Det lustiga är att detta blev bättre efter ett tag när jag körde Model 3, d.v.s. 2021, men nu är det lika dåligt igen.jonasl skrev: ↑04 sep 2024 16:13100% medhåll. Tidigare VAG-bilar jag haft hanterade det klockrent. Det har varken radar-teslan eller vision-teslan gjort.RareEarth skrev: ↑03 sep 2024 16:13En annan sak som stör mig är när man kör om på motorväg med farthållaren på. Även om man påbörjat omkörningen och är på väg över till vänsterfilen så bromsar bilen när man kommer nära inpå bilen framför. Tidigare bilar jag haft har fattat att man håller på att byta fil och håller hastigheten. Detta borde vara hyfsat enkelt att åtgärda.
Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9342
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Jag tror inte det är ett kameraproblem. Bilden man ser på skärmen avspeglar verkligheten korrekt, så kameran måste ju se rätt.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Korrekt enligt dina ögon och hjärna som är miljoner gånger bättre på att skapa en komplett bild av inte helt korrekt info
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Både och skulle jag säga, men jag är lite osäker på hur inställningarna egentligen påverkar, ska testa att slå av precis allt utom just "adaptiv farthållare" i morgon, men jag vill minnas att det var så jag körde i början med samma problem.
Det är som sagt en smal och krokig väg, men konkurrenterna hanterar den ju alldeles utmärkt, jag kör som sagt jobbets skoda scala dagligen varje gång jag har beredskap (ca var femte vecka) och har gjort så i tre år nu, aldrig en enda spökbromsning.Jag har inte kört där på ett bra tag, men som jag minns den vägen tror jag inte jag använde vare sig AP eller farthållare senast.
( ..Dock kör jag bara den vägen höst/sommar/vår, inte på vintern. )
Jag har på sistonde försökt lista ut vad det är som gör att bilen uppfattar mötande bilar som fara, man skulle ju kunna tro att det beror på hur nära mittlinjen dom kör, men så verkar inte vara fallet, färgen på bilen verkar isåfall påverka mer ?
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Hade aldrig hört talas om spökbroms innan jag fick min tesla. Aldri haft problem med Audi och VW med adaptiv cc.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 589
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Testa att sätt avståndet på max.repulsiv skrev: ↑04 sep 2024 19:55Både och skulle jag säga, men jag är lite osäker på hur inställningarna egentligen påverkar, ska testa att slå av precis allt utom just "adaptiv farthållare" i morgon, men jag vill minnas att det var så jag körde i början med samma problem.
Det är som sagt en smal och krokig väg, men konkurrenterna hanterar den ju alldeles utmärkt, jag kör som sagt jobbets skoda scala dagligen varje gång jag har beredskap (ca var femte vecka) och har gjort så i tre år nu, aldrig en enda spökbromsning.Jag har inte kört där på ett bra tag, men som jag minns den vägen tror jag inte jag använde vare sig AP eller farthållare senast.
( ..Dock kör jag bara den vägen höst/sommar/vår, inte på vintern. )
Jag har på sistonde försökt lista ut vad det är som gör att bilen uppfattar mötande bilar som fara, man skulle ju kunna tro att det beror på hur nära mittlinjen dom kör, men så verkar inte vara fallet, färgen på bilen verkar isåfall påverka mer ?
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Testade med allt avslaget utom adaptiv farthållare, blev precis likadant.
Avstpndet borde väl inte göra nån skillnad ? det är ju mötande bilar den bromsar för ? (och buskar och annar vid sidan av vägen)
Avstpndet borde väl inte göra nån skillnad ? det är ju mötande bilar den bromsar för ? (och buskar och annar vid sidan av vägen)
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Och spöken, det hör vi på namnet!
Min bil bytte fil i förrgår på motorväg.
Motorvägen svängde lite vänster och markeringen var bara lite sliten.
Jag höll i ratten och visste att det inte fanns ngn annan bil i närheten och fick direkt känslan att detta skulle bli en specialare.
Ett rätt snabbt filbyte från H till V fil, bilen ”låste” sedan på vänsterfilen som inget hänt.
Riktigt farligt om det hade kommit någon och tänkt blåsa om i vänsterfilen i 130
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Logiskt så måste kameran se rätt om det som visas på skärmen är rätt. Datorn kan inte gissa rätt verklighet om inte kameran ger rätt information.tnjo skrev: ↑04 sep 2024 18:12
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
tnjo skrev: ↑04 sep 2024 18:12
Radar kan mäta ett avstånd med väldigt stor noggrannhet. Det kan även ultraljudssensorer göra.
En kamera kan aldrig mäta avstånd, utan bara visa en bild. Sen använder man en dator för att tolka bilden. Vilket innebär ett stort antal svårigheter att alltid göra rätt.
När man stängde av radarn på min 2021 Model 3 så körde den ibland närmare än 1s bakom framförvarande trots att avståndet stod på max (7).
I mörker körde bilen alltid mycket närmare än i dagsljus vilket berodde på begränsningar i bilden och tolkningen av den av datorn.
Största problemet är tolkning av bilden. Det problemet har vi människor också i vissa fall eftersom vi kan luras av en hel del okika optiska problem. Exemplet med att en tesla kan tolka en bild på bakstammen av en lastbil som verkliga människor har ni kanske sett.
Kameran i HW4 har upplösningen 2896x1786.
Field of view är någonstans runt 90grader, höftar lite då jag inte har bra info, utan från bilden i sig.
2896/90 = 32 pixlar per grad. Det är betydligt lägre än våra ögons cirka 60 pixels per degree. Kamerorna har alltså halva upplösningen per horisontell vinkel än våra ögon.
Överlag har det nog inte upplösningen i sig har jättestor betydelse utan tolkningen av bilden är den stora utmaningen. Precis som alla i hela världen med normal syn ser var vägen går i filmen jag postade ovan men bilen byter fil trots att den tror att den kör i samma fil hela tiden.
Jämför man mänskliga hjärnans förmåga att tolka en bild med Teslans AP-dator så ligger såklart Teslan bakom med en faktor på minst tusen.
Det är sällan vi råkar tolka en Volvo som två soptunnor, väggen i garaget som en långtradare. Inte heller är det speciellt vanligt att vi får för oss att det ligger en långtradare kloss bakom oss när vi kör släp.
Väldigt få av oss får sällan plötsligt för oss att försöka köra in i mitträcket.
Teslan gör ju sånt här varje dag. Multipla gånger rent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9342
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Jag läste någonstans att om bilen skulle ha samma förmåga som den mänskliga hjärnan att tolka omgivningen så skulle datorn dra lika mycket energi som bilens framdrivning och ta ner plats än en passagerare. Möjligen lite pessimistiskt, men vad vet jag...AAKEE skrev: ↑06 sep 2024 08:46tnjo skrev: ↑04 sep 2024 18:12
Radar kan mäta ett avstånd med väldigt stor noggrannhet. Det kan även ultraljudssensorer göra.
En kamera kan aldrig mäta avstånd, utan bara visa en bild. Sen använder man en dator för att tolka bilden. Vilket innebär ett stort antal svårigheter att alltid göra rätt.
När man stängde av radarn på min 2021 Model 3 så körde den ibland närmare än 1s bakom framförvarande trots att avståndet stod på max (7).
I mörker körde bilen alltid mycket närmare än i dagsljus vilket berodde på begränsningar i bilden och tolkningen av den av datorn.
Största problemet är tolkning av bilden. Det problemet har vi människor också i vissa fall eftersom vi kan luras av en hel del okika optiska problem. Exemplet med att en tesla kan tolka en bild på bakstammen av en lastbil som verkliga människor har ni kanske sett.
Kameran i HW4 har upplösningen 2896x1786.
Field of view är någonstans runt 90grader, höftar lite då jag inte har bra info, utan från bilden i sig.
2896/90 = 32 pixlar per grad. Det är betydligt lägre än våra ögons cirka 60 pixels per degree. Kamerorna har alltså halva upplösningen per horisontell vinkel än våra ögon.
Överlag har det nog inte upplösningen i sig har jättestor betydelse utan tolkningen av bilden är den stora utmaningen. Precis som alla i hela världen med normal syn ser var vägen går i filmen jag postade ovan men bilen byter fil trots att den tror att den kör i samma fil hela tiden.
Jämför man mänskliga hjärnans förmåga att tolka en bild med Teslans AP-dator så ligger såklart Teslan bakom med en faktor på minst tusen.
Det är sällan vi råkar tolka en Volvo som två soptunnor, väggen i garaget som en långtradare. Inte heller är det speciellt vanligt att vi får för oss att det ligger en långtradare kloss bakom oss när vi kör släp.
Väldigt få av oss får sällan plötsligt för oss att försöka köra in i mitträcket.
Teslan gör ju sånt här varje dag. Multipla gånger rent.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det är nog så att det inte bara är plats- och energikrävande utan vi har inte den programvaran än.mikebike skrev: ↑06 sep 2024 09:07Jag läste någonstans att om bilen skulle ha samma förmåga som den mänskliga hjärnan att tolka omgivningen så skulle datorn dra lika mycket energi som bilens framdrivning och ta ner plats än en passagerare. Möjligen lite pessimistiskt, men vad vet jag...AAKEE skrev: ↑06 sep 2024 08:46tnjo skrev: ↑04 sep 2024 18:12
Radar kan mäta ett avstånd med väldigt stor noggrannhet. Det kan även ultraljudssensorer göra.
En kamera kan aldrig mäta avstånd, utan bara visa en bild. Sen använder man en dator för att tolka bilden. Vilket innebär ett stort antal svårigheter att alltid göra rätt.
När man stängde av radarn på min 2021 Model 3 så körde den ibland närmare än 1s bakom framförvarande trots att avståndet stod på max (7).
I mörker körde bilen alltid mycket närmare än i dagsljus vilket berodde på begränsningar i bilden och tolkningen av den av datorn.
Största problemet är tolkning av bilden. Det problemet har vi människor också i vissa fall eftersom vi kan luras av en hel del okika optiska problem. Exemplet med att en tesla kan tolka en bild på bakstammen av en lastbil som verkliga människor har ni kanske sett.
Kameran i HW4 har upplösningen 2896x1786.
Field of view är någonstans runt 90grader, höftar lite då jag inte har bra info, utan från bilden i sig.
2896/90 = 32 pixlar per grad. Det är betydligt lägre än våra ögons cirka 60 pixels per degree. Kamerorna har alltså halva upplösningen per horisontell vinkel än våra ögon.
Överlag har det nog inte upplösningen i sig har jättestor betydelse utan tolkningen av bilden är den stora utmaningen. Precis som alla i hela världen med normal syn ser var vägen går i filmen jag postade ovan men bilen byter fil trots att den tror att den kör i samma fil hela tiden.
Jämför man mänskliga hjärnans förmåga att tolka en bild med Teslans AP-dator så ligger såklart Teslan bakom med en faktor på minst tusen.
Det är sällan vi råkar tolka en Volvo som två soptunnor, väggen i garaget som en långtradare. Inte heller är det speciellt vanligt att vi får för oss att det ligger en långtradare kloss bakom oss när vi kör släp.
Väldigt få av oss får sällan plötsligt för oss att försöka köra in i mitträcket.
Teslan gör ju sånt här varje dag. Multipla gånger rent.
Prestandamässigt räcker säkert en modern i9 med 24 kärnor och 48 processortrådar.
Det som måste lösas är att göra datorprogrammet lika mångsidigt och automatiskt adapterande som vi människor är.
Långt dit…*
Det behövs ingen snabbare dator för att förstå att Volvo XC70 inte är två soptunnor eller att den påklistrade bilden bak på lastbilen inte är verkliga människor.
*Man har ju kommit med AI som vi kan använda. Jag provade att fråga vad som var bäst avseende lithiumbatterier. AI har gått på samma myter som gemene man och inte läst forskning med den kvalitet som man får där.
Vet inte var dom tränar dom men kanske på Quora forums?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mattiasstahre
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 03 maj 2016 22:21
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Största problemet för mig är att hastighetsbegränsningen ändras hela tiden fastän ingen ny begränsning finns. Kan åka på 80väg och plötsligt slår AP till 60kmh.
Rapporterat felet hur många gånger som helst till Tesla utan någon förbättring. Gör det i praktiker omöjligt att använda farthållare eller AP i Stockholms området.
Rapporterat felet hur många gånger som helst till Tesla utan någon förbättring. Gör det i praktiker omöjligt att använda farthållare eller AP i Stockholms området.
Tesla Model Y LR - 2022
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det beror på att Tesla inte använder det patenterade sättet att visa aktuell hastighetsbegränsning. Detta eftersom det kostar patentpengar att en kamera läser av hastighetsskylten och presenterar det för föraren.mattiasstahre skrev: ↑06 sep 2024 09:30Största problemet för mig är att hastighetsbegränsningen ändras hela tiden fastän ingen ny begränsning finns. Kan åka på 80väg och plötsligt slår AP till 60kmh.
Rapporterat felet hur många gånger som helst till Tesla utan någon förbättring. Gör det i praktiker omöjligt att använda farthållare eller AP i Stockholms området.
Istället löser man det med att bilen visar farten från en databas. Databasen som Tesla
troligen gör själv med hjälp av bilens kameror är värdelös.
Den blir dessutom sämre med tiden.
För närmare fyra år sedan när jag köpte min första Tesla fungerade det ändå hyffsat. Inte som en Audi med riktig skyltavläsning men det var rätt ganska ofta.
Det är ganska enkelt att se när bilen animerar tex en 110-skylt precis där det är 110 men den hastighetsgräns som Teslan visar är ngt annat trots att skylten är animerad rätt.
För varje gång jag kör på E4 i norra Sverige så blir det sämre och sämre. Nu är Tesla nog uppe i att det faktiskt är fel fart som visas långt över 50% av körsträckan.
På 110-väg visas 70/80/90/100 och 40 oftare än 110.
Teslas väg framåt är att snåla till det med hårdvara för att spara pengar.
Hade man använt patentet för skyltavläsning hade bilarna visat rätt fart minst 99% av tillfällena.
Hade man haft regnsensor hade torkarautomatiken fungerat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Det här kan ha kostat mig en placering i SECC. När jag laddade i Ö-vik räknade bilen fel på förbrukningen och avbröt helt sonika laddningen vid 54 %, trots att jag vill ladda lite till. Kl. 02.43 orkade jag inte bråka med bilen utan åkte iväg i tron att bilen skulle kunna köra till Skellefteå med 54 %. Snart nog visade det sig vara fel (inte mycket, men tillräckligt för att jag inte skulle våga köra till Skellefteå). Snart nog visade det sig att bilen hade fel hastighetsdata, precis som du skriver ovan. Antagligen hade den räknat med lägre förbrukning, eftersom den underskattat hastigheten.AAKEE skrev: ↑06 sep 2024 10:00För varje gång jag kör på E4 i norra Sverige så blir det sämre och sämre. Nu är Tesla nog uppe i att det faktiskt är fel fart som visas långt över 50% av körsträckan.
På 110-väg visas 70/80/90/100 och 40 oftare än 110.
Teslas väg framåt är att snåla till det med hårdvara för att spara pengar.
Hade man använt patentet för skyltavläsning hade bilarna visat rätt fart minst 99% av tillfällena.
Jag gjorde därmed ett extra laddstopp, vid Bygdeå. Det kostade en hel del tid.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Har inte tänkt på den biten men så blir det ju också…Niklas Z skrev: ↑06 sep 2024 10:34Det här kan ha kostat mig en placering i SECC. När jag laddade i Ö-vik räknade bilen fel på förbrukningen och avbröt helt sonika laddningen vid 54 %, trots att jag vill ladda lite till. Kl. 02.43 orkade jag inte bråka med bilen utan åkte iväg i tron att bilen skulle kunna köra till Skellefteå med 54 %. Snart nog visade det sig vara fel (inte mycket, men tillräckligt för att jag inte skulle våga köra till Skellefteå). Snart nog visade det sig att bilen hade fel hastighetsdata, precis som du skriver ovan. Antagligen hade den räknat med lägre förbrukning, eftersom den underskattat hastigheten.AAKEE skrev: ↑06 sep 2024 10:00För varje gång jag kör på E4 i norra Sverige så blir det sämre och sämre. Nu är Tesla nog uppe i att det faktiskt är fel fart som visas långt över 50% av körsträckan.
På 110-väg visas 70/80/90/100 och 40 oftare än 110.
Teslas väg framåt är att snåla till det med hårdvara för att spara pengar.
Hade man använt patentet för skyltavläsning hade bilarna visat rätt fart minst 99% av tillfällena.
Jag gjorde därmed ett extra laddstopp, vid Bygdeå. Det kostade en hel del tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
E4 skulle jag säga att det är godkänt nu. Tom vissa avfarter som tidigare var problem funkar. I norge med farthållare på smala vägar gick det sämre, stora fordon i kurvor var problem
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9342
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Förutom där Förbifart Stockholm skall ansluta, framförallt på södra sidan. Där är det mycket fartsänkningar och felaktiga fartgränser på skärmen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Kan bara tillägga, min bil som snart är 3 år gammal, har gått från väldigt få spökbromsningar till... ja... kanske en ökning på 5 gånger. Samma vägar som jag alltid åker, inga spökbromsningar "någonsin" förutom ett eller två ställen där den alltid får flipperspel, numera så blir bilen rädd för det mesta, låt oss säga på en sträcka på 2 mil landsväg där tidigare det var 0 spökbromsningar så blir det numera kring 5 stycken, bilen har helt enkelt blivit mer "rädd", men den reagera mest på ingenting, tidigare var det tighta utrymmen vid möte med lastbilar, nu är det mer random utan hinder i sikte.
Detta är något tesla behöver bli bättre på.
Detta är enbart den adaptiva farhållaren. Tidigare bilar (icke tesla) har i princip aldrig spökbromsat.
Detta är något tesla behöver bli bättre på.
Detta är enbart den adaptiva farhållaren. Tidigare bilar (icke tesla) har i princip aldrig spökbromsat.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Fast ser den saker lite "off" så blir inputen fel varav den kanske tolkar en bil i motsatt körbana som i sin fil, och drar på en nödbromsRareEarth skrev: ↑05 sep 2024 20:40Logiskt så måste kameran se rätt om det som visas på skärmen är rätt. Datorn kan inte gissa rätt verklighet om inte kameran ger rätt information.tnjo skrev: ↑04 sep 2024 18:12
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Första långturen sen jag fick 24.8, mer spökbromsningar än med 24.7
Fick även en "autopilotens visibilitet behränsad" så bilen tyckte att bromsa ner från 100 till 70 var en bra ide, orsak jag spolade rutan i en tunnel...
Fick även en "autopilotens visibilitet behränsad" så bilen tyckte att bromsa ner från 100 till 70 var en bra ide, orsak jag spolade rutan i en tunnel...
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Fick en liten uppdatering på SW igår ... nu är spökbromsningarna borta på smala vägar och möte utan mittlinje.
. Riktigt najs!
Kör nu version: v12 (2024.32.6 4db1ecca937e)

Kör nu version: v12 (2024.32.6 4db1ecca937e)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
AP funkar rimligt bra på många vägar, men man måste lära sig att inte använda den eller vara beredd på problem i vissa situationer, som nämnts 2-1 vägar, avfarter och platser där närliggande vägar har en annan hastighetsgräns är några exempel.
Kamerornas upplösning är nog egentligen bra nog. Båda bilarna (HW3 rsp HW4) ser och klassificerar cyklar som cyklar, fotgängare som fotgängare på långt avstånd numera. Men soptunnor som blir lastbilar, även när de står nära, bilar som inte ses, skyltar som inte tolkas rätt mm mm är det mjukvaruproblem som orsakar. Även dåliga kameraprestanda i svagt ljus är ett annat problem som dock är mindre med HW4.
Som stödfunktion blir automatiken bättre, men först den dagen bilen klarar att köra upp för körkort själv blir jag imponerad på riktigt.
Kamerornas upplösning är nog egentligen bra nog. Båda bilarna (HW3 rsp HW4) ser och klassificerar cyklar som cyklar, fotgängare som fotgängare på långt avstånd numera. Men soptunnor som blir lastbilar, även när de står nära, bilar som inte ses, skyltar som inte tolkas rätt mm mm är det mjukvaruproblem som orsakar. Även dåliga kameraprestanda i svagt ljus är ett annat problem som dock är mindre med HW4.
Som stödfunktion blir automatiken bättre, men först den dagen bilen klarar att köra upp för körkort själv blir jag imponerad på riktigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Nu slår helljuset på direkt när jag aktiverar AP, trots bilar både framför och i mötande fil! Och den adaptiva funktionen är borta. Plus mer osäker vid början på 2:1-väg. Mycket försämringar/buggar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.
Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04