sig i samma utsträckning och troligen hade det aldrig blivit tal om förändringar i Svenska modellen från politiskt håll.
Svenskt näringsliv gick ut ganska hårt i början och jag är tämligen säker på att deras ord väger tungt.
Sen har regeringspartierna fört en dialog kring att se över fackens roll för tillsättande av skyddsombud, men det kanske bara var en tidningsrubrik för klick?
https://arbetet.se/2022/09/16/kristerss ... yddsombud/
Några grejer vid snabb sökning, gällande Sjöstedt så är väl det i allra högsta grad politisk inblandning, sen påverkar det inte Svenska modellen direkt men kommer på sikt troligen få konsekvenser om det går igenom.
Det stämmer. Sjöstedt driver detta bla.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 16:45Sjöstedt vill väl begränsa Europeisk rätt till förflyttning av arbetstagare inom organisationer under pågående strejk?Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 13:57Vad är det för tal om att förändra den svenska modellen från politiskt håll du menar?Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 12:19Det hade givit Metal ett större stöd eftersom man inte hade behövt förklara sig i samma utsträckning och troligen hade det aldrig blivit tal om förändringar i Svenska modellen från politiskt håll.
Svenskt näringsliv gick ut ganska hårt i början och jag är tämligen säker på att deras ord väger tungt.
Sen har regeringspartierna fört en dialog kring att se över fackens roll för tillsättande av skyddsombud, men det kanske bara var en tidningsrubrik för klick?
Några grejer vid snabb sökning, gällande Sjöstedt så är väl det i allra högsta grad politisk inblandning, sen påverkar det inte Svenska modellen direkt men kommer på sikt troligen få konsekvenser om det går igenom.
Skulle tro att det finns en god sannolikhet att denna strejk/blockad kommer skapa en lex-IFMetall/Tesla, och att det kommer bli vissa politiska förändringar av spelreglerna på arbetsmarknaden. Skall bli väldigt intressant att följa.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det finns ju ingen mer än Sjöstedt som vill kriminalisera strejkbryteri. En hörnpelare i svenska modellen är att lagstifta så lite som möjligt. Som vanligt har Sjöstedt inte tänkt färdigt.Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 16:45Sjöstedt vill väl begränsa Europeisk rätt till förflyttning av arbetstagare inom organisationer under pågående strejk?Fredrik j skrev: ↑23 sep 2024 13:57Vad är det för tal om att förändra den svenska modellen från politiskt håll du menar?Fosilfri2035 skrev: ↑23 sep 2024 12:19Det hade givit Metal ett större stöd eftersom man inte hade behövt förklara sig i samma utsträckning och troligen hade det aldrig blivit tal om förändringar i Svenska modellen från politiskt håll.
Det svenskt näringsliv gick ut om var att företag med kollektivavtal drabbades direkt av konflikten.
Vart tror ni gränsen går för att strejken ska avbrytas gällande antal medlemmar? Efter ett tag kommer väl de flesta som strejkar tröttna på det och söka andra jobb förutom en handfull som vant sig vid att gå hemma och pulla på huset, jaga och spela PS.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Tror aldrig facket kommer erkänna att endast (1) En, eller (0) ,Noll personer, tex strejkar, strejken kommer nog pågå 5-10 år till tills lagändring stoppar den...Facket har slirat med sanningen från dag ett.