Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Macgiver6 skrev: 25 sep 2024 18:46
Uppdatering IF Metall konflikt från mitt förbund. (Malmö)

130 % konfliktersättning av bruttolönen är sänkt till 125%

Metall betaler in sociala på den summan till skatteverket.

Ersättningen kommer inte räknas som "arbete" för försäkringskassan , vabb mm inte möjlig 12 månader efter konflikten är slut.

Pensions betalningar måstes göras av den strejkande själv med skattade konfliktersättningspengar.
Tack för uppdateringen!

Jag undrar om det är en tillfällighet att de gör denna uppdatering nu efter att dialogen startade här på forumet för ett par veckor sedan. 🧐

Bra att de gick ut med informationen ändå tycker jag!
Kudos till Metal!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ersättningen kommer inte räknas som "arbete" för försäkringskassan , vabb mm inte möjlig 12 månader efter konflikten är slut.

Pensions betalningar måstes göras av den strejkande själv med skattade konfliktersättningspengar.
Nu var det ett bra tag sedan jag sysslade med vab men baseras inte den ersättningen på inkomsten du skulle haft när du vabbar? Har försäkringskassand 12 månaders karens för vab numera?

Hur betalar du själv in till tjänstepensionen?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Strejken handlar om pengar.
Metall och LO vill ha alla försäkringsinbetalningar och pensionsinbetalningarna.
Alla kollektivanslutna ger en garanterad inkomst/intäkt till facket, där företagets och dina pengar skall betalas till fackförbundens alla bolag.
Det handlar inte om något annat, de vill bara ha dina och företagets pengar.
Nothing more nothing less.....

För dummies titta här.
https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... t_2024.pdf

För er som vill läsa om ditt kollektivavtal, läs under avtalsförsäkringar.
https://www.ifmetall.se/om-oss/vara-kollektivavtal/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Ersättning klassas enligt "Metall" som inkomst av kapital.. ja helt knäppt enligt mig.

Därför blir det ingen uppdatering till försäkringskassan ... lite luddigt... Ingen Vabb, sjukersättning ,mm.

Men dom menar att det gör att "Banken" inte dissar dig om du vill ta bolån... haha skoja papegoja .

Enligt utskicket kan dom inte "garantera" att allt detta stämmer.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Macgiver6 skrev: 25 sep 2024 19:43
Ersättning klassas enligt "Metall" som inkomst av kapital.. ja helt knäppt enligt mig.

Därför blir det ingen uppdatering till försäkringskassan ... lite luddigt... Ingen Vabb, sjukersättning ,mm.

Men dom menar att det gör att "Banken" inte dissar dig om du vill ta bolån... haha skoja papegoja .

Se mitt tidigare inlägg, metall vill ju att någon annan ska betala in alla dina försäkringar och pensioner till deras bolag.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Ajdå, då tar jag tillbaka kudoset, trodde att dom hade fått allt klarlagt av deras förbundsjurister. 😏
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Edit. IF metall har gjort förändringarna med skatter mm för dom tror konflikten kommer ta många år innan den är över.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 25 sep 2024 19:46

Se mitt tidigare inlägg, metall vill ju att någon annan ska betala in alla dina försäkringar och pensioner till deras bolag.
När du säger ”deras” bolag, är det AMF du syftar på?
Driver metall något bolag inom pensionförvaltning?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Reglerna måste ha ändrats då. Tidigare var ju SGI viktigt att hålla vid liv om man inte skulle ha någon inkomst.
Så du menar att man behöver jobba 12månader för att kunna vabba?
Sjukersättningen betalas ju av företaget dom första veckorna.
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Fick ett utskick via brev "Postnord" ja dom kommunicerar via pappersbrev , ja inget fel i det men lite gammaldags kan tyckas. Nåja , ringde och ville få lite klarhet i infon och det var väldigt slirande på vad som verkligen gällde.
För återkomma när jag fått mer info.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev: 25 sep 2024 20:28

Ok. Reglerna måste ha ändrats då. Tidigare var ju SGI viktigt att hålla vid liv om man inte skulle ha någon inkomst.
Så du menar att man behöver jobba 12månader för att kunna vabba?
Sjukersättningen betalas ju av företaget dom första veckorna.
Ersättningen vid vabb är enligt din beslutande SGI.
Om du inte arbetat på 12 månader har du ingen inkomst eller SGI och kan därmed inte få någon ersättning då Försäkringskassan ansett att du inte haft ett jobb och därmed ingen missad inkomst…

Men sen borde den så klart komma tillbaka när man börjar arbeta igen och får lön.

Edit: arbetet ska ha varat i minst 6 månader innan den registreras som SGI. Så 6 månader utan ersättning när man börjar arbeta igen. Kul…

(SGI:n skyddas om du blir arbetslös och är inskriven på arbetsförmedlingen eller om du är föräldrarledig etc)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

gjohansson skrev: 24 sep 2024 22:57
Lurence skrev: 24 sep 2024 17:27
gjohansson skrev: 24 sep 2024 16:25
Lurence skrev: 23 sep 2024 10:00
gjohansson skrev: 22 sep 2024 22:49

Om du är kommunikationsansvarig på metall eller Tesla så är det väl ditt jobb att vrida o vända till arbetsgivarens fördel?? Varför skulle dom annars betala din lön?
Eller hur tänker du där?

Om man är journalist så är det en annan sak, då skall man ju normalt hålla sig neutral i rapporteringen.

Jag tänker att så snart du är betald av ena sidan i en konflikt så får du nog vrida och vända, sedan skall man såklart av etiska och moraliska skäl inte ljuga eller förvanska alltför mycket.
Nu tycker jag inte någon av parterna ska vrida på sanningen, men tycker helt klart att IFM har större krav på sig som fackförbund att inte göra detta.
Intressant åsikt. Varför tycker du att vi borde ha större krav på objektivitet från IFM relativt Tesla?
Själv räknar jag kallt med att bägge parter vinklar till sin fördel.
Men vore intressant höra hur du tänker.
Fackförbund som organisation måste kunna skapa och upprätthålla förtroende. Hela deras arbete bygger på detta, mot deras medlemmar och mot företagen de förhandlar med.

För att kunna skapa förtroende måste de ha transparens och öppenhet. Tydligt kommunicera hur de arbetar och vilka beslut de fattar. Medlemmar ska veta att deras pengar används ansvarsfullt och att de agerar i deras intresse. Medlemmar ska kunna få veta hur de tänker och varför de gör som de gör.

De måste även ha en moralisk grund och etiskt agerande. Annars tappar de förtroende från sina medlemmar och företagen de ska förhandla med.

Genom att vinkla och dra ut på sanningen med halvsanningar så motarbetar de allt de ska stå för enligt mig. Där av jag tycker att fackförbunden måste ha högre krav på sig. De misslyckas med förtroende, transparens, öppenhet, kommunikation och etiskt agerande.

Dessutom sitter de på sådant makt med sympatiåtgärder att de kan sätta i princip vilket företag som helst i konkurs. Det kräver också ansvar när man använder det vapnet.
Jag kan väl köpa det du skriver i stort sett men tycker ändå att det är lite extremt att kräva att den ena parten i en konflikt skall vara på något sätt 100% objektiv. Ligger lite i sakens natur att man inte är objektiv utan står på sin egen sida i en konflikt?
Kräva kanske är fel ord, men jag kan väl säga att jag personligen skulle förvänta mig det av dem utifrån deras roll på arbetsmarknaden. Tycker att det är i deras egna intresse och att det är något de får ta för att kunna vidhålla sin roll på marknaden.

Kan bara tänka mig att många kollektivavtal nu framöver kommer innehålla förhandlingar om hur företag får tas ut i sympatistrejk. Att det kommer sättas upp fler kriterier för hur företag kan neka att behöva gå med i sympati beroende på hur konflikten ser ut. Samt flertalet förhandlingar lokalt på företag där företagen nu har en restriktivare inställning till facket vilket kommer vara negativt för IFMs medlemmar.
Macgiver6

Inlägg av Macgiver6 »

Uppdatering Malmö.

En mindre strejkande som kom tillbaka från strejken i Måndags, han och sambon ska ha barn i slutet på Februari och planer att köpa bostadsrätt, så han vill inte riskera.... ja vad man nu kan bli dissad att banker, Fk mm.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurence skrev: 26 sep 2024 15:55
gjohansson skrev: 24 sep 2024 22:57
Lurence skrev: 24 sep 2024 17:27
gjohansson skrev: 24 sep 2024 16:25
Lurence skrev: 23 sep 2024 10:00

Nu tycker jag inte någon av parterna ska vrida på sanningen, men tycker helt klart att IFM har större krav på sig som fackförbund att inte göra detta.
Intressant åsikt. Varför tycker du att vi borde ha större krav på objektivitet från IFM relativt Tesla?
Själv räknar jag kallt med att bägge parter vinklar till sin fördel.
Men vore intressant höra hur du tänker.
Fackförbund som organisation måste kunna skapa och upprätthålla förtroende. Hela deras arbete bygger på detta, mot deras medlemmar och mot företagen de förhandlar med.

För att kunna skapa förtroende måste de ha transparens och öppenhet. Tydligt kommunicera hur de arbetar och vilka beslut de fattar. Medlemmar ska veta att deras pengar används ansvarsfullt och att de agerar i deras intresse. Medlemmar ska kunna få veta hur de tänker och varför de gör som de gör.

De måste även ha en moralisk grund och etiskt agerande. Annars tappar de förtroende från sina medlemmar och företagen de ska förhandla med.

Genom att vinkla och dra ut på sanningen med halvsanningar så motarbetar de allt de ska stå för enligt mig. Där av jag tycker att fackförbunden måste ha högre krav på sig. De misslyckas med förtroende, transparens, öppenhet, kommunikation och etiskt agerande.

Dessutom sitter de på sådant makt med sympatiåtgärder att de kan sätta i princip vilket företag som helst i konkurs. Det kräver också ansvar när man använder det vapnet.
Jag kan väl köpa det du skriver i stort sett men tycker ändå att det är lite extremt att kräva att den ena parten i en konflikt skall vara på något sätt 100% objektiv. Ligger lite i sakens natur att man inte är objektiv utan står på sin egen sida i en konflikt?
Kräva kanske är fel ord, men jag kan väl säga att jag personligen skulle förvänta mig det av dem utifrån deras roll på arbetsmarknaden. Tycker att det är i deras egna intresse och att det är något de får ta för att kunna vidhålla sin roll på marknaden.

Kan bara tänka mig att många kollektivavtal nu framöver kommer innehålla förhandlingar om hur företag får tas ut i sympatistrejk. Att det kommer sättas upp fler kriterier för hur företag kan neka att behöva gå med i sympati beroende på hur konflikten ser ut. Samt flertalet förhandlingar lokalt på företag där företagen nu har en restriktivare inställning till facket vilket kommer vara negativt för IFMs medlemmar.
Ja, jag tror kollektivavtalen kommer reglera hur sympatiåtgärder får slå mot företag med kollektivavtal.
Vad menar du med restriktivare inställning?
Användarvisningsbild
oceanen
Teslaägare

Inlägg av oceanen »

Om konfliktersättningen inte räknas som arbete, betyder det att rätten till A-kassa också försvinner om man inte uppfyller villkoret "arbetat minst 6 månader det senaste året, minst 60 timmar per kalendermånad"? För det skulle vara lite uselt att vara uttagen i konflikt av facket och förlora sin rätt till a-kassa pga det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 25 sep 2024 19:40
Metall och LO vill ha alla försäkringsinbetalningar och pensionsinbetalningarna.
Alla kollektivanslutna ger en garanterad inkomst/intäkt till facket, där företagets och dina pengar skall betalas till fackförbundens alla bolag.

För dummies titta här.

Jo, för IFM så är det potentiellt enormt stora inkomster om de kan tvinga alla företag i Sverige som de kan till att införa KA. Det finns en orsak till att strejken/blockaden är toppstyrd, och inte något som startas av arbetarna själva. Nu kanske TMS inte är så stort i sig, men IFM har ju gjort detta till en principfråga och en mediakampanj. Då kan de inte släppa detta någonsin.

För Tesla handlar det om att de vill behålla friheten över sitt eget företag, och inte hamna i klorna på IFM. För Tesla HQ handlar det också om principer som de inte vill skall spridas till andra länder. De vill ha sin frihet, och den är de beredda att slåss för.

Så bägge aktörerna har enormt mycket att vinna på att inte förlora kampen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

martinot skrev: 26 sep 2024 21:16
Lerumsexpressen skrev: 25 sep 2024 19:40

För dummies titta här.

Jo, för IFM så är det potentiellt enormt stora inkomster om de kan tvinga alla företag i Sverige som de kan till att införa KA. Det finns en orsak till att strejken/blockaden är toppstyrd, och inte något som startas av arbetarna själva. Nu kanske TMS inte är så stort i sig, men IFM har ju gjort detta till en principfråga och en mediakampanj. Då kan de inte släppa detta någonsin.

För Tesla handlar det om att de vill behålla friheten över sitt eget företag, och inte hamna i klorna på IFM. För Tesla HQ handlar det också om principer som de inte vill skall spridas till andra länder. De vill ha sin frihet, och den är de beredda att slåss för.

Så bägge aktörerna har enormt mycket att vinna på att inte förlora kampen.
Vilka inkomster är det som IFM skulle få tänker du om Tesla skriver på ett KA?
Mig veterligen går inga pensionsavgifter etc till dem eller har jag missat något där? Förklara gärna, jag är intresserad på riktigt.

I övrigt håller jag med om att det är en principfråga från bägge sidor. Tror att bägge sidor gärna skulle vilja ta sig ur konflikten men de kan inte av principskäl trots att konflikten är en loose- loose situation för båda parter.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Fredrik j skrev: 25 sep 2024 20:25

Ja, hela LO är med på beskyddarverksamheten.
Därav sympatistrejkerna, alla andra förbund driver också in sina beskyddarpengar genom sina kollektivavtal.
"Vi förvaltar drygt 840 miljarder kronor och är en av de största aktiva ägarna på Stockholmsbörsen"
https://www.amf.se/om-amf/det-har-ar-amf/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 26 sep 2024 22:12

Därav sympatistrejkerna, alla andra förbund driver också in sina beskyddarpengar genom sina kollektivavtal.
"Vi förvaltar drygt 840 miljarder kronor och är en av de största aktiva ägarna på Stockholmsbörsen"
AMF ägs av LO och svenskt näringsliv.
Hur mycket pengar beräknar du att metall tjänar på denna icke vinstdrivande verksamhet?
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Fredrik j skrev: 26 sep 2024 22:19
Lerumsexpressen skrev: 26 sep 2024 22:12

AMF ägs av LO och svenskt näringsliv.
Hur mycket pengar beräknar du att metall tjänar på denna icke vinstdrivande verksamhet?
Står i årsredovisningen men förvånade att folk inte har läst om vad respektive fackförbund pysslar med.
Jag gick ur metall när jag var ung just pga de sparkade ombudspersoner på distriktet när börsen hickade på 00-talet.
Dvs Facket sitter i bolagsstyrelser och jobbar emot arbetare och tjänar pengar på detta.

Men svaret till din fråga.
Utdelning på 32,1 mkr år 2023 + 149 mkr 2022 från AMF
Och 180 mkr för egen förvaltning av värdepapper.
2023 = 1,23 miljarder i kassalikviditet och 9,4 miljarder i kapitalbehållning enligt årsredovisningen.

Samma typ av upplägg med de andra förbunden, de får också pengar från AMF.....
https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... e-2023.pdf
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Sjukpenning, VAB, föräldraledighet baseras på din SGI. Den baseras på förväntad framtida inkomst, dvs inget om hur det varit tidigare. Finns mera info här: https://www.forsakringskassan.se/privat ... sgi-guiden

Alltså borde du få full SGI samma dag du återinträder i arbete och slutar strejka.

Min fru började jobba i maj efter att ha pluggat i några år, i somras tog hon ut några veckors föräldraledighet (inte så mkt semester att ta ut eftersom hon inte jobbat så länge). F-kassan ringde och kollade och hon fick då full SGI eftersom hon var anställd och inget tydde på att det skulle ändras.

Jag tror många kommer tröttna på att strejka, blir det utdraget i flera år är det inte bra på något vis att bara gå hemma. Dels tror jag inte man mår bra av det (känslan av eget värde), du kommer inte känna dig särskilt välkommen tillbaka och det kommer bli svårt att få ett nytt jobb. Det är inte på det här sättet strejkande ska fungera, får man inte med sig tillräckligt många anställda så får det ingen effekt och då är det nog lika bra att lägga ner.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 27 sep 2024 09:16
Sjukpenning, VAB, föräldraledighet baseras på din SGI. Den baseras på förväntad framtida inkomst, dvs inget om hur det varit tidigare. Finns mera info här: https://www.forsakringskassan.se/privat ... sgi-guiden

Alltså borde du få full SGI samma dag du återinträder i arbete och slutar strejka.

Min fru började jobba i maj efter att ha pluggat i några år, i somras tog hon ut några veckors föräldraledighet (inte så mkt semester att ta ut eftersom hon inte jobbat så länge). F-kassan ringde och kollade och hon fick då full SGI eftersom hon var anställd och inget tydde på att det skulle ändras.

Jag tror många kommer tröttna på att strejka, blir det utdraget i flera år är det inte bra på något vis att bara gå hemma. Dels tror jag inte man mår bra av det (känslan av eget värde), du kommer inte känna dig särskilt välkommen tillbaka och det kommer bli svårt att få ett nytt jobb. Det är inte på det här sättet strejkande ska fungera, får man inte med sig tillräckligt många anställda så får det ingen effekt och då är det nog lika bra att lägga ner.
Nä det är inte helt rätt För att få en SGI måste du haft ett arbete/inkomst som varat i minst 6 månader.
Däremot skyddas din SGI under vissa omständigheter (föräldarledig, uppsagd där man är inskriven på arbetsförmodligen).

Och du kan i vissa fall få tillbaka den om du återgår till arbetet och beräknas arbeta minst 6 månader och kan bevisa framtida inkomster.
Men det är en bedömning försäkringskassan gör och är ingen garanti. Det beror även på hur länge man varit utan arbete/inkomst.
Ovan nyttjas t ex om du gått från anställd till egenföretagare.

Grunden för uträkningen av SGI är ens inkomst. För att vara berättigad ersättning så ska man vara försäkrad för arbetsbaserade förmåner, vilket innebär exempelvis att man ska arbeta i Sverige (6 kap. 6 §). Det är viktigt att skydda sin SGI så att den inte ”nollställs”. Det gör man exempelvis genom att vara inskriven hos arbetsförmedlingen när man är arbetslös eller ta ut fem föräldradagar i veckan som föräldraledig efter ens barn fyllt ett år (26 kap. 13 §). Ens SGI kan vara skyddad upp till tre månader om man avbryter sitt arbete (26 kap. 18 §).

Se även https://www.sverigeslarare.se/rad-och-s ... kadad/sgi/ som förklarar det bättre.
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Nect skrev: 27 sep 2024 10:13
Se även https://www.sverigeslarare.se/rad-och-s ... kadad/sgi/ som förklarar det bättre.
Där står det under rubriken Skydda eller återställ SGI:n: "Du kan, något förenklat, få tillbaka din SGI om du återgår i tjänst och kan förväntas vara i tjänst i den omfattningen under de följande sex månaderna."

Det kanske är det där med "något förenklat" som spökar då.

Lite OT för denna tråd kanske men just i den här tråden verkar det vara OK :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 27 sep 2024 16:39
Nect skrev: 27 sep 2024 10:13
Där står det under rubriken Skydda eller återställ SGI:n: "Du kan, något förenklat, få tillbaka din SGI om du återgår i tjänst och kan förväntas vara i tjänst i den omfattningen under de följande sex månaderna."

Det kanske är det där med "något förenklat" som spökar då.

Lite OT för denna tråd kanske men just i den här tråden verkar det vara OK :-)
Haha ja precis!. Handlar om att du inom 6 månader utan inkomst kan återställa din SGI.
Används t ex om du går från anställd till egenföretagare där du inte kan ta ut någon lön på ett par månader men beräknas kunna göra det inom 6 månader.
Polestar 2 LRSM -25
backe

Inlägg av backe »

Är nog en tidsfråga innan strejken drar igång i Tyskland också. Verkar inte som det bästa stället att jobba på.
Tesla workers in Germany complain about home visits from their bosses
The rate of sick leave reached 17 percent in August, far above industry average.

Tesla's factory in Gruenheide, Germany.
Sean Gallup/Getty Images
Tesla's German car factory on the outskirts of Berlin allegedly operates under a "culture of fear," and its workers take sick leave at more than three times the industry average. The plant, which was targeted by arsonists earlier this year, is now experiencing a degree of discord between workers and management, according to reports in Handelsblatt and the Guardian.

"We will not tolerate some people bending their backs for others who just don’t feel like coming to work. There is no room in this factory for people who don't get out of bed in the morning," said André Thierig, manufacturing director of Tesla's Gigafactory Berlin-Brandenburg.

It seems the company has been taking that directive seriously. Frustrated by a rate of sick leave that reached as high as 17 percent this summer—compared to a German auto industry average of 5.2 percent—Tesla started checking up on some employees at home, sending managers to visit 30 employees while they were on sick leave.

Such home visits were not well-received, and bosses were greeted with slammed doors and threats to call the police. But Thierig claimed checking up on sick workers at home was common practice and that they were appealing to "the employees' work ethic."

Thierig also pointed out that sick leave tended to increase on Fridays and late shifts. "That is not an indicator of bad working conditions because the working conditions are the same on all working days and across all shifts. It suggests that the German social system is being exploited to some extent," he said.

This is not the first time Tesla has appeared less than sympathetic to the health of its workers. During the pandemic, the company had to be pressured into closing its factory in California, setting up a feud between Musk and the state that has since seen him relocate Tesla to Texas.

The IG Metall trade union, which represents some of the workers at the Berlin-Brandenburg factory, expressed its dismay at this move. Workloads at the factory have stressed employees, and those who haven't called out sick have to pick up the slack for their colleagues who have.

"If the factory’s overseers really want to reduce the level of sickness, they should break this vicious circle," said Dirk Schulze, a regional director at IG Metall.
https://arstechnica.com/cars/2024/09/te ... n-factory/
Skriv svar