Programmera scener i Tesla
Moderator: Redaktion
Programmera scener i Tesla
Kan man programmera in olika scener beroende på olika händelser?
Tänk att varje gång jag stannar bilen och tar av mig mitt bälte, skall bilen göra det lättare för mig att gå ut genom att backa sätet, dra in ratten och kanske höja markfrigången (om det finns luftfjädring som i X). En annan sak som att när man kommer hem, tar av bältet, så öppnas laddluckan automatiskt.
Detta är bara exempel på hur man skulle kunna förenkla med olika senario, är det möjligt att göra det, och vad skulle ni vilja automatisera?
Tänk att varje gång jag stannar bilen och tar av mig mitt bälte, skall bilen göra det lättare för mig att gå ut genom att backa sätet, dra in ratten och kanske höja markfrigången (om det finns luftfjädring som i X). En annan sak som att när man kommer hem, tar av bältet, så öppnas laddluckan automatiskt.
Detta är bara exempel på hur man skulle kunna förenkla med olika senario, är det möjligt att göra det, och vad skulle ni vilja automatisera?
Re: Programmera scener i Tesla
Ratten och sätet ska gå. Om du klicker på din profil i bilen så ska ett alternativ att ställa in sånt dyka upp.Cyberzeke skrev: ↑05 okt 2024 09:40Kan man programmera in olika scener beroende på olika händelser?
Tesla Model 3 Long Range Highland
- DanielOrneling
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel114610
Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Det går på min Model 3.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 11:45Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Välj inställningar för förarprofil och aktivera instigningshjälp. På S o X kan man bara höja bilen och välja Höj alltid på den här platsen så höjs fjädringen på det stället man vill ha det aktivt.
Model S 2023 MSM/svart
- DanielOrneling
- Teslaägare
Vad löser du på den? Bältet knäpps upp som utför vissa saker? Visa gärna hur för det har jag aldrig hört talas om att det skulle gå, och så vitt jag vet finns inget sådant i menyerna.fnils skrev: ↑05 okt 2024 14:07Det går på min Model 3.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 11:45Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Att öppna laddluckan när man kommer hem eller via en knapp löser man enkelt via Home Assistant som exempel, men inte via bilen direkt?
Gör som fnurra skriver i inlägget innan ditt så hittar du hur man gör.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 15:48Vad löser du på den? Bältet knäpps upp som utför vissa saker? Visa gärna hur för det har jag aldrig hört talas om att det skulle gå, och så vitt jag vet finns inget sådant i menyerna.fnils skrev: ↑05 okt 2024 14:07Det går på min Model 3.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 11:45Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Att öppna laddluckan när man kommer hem eller via en knapp löser man enkelt via Home Assistant som exempel, men inte via bilen direkt?
InstigningshjälpDanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 15:48Vad löser du på den? Bältet knäpps upp som utför vissa saker? Visa gärna hur för det har jag aldrig hört talas om att det skulle gå, och så vitt jag vet finns inget sådant i menyerna.fnils skrev: ↑05 okt 2024 14:07Det går på min Model 3.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 11:45Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Du kan definiera en inställning för instigningshjälp som flyttar ratt och förarsätet i syfte att göra det enklare att stiga in i och ut ur Model 3. Alla förare kan använda inställningen för instigningshjälp genom att koppla den till respektive förarprofil. Om inställningen för instigningshjälp har kopplats till en förarprofil ställs ratt och förarsätet in automatiskt när fordonet är i parkeringsläget och förarens säkerhetsbälte inte är fastspänt, vilket möjliggör enkel urstigning ut ur (och instigning i) Model 3. När du återvänder till fordonet och trampar ned bromspedalen återställs inställningarna automatiskt till de inställningar som har använts av den senaste förarprofilen (eller baserat på nyckeln om den har länkats till en förarprofil).
Om du vill använda Instigningshjälp tillsammans med en förarprofil ser du till att rutan Använd instigningshjälp är markerad.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... DEDC3.html
- DanielOrneling
- Teslaägare
Jo, instigningshjälp vet jag, den har jag bara valt bortImolarot skrev: ↑06 okt 2024 06:58InstigningshjälpDanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 15:48Vad löser du på den? Bältet knäpps upp som utför vissa saker? Visa gärna hur för det har jag aldrig hört talas om att det skulle gå, och så vitt jag vet finns inget sådant i menyerna.fnils skrev: ↑05 okt 2024 14:07Det går på min Model 3.DanielOrneling skrev: ↑05 okt 2024 11:45Du kan inte lösa det där ifrån bilen, däremot borde det mesta gå att lösa via Home Assistant om du använder det.
Du kan definiera en inställning för instigningshjälp som flyttar ratt och förarsätet i syfte att göra det enklare att stiga in i och ut ur Model 3. Alla förare kan använda inställningen för instigningshjälp genom att koppla den till respektive förarprofil. Om inställningen för instigningshjälp har kopplats till en förarprofil ställs ratt och förarsätet in automatiskt när fordonet är i parkeringsläget och förarens säkerhetsbälte inte är fastspänt, vilket möjliggör enkel urstigning ut ur (och instigning i) Model 3. När du återvänder till fordonet och trampar ned bromspedalen återställs inställningarna automatiskt till de inställningar som har använts av den senaste förarprofilen (eller baserat på nyckeln om den har länkats till en förarprofil).
Om du vill använda Instigningshjälp tillsammans med en förarprofil ser du till att rutan Använd instigningshjälp är markerad.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... DEDC3.html

De andra bitarna som jag pratar om och som inte fixas är t.ex. att laddluckan öppnas när man kommer hem eller ansluter till wifi etc. De mer avancerade grejerna med andra ord