Mercedes ökar farten
Moderator: Redaktion
Mercedes ökar farten
DRIVE PILOT will support speed of up to 95 km/h on German motorways Sales start is scheduled for early 2025 Existing Mercedes-Benz DRIVE PILOT customers receive update free of charge Mercedes‑Benz is introducing the next version of DRIVE PILOT for conditionally automated driving (SAE‑Level 3) in Germany. This evolutionary upgrade can now follow a vehicle on the motorway at up to 95 km/h, representing a significantly greater customer benefit. The necessary re-certification by Germany’s Federal Motor Transport Authority is expected by the end of 2024, after which sales can start at the beginning of 2025
Level 3 = behöver inte titta på vägen eller ”ta över omedelbart”.
https://media.mercedes-benz.com/article ... a42fa005ab
Level 3 = behöver inte titta på vägen eller ”ta över omedelbart”.
https://media.mercedes-benz.com/article ... a42fa005ab
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Mercedes ökar farten
95 km/h på tyska autobahn... 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Mercedes ökar farten
Vill man jobba eller kolla på en film istället för att stirra på vägen, why not? Jag förstår inte din inställning ärligt talat. Det är 95km/h snabbare än Tesla och alla andra, och billigare än FSD. Det här skulle lätt få mig att köpa en EQS om det var lagligt i Sverige.
L4 (sova i baksätet) lär vara minst tio år bort för privat ägda personbilar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Mercedes ökar farten
Det finns ingen Tysk Mercedes-ägare som kommer att nedlåta sig att åka 95 km/h på autobahn.
Man får kila in sig bland lastbilarna i högerfilen och stanna där.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Mercedes ökar farten
Det är mkt ofta det går långsammare än 95km/h långa sträckor på autobahn, speciellt vid arbetspendling m.m. Låter som usecaset för BMW:s "Traffic Jam Assist" som vi har på vår gamla 2018 i3 - den har tyvärr en induktiv givare i ratten som gör att man måste hålla i den hela tiden, och den går bara upp till 60km/h vilket gör den i princip värdelös för mig, då trafiken stundtals går över 60 och då blir man en vägpropp. Man kan programmera upp den till 99km/h(?) men den har andra begränsningar (vision only) som gör att jag inte brytt mig om det.
I Stockholmsområdet skulle 95km/h räcka till i princip all arbetspendling. Är den begränsad till bara motorväg eller funkar den månne på alla mötesfria vägar?
I Stockholmsområdet skulle 95km/h räcka till i princip all arbetspendling. Är den begränsad till bara motorväg eller funkar den månne på alla mötesfria vägar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Mercedes ökar farten
Jag håller med ang farten. Fullt tillräcklig för att vara mycket användbar.tor-ake skrev: ↑24 sep 2024 09:36Det är mkt ofta det går långsammare än 95km/h långa sträckor på autobahn, speciellt vid arbetspendling m.m. Låter som usecaset för BMW:s "Traffic Jam Assist" som vi har på vår gamla 2018 i3 - den har tyvärr en induktiv givare i ratten som gör att man måste hålla i den hela tiden, och den går bara upp till 60km/h vilket gör den i princip värdelös för mig, då trafiken stundtals går över 60 och då blir man en vägpropp. Man kan programmera upp den till 99km/h(?) men den har andra begränsningar (vision only) som gör att jag inte brytt mig om det.
I Stockholmsområdet skulle 95km/h räcka till i princip all arbetspendling. Är den begränsad till bara motorväg eller funkar den månne på alla mötesfria vägar?
Jfr BMW; Det här systemet är L3. Det kör och du behöver inte bry dig eller hålla i ratten.
Alla system med "du måste hålla i ratten" eller "du måste titta på vägen" är L2 eftersom de använder människan som fallback utan förvarning. Det gör inte det här systemet så länge den är inom sin operationella domän (motorväg, följebil inom 300m, dagtid, torrt väglag, inte låg sol). Människan förväntas bara ta över (inom 10 s) när man går utanför dessa parametrar. Under den tiden kör bilen själv, eller stannar säkert om man inte tar över.
Mercedes har ju även ett förarassitans-läge (L2) i dessa bilar som funkar som AP på landsväg/motorväg med färre begränsningar och snabbare fart.
Re: Mercedes ökar farten
undrar om man får böter när man fipplar med mobilen och bilen kör själv på detta vis? Polisen lär ju inte vara insatt i vilka bilar som har vad för system 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Mercedes ökar farten
Som i full self driving?

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Mercedes ökar farten
Ja, eftersom det är slippa peta på ratten inte total självkörning
Du ska fortfarande ha uppsikt på vägen
Re: Mercedes ökar farten
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Mercedes ökar farten
Trafiklagstiftningen måste anpassas i Sverige för att att L3+ ska vara lagligt. Men det är ett intressant problem du tar upp. Mercedes har experimenterat med att ha en blå/turkos färg på del av baklyktor för att visa att bilen är i autonomt läge.
https://edition.cnn.com/2023/12/19/busi ... index.html
I L3-läge är man "fall back ready driver" så man måste vara vaken och kunna framföra bilen om den ber om det (inom typ 10 sekunder). Man behöver inte titta på vägen innan bilen säger att man måste börja ta över (t ex vid regn eller om man tappar följebilen, motorvägen tar slut et.c.).
I ett fordon som är i L4-eller L5-läge är man alltid passagerare och det finns aldrig en mänsklig förare under några omständigheter annat än under utveckling/test.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Mercedes ökar farten
Fast det är på första växeln, det ska man ha i åtanke!

Nästan i klass med min trimmade CB1000R.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Mercedes ökar farten
En vacker dag när jag är för gammal för att köra, om sisådär 40 år, så KANSKE Tesla har nått L3 iaf. Man får hoppas!spacecoin skrev: ↑24 sep 2024 15:36Trafiklagstiftningen måste anpassas i Sverige för att att L3+ ska vara lagligt. Men det är ett intressant problem du tar upp. Mercedes har experimenterat med att ha en blå/turkos färg på del av baklyktor för att visa att bilen är i autonomt läge.
Screenshot 2024-09-24 at 15.40.43.png
https://edition.cnn.com/2023/12/19/busi ... index.html
I L3-läge är man "fall back ready driver" så man måste vara vaken och kunna framföra bilen om den ber om det (inom typ 10 sekunder). Man behöver inte titta på vägen innan bilen säger att man måste börja ta över (t ex vid regn eller om man tappar följebilen, motorvägen tar slut et.c.).
I ett fordon som är i L4-eller L5-läge är man alltid passagerare och det finns aldrig en mänsklig förare under några omständigheter annat än under utveckling/test.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld