Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt
...] Dessutom ett friskare smartare folk ger lägre kostnader i vården och högre skatteintäkter. Tar väl i och för sig en generation innan man kan mäta ökad IQ till följd av mindre avgaser till hjärnan men utan att ha gjort kalkylen så tror jag att endast de första besparingarna ger en plusaffär. Risken är dock att vi inte tänker särskilt lång och gör som islänningarna.
För ~3 veckor sedan gjorde SR P1 några reportage om att "[barn] andas skadlig luft vid varannan förskola". Men inte ett pip i reportagen om vad som skulle kunna gå att åstadkomma om man började erbjuda elbilsladdning till folk som bor i flerfamiljshus i de här städerna...
Som jag förstått det så hade hon kunnat ta sig ur bilen genom att trycka ut framrutan på sin Model X med benen. Hade hon vetat om det så gissar jag att hon hade överlevt. Själv tror jag att jag fick reda på det genom att läsa om det i något inlägg på det här forumet. Annars hade inte jag heller vetat. Är ju onekligen synd att det inte är fler som känner till det.
Enligt rapporteringen så hade hon råkat 'lägga i backen' av misstag – ett misstag hon även gjort tidigare. Undrar om bilen hade körriktningsväljaren i pekskärmen?
Som jag förstått det så hade hon kunnat ta sig ur bilen genom att trycka ut framrutan på sin Model X med benen. Hade hon vetat om det så gissar jag att hon hade överlevt. Själv tror jag att jag fick reda på det genom att läsa om det i något inlägg på det här forumet. Annars hade inte jag heller vetat. Är ju onekligen synd att det inte är fler som känner till det.
Enligt rapporteringen så hade hon råkat 'lägga i backen' av misstag – ett misstag hon även gjort tidigare. Undrar om bilen hade körriktningsväljaren i pekskärmen?
Och enligt räddningstjänsten fungerade de manuella öppningshandtagen på dörrarna alldeles utmärkt. Så att hon inte kom ur bilen beroende bara på att hon var redlöst packad, ingenting annat.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
...] Som jag förstått det så hade hon kunnat ta sig ur bilen genom att trycka ut framrutan på sin Model X med benen. Hade hon vetat om det så gissar jag att hon hade överlevt. Själv tror jag att jag fick reda på det genom att läsa om det i något inlägg på det här forumet. Annars hade inte jag heller vetat. Är ju onekligen synd att det inte är fler som känner till det. [...
Varning för en del ryskt(?) polisvåld efter att kvinnan i video tryckt ut framrutan...
Aftonbladet idag.
Musk lovar mycket, men detta tar nog priset.
” Redan 2019 lovade Musk att det skulle finnas självkörande bilar på vägarna 2002, skriver CNN.”
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Fred Lambert kan ju knappast beskrivas som Teslafrälst? Har ju inte gjort annat än letat fel de senaste åren, konstigt att det dröjt så länge innan han sålt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Fred Lambert kan ju knappast beskrivas som Teslafrälst? Har ju inte gjort annat än letat fel de senaste åren, konstigt att det dröjt så länge innan han sålt.
Tja, han har varit aktieägare i Tesla fram tills nu så man kan knappast säga att han har varit någon ”hater” heller?
Känns väl som att han nu är en av dom mer balanserade kanalerna.
Tror det är så att Fred inte har svängt alls utan det är Elon som har svängt iväg åt massa konstiga håll vilket gjort att Fred har tvingats ompröva sin bedömning.
Kan vara att han varit mer kritisk senaste 2 åren typ. Han blev sur för något (referral som gick snett?, nåt annat?) och skrev en bitter artikel då. Jag har inte läst honom sedan dess.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Går så klart även att lyssna på i mobilen i SR's app.
Eh, jovisst säljs det många stora tunga el-SUV’ar, men det är ju samma visa för fossilbilarna, bara för att dessa efterfrågas av kunderna av nån konstig anledning.
Det betyder ju inte att det saknas alternativ om man vill skaffa elbil.
Idag finns ju alltifrån bra småbilar som e-C3 och stora stationsvagnar som ID.7 Tourer till lyxbilar som RR Spectre och hyperbilar som Rimac Nevera.
Går så klart även att lyssna på i mobilen i SR's app.
Eh, jovisst säljs det många stora tunga el-SUV’ar, men det är ju samma visa för fossilbilarna, bara för att dessa efterfrågas av kunderna av nån konstig anledning.
Det betyder ju inte att det saknas alternativ om man vill skaffa elbil. [...
Jo. Jag saknade också den aspekten. Anledningen till elbilsutbudet fortfarande domineras av stora SUVar/Crossovers är ju för att det är den här fordonsgruppen som säljer mest globalt oavsett om det är el- eller fossildrift. Och det har ju trots allt funnits några eldrivna alternativ till alla de större modellerna – alternativ t.ex Nissan Leaf och Tesla Model 3. Och sen ~ett halvår tillbaka så finns det ju mycket riktigt även stora helt eldrivna kombibilar med dragkrok.
"Genom att minska storleken på stenarna i asfalten så låter det mindre från däcken. Det har vi testat på några sträckor i Helsingborg och det ser lovande ut så nu gör vi samma sak här, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör vid Helsingborgs stad."
"Genom att minska storleken på stenarna i asfalten så låter det mindre från däcken. Det har vi testat på några sträckor i Helsingborg och det ser lovande ut så nu gör vi samma sak här, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör vid Helsingborgs stad."
No kidding! Det hade jag aldrig trott!
Precis. Överraskningen är total.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Har man inte provat det här flera gånger tidigare och kommit fram till att det blir tystare men att asfalten slits upp mycket snabbare med vårat klimat samt dubbdäck.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Har man inte provat det här flera gånger tidigare och kommit fram till att det blir tystare men att asfalten slits upp mycket snabbare med vårat klimat samt dubbdäck.
Jo det har nog varit argumentet mot, fast i Skåne kanske få kör med dubbdäck. Jag tänkte dock på asfalten i april, när jag körde en liten sväng på alpvägar i Österrike och Tyskland. Såg fortfarande snö i början på april, men asfalten var lika tyst där som i mer låglänta delar av Tyskland. Nog lär klimatet vara likt vintrarna här i Mellansverige, fast vi har ju dubbdäck också.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
No kidding! Det hade jag aldrig trott!
man kan ju tro att en "gatuingenjör" ska vara expert på effekterna av stenstorlek i asfalt. Typ; ljud, bromssträcka, kostnad, slitage, nedsmutsning, avrinning, vattenplaning, ljusreflektioner mm mm mm...?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
"Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.
Detta gäller nu även för Tesla, skriver M Sverige"
"Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande.
Detta gäller nu även för Tesla, skriver M Sverige"