Billigare diesel till folket står högst på agendan.
Att sänka landet med EUs högsta bränslepriser låter ju jättefint när man sitter i sitt elfenbenstorn i Stockholms innerstad.
Sverige är ett glesbefolkat land att pungslå Svensson med bränslepriser som starkt avviker från övriga Europa.
Minskar bara konkurrenskraften och minskar människor i arbete.
När dieselpriset låg på 27kr/litern så vart det mer lönsamt att gå hemma och stämpla än att ta ett osäkert jobb med långt pendlingsavstånd
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Här sprang jag på en kort intervju med vår statsminister där han hävdar att det är elbristen som gjort att elfordonsförsäljningen dykt och i förlängningen att Northvolt krisar: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ar-skulden
Det gör mig lite konfunderad, är det folk som faktist går omkring och tror på det? Jag vet att "folk" tror på allt möjligt konstigt, men jag menar rationella människor?
Höga priser på elbilar och minskade subventioner från staten har pekats ut som bidragande orsaker till krisen och den dröjande omställningen, bland annat av Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson, Rickard Nordin (C).
– Sänker man priset på utsläpp och fossilt och ökar det på elbilar, ja då kommer folk köpa färre elbilar, säger han.
Statsminister Ulf Kristersson (M) stod för inledningstalet på Industridagen, men att regeringen skulle bära ansvar för en försenad omställning och batterikris är kritik som Ulf Kristersson inte alls förstår.
– Nej, den är helt obegriplig. Det är de som har lagt ner svensk kärnkraft, de har ju vållat det här problemet, säger statsministern och fortsätter,
– Nu vänder vi på kuttingen och bygger ut kärnkraften.
Galet.
Elbilar (med sina batterier som kan lagra energi) är ju allra enklast att ladda på natten då det normalt är stora överskott på energi.
Här är en som har noll koll helt klart (säger jag, som själv röstade på borgerligt regeringsparti).
Billigare diesel till folket står högst på agendan.
Att sänka landet med EUs högsta bränslepriser låter ju jättefint när man sitter i sitt elfenbenstorn i Stockholms innerstad.
Sverige är ett glesbefolkat land att pungslå Svensson med bränslepriser som starkt avviker från övriga Europa.
Minskar bara konkurrenskraften och minskar människor i arbete.
När dieselpriset låg på 27kr/litern så vart det mer lönsamt att gå hemma och stämpla än att ta ett osäkert jobb med långt pendlingsavstånd
Sverige ligger i lägre mellanskiktet avseende bränslepriser i Europa.
Billigare diesel till folket står högst på agendan.
Att sänka landet med EUs högsta bränslepriser låter ju jättefint när man sitter i sitt elfenbenstorn i Stockholms innerstad.
Sverige är ett glesbefolkat land att pungslå Svensson med bränslepriser som starkt avviker från övriga Europa.
Minskar bara konkurrenskraften och minskar människor i arbete.
När dieselpriset låg på 27kr/litern så vart det mer lönsamt att gå hemma och stämpla än att ta ett osäkert jobb med långt pendlingsavstånd
Kiss-i-byxan-politik.
Varmt och gott i början men kallt och oskönt lite senare….
Ju mer vi sänker priset på diesel/bensin nu desto smärtsammare blir det när den ska fasas ut.
Ditt pungslag blir bara hårdare ju längre tiden går…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Billigare diesel till folket står högst på agendan.
Att sänka landet med EUs högsta bränslepriser låter ju jättefint när man sitter i sitt elfenbenstorn i Stockholms innerstad.
Sverige är ett glesbefolkat land att pungslå Svensson med bränslepriser som starkt avviker från övriga Europa.
Minskar bara konkurrenskraften och minskar människor i arbete.
När dieselpriset låg på 27kr/litern så vart det mer lönsamt att gå hemma och stämpla än att ta ett osäkert jobb med långt pendlingsavstånd
Sverige ligger i lägre mellanskiktet avseende bränslepriser i Europa.
Billigare diesel till folket står högst på agendan.
Att sänka landet med EUs högsta bränslepriser låter ju jättefint när man sitter i sitt elfenbenstorn i Stockholms innerstad.
Sverige är ett glesbefolkat land att pungslå Svensson med bränslepriser som starkt avviker från övriga Europa.
Minskar bara konkurrenskraften och minskar människor i arbete.
När dieselpriset låg på 27kr/litern så vart det mer lönsamt att gå hemma och stämpla än att ta ett osäkert jobb med långt pendlingsavstånd
Sverige ligger i lägre mellanskiktet avseende bränslepriser i Europa.
Ja 2024 när politiken har vänt så ligger vi på en normal nivå.
Här är samma lista från 2022 när vänstern och reduktionsplikten fortfarande var kvar.
Så att gå från dyraste bränslet i Europa till lägre mellanskiktet gick ju fort
IMG_6020.jpeg
Är jätteenkelt att sänka dieselpriset, är ju vara att ta bort skatten på diesel. Det är i alla fall bra för alla oljeproducerande länder. Själv tycker jag det vore bättre att sänka inkomstskatten för arbetande svenskar istället för att gynna Saudiarabien.
Sedan håller jag med om att en extremt hög reduktionsplikt inte är vettig utan där borde vi gå i takt med resten av EU.
Varmt och gott i början men kallt och oskönt lite senare….
Ju mer vi sänker priset på diesel/bensin nu desto smärtsammare blir det när den ska fasas ut.
Exakt varför blir det smärtsammare då ?
Det är väl snarare tvärt om, ju senare desto billigare blir det, i takt med att det finns fler elbilar i europa.
Våra löjligt höga bränslepriser straffade oss kraftigt på väldigt många sätt. Idiotin med extremt hög iblandning av biodrivmedel orsakade också en hel massa problem inte bara här utan i hela europa.
Vem är det som kissar i byxan egentligen ? ..miljöpartiet är väl den bästa kandidaten drä tycker jag där i princip allt är ogenomtänkt och kontraproduktivt.
bränslepris på 29 kr liter:
Jo transporter som går på diesel blir dyrare, jordbruk blir dyrare och alla led framåt.
Inflationen gick upp och räntor steg lån blev dyrare .
Transporterna fortsatte med samma utsläpp, kanske folkets sämre ekonomi kunde påverka mindre transporter.
Tesla verkar fortfarande vara bäst säljande i sverige, så elomställningen för bilar verkar rulla på.
Mera laddning för hyresgäster behövs införas, vi som bor på landet och villa inget problem.
Lastbilar och transporter är ett större problem, mycket beroende på att dom behöver mycket högre effekt för snabbladdning
typ >1000kw i effekt för att klara rimliga väntetider (under kör och vila), nu verkar ju tesla komma till europa
Dom har ju kunnande, teknik och kapacitet att bygga ut infrastruktur med buffertlagring (megapack) etc.
Bussar är ju inga problem, tyvärr verkar det ju vara BYD som är bäst på elbussar, så det är ju att luta sig mot kina där.
Lantbruk och eltraktorer: typ gårdstraktorer för att köra buntar etc, klarar man med 100kwh (30liter diesel motsv)
funkar att ladda över natt, finns sådana lastmaskiner redan idag (tyvärr också kinesiska XCMG).
Ska man ha en traktor för plöjning harvning etc, så får man räkna med en dieselåtgång på 30l/ha (plöjning).
så ett batteri på 400-500kwh i sådana traktorer för att kunna plöja 1ha/timme fram till lunch, och ska man ladda upp på den timmen behöver man en säkring på runt 600A, eller ett batterilager för att fördela effekten på en längre tid alt utbytesbatteri i traktorn.
Men dyrt blir det än så länge.
Vad kommer tyskland att göra med vacklande industri? Jag tror att dom kommer sänka miljömålen ganska snart.
Är nog inget större fel på regeringens klimatpolitik än så länge.
Lantbruk och eltraktorer: typ gårdstraktorer för att köra buntar etc, klarar man med 100kwh (30liter diesel motsv)
funkar att ladda över natt, finns sådana lastmaskiner redan idag (tyvärr också kinesiska XCMG).
Ska man ha en traktor för plöjning harvning etc, så får man räkna med en dieselåtgång på 30l/ha (plöjning).
så ett batteri på 400-500kwh i sådana traktorer för att kunna plöja 1ha/timme fram till lunch, och ska man ladda upp på den timmen behöver man en säkring på runt 600A, eller ett batterilager för att fördela effekten på en längre tid alt utbytesbatteri i traktorn.
Men dyrt blir det än så länge.
Plöjning är ju inte strikt nödvändigt i alla lägen verkar det som, och tillgången till relativt billig diesel gör att metoden lever kvar även där den inte behövs eller ens är den bästa. Här är bara en av alla artiklar som hävdar att plöjning inte bör vara förstahandsvalet https://www.ja.se/artikel/41051/maskar- ... -plog.html Att låta bli att plöja sparar 25 av de 30l/ha diesel och motsvarande för batteri antar jag?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jo det är ett dilemma, för jordbruk att köra plöjningsfritt skulle ju vara bra, men som det skrivs och som jag vet är att ogräsproblematiken ökar.
Det finns ju metoder att bekämpa ogräs på utan bekämpningsmedel, men dom är energikrävande och så var man ju tillbaka till dieselproblematiken igen. Ett högt dieselpris är inte bra, men frågan är ju hur man ska få bilisterna som kör på diesel att sluta, för dom kan ju köra på el utan problem.
Ett alternativ är ju att straffa ut nya dieselbilar (och bensin) med tokhöga avgifter så att det inte säljs några nya fossilbilar, då blir det ju ett övergående problem tids nog utan att straffa dom med klen ekonomi som ändå inte köper nya bilar.
Samt vänta in ännu bättre batterier lastbilar laddmöjligheter för resten av fossilbrännarna.
Jo det är ett dilemma, för jordbruk att köra plöjningsfritt skulle ju vara bra, men som det skrivs och som jag vet är att ogräsproblematiken ökar.
Det finns ju metoder att bekämpa ogräs på utan bekämpningsmedel, men dom är energikrävande och så var man ju tillbaka till dieselproblematiken igen. Ett högt dieselpris är inte bra, men frågan är ju hur man ska få bilisterna som kör på diesel att sluta, för dom kan ju köra på el utan problem.
Ett alternativ är ju att straffa ut nya dieselbilar (och bensin) med tokhöga avgifter så att det inte säljs några nya fossilbilar, då blir det ju ett övergående problem tids nog utan att straffa dom med klen ekonomi som ändå inte köper nya bilar.
Samt vänta in ännu bättre batterier lastbilar laddmöjligheter för resten av fossilbrännarna.
Precis. Ett alternativ är ju att inte röra bränslepriset men istället göra skatten på nya fossilbilar extremt hög (likt den bonus-malus som finns idag, men extrem).
Då skulle ju inga nya fossilbilar säljas och problemet löser sig självt efter ett antal (10-15?) år.
Jo det är ett dilemma, för jordbruk att köra plöjningsfritt skulle ju vara bra, men som det skrivs och som jag vet är att ogräsproblematiken ökar.
Det finns ju metoder att bekämpa ogräs på utan bekämpningsmedel, men dom är energikrävande och så var man ju tillbaka till dieselproblematiken igen. Ett högt dieselpris är inte bra, men frågan är ju hur man ska få bilisterna som kör på diesel att sluta, för dom kan ju köra på el utan problem.
Ett alternativ är ju att straffa ut nya dieselbilar (och bensin) med tokhöga avgifter så att det inte säljs några nya fossilbilar, då blir det ju ett övergående problem tids nog utan att straffa dom med klen ekonomi som ändå inte köper nya bilar.
Samt vänta in ännu bättre batterier lastbilar laddmöjligheter för resten av fossilbrännarna.
Precis. Ett alternativ är ju att inte röra bränslepriset men istället göra skatten på nya fossilbilar extremt hög (likt den bonus-malus som finns idag, men extrem).
Då skulle ju inga nya fossilbilar säljas och problemet löser sig självt efter ett antal (10-15?) år.
Problemet är ju att politiker måste vinna val. Det finns ju säkert många som hellre skulle se att skatten på elbilar blev skyhög. Då skulle inga elbilar säljas och alla skulle återgå till fossilt. Inte säker på att förslaget med skyhöga skatter på fossila bilar skulle vinna om dom två ställdes mot varandra idag. Mycket elbilshat därute...
Jo det är ett dilemma, för jordbruk att köra plöjningsfritt skulle ju vara bra, men som det skrivs och som jag vet är att ogräsproblematiken ökar.
Det finns ju metoder att bekämpa ogräs på utan bekämpningsmedel, men dom är energikrävande och så var man ju tillbaka till dieselproblematiken igen. Ett högt dieselpris är inte bra, men frågan är ju hur man ska få bilisterna som kör på diesel att sluta, för dom kan ju köra på el utan problem.
Ett alternativ är ju att straffa ut nya dieselbilar (och bensin) med tokhöga avgifter så att det inte säljs några nya fossilbilar, då blir det ju ett övergående problem tids nog utan att straffa dom med klen ekonomi som ändå inte köper nya bilar.
Samt vänta in ännu bättre batterier lastbilar laddmöjligheter för resten av fossilbrännarna.
Precis. Ett alternativ är ju att inte röra bränslepriset men istället göra skatten på nya fossilbilar extremt hög (likt den bonus-malus som finns idag, men extrem).
Då skulle ju inga nya fossilbilar säljas och problemet löser sig självt efter ett antal (10-15?) år.
Vi vill ju inte ha system där vi beskattar tekniken, vi vill åt utsläppen.
Därför har vi hellre skatt på användningen = utsläppen och bränslet som orsakar utsläppen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
[/quote]
Vi vill ju inte ha system där vi beskattar tekniken, vi vill åt utsläppen.
Därför har vi hellre skatt på användningen = utsläppen och bränslet som orsakar utsläppen.
[/quote]
Varför inte?
Det har ju fungerat bra i norge, Kolla in andelen elbilar mot fossilbilar där.
Vi vill ju inte ha system där vi beskattar tekniken, vi vill åt utsläppen.
Därför har vi hellre skatt på användningen = utsläppen och bränslet som orsakar utsläppen.
[/quote]
Varför inte?
Det har ju fungerat bra i norge, Kolla in andelen elbilar mot fossilbilar där.
[/quote]
Norge har höga murar mot omvärlden då de valt att stå utanför EU de är också betydligt friare att skapa lokala regler utan risk att få dem upprivna av Bryssel
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
”När det här kommer att slå igenom så [..] ser vi bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare.
Hans kollega är samstämmig och varnar alla för att köpa en ny bil med förbränningsmotor ”
”När det här kommer att slå igenom så [..] ser vi bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare.
Hans kollega är samstämmig och varnar alla för att köpa en ny bil med förbränningsmotor ”
”När det här kommer att slå igenom så [..] ser vi bensin- och dieselpriser på 35 kronor litern. Dessutom ska man blanda in biodrivmedel och de är ännu dyrare.
Hans kollega är samstämmig och varnar alla för att köpa en ny bil med förbränningsmotor ”
Plöjning är ju inte strikt nödvändigt i alla lägen verkar det som, och tillgången till relativt billig diesel gör att metoden lever kvar även där den inte behövs eller ens är den bästa. Här är bara en av alla artiklar som hävdar att plöjning inte bör vara förstahandsvalet https://www.ja.se/artikel/41051/maskar- ... -plog.html Att låta bli att plöja sparar 25 av de 30l/ha diesel och motsvarande för batteri antar jag?
Antingen plöjer man eller så sprutar man gift. Där jag bor kör man numera mest med gift. Det spar mycket tid för bönderna.
”Flera forskare och experter på energiområdet varnar nu för att både gröna företag och investerare inom havsbaserad vindkraft lämnar Sverige.
– Man blir ganska less, säger Anna Krook-Riekkola, biträdande professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet och suckar.
– Hade jag varit grön investerare hade jag valt att etablera mig i ett land med en långsiktig klimatpolitik. Det blir en ökad risk när ett land bestämmer sig för att inte ge stöd till havsbaserad vind utan bara till kärnkraft.”
Några citat till.
”– Självklart påverkar det investeringsviljan att vissa kraftslag ska exponeras för volatila elpriser och inte veta att de kan räkna hem sin investering, medan andra kraftslag inte behöver möta samma risker. Kärnkraften kommer dessutom erbjudas betydligt lägre kapitalkostnader genom statliga lån, säger han.”
”– Regeringen har låst sig vid kärnkraften som lägger en våt filt över investeringar. Det är inte ett teknikneutralt förhållningssätt och det är inte bra för marknaden.”
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
”Flera forskare och experter på energiområdet varnar nu för att både gröna företag och investerare inom havsbaserad vindkraft lämnar Sverige.
– Man blir ganska less, säger Anna Krook-Riekkola, biträdande professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet och suckar.
– Hade jag varit grön investerare hade jag valt att etablera mig i ett land med en långsiktig klimatpolitik. Det blir en ökad risk när ett land bestämmer sig för att inte ge stöd till havsbaserad vind utan bara till kärnkraft.”
Några citat till.
”– Självklart påverkar det investeringsviljan att vissa kraftslag ska exponeras för volatila elpriser och inte veta att de kan räkna hem sin investering, medan andra kraftslag inte behöver möta samma risker. Kärnkraften kommer dessutom erbjudas betydligt lägre kapitalkostnader genom statliga lån, säger han.”
”– Regeringen har låst sig vid kärnkraften som lägger en våt filt över investeringar. Det är inte ett teknikneutralt förhållningssätt och det är inte bra för marknaden.”
Samtidigt har tidigare socialistregeringar bestämt sig ensidigt för vindkraft, och lagt en våt filt och massor av hinder för ny kärnkraft. Knappast teknikneutralt som S+MP spelar heller.
Väntar på en regering som klarar att se att vi behöver en mix och satsning på alla fossilfria energislag tillsammans…
Plöjning är ju inte strikt nödvändigt i alla lägen verkar det som, och tillgången till relativt billig diesel gör att metoden lever kvar även där den inte behövs eller ens är den bästa. Här är bara en av alla artiklar som hävdar att plöjning inte bör vara förstahandsvalet https://www.ja.se/artikel/41051/maskar- ... -plog.html Att låta bli att plöja sparar 25 av de 30l/ha diesel och motsvarande för batteri antar jag?
Antingen plöjer man eller så sprutar man gift. Där jag bor kör man numera mest med gift. Det spar mycket tid för bönderna.
Det beror helt på vilken jord man har samt vilken växtföljd.
Vanlig lerjord i Skåne kräver i praktiken höstplöjning, inför både höstvete, vårkorn och sockerbetor. Det är bara höstraps som inte kräver plöjning. Alternativen medför betydligt lägre skördar.