Nytt avsnitt av Bilar med sladd: Allt om nya självkörningsreglerna

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Nytt avsnitt av Bilar med sladd: Allt om nya självkörningsreglerna

Inlägg av Alfred »

Nu finns nytt avsnitt av Bilar med sladd ute för betalande prenumeranter. Kommer i gratisfeeden på onsdag. :)

Bild
I veckans avsnitt hör vi om reformen som gör att solceller inte längre lönar sig. Vi hör om kinesiskt sabotage bakom Northvolts pågående kris och pratar om kommande Skoda Elroq. Dessutom har nya regler om självkörande bilar i Europa äntligen klubbats. Så nu är det äntligen dags att släppa taget om ratten i våra Teslor – eller?

https://bilarmedsladd.se/nya-sjalvkorni ... pa-ratten/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Nytt avsnitt av Bilar med sladd: Allt om nya självkörningsreglerna

Inlägg av spacecoin »

Transcript (mina fetstil)

Alfred – 1:12:47
Och när vi grottade i utkasten till regelverk så såg det ut som att det här hängde ihop. De kommande reglerna verkade mycket riktigt ge utrymme för att det här skulle kunna bli verklighet, och att reglerna som möjliggjorde det här skulle klubbas i september. Och nu har ju september passerat, så jag såg till att få prata med den svenska representanten inom UNECEs undergrupp GRVA, som är det organ som sätter reglerna som gäller här hemma. Han är alltså den som för Sveriges del är med och bestämmer. Frågan är, hur det gick?

Speaker – 1:13:16
Hans Nordin, jag jobbar på Transportstyrelsen med fokus på avancerade förarstödsystem och inom UNECE och GRVA, även till viss del inom EU.

Alfred – 1:13:25
Som jag har förstått så är du nyss hemkommen från Schweiz då, var det i Geneve ni sågs?

Speaker – 1:13:30
Ja, i Geneve förra veckan så hade vi ett GRVA-möte hela veckan där.

Alfred – 1:13:33
Hur funkar det på sådana där möten? Hur många är ni?

Speaker – 1:13:35
Det är ju normalt ett fullt rum med allt från 100 till 300 deltagare från medlemsstater och från olika intresseorganisationer då även industrin är på plats.

Alfred – 1:13:47
Sitter Volvo med där i rummet också eller?

Speaker – 1:13:49
Ja, normalt så är industrin med på olika sätt, men de måste prata som en röst i det här mötet medan medlemsstaterna pratar var och en för sig.

Alfred – 1:13:58
Kan inte du berätta då, nu när du har kommit hem från Geneve, vad var det ni bestämde här i september?

Speaker – 1:14:02
Om vi tittar på DCAS då, det var ju mycket andra ämnen, men just för DCAS så var det egentligen två stora tillägg. Det ena är att fas 1 så har vi ju filhållning, men där har vi de här systemen där man varnar föraren om man har händerna på ratten. De kraven är bortplockade så att om man nu befinner sig på en motorväg eller en liknande väg så behöver man inte ha en sådan varning utan bilen kan köra utan att man har händerna på ratten så länge man har ett annat system i fordonet som övervakar att föraren är aktiv [dvs kameran].

Alfred – 1:14:31
Så i praktiken så innebär det ifall det finns ett system som kan kolla att man har uppmärksamheten på vägen, då kan man skippa händerna på ratten?

Speaker – 1:14:38
Exakt och sen var det andra då och då är vi inne på funktioner där bilen initierar gör manövrar utan att föraren ger ett specifikt förargodkännande. Det kallar vi ju för systeminitierade manövrar. Där har vi tillåtit nu i det här reglementet att man får göra sådana under förutsättning att man har händerna på ratten och så att man får inte ha det i den här moden som vi nyss diskuterade och att det är samma trafikmiljö alltså att man befinner sig på en motorväg eller liknande väg.

Alfred – 1:15:08
Just det. Vi hade ju ögonen på de här utkasten inför mötet och där såg det länge ut i utkasten som att de här systeminitierade manövrarna de skulle bli tillåtna egentligen i alla miljöer inte bara motorväg men att det sent inför mötet så tillkom det ytterligare paragrafer där just den här avgränsningen till motorväg tillkom.

Speaker – 1:15:29
Ja det kan vi säga. Det har diskuterats på många arbetsmöten och även på förra GRVA-mötet där det har framförts diskussioner om tänkta begränsningar men förslaget på begränsning kom in från UK på ett arbetsmöte innan GRVA.

Alfred – 1:15:44
Just det. Och sen har jag liksom kunnat läsa mig till att det var ett brittiskt förslag men det var Storbritannien och Sverige som tryckte på för att den begränsningen skulle finnas med.

Speaker – 1:15:53
Jag tror att det är flera länder som har tittat på vilka begränsningar vi behöver ha och i slutändan så valde vi att gå med på det här förslaget som UK hade eller att supporta det förslaget som är ett förslag att gå framåt.

Alfred – 1:16:12
Vad är det i era ögon? Vad är fördelarna och nackdelarna med att skjuta upp stöd i regelverket för att öppna upp för stadstrafik?

Speaker – 1:16:21
Fördelen med det här är att vi kan ta det här i steg och att vi kan börja med att införa de här funktionerna i en miljö som är lite enklare. Nackdelen som vi ser är väl att de mer avancerade förarstödsystemen som krävs för stadstrafikskörning, det finns möjlighet att de har andra mer avancerade teknologier än vad de systemen som vi kommer att kunna utvärdera nu i de här motväxtmiljöerna. Det är väl en nackdel att vi kanske inte får alla svar som vi hoppas. Men vi får väl se, diskussionen kommer att vara i GRVA nu om hur vi går vidare.

Alfred – 1:16:55
Vad är det GRVA behöver se i termer av bevis eller data på att systemet är säkert för att man kan öppna upp systemet eller reglerna och ta bort de här avgränsningarna?

Speaker – 1:17:05
Ja, jag skulle säga att det är fortfarande en öppen fråga på GRVA och det är en som vi fick tillbaka delvis på det här GRVA-mötet inne i arbetsgruppen att titta på hur kan vi ta nästa steg då. Jag räknar med att på de kommande mötena så kommer vi diskutera ganska mycket vad är nästa steg.

Alfred – 1:17:23
Hur ska man kunna bevisa att det här funkar? På internet förekommer det ofta mycket konspirationsteorier. Det finns folk som tycker att de känner igen de här reglarnas utformning, att de påminner väldigt mycket om ett kommande system som är lite mer begränsat men som kommer från BMW. Förekommer i de här diskussionerna att ni tittar på vilka tillverkare och vilka systemen är och att man gör anpassningar utifrån dem eller hur funkar det där?

Speaker – 1:17:50
Nej, det är ingenting som jag är medveten om. Vi jobbar utifrån att vi ska försöka ta fram en säker reglering oavsett vad olika tillverkare kan erbjuda och någon typ av reglering, en nivå som vi i medlemsstaterna kan nå ett konsensus runt så att vi faktiskt kan ta ett steg i regleringen. Når vi inte konsensus då tar vi inget steg heller utan vi måste försöka röra oss fram.

Alfred – 1:18:15
Just det, så om inte det kompromissförslaget hade kommit som råkade komma från Storbritannien då hade det inte beslutats någonting alls istället?

Speaker – 1:18:21
Det vet man inte men jag tror att då hade det varit en annan diskussion på GRVA och det är väl det som är lite spännande just med GRVA att alla dessa medlemsstater ska försöka komma överens om ett steg framåt.

Alfred – 1:18:33
Vad är din bästa gissning på när de här reglerna kommer vara i mål?

Speaker – 1:18:38
Ja, det återstår ju att se. Vi har ju begränsning med systeminitierade manöver och att man måste ha händerna på ratten på motorväg som är en begränsning som någon kommer vilja ta bort. Sen har vi ju manövrar i andra miljöer som är ett steg till och sen har du ju ett steg om man vill göra dem handsfree. Det kan vara så att det blir ett steg och det kan också vara så att det blir flera steg av det där på de kommande GRVA-mötena. Vi har en reglering idag som innehåller, eftersom vi under lång tid har diskuterat att inte ha så mycket begränsningar, så har vi en reglering som innehåller ganska mycket scope för en full reglering. Det gäller att hitta vägarna framåt.

Alfred – 1:19:19
För det här är ju en väg för hur sådana här paket och sådana här system kan bli godkända på europeiska vägar. Men är det den enda vägen eller finns det möjlighet för medlemsländerna som är anslutna till det här regelverket att gå före och godkänna mer än vad UNECE-regelverket tillåter?

Speaker – 1:19:34
Ja, det finns det ju för länder att göra och det beror ju på den egna lagstiftningen.

Alfred – 1:19:41
Vad är Sveriges tankegång kring det? Skulle vi kunna godkänna ett system för att snappa på det här och släppa det i Sverige innan UNECE är redo?

Speaker – 1:19:49
Det är ju ingenting som vi tittar på för närvarande utan vi följer utvecklingen som sker inom GRVA och UNECE.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev: 07 okt 2024 16:28
Nu finns nytt avsnitt av Bilar med sladd ute för betalande prenumeranter. Kommer i gratisfeeden på onsdag. :)
Hej Alfred! Bra intervju, men saknade frågor kring planerna/läget kring UNECE R157 i Sverige/EU (dvs L3 på motorväg - eyes off, 130 km/h) som är en "gammal" standard sedan 2021. Kanske en follow up på det?

Sedan hade det varit intressant att veta när DCAS blir praktiskt lagligt i UNECE-länderna. Är det "nu" eller efter WP29 eller senare?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Kan även konstatera att mina gissningar för snart två år sedan inte var så pjåkiga 8-) :

viewtopic.php?p=685402#p685402
spacecoin skrev: 10 dec 2022 13:38
Hertsh skrev:
RagWal skrev:
Alfred skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt att Tesla fortsätter lova L2 på stadsgator "kommer snart" i Sverige. Kommer inte att vara lagligt i närtid, antagligen aldrig.
Ledsen om jag frågar något som kanske går att läsa sig till bakåt i tråden, men vad baserar du påståendet "inte i närtid, antagligen aldrig" på? Uppriktigt nyfiken på om det finns bra underlag för det.
Skulle PRECIS ställa samma fråga. Är L2 olagligt i stadsmiljö idag? Olämpligt i dagens Teslor är en sak, men olagligt?
Enligt de UN regleringar som vi följer är det bland annat förbjudet att byta fil utan att det startas av föraren (läs även: korsa en streckad linje). Det innebär att körning i stadstrafik skulle kräva konstanta blinkers från föraren och likt vid stopplinjer nu ett knackande på autopilot-spaken. Tänk dig korsningar och rondeller där det korsas linjer hela tiden så skulle det med dagens regler vara helt omöjligt att framföra bilen utan konstanta interventioner som gör det omöjligt att implementera i praktiken.
Ja precis. Se EU 2019/2144 och UNECE R79.

I den kommande DCAS (ny UNECE regulation som är i draft, som bryter ut ADAS ur R79 (som handlar om steering equipment), så får systemet själv initiera filbyten på motorväg. NoA kommer att kunna fungera med automatiska filbyten som jag tolkar det, om Sverige eller EU väljer att gör den till lag pss R79.

L2 med filbyten enl kommande regulations ovan PÅ MOTORVÄG runt 2024 skulle jag tro
. L3 (UNECE R157) med filbyten kanske 2026 om vi har tur, antagligen senare. Idag finns det möjlighet att få test-tillstånd för L4 i Sverige i linje med 2022/1426/EG.

"City Streets" L2 ser jag inte att det händer i EU, av säkerhetsskäl. Inte ens om den skulle bli L3+. Kanske kommer full autonomi att tillåtas för personbilar i stadstrafik efter 2030 beroende på teknikutvecklingen. Jag tror ju personligen inte att det är möjligt att göra autonoma privatägda bilar i större ODD i närtid

Så när Tesla säger "kommer senare", så undrar jag vad dom menar med det.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Försökte lyssna i Overcast, apple podcaster och Spotify, men där kommer inget ljud.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

loftux skrev: 09 okt 2024 10:30
Försökte lyssna i Overcast, apple podcaster och Spotify, men där kommer inget ljud.
Funkar fint för mig. Kolla volymkontrollen? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Lyssnade första halvan i dag med Spotify på min iPhone, och var inga som helst problem med ljudet.

Vad är det för bil, dator eller telefon som du lyssnar via?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

martinot skrev:
Lyssnade första halvan i dag med Spotify på min iPhone, och var inga som helst problem med ljudet.

Vad är det för bil, dator eller telefon som du lyssnar via?
Det fungerade dagen efter så det löste sig. Iphone 16 så kan varit något med den men gjorde omstart på telefon vid tillfället.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar