Premie på upp till 5000 EUR och stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur.
Jag gillar särskilt avrundningen
Regeringens argument bygger både på miljöskydd och oron för förlorade arbetstillfällen om den viktiga bilindustrin, som i Tyskland länge hållit fast vid stora, tunga bensin- och dieselslukare, riskerar att bli omkörd av konkurrenter i Asien och USA.
Kritiska röster från bland annat konsumentorganisationer tycker att det är ett hån att bilindustrin med sina stora inkomster och där uppenbart fusk med avgasrening har avslöjats, ska belönas med miljardbelopp.
Och sen kanske man också ser vad Tesla har byggt för egna pengar och funderar på varför inte VW, BMW, Mercedes osv inte kan bygga ett liknande nätverk utan statens hjälp. Det skulle jag i alla fall jag göra.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tyska politiker är livrädda att ställa krav på bilindustrin. Så fort det diskuteras någonting som bilindustrin inte gillar så hotas det med massuppsägningar. Minsta lilla förändring kommer påverka sysselsättningen i Tyskland, det är standardargumentet som tyska bilindustrin har kört med så länge jag kan minnas. Det har alltid fungerat. Och jag har alltid retat mig på det. Staten är hellre med och betalar med skattepengar än att ställa hårdare krav. Dessutom är det ledande politiker som sitter i styrelsen för Vuskwagen. Delstaten Niedersachen är delägare i VW. Och VW är störst och mäktigast av alla. Självklart får bilindustrin som de vill. Det är också förklaringen varför dieselgate blev som det blev.
Vi kommer aldrig att se en tysk biltillverkare som följer Teslas exempel och som bygger upp ett eget laddnätverk med egna pengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14