Ränteerbjudande M3P HL
Moderator: Redaktion
Ränteerbjudande M3P HL
Någon mer som lyckades ta del av räntan på 1,99% på Performance som fanns under 24 timmar på hemsidan?
Senast redigerad av TobbeW, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance Highland
Re: Ränte erbjudande M3P HL
Måste varit en tillfällig bugg på kvällen bara eller?
För kollade vid ett par tillfällen under dagen men det var alltid bara RWD och LR med ränterabatt när jag kollade.
För kollade vid ett par tillfällen under dagen men det var alltid bara RWD och LR med ränterabatt när jag kollade.
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Ränte erbjudande M3P HL
Historiskt har Tesla ”råkat” lägga in kommande erbjudanden innan de gått officiellt live.
Med tur så är det så även i detta fall och snart kan man alltså även beställa M3P med ränterabatt. Det är bara en tidsfråga oavsett.
Med tur så är det så även i detta fall och snart kan man alltså även beställa M3P med ränterabatt. Det är bara en tidsfråga oavsett.
M3 LR -20
Re: Ränte erbjudande M3P HL
Oj oj, då blir det ett köp för mig
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ränte erbjudande M3P HL
Det gick absolut bra att lägga en beställning under kvällen igår, vilket var precis det som jag gjorde, det var den sänkningen som fick mig att klicka på "Köp" knappen
Tänkte att det var ju toppen att det nu blev samma ränta på P som på LR och SR nu när Q4 precis hade börjat
Finanseringen via DNB gick igenom på en gång och skulle sedan granskas och godkännas i appen som brukligt. Där blev jag dock lite fundersam då den räntan DNB angav i granskningen inte var 1,99% utan den ordinarie tidigare räntan, tänkte att ränteändringen väl inte gått igenom hos DNB ännu, så avvaktar tills idag så att detta kan justeras innan jag godkänner finansieringen.
Skickar förfrågan till Tesla om dom kan ringa mig under dagen, hade ändå några fler funderingar att få svar på.
Säljer av aktier under morgonen för betalning av handpenning, så att det blir smidigt med betalningen framöver.
Blir uppringd idag under förmiddagen och jag förklarar läget, att räntan hos DNB inte stämmer med det som står på Teslas hemsida, undrar om dom kan justera till det, så att räntan blir det som utlovas, tror ju fortfarande att detta bara är en miss av DNB, och att räntan skall vara 1,99% som det står vid beställningen av bilen.
Först tror personen i andra änden att jag blandat ihop räntan med Y och övriga M3, får be personen att själv kika på hemsidan för att se att så inte alls är fallet, (se bifogat skärmklipp), ja, jo, då stämmer det ju helt plötsligt med det jag sa innan om räntan, men att det kan inte dom göra något åt. Okej?
20 minuter efter mitt samtal med Tesla är detta helt plötsligt ändrat på hemsidan som om inget hänt...
Talar med ytterligare en person på Tesla ang detta över telefonen under dagen, det är nu det börjar bli problematiskt för mig. Beställningen på bilen ligger ju ännu kvar.
Jag förstår att det kan bli fel ibland, jag förstår att man kanske inte kan ge vilken ränta/eller rabatt hur som helst, och jag förstår att personerna på andra sidan telefonen inte bestämmer över detta.
Jag frågar om man kan göra något som kompensation för att räntan helt plötsligt är mer än dubbelt så hög som utlovat, samt att jag uppenbarligen hittade fel på hemsidan som man illa kvickt rättade till, men det är helt och hållet kalla handen och väldigt mkt "take it or leave it".
Det kanske hade räckt med något litet, att man skickar med gummimattor till bilen tex? Vad vet jag?
Jag arbetar själv inom bilbranchen, med ett
premium-märke, kunden är det viktigaste man har, och detta kundbemötande är inte alls imponerande, minst sagt...
Gör man så?
Tänkte att det var ju toppen att det nu blev samma ränta på P som på LR och SR nu när Q4 precis hade börjat
Finanseringen via DNB gick igenom på en gång och skulle sedan granskas och godkännas i appen som brukligt. Där blev jag dock lite fundersam då den räntan DNB angav i granskningen inte var 1,99% utan den ordinarie tidigare räntan, tänkte att ränteändringen väl inte gått igenom hos DNB ännu, så avvaktar tills idag så att detta kan justeras innan jag godkänner finansieringen.
Skickar förfrågan till Tesla om dom kan ringa mig under dagen, hade ändå några fler funderingar att få svar på.
Säljer av aktier under morgonen för betalning av handpenning, så att det blir smidigt med betalningen framöver.
Blir uppringd idag under förmiddagen och jag förklarar läget, att räntan hos DNB inte stämmer med det som står på Teslas hemsida, undrar om dom kan justera till det, så att räntan blir det som utlovas, tror ju fortfarande att detta bara är en miss av DNB, och att räntan skall vara 1,99% som det står vid beställningen av bilen.
Först tror personen i andra änden att jag blandat ihop räntan med Y och övriga M3, får be personen att själv kika på hemsidan för att se att så inte alls är fallet, (se bifogat skärmklipp), ja, jo, då stämmer det ju helt plötsligt med det jag sa innan om räntan, men att det kan inte dom göra något åt. Okej?
20 minuter efter mitt samtal med Tesla är detta helt plötsligt ändrat på hemsidan som om inget hänt...
Talar med ytterligare en person på Tesla ang detta över telefonen under dagen, det är nu det börjar bli problematiskt för mig. Beställningen på bilen ligger ju ännu kvar.
Jag förstår att det kan bli fel ibland, jag förstår att man kanske inte kan ge vilken ränta/eller rabatt hur som helst, och jag förstår att personerna på andra sidan telefonen inte bestämmer över detta.
Jag frågar om man kan göra något som kompensation för att räntan helt plötsligt är mer än dubbelt så hög som utlovat, samt att jag uppenbarligen hittade fel på hemsidan som man illa kvickt rättade till, men det är helt och hållet kalla handen och väldigt mkt "take it or leave it".
Det kanske hade räckt med något litet, att man skickar med gummimattor till bilen tex? Vad vet jag?
Jag arbetar själv inom bilbranchen, med ett
premium-märke, kunden är det viktigaste man har, och detta kundbemötande är inte alls imponerande, minst sagt...
Gör man så?

Model 3 Performance Highland
Re: Ränte erbjudande M3P HL
Tesla är inte ett premiummärke och har inte varit det sedan man lanserade MY i vart fall. Man säljer bilar över internet och levererar dem på en leråker. Jag är dock glad över att de gör otroligt bra bilar så man slipper ha med dem att göra

Vidare så gäller köpevillkoren (givet att du är privatperson) om det inte är uppenbart fel, så Tesla är (i teorin) skyldiga att ge dig den räntan som annonserades. Men Tesla följer ju inte lagar, lokala seder eller agerar moraliskt, i allmänhet. Ex säljer tillvalet "total självkörning" sedan 2017 för mellan 60-80k utan en chans att leverera det i EU. Min bil kommer aldrig att få det och det skiter Tesla i.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Nej, exakt håller med, frågan är ju vad "premium" är idag?
Det är i vilket fall en extrem skillnad i hur man ser på sina kunder.
Tyvärr (eller vad man nu skall säga...), är ju produkten (bilen) som Tesla levererar fortfarande ett svårslaget paket om man ser till helheten och vad man får för pengarna, bortsett från kundbemötande/ service då kanske.
För bilen i sig gillar jag...mkt.
Lyssnade på någon gammal intervju av Musk för en 10-12 år sedan, han hånade starkt BYD då, skrattade rakt ut åt deras bil då. Men visst tillverkar väl BYD fler bilar än Tesla idag.....?
Man kan säkert ta detta hur långt som helst, men för egen del är det givetvis inte värt det, intressant att fler verkar vara av liknande åsikt dock
Det är i vilket fall en extrem skillnad i hur man ser på sina kunder.
Tyvärr (eller vad man nu skall säga...), är ju produkten (bilen) som Tesla levererar fortfarande ett svårslaget paket om man ser till helheten och vad man får för pengarna, bortsett från kundbemötande/ service då kanske.
För bilen i sig gillar jag...mkt.
Lyssnade på någon gammal intervju av Musk för en 10-12 år sedan, han hånade starkt BYD då, skrattade rakt ut åt deras bil då. Men visst tillverkar väl BYD fler bilar än Tesla idag.....?
Man kan säkert ta detta hur långt som helst, men för egen del är det givetvis inte värt det, intressant att fler verkar vara av liknande åsikt dock
Model 3 Performance Highland
-
- Inlägg: 7339
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 12 nov 2022 21:28
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 23:28Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.
Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel
Model 3 Performance Highland
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Det är svårt att hitta.
Jag försökte köpa en begagnad Taycan för någon vecka sedan. Jag fick bra hjälp på Porsche Danderyd och vi hittade en bil. Den stod dock på deras anläggning i Segeltorp. Jag frågade om jag kunde åka dit och titta på den, "absolut!" svarade han.
När jag om dit så sa jag att jag ville titta på WWA... men blev avbruten av en lång utläggning om hur det var säsong för 911 nu, så dom var prioriterade i hallen och att Taycanen stod i ett annat garaget där bakom och att jag kunde ju inte bara dyka upp hur som helst och förvänta mig att han skulle kunna trolla fram en bil. Jag behövde minsan ringa innan.
Det fanns ingen annan kund hos dom just då, men säkert en handfull säljare. Så dom vill jag inte störa igen.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Porsche har satsat mycket på att vissa kunder ska känna sig väldigt speciella. Det har blivit en del av deras premium.dstr skrev: ↑03 okt 2024 07:52Det är svårt att hitta.
Jag försökte köpa en begagnad Taycan för någon vecka sedan. Jag fick bra hjälp på Porsche Danderyd och vi hittade en bil. Den stod dock på deras anläggning i Segeltorp. Jag frågade om jag kunde åka dit och titta på den, "absolut!" svarade han.
När jag om dit så sa jag att jag ville titta på WWA... men blev avbruten av en lång utläggning om hur det var säsong för 911 nu, så dom var prioriterade i hallen och att Taycanen stod i ett annat garaget där bakom och att jag kunde ju inte bara dyka upp hur som helst och förvänta mig att han skulle kunna trolla fram en bil. Jag behövde minsan ringa innan.
Det fanns ingen annan kund hos dom just då, men säkert en handfull säljare. Så dom vill jag inte störa igen.
Ferrari har tagit det ett steg längre. Det räcker inte att man har pengarna.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.backe skrev: ↑03 okt 2024 05:34Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 23:28Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Har en mycket mer negativ erfarenhet av BMW och Mini ÅF gällande service och problem än vad jag någonsin haft med Tesla, men det kan säkert variera. Älskar bilarna vi har (BMW 5-serie och Mini Cooper SE), men den dåliga service och bemötande jag fått gör att jag troligen skippar att överväga en ny bil från BMW/Mini (iaf. inte från Bilia som ÅF).TobbeW skrev: ↑03 okt 2024 06:31Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.
Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel![]()

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Vad är tullarna för kinesiska bilar i USA och tvärtom?martinot skrev: ↑03 okt 2024 09:05Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.backe skrev: ↑03 okt 2024 05:34Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 23:28Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Det tog inte många inlägg innan denna tråden handlade om allt annat än ränterabatten på M3P...
Undrar om marginalerna är betydligt mindre på Performance och det är därför Tesla drar sig för att addera den i erbjudandet.

Undrar om marginalerna är betydligt mindre på Performance och det är därför Tesla drar sig för att addera den i erbjudandet.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Jag tror mer på att det är för att det är en ny bil och då vill man inte rabattera så här tidigt. Har själv 5-nånting procents ränta på min M3P -24.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Jo, kan mycket väl vara så. Är någon psykologisk spärr bara nu att man (jag) inte vill beställa för dealen inte är applicerad på Performance också. Så Tesla har inte bara en kamp mot IF Metall nu utan även mig, så vi ser vem som ger med sig först.

Re: Ränteerbjudande M3P HL
På liknande sätt så är det så att rena kinesiska bolag har förtur till subventioner i Kina.backe skrev: ↑03 okt 2024 09:47Vad är tullarna för kinesiska bilar i USA och tvärtom?martinot skrev: ↑03 okt 2024 09:05Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.backe skrev: ↑03 okt 2024 05:34Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 23:28Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Märkligt med alla som alltid hackar på USA, men samtidigt helt blundar för när Kina gör exakt samma sak (och sedan längre tillbaka).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Exakt inte. -100%


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/