När kommer bra köpläge?
Moderator: Redaktion
När kommer bra köpläge?
Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
Re: När kommer bra köpläge?
En ny RWD för 534 papp till 0% ränta i 5år är väl ett bra köpläge?Arn skrev: ↑22 sep 2024 22:46Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
Re: När kommer bra köpläge?
Jämfört med vad? En ny bil är det sällan köpläge på.TeslaLeo skrev: ↑22 sep 2024 22:59En ny RWD för 534 papp till 0% ränta i 5år är väl ett bra köpläge?Arn skrev: ↑22 sep 2024 22:46Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
Re: När kommer bra köpläge?
554 kostar den nu vad jag kan seTeslaLeo skrev: ↑22 sep 2024 22:59En ny RWD för 534 papp till 0% ränta i 5år är väl ett bra köpläge?Arn skrev: ↑22 sep 2024 22:46Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: När kommer bra köpläge?
De höjde tydligen priserna på Y nyligen.
En ny dyrare bil är bara billigare än en begagnad om du måste låna till bilen. Om du kan köpa kontant är fortfarande lägst pris billigast. Lägst pris verkar man få betala på kvd för där budar man mot många bilhandlare som det verkar.
En ny dyrare bil är bara billigare än en begagnad om du måste låna till bilen. Om du kan köpa kontant är fortfarande lägst pris billigast. Lägst pris verkar man få betala på kvd för där budar man mot många bilhandlare som det verkar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: När kommer bra köpläge?
Det beror väl på vad man anser är ett bra köpläge. Jag tror att det är högst individuellt.
Är du ute efter en ny MY, ja då har det varit ett ganska bra köpläge ett tag - den låga räntan har gjort det fördelaktigt. Spannet 1.99% - 0% har varit fördelaktigt och de som köpte när det var 1,99% betalar inte jättemånga kronor mer per månad än de som köper för 0% - det är inte där den stora kostnaden för bilägande ligger. Den stora kostnaden är värdeminskningen.
Men du kanske bara är ute efter att köra en Tesla, att köra ny eller begagnad spelar inte SÅ stor roll för dig? Så, låt säga att du ska köpa en MY RWD idag, en vit ink vinterdäck. Du betalar 661 079:- för den och får 0% ränta. Säljer du den om tre år är den beräknade värdeminskningen (år ett 25%, år två 15% och år tre 15%) 303 000 kr. Det är ungefär 8 400 kr i månaden i enbart värdeminskning.
Köper du en tre år gammal MY från KVD ( https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-225350 ) så ligger räntan istället på 8.75% och således får du betala cirka 90 000 i ränta. Bilen tappar dock "bara" 15% i värde per år, så efter tre år har bilen tappat cirka 162 000 kr eller cirka 4 500 i månaden.
Så, vad är mer värt? Att köpa en ny bil och betala (uppskattningsvis) 8 400 kr per månad i värdeminskning eller att köpa en tre år gammal och betala (uppskattningsvis) 7 000 kr i månaden i värdeminskning + räntekostnader. Det kan bara köparen avgöra.
Nu kommer det att komma invändningar att en MY inte tappar cirka 50% på tre år. Och från 2021 till idag har det stämt, de har inte tappat riktigt så mycket. Sedan jag började kolla mer noggrant (senaste två veckorna) har jag sett två bilar på KVD från 2021, dessa tappade 40 och 47% i värde. En ettårig bil såldes med en värdeminskning på 23% <- notera att jag räknade med 25% i min kalkyl, inte så långt från alltså. Det är dock VETTIGT att räkna med dessa siffror och blir "glad" om det visar sig inte stämma, till din fördel. TILLÄGG: Vill man vara extra petig kan man också räkna på kontantinsatsen. Det skiljer 48 000 kr som du kan lägga på räntekonto alternativt betala in på din bil med högre ränta för att få ner kostnaden något. Man kan också räkna på att investera mellanskillnaden osv. Men det känns som överkurs och det är inte så de flesta tänker eller gör.
En annan som diskuterar "köpläge" är Erik Naessén, här är en lång intervju med honom (är man privatperson kanske det är mest intressant att lyssna på avsnittet som handlar om det)
Här diskuterar ett par hur de ska göra med sin tre år gamla tesla och om de ska köpa en ny efter att haft ett möte med Erik:
Är du ute efter en ny MY, ja då har det varit ett ganska bra köpläge ett tag - den låga räntan har gjort det fördelaktigt. Spannet 1.99% - 0% har varit fördelaktigt och de som köpte när det var 1,99% betalar inte jättemånga kronor mer per månad än de som köper för 0% - det är inte där den stora kostnaden för bilägande ligger. Den stora kostnaden är värdeminskningen.
Men du kanske bara är ute efter att köra en Tesla, att köra ny eller begagnad spelar inte SÅ stor roll för dig? Så, låt säga att du ska köpa en MY RWD idag, en vit ink vinterdäck. Du betalar 661 079:- för den och får 0% ränta. Säljer du den om tre år är den beräknade värdeminskningen (år ett 25%, år två 15% och år tre 15%) 303 000 kr. Det är ungefär 8 400 kr i månaden i enbart värdeminskning.
Köper du en tre år gammal MY från KVD ( https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-225350 ) så ligger räntan istället på 8.75% och således får du betala cirka 90 000 i ränta. Bilen tappar dock "bara" 15% i värde per år, så efter tre år har bilen tappat cirka 162 000 kr eller cirka 4 500 i månaden.
Så, vad är mer värt? Att köpa en ny bil och betala (uppskattningsvis) 8 400 kr per månad i värdeminskning eller att köpa en tre år gammal och betala (uppskattningsvis) 7 000 kr i månaden i värdeminskning + räntekostnader. Det kan bara köparen avgöra.
Nu kommer det att komma invändningar att en MY inte tappar cirka 50% på tre år. Och från 2021 till idag har det stämt, de har inte tappat riktigt så mycket. Sedan jag började kolla mer noggrant (senaste två veckorna) har jag sett två bilar på KVD från 2021, dessa tappade 40 och 47% i värde. En ettårig bil såldes med en värdeminskning på 23% <- notera att jag räknade med 25% i min kalkyl, inte så långt från alltså. Det är dock VETTIGT att räkna med dessa siffror och blir "glad" om det visar sig inte stämma, till din fördel. TILLÄGG: Vill man vara extra petig kan man också räkna på kontantinsatsen. Det skiljer 48 000 kr som du kan lägga på räntekonto alternativt betala in på din bil med högre ränta för att få ner kostnaden något. Man kan också räkna på att investera mellanskillnaden osv. Men det känns som överkurs och det är inte så de flesta tänker eller gör.
En annan som diskuterar "köpläge" är Erik Naessén, här är en lång intervju med honom (är man privatperson kanske det är mest intressant att lyssna på avsnittet som handlar om det)
Här diskuterar ett par hur de ska göra med sin tre år gamla tesla och om de ska köpa en ny efter att haft ett möte med Erik:
Re: När kommer bra köpläge?
Håller delvis med. Med 0% ränta på lånade pengar är det bättre att låna och behålla pengarna och få avkastning. 3,5% på bankkonto eller 6-8% i snitt på börsen.Dinsdale skrev: ↑23 sep 2024 06:53De höjde tydligen priserna på Y nyligen.
En ny dyrare bil är bara billigare än en begagnad om du måste låna till bilen. Om du kan köpa kontant är fortfarande lägst pris billigast. Lägst pris verkar man få betala på kvd för där budar man mot många bilhandlare som det verkar.
Re: När kommer bra köpläge?
På så kort sikt som 3-5 år (de flesta nybilsköpare pratar om denna tidshorisont) är det inte vettigt att räkna 6-8% på börsen. I regel behövs en mycket längre tidshorisont för att räkna hem 6-8%. Det är mer sannolikt att gå 20% back eller 30% plus på så kort tid. Att räkna 3,5% på räntekonto är bättre.TeslaLeo skrev: ↑23 sep 2024 09:38Håller delvis med. Med 0% ränta på lånade pengar är det bättre att låna och behålla pengarna och få avkastning. 3,5% på bankkonto eller 6-8% i snitt på börsen.Dinsdale skrev: ↑23 sep 2024 06:53De höjde tydligen priserna på Y nyligen.
En ny dyrare bil är bara billigare än en begagnad om du måste låna till bilen. Om du kan köpa kontant är fortfarande lägst pris billigast. Lägst pris verkar man få betala på kvd för där budar man mot många bilhandlare som det verkar.
Re: När kommer bra köpläge?
Ännu så länge är utbudet begränsat på KVD för MY. De som säljs exempelvis den 2021a 419k, är ganska dyra. Den bilen har bara tappat 6k i månaden.
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
Re: När kommer bra köpläge?
Den 21an för 419 har en värdeminskning på nära 8000 per månad. Listpriset på den var lite över 702 000 när den köptes. Värdeminskning i procent: 40Arn skrev: ↑23 sep 2024 10:48Ännu så länge är utbudet begränsat på KVD för MY. De som säljs exempelvis den 2021a 419k, är ganska dyra. Den bilen har bara tappat 6k i månaden.
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: När kommer bra köpläge?
Om de har höjt till 554K nu – vad kostade den innan höjningen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: När kommer bra köpläge?
Arn skrev: ↑23 sep 2024 10:48Ännu så länge är utbudet begränsat på KVD för MY. De som säljs exempelvis den 2021a 419k, är ganska dyra. Den bilen har bara tappat 6k i månaden.
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
Kanske inte kommer månad 1, men det är nog troligt att räntekampanj kommer till Juniper också. Man måste sälja mer hela tiden och det går inte ens med alla kampanjer då Europa tappar i år mot förra året.Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir)
Re: När kommer bra köpläge?
Du tänker exakt som jag. Det går utmärkt att ta över annan persons räntekampanj, har hört mig för.Arn skrev: ↑23 sep 2024 10:48Ännu så länge är utbudet begränsat på KVD för MY. De som säljs exempelvis den 2021a 419k, är ganska dyra. Den bilen har bara tappat 6k i månaden.
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
- VeslaModelY
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 07 sep 2024 10:44
Re: När kommer bra köpläge?
Är det så sannolikt att Tesla kommer sänka priset + 0% ränta?Arn skrev: ↑23 sep 2024 10:48Ännu så länge är utbudet begränsat på KVD för MY. De som säljs exempelvis den 2021a 419k, är ganska dyra. Den bilen har bara tappat 6k i månaden.
Finns många fördelar med att äga en ny bil och njuta av de första fyra åren med garanti, även hårdvaran i bilen har ju kontinuerligt blivit bättre. Skiljer det som i exemplet bara 1500 kr i månaden i total kostnad mellan att köra en splitter ny bil eller en tre år gammal med diverse olika skador/repor så är ju valet enkelt. Begagnade MY håller oerhört högt andrahandsvärde men troligen kan man inte räkna med det längre när den nya modellen släpps och utbudet på begagnat marknaden blir större.
Jag funderar för egen del antingen på att vänta in Juniper ( bättre bil men troligen dyrare då räntekampanj uteblir) , eller vänta in bra deal på någon begagnad t.ex en 2023a ( med 2000-3000mil) med pris 150k under nypris , alternativt någon ännu bättre kampanj på en ny bil av den utgående modellen med både nollränta och prisjustering. Frågan är när köpläget kommer helt enkelt.
Hur är det med möjligheten att ta över befintliga kampanj räntor från privatkunder?
Re: När kommer bra köpläge?
Finns bilhandlare simningen längre tar emot MY. Så nog är det köpläge.Arn skrev: ↑22 sep 2024 22:46Just nu är det fortfarande dyrt att köpa begagnad MY. Att exempelvis lägga ut 400-450k för en 2021a när man kan få en helt ny med nollränta för 630k känns märkligt. Då är det mycket bättre att köpa ny
När tror ni man kommer få se bättre köplägen på begagnat?
Ungefär när började Tesla erbjuda kampanjränta på sina bilar? De som tecknade sig för något år sedan på exempelvis 2.99 % lär väl ha betydligt lägre räntor inom snar framtid. Är det enkelt och ekonomiskt smidigt sätt att överta ägande från privatperson genom att överta lånet?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: När kommer bra köpläge?
Borde det inte bli köpläge nu när -21 och snart -22 har varit leasade i tre år? Tycker inte att så många bilar säljs på Blocket med dagens utsatta priser.
Re: När kommer bra köpläge?
Volymerna började väl komma först andra halvan av 2022.
2021or finns väl inte jättemånga, de har ju dessutom ett mindre batteri.
Re: När kommer bra köpläge?
https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Re: När kommer bra köpläge?
Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1072
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: När kommer bra köpläge?
Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: När kommer bra köpläge?
Mmm… men om man bara ser till räntekostnaden för sitt bilägande kommer man få en riktigt härlig kalldusch när man säljer den. Teslas 0% knep drar in sjukt många som inte tänker till kring sitt köp.Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Om man lånar till bilen och bara tittar på månadskostnaden kan du få lägre månadskostnad om du köper en ny än om du köper en begagnad. Den nya har 0% ränta, det är nästan som att du köpte den kontant, den begagnade har kanske 8% eller mer i ränta.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.
Re: När kommer bra köpläge?
Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Det är alltså också en" kostnad", en förlorad intäkt.
Det är givetvis en balansgång, men att köpa en beggad bil kontant för säg 400k vs ny finansierad med 0% ränta för 500k så skulle iaf inte jag välja den beggade...
Begpriserna känns för höga kort sagt.
Re: När kommer bra köpläge?
manneson skrev: ↑04 okt 2024 21:21Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Det är alltså också en" kostnad", en förlorad intäkt.
Det är givetvis en balansgång, men att köpa en beggad bil kontant för säg 400k vs ny finansierad med 0% ränta för 500k så skulle iaf inte jag välja den beggade...
Begpriserna känns för höga kort sagt.
Du jämför äpplen och päron. Du får en beg MY AWD för 400k. En sådan kostar mer än 500k.
De flesta väljer ju att köpa en tre år gammal bil när de handlar begagnat. De Teslor du köper för 400-450k idag kostade över 700k för tre år sedan. Det är en rimlig värdeminskning. Att du upplever det för dyrt innebär att bilen är för dyr för dig och att du i så fall borde kolla på andra, billigare, bilar.
Nu för tiden kostar en MY AWD ca 600k. Om två år kommer du hitta tre år gamla MY RWD som såldes för det priset nya, de kommer att kosta ca 350-400k då.
MY SR kostar väl typ 500k och om tre år kommer du hitta dem för 275-350k på KVD.
Re: När kommer bra köpläge?
En 3 år gammal bil har traditionellt sålts för ca 50% av nypriset. Jag är rätt säker på att vi kommer komma dit igen inom något år.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 21:41manneson skrev: ↑04 okt 2024 21:21Mnja, du har fått 4% i ränta på sparkonto rätt länge nu. Dvs du hade kunnat tjäna pengar på att placera kontanterna där istället för att köpa en bil kontant.Dinsdale skrev: ↑04 okt 2024 20:27Köper man däremot kontant är den begagnade fortsatt mer attraktiv eftersom den är billigare. Men väldigt få köper kontant.Carlsson skrev: ↑04 okt 2024 16:01Mrtn skrev: ↑04 okt 2024 15:42https://carup.se/teslas-dolda-rabatt-up ... 00-kronor/
https://carup.se/tesla-chockokar-i-sver ... blir-kvar/
Incitamenten för att köpa begagnat minskar ordentligt om inte priserna går ner kraftigt från nuvarande nivåer.
Hur menar du? Vilka priser? Begagnagpriserna eller nybilspriserna? Och varför minskar incitamentet?
Det är alltså också en" kostnad", en förlorad intäkt.
Det är givetvis en balansgång, men att köpa en beggad bil kontant för säg 400k vs ny finansierad med 0% ränta för 500k så skulle iaf inte jag välja den beggade...
Begpriserna känns för höga kort sagt.
Du jämför äpplen och päron. Du får en beg MY AWD för 400k. En sådan kostar mer än 500k.
De flesta väljer ju att köpa en tre år gammal bil när de handlar begagnat. De Teslor du köper för 400-450k idag kostade över 700k för tre år sedan. Det är en rimlig värdeminskning. Att du upplever det för dyrt innebär att bilen är för dyr för dig och att du i så fall borde kolla på andra, billigare, bilar.
Nu för tiden kostar en MY AWD ca 600k. Om två år kommer du hitta tre år gamla MY RWD som såldes för det priset nya, de kommer att kosta ca 350-400k då.
MY SR kostar väl typ 500k och om tre år kommer du hitta dem för 275-350k på KVD.
Marknaden är inte i balans än.