Ränteerbjudande M3P HL

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Ränteerbjudande M3P HL

Inlägg av TobbeW »

Någon mer som lyckades ta del av räntan på 1,99% på Performance som fanns under 24 timmar på hemsidan?
Screenshot_20241001_200029_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare

Re: Ränte erbjudande M3P HL

Inlägg av Ekholm »

TobbeW skrev: 02 okt 2024 16:27
Någon mer som lyckades ta del av räntan på 1,99% på Performance som fanns under 24 timmar på hemsidan?

Screenshot_20241001_200029_Samsung Internet.jpg
Såg det igår
Trodde att den skulle gälla till årets slut :(
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Måste varit en tillfällig bugg på kvällen bara eller?
För kollade vid ett par tillfällen under dagen men det var alltid bara RWD och LR med ränterabatt när jag kollade.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Historiskt har Tesla ”råkat” lägga in kommande erbjudanden innan de gått officiellt live.

Med tur så är det så även i detta fall och snart kan man alltså även beställa M3P med ränterabatt. Det är bara en tidsfråga oavsett.
M3 LR -20
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Vindens skrev: 02 okt 2024 17:49
Historiskt har Tesla ”råkat” lägga in kommande erbjudanden innan de gått officiellt live.

Med tur så är det så även i detta fall och snart kan man alltså även beställa M3P med ränterabatt. Det är bara en tidsfråga oavsett.
Oj oj, då blir det ett köp för mig 😎
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Det gick absolut bra att lägga en beställning under kvällen igår, vilket var precis det som jag gjorde, det var den sänkningen som fick mig att klicka på "Köp" knappen😀

Tänkte att det var ju toppen att det nu blev samma ränta på P som på LR och SR nu när Q4 precis hade börjat👍

Finanseringen via DNB gick igenom på en gång och skulle sedan granskas och godkännas i appen som brukligt. Där blev jag dock lite fundersam då den räntan DNB angav i granskningen inte var 1,99% utan den ordinarie tidigare räntan, tänkte att ränteändringen väl inte gått igenom hos DNB ännu, så avvaktar tills idag så att detta kan justeras innan jag godkänner finansieringen.
Skickar förfrågan till Tesla om dom kan ringa mig under dagen, hade ändå några fler funderingar att få svar på.

Säljer av aktier under morgonen för betalning av handpenning, så att det blir smidigt med betalningen framöver.

Blir uppringd idag under förmiddagen och jag förklarar läget, att räntan hos DNB inte stämmer med det som står på Teslas hemsida, undrar om dom kan justera till det, så att räntan blir det som utlovas, tror ju fortfarande att detta bara är en miss av DNB, och att räntan skall vara 1,99% som det står vid beställningen av bilen.

Först tror personen i andra änden att jag blandat ihop räntan med Y och övriga M3, får be personen att själv kika på hemsidan för att se att så inte alls är fallet, (se bifogat skärmklipp), ja, jo, då stämmer det ju helt plötsligt med det jag sa innan om räntan, men att det kan inte dom göra något åt. Okej?

20 minuter efter mitt samtal med Tesla är detta helt plötsligt ändrat på hemsidan som om inget hänt...

Talar med ytterligare en person på Tesla ang detta över telefonen under dagen, det är nu det börjar bli problematiskt för mig. Beställningen på bilen ligger ju ännu kvar.

Jag förstår att det kan bli fel ibland, jag förstår att man kanske inte kan ge vilken ränta/eller rabatt hur som helst, och jag förstår att personerna på andra sidan telefonen inte bestämmer över detta.

Jag frågar om man kan göra något som kompensation för att räntan helt plötsligt är mer än dubbelt så hög som utlovat, samt att jag uppenbarligen hittade fel på hemsidan som man illa kvickt rättade till, men det är helt och hållet kalla handen och väldigt mkt "take it or leave it".

Det kanske hade räckt med något litet, att man skickar med gummimattor till bilen tex? Vad vet jag?

Jag arbetar själv inom bilbranchen, med ett
premium-märke, kunden är det viktigaste man har, och detta kundbemötande är inte alls imponerande, minst sagt...

Gör man så? :?:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TobbeW skrev: 02 okt 2024 19:04
Jag arbetar själv inom bilbranchen, med ett premium-märke, kunden är det viktigaste man har, och detta kundbemötande är inte alls imponerande, minst sagt...

Gör man så? :?:
Tesla är inte ett premiummärke och har inte varit det sedan man lanserade MY i vart fall. Man säljer bilar över internet och levererar dem på en leråker. Jag är dock glad över att de gör otroligt bra bilar så man slipper ha med dem att göra :lol:

Vidare så gäller köpevillkoren (givet att du är privatperson) om det inte är uppenbart fel, så Tesla är (i teorin) skyldiga att ge dig den räntan som annonserades. Men Tesla följer ju inte lagar, lokala seder eller agerar moraliskt, i allmänhet. Ex säljer tillvalet "total självkörning" sedan 2017 för mellan 60-80k utan en chans att leverera det i EU. Min bil kommer aldrig att få det och det skiter Tesla i.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Re: Ränteerbjudande M3P HL

Inlägg av TobbeW »

Nej, exakt håller med, frågan är ju vad "premium" är idag?

Det är i vilket fall en extrem skillnad i hur man ser på sina kunder.

Tyvärr (eller vad man nu skall säga...), är ju produkten (bilen) som Tesla levererar fortfarande ett svårslaget paket om man ser till helheten och vad man får för pengarna, bortsett från kundbemötande/ service då kanske.
För bilen i sig gillar jag...mkt.

Lyssnade på någon gammal intervju av Musk för en 10-12 år sedan, han hånade starkt BYD då, skrattade rakt ut åt deras bil då. Men visst tillverkar väl BYD fler bilar än Tesla idag.....?

Man kan säkert ta detta hur långt som helst, men för egen del är det givetvis inte värt det, intressant att fler verkar vara av liknande åsikt dock😃
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TobbeW skrev: 02 okt 2024 21:52
...] Lyssnade på någon gammal intervju av Musk för en 10-12 år sedan, han hånade starkt BYD då, skrattade rakt ut åt deras bil då. Men visst tillverkar väl BYD fler bilar än Tesla idag.....? [...
Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.

Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 02 okt 2024 23:28
...] Lyssnade på någon gammal intervju av Musk för en 10-12 år sedan, han hånade starkt BYD då, skrattade rakt ut åt deras bil då. Men visst tillverkar väl BYD fler bilar än Tesla idag.....? [...
Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.

Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Justin Time skrev: 02 okt 2024 23:28
Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.

Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel😀
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Premium är en produktegenskap, inget annat.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det är svårt att hitta.

Jag försökte köpa en begagnad Taycan för någon vecka sedan. Jag fick bra hjälp på Porsche Danderyd och vi hittade en bil. Den stod dock på deras anläggning i Segeltorp. Jag frågade om jag kunde åka dit och titta på den, "absolut!" svarade han.

När jag om dit så sa jag att jag ville titta på WWA... men blev avbruten av en lång utläggning om hur det var säsong för 911 nu, så dom var prioriterade i hallen och att Taycanen stod i ett annat garaget där bakom och att jag kunde ju inte bara dyka upp hur som helst och förvänta mig att han skulle kunna trolla fram en bil. Jag behövde minsan ringa innan.

Det fanns ingen annan kund hos dom just då, men säkert en handfull säljare. Så dom vill jag inte störa igen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 03 okt 2024 07:00
Premium är en produktegenskap, inget annat.
Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev: 03 okt 2024 07:52
Det är svårt att hitta.

Jag försökte köpa en begagnad Taycan för någon vecka sedan. Jag fick bra hjälp på Porsche Danderyd och vi hittade en bil. Den stod dock på deras anläggning i Segeltorp. Jag frågade om jag kunde åka dit och titta på den, "absolut!" svarade han.

När jag om dit så sa jag att jag ville titta på WWA... men blev avbruten av en lång utläggning om hur det var säsong för 911 nu, så dom var prioriterade i hallen och att Taycanen stod i ett annat garaget där bakom och att jag kunde ju inte bara dyka upp hur som helst och förvänta mig att han skulle kunna trolla fram en bil. Jag behövde minsan ringa innan.

Det fanns ingen annan kund hos dom just då, men säkert en handfull säljare. Så dom vill jag inte störa igen.
Porsche har satsat mycket på att vissa kunder ska känna sig väldigt speciella. Det har blivit en del av deras premium.
Ferrari har tagit det ett steg längre. Det räcker inte att man har pengarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev: 03 okt 2024 05:34

Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?
Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeW skrev: 03 okt 2024 06:31
Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.

Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel😀
Har en mycket mer negativ erfarenhet av BMW och Mini ÅF gällande service och problem än vad jag någonsin haft med Tesla, men det kan säkert variera. Älskar bilarna vi har (BMW 5-serie och Mini Cooper SE), men den dåliga service och bemötande jag fått gör att jag troligen skippar att överväga en ny bil från BMW/Mini (iaf. inte från Bilia som ÅF).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
backe

Inlägg av backe »

martinot skrev: 03 okt 2024 09:05

Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.
Vad är tullarna för kinesiska bilar i USA och tvärtom?
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 03 okt 2024 09:47
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Precis detta. 100%.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Det tog inte många inlägg innan denna tråden handlade om allt annat än ränterabatten på M3P... :D
Undrar om marginalerna är betydligt mindre på Performance och det är därför Tesla drar sig för att addera den i erbjudandet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Imolarot skrev: 03 okt 2024 11:52
Det tog inte många inlägg innan denna tråden handlade om allt annat än ränterabatten på M3P... :D
Undrar om marginalerna är betydligt mindre på Performance och det är därför Tesla drar sig för att addera den i erbjudandet.
Jag tror mer på att det är för att det är en ny bil och då vill man inte rabattera så här tidigt. Har själv 5-nånting procents ränta på min M3P -24.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

holden skrev: 03 okt 2024 12:00
Imolarot skrev: 03 okt 2024 11:52
Jag tror mer på att det är för att det är en ny bil och då vill man inte rabattera så här tidigt. Har själv 5-nånting procents ränta på min M3P -24.
Jo, kan mycket väl vara så. Är någon psykologisk spärr bara nu att man (jag) inte vill beställa för dealen inte är applicerad på Performance också. Så Tesla har inte bara en kamp mot IF Metall nu utan även mig, så vi ser vem som ger med sig först. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

martinot skrev: 03 okt 2024 09:05

På liknande sätt så är det så att rena kinesiska bolag har förtur till subventioner i Kina.

Märkligt med alla som alltid hackar på USA, men samtidigt helt blundar för när Kina gör exakt samma sak (och sedan längre tillbaka).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 03 okt 2024 09:48
Precis detta. 100%.
Exakt inte. -100% :D
Bild
Skriv svar