Laddning för innerstadsbor

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

marbob72

Laddning för innerstadsbor

Inlägg av marbob72 »

Hej!

Nu är det dags för mitt första inlägg i forumet efter att ha följt Tibors utmärkta nyheter dagligen i flera års tid. För övrigt otroligt imponerande av Tibor att vaska fram intressanta nyheter och skriva kunnigt, välformulerat och engagerat om dem varje dag.

Jag står i kö för en Model 3 och har så smått börjat fundera på hur jag ska kunna ladda, helst under natten, när det väl blir dags för leverans. Jag bor på den för elbilar synnerligen olämpliga adressen Östermalm i Stockholm. Trots detta är Model S parkerad på gatan ingen ovanlig syn.

Jag slog en signal till Q-Park för att undersöka tillgänglighet och pris för en garageplats med laddmöjlighet inte allt för långt från bostaden. Tillgängligheten var inga problem, men fick en smärre shock av priset: 6000 kr/månad!

Att det ska dyka upp publika laddstolpar längs trottoarerna inom några år känns som att hoppas på våra politiker lite för mycket. Hur gör ni andra som bor i innerstaden? Laddar på SC? Parkering med laddstolpe i närförort?

Vänliga hälsningar,
Martin
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning för innerstadsbor

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack för de vänliga orden! :oops:

Jag hade en artikel om Teslaägarna som inte laddar hemma: http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/

Kort sammanfattat kan man även ladda på jobbet, eller nån annan plats man besöker några timmar per vecka. Eller på Superchargers.

Parkerar du på gatan kommer det dröja länge tills du kan få laddmöjlighet. Tillhandahålls parkeringsplatserna av tex en bostadsrättsförening är det dags att få dem att förstå att precis som fiber, kabel-TV, telefon, el, rinnande vatten och sånt är det dags att även skaffa elbilsladdare till fastigheten för att den inte ska bli hopplöst omodern.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror ändå att det är guld värt att kunna ladda hemma. Du har två år på dig. Mitt tips är att fortsätta leta. Du borde kunna hitta en garageplats med laddning för 3000kr iaf. Finns flera än q park. Stockholm Parkering finns också och om man väl får en parkeringsplats så installerar de laddstolpen åt dig mot att du binder upp dig att hyra den minst ett år och betalar 500kr/mån extra. Sen finns blocket också och andra ställen att hyra i andra hand.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Jag har kollat (alla?) garage runt st eriksplan. Är väldigt svårt att få tag i en plats överhuvudtaget som inte är för trång (model 3 är iofs mindre än model s). Sen om du vill ha laddning som ytterligare ett krav då blir det ännu svårare.

Själv fick jag tacka nej till flera garage som var för trånga eller saknade säkerhet med obehöriga i garaget.

Inte lätt men jag parkerar på gatan oftast o sen när jag måste parkerar jag i Sankt eriksplan garaget som har 16A enfas. Funkar bra plus att min fru kan ladda på jobbet.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag lyssnade på trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) häromdagen som sa att det skulle utredas gatuladdning av bilar (detta var på ett mc-event, så det ifrågasattes om mc blivit glömda igen då han sa bilar och inte fordon...). Men att det ska utredas innebär såklart att det inte lär vara byggt och klart särskilt snart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
marbob72

Inlägg av marbob72 »

Tack för bra tips!

Jag kanske oroar mig i onödan. Hur som helst får man nog, som ni föreslår, jobba på parallella spår: Leta mer prisvärt garage/lobba för laddare i jobbgaraget/storhandla på köpcentrum med laddstoplar/ladda på Supercharger/skriva insändare i Östermalmsnytt/uppvakta politiker för laddstoplar på gatan osv.

Misstänker att jag inte kommer ha något emot att ta en liten extra tur då och då för att uppsöka ett trevligt ställe att ladda på.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Vet inte om du har möjlighet att reservera p-platser på gatan. I så fall finns möjlighet att göra en "snik"-installation på en passande gatlykta. Har sett att det finns företag som säljer sådana lösningar och har själv funderat på det argumentet i vår snåla förening med många mossiga medlemmar.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

De flesta av Stockholm stads parkeringshus har något billigare nattparkering, där man för 80kr eller 100kr parkerar från 18:00-8:00. Om man som innerstadsbo skulle göra det nån gång ibland för att kunna ladda upp lite kanske det skulle räcka. I allafall betydligt "billigare" att göra så en gång i veckan istället för en garageplats för 6000kr.
De flesta uttagen är tyvärr bara 16A, Men står man parkerad från ca 18-08 ger det ju i allafall runt 23-24 mil.. Kwh-priset blir inte så farligt.. drygt 2kr/kwh om det kostar 100kr/natt, på två nätter blir det ju faktiskt "full tank". ;)

http://www.stockholmparkering.se/Pages/ ... ering.aspx

Så om man inte kör mer än i snitt 3 mil per dag under veckorna skulle det räcka.. ska man på längre tur bör ju en kvart på SC lösa det.

Kolla också innan så det garaget har elbilsplats. :)
http://www.stockholmparkering.se/Pages/Elbil.aspx
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

bylund skrev:
Jag lyssnade på trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) häromdagen som sa att det skulle utredas gatuladdning av bilar (detta var på ett mc-event, så det ifrågasattes om mc blivit glömda igen då han sa bilar och inte fordon...). Men att det ska utredas innebär såklart att det inte lär vara byggt och klart särskilt snart.
Intressant... Då var vi visst på samma event på Roul Wallenbergs torg utan att veta om det...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

vi bor strax utanför innerstaden men vi har bilen i ett flerbilsgarage där det inte finns ett enda eluttag. Vi åker till SuC lite då o då, ibland laddar vi på CHAdeMO o brukar ibland stanna i MoS o ladda på deras type2 laddare.

Ganska omständigt men det är helt klart värt att göra för att kunna äga en Model S! Vi jobbar på att få in eluttag i garaget!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jag bor på Södermalm och laddar i Vartoftagaraget (kommunalt garage). Kostar drygt 2000/månaden, och man är inte garanterad platsen utan delar den med de andra. Det har aldrig varit något problem för mig. Elen kostar f.tf. ingenting extra. Tyvärr är det bara 10A enfas (trots att det ska vara 16). Jag har felanmält så det kanske ordnas.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Hur ser det ut runt där du jobbar om du åker in till något kontor?
marbob72

Inlägg av marbob72 »

Daoops skrev:
Hur ser det ut runt där du jobbar om du åker in till något kontor?
Jag har promenadavstånd till jobbet. Där finns ett begränsat antal garageplatser som man kan boka dag för dag. Ingen har i dagsläget laddmöjlighet, men det borde gå att lobba in. I så fall är det bara att boka den platsen nån gång i veckan, ta bilen en kilometer till jobbet och ladda under dagen. Problem solved!
Skriv svar