Avbokade tesla men vill beställa igen
Moderator: Redaktion
Avbokade tesla men vill beställa igen
Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Avbokade tesla men vill beställa igen
Du behöver väl inte ens med säkerhet vänta tre år? Vänta tills nån som köpt en Y med låg ränta säljer den, ta då över lånet. Första ägaren får ta en del av värdefallet, du får fortfarande den billiga räntan.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Om i utgår med nuvarande läge så försvinner nästan alla nybegagnade bilar till utlandet pga vårt relativa svaga valuta.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Frågan är, behöver du eller vill du bara köpa en ny bil?Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
Om du inte måste köpa så provkör, hyr låna en bil lite längre för att få ut bilen ur systemet.
Antingen märker du att Tesla MY är en bra bil men inte värt 630 kkr eller så känner du tvärtom om, att den är fullständigt värt pengarna = Smiles per Mile.
Jag hade väntat med att köpa om jag inte var tvungen att köpa, det av flera anledningar.
Uppdaterad modell Y på ingång.
Elbilarna kommer bli billigare, bättre och många nya trevliga modeller är på ingång.
Tesla kommer sannolikt ha fler goa erbjudanden framöver, deras produktionskapacitet är högre än efterfrågan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
-
Vilka då?
BMWs nya Neue Klasse på en ren elbilsplattform ska tydligen lanseras ngn nästa år. Men när kommer leveranserna påbörjas? Kommer första leverans ske under 2025 eller under '26?
Merca verkar ha liknande tidsramar kring CLA, men den kommer väl inte baseras på en ren elbilsplattform. Fast blir kanske trevlig trots det.
Men Lelo_85 här verkar ju vilja ha en större SUV/Crossover som Y, så då är väl de här två inte aktuella...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Dessa frågor är nog bra att utgå ifrån om man vill beakta den ekonomiska aspekten.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
- hur lång tid tar det att spara den potentiella värdeminskningen på 300 tkr om bilen skulle säljas efter 3 år?
- hur långt man kör per år.
Sedan kanske det är lättare att fatta ett beslut om man vet exempelvis att 50% av allt ens sparande går till en bilen över tre år.
M3 LR -20
Har inte tesla skrivit in någonstans att lånet gäller första ägaren..?Dinsdale skrev: ↑24 sep 2024 19:50Du behöver väl inte ens med säkerhet vänta tre år? Vänta tills nån som köpt en Y med låg ränta säljer den, ta då över lånet. Första ägaren får ta en del av värdefallet, du får fortfarande den billiga räntan.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
De har ju inget intresse i att betala en ränteskillnad när bilen säljs begagnad. De står ju för mellanskillnaden av räntan för att få ut nya bilar på marknaden och tömma sina lager..
Lånet kan man säkert ta över, men tesla subventionerar nog inte det om bilen säljs vidare..
Nu gissar jag dock. Du har kanske bättre koll..
Fast är det säkert att man får överta lånet med samma villkor? DNB(är väl de som står för det) kan ju säga nej(skulle inte förvåna mig ett dugg med tanke på deras historik...).Dinsdale skrev: ↑24 sep 2024 19:50Du behöver väl inte ens med säkerhet vänta tre år? Vänta tills nån som köpt en Y med låg ränta säljer den, ta då över lånet. Första ägaren får ta en del av värdefallet, du får fortfarande den billiga räntan.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
EDIT: ser att ovan har liknande tankar.
Själv hade jag oavsett inväntat nya Y Juniper, det är inte många månader kvar.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Det är rätt mycket pengar för en bil om man ska ha den i 3 år. Nuvarande (2021) har hålla priset rätt bra med 60%+ av nypris efter dessa 3 år.Lelo_85 skrev: ↑24 sep 2024 19:42Hej som rubriken råder jag avbokade en vit model y då jag tycker att nybilsvärdet minskar väldigt mycket. Den dyraste bilen jag köpt är volvo v60 b4 för 310 tusen för ett år sen. Nu är jag sugen på en model y quick silver, men har stort beslut ångest om jag vill ge 630 tusen för en bil då det är mycket pengar. Sedan är det en super ränta på 0& men vad händer om 3 år när alla tesla model y är på markanden för 300 tusen ? Väntar man 3 år så får man bilen för halva priser det är det som gör mig mest fundersam ?
Väljer du att ha bilen längre, då iaf enligt mig, en bil inte blir gammal på 3 år och blir långt billigare att äga om du har den 5 eller 6 år, så räkna på hur länge du tänker ha den. Hur mycket den är värd efter 3 år är enligt mig helt ointressant. Jag hade behållt min från 21 om jag inte hade den på mitt egna bolag och fortsätta betala förmånsvärde, långt mer än amortera ner restvärdet. Därför slog jag till på en LR AWD nu med 0% ränta. Billigare läge kommer du inte få för en MY, +/- 10K. Planerar att ha den i 5 år.
Mitt råd är därför att sluta titta blint på begagnatpriser och sluta lyssna på domedagsprofeter. MY är en attraktiv bil med låga driftkostnader. Det kommer folk se ännu tydligare om 3 eller 5 år. Attraktiva att köpa begagnat, mer så när Tesla inte kör med 0% ränta.
0% ränta är värt runt 30-60K beroende på hur länge du ska betala av bilen. Värt att ta med i "värdeminskningen" också.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Även om jag har den i 5år sedan kanske räntan blir säger vi på 5%. Då kommer bilen kosta mer per månad än vad den gör nu med 0% ränta
- Jaegaern
- Teslaägare
Du har nästan inget lån kvar efter 5 år. Då kan du antingen förhandla om lånet, eller sälja bilen. Ränta på 5% kommer du nog inte ha om 5 år. Min senaste bil innan jag köpte Tesla hade jag 1.99% på, hos BMW.
Jag kommer ju ha cirka 300 tusen kvar efter 5 år. insatsen jag ger är 120 tusen och sedan betala 3800 per månad
Du betalar 0% ränta i 5 år efter cirka 5 år så har du lån på cirka 300 tusen, om du inte kan betala hela summan på 300 tusen får man ju lägga om låbet vilket inte blir 0%
Elbilar kommer troligtvis hålla värdet hyfsat om man kollar 5-10 år framåt. Gissningsvis bör miljöfrågor i takt med hetare/blötare klimat vara ännu mer i ropet om låt säga 5år.
Ja, absolut. I räntekostnad. Men räntekostnaden är en liten kostvanas av ditt totala bilägande.
Om vi utgår från en normalkalkyl (25% år ett, 15% alla andra år) när vi beräknar vad en bil kostar så ser det ut ungefär så här:
Första fem åren 0 kr i räntekostnad och uppskattningsvis 386000 i värdeminskning eller 6400/månaden i 60 månader.
Från år fem får du betala ränta om du lägger om lånet. Vi leker med tanken att du får ett lån på 5%.
Det blir en räntekostnad på 1000 kr i månaden. Bilen fortsätter tappa 15% per år och i kommande tre år tappar den 96000 eller ca 2800 i månaden i 36 månader.
Ja, du betalar mer i ränta. Men den totala kostnaden för bilen sjunker för varje år du äger den. Att köpa en begagnad bil med billån kan vara billigare än att köpa en ny bil med 0% ränta.
Nu är ovan kostnader estimerade och de flesta förväntar sig ett något mindre värdetapp. Kanske att en MY istället kommer ligga på 20% först året och därefter 10-15.
Bilar är förbrukningsvara. Att elbilar i regel eller Tesla specifikt skulle hålla värdet bättre finns inget som talar för idag. Skulle det visa sig att bilarna har längre livslängd än dagens ICE, ja då kommer värdet hålla bättre. Men det vet vi inte förens om 15-20 år då det finns tillräckligt med data på det.
Om något kanske miljöbonusar som skjuts till och tas bort beroende på vilken regering som sitter gör marknaden osäker om priserna istället faller.
Att ha 300k kvar i skuld efter fem år låter farligt. Jag tror knappast bilen är värd så mycket och då har du dessutom förbrukat insatsen. Tillåter finansbolaget ens att man betalar av så långsamt?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Du kan ju lägga upp finansieringen lite hur du vill inom ramarna för maximalt 5 år 0-ränta. Jag kontaktade Tesla efter köp och la om restskulden till 25% för att ha lite mer marginal när lånet går ut. Lite högre månadskostnad såklart men tycker ändå det känns bättre med tanke på att värdeminskningen inte går att förutse.
-
Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...
För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Visa gärna ett sådant erbjudande, idag är det typ vad du får betala per månad för en iX1:TorbenTorben skrev: ↑26 sep 2024 09:35För 10k kan man väl typ privatleasa en Bmw IX50/Q6 etc. och inte ens behöva fundera på restvärde samt ha garanti under hela perioden.
Tesla Model Y Performance
- Jaegaern
- Teslaägare
Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.TorbenTorben skrev: ↑26 sep 2024 09:35Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...
Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.
En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jo, en Model Y från 2022 är rejält stötig. Möjligen är en från 2023 mindre stötig, men ungefär samtidigt försvann parkeringssensorerna.Jaegaern skrev: ↑26 sep 2024 11:15Skillnaden mellan en M3 från 22 eller 23, jämfört med en Highland är så liten att jag inte hade funderat två gånger. M3 från 22 och framåt är både tysta och relativt bekväma i fjädringen, även om de fortfarande behålls sportiga. Highland är liiite bättre vid småvibrationer, men typ samma ljudvolym i kupé.TorbenTorben skrev: ↑26 sep 2024 09:35Frågan är ju bara om man vill lägga +8k i månaden (handpenning inräknad) + försäkring för att köra en stötig Model Y som kommer kännas riktigt gammal samma dag som Juniper kommer ut. Bara kolla M3, vet ingen i min bekantskapskrets som skulle köpa en "Gammal" 3a...
Varför skulle en MY från 24 kännas värre än dagens 3:or gör jämfört med Highland, när MY blir uppdaterad? MY i dagens utseende är ju i sitt bästa läge. Barnsjukdomarna har arbetats bort under 3 år, nya revisioner av hårdvara är på plats. Den är mogen och riktigt bra till 0% ränta, hävdar jag. För du får jämföra att du betalar nypris för en MY (juniper?) plus 50K i räntekostnad. Det hade jag inte lagt.
En gammal 3:a från 2019 är en helt annan fråga. Det hade motsvarat Y från 2020, som inte ens kom till Sverige. Alla från 21 och framåt är bra bilar och jag hävdar, inte alls så stötiga som många vill få det att låta.
Jag har bytt stötdämpare på min och den blev lite bättre. Eldprovet återstår, "tvättbrädorna" på grusvägen till Mammas hus.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Gällande privatleasing av BMW var det denna annons som jag utgick ifrån, X50 bör väl vara max 2000 dyrare i månaden ?
https://www.blocket.se/annons/1401316635
https://www.blocket.se/annons/1401316635
Det är väl så med restvärdet ? så ingen farlig med det