Ljudnivå Raven?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Ljudnivå Raven?

Inlägg av TobbeTesla »

Har bytt till en Model S sen 2019 Raven. Haft en 2015 och en 2016 Model S innan. Förväntade mig att Raven skulle vara betydligt tystare ljudnivå i kupén, och det är den väl i lägre hastigheter, men i motorvägshastigheter så låter den betydligt mer än mina tidigare Model S. Är det normalt? Har ju större fälgar på denna bil förstås (21" vs 19" tidigare), det gör väl sitt men så här mycket?

Har kvar förlängd nybilsgaranti på bilen, är det ett "fel" som skulle kunna gå på garantin?

Ska man försöka isolera själv annars? Läst att det är hjulhusen som ger mest att isolera (innanför hjulhusen och under golvmattorna fram?) Stämmer det? Vet ni om det finns någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa till med jobbet och vad det skulle gå på isf? Har svårt att göra det själv pga sjukdom tyvärr.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Ljudnivå Raven?

Inlägg av spacecoin »

TobbeTesla skrev: 07 okt 2024 21:57
Har bytt till en Model S sen 2019 Raven. Haft en 2015 och en 2016 Model S innan. Förväntade mig att Raven skulle vara betydligt tystare ljudnivå i kupén, och det är den väl i lägre hastigheter, men i motorvägshastigheter så låter den betydligt mer än mina tidigare Model S. Är det normalt? Har ju större fälgar på denna bil förstås (21" vs 19" tidigare), det gör väl sitt men så här mycket?

Har kvar förlängd nybilsgaranti på bilen, är det ett "fel" som skulle kunna gå på garantin?

Ska man försöka isolera själv annars? Läst att det är hjulhusen som ger mest att isolera (innanför hjulhusen och under golvmattorna fram?) Stämmer det? Vet ni om det finns någon i Stockholmsområdet som kan hjälpa till med jobbet och vad det skulle gå på isf? Har svårt att göra det själv pga sjukdom tyvärr.
Jag tror du kan glömma att få det på garantin. Min största irritation på min Tesla (Model X Raven) är ljudet i kupén (och att man måste krypa under bilen för att få dit dragkroken). I övrigt väldigt nöjd, även om jag börjar bli sugen på en ny bil.

Jag upplever att det låter en hel del från fönstren fram i högre farter.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min 2018 100 D är nästan lika tyst som min palladium. Bägge är betydligt tystare än min förra 2015 70D.
Det är ju olika typer av buller. Vindbrus går ofta att justera bort. Däckljud blev mycket bättre med tystare däck på min 2018. Skrammel kan vara svårt att lokalisera, men lönar sig att hitta och åtgärda. 19 tum är tystare än större hjul.
Det kan vara rätt stor skillnad mellan bilar också. Jag har svårt att tro att Raven generellt är tystare än sena 100D. Palladium isolerar mycket mer mot omgivningen, typ köra bredvid en långtradare, andras dubbdäck mm. Dock har inte lågfrekventa däckljud blivit så värst mycket bättre sedan 2018.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
manneson

Inlägg av manneson »

Fälgstorlek och däck gör enormt mkt.
Sätt dit 19” istället så blir det nog som tidigare.
Du kan också prova sänka däcktrycket så mkt som möjligt. Det gör faktiskt en hel del det också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 07 okt 2024 23:58
Min 2018 100 D är nästan lika tyst som min palladium. Bägge är betydligt tystare än min förra 2015 70D.
Det är ju olika typer av buller. Vindbrus går ofta att justera bort. Däckljud blev mycket bättre med tystare däck på min 2018. Skrammel kan vara svårt att lokalisera, men lönar sig att hitta och åtgärda. 19 tum är tystare än större hjul.
Det kan vara rätt stor skillnad mellan bilar också. Jag har svårt att tro att Raven generellt är tystare än sena 100D. Palladium isolerar mycket mer mot omgivningen, typ köra bredvid en långtradare, andras dubbdäck mm. Dock har inte lågfrekventa däckljud blivit så värst mycket bättre sedan 2018.
Det är väl dubbla glas i Palladium (plus ANC som kanske gör något med) som gör att den är tystare mot omgivningen i sidled så att säga? I övrigt är det troligen som du säger att fälgstorlek, däcktyp och däcktryck som man kan spela med.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Tack för svar. Det är definitivt mer lågfrekvent ljud, tycker det låter som ok det kommer från hjulhusen/däcken. Vindljudet/oljud från rutor är mycket lägre än hos mina tidigare bilar.

Kör med lägre tryck i däcken på nya bilen, 2,8 bar jämfört med 3,1 bar i tidigare bilar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 08 okt 2024 11:24
(plus ANC som kanske gör något med) som gör att den är tystare mot omgivningen i sidled så att säga?
ANR/ANC tar bort mycket av det dova däcksljudet man får med stora hjul.
Jag tycker det är bra på tysta 21” original.

ANR är överlag bra på lågfrekvent, sämre på högfrekvent.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tycker min är hyggligt tyst upp till 110 på de flesta typer av asfalt. Fortare än så på grov asfalt blir rätt bullrigt.

På nylagd eller lite slätare underlag går den väldigt tyst.

Jämfört med 3:än jag hade innan, så är den dock knäpptyst :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar