Det är enbart vid en olycka eller skadebesiktning som de samlar in mätarställningen, och skaderegistret delar de med varandra. Så har det varit de senaste 30 åren åtminstone. För bilar äldre än tre år så har de ju dessutom tillgång till besiktningens insamling av mätarställning. Förmodligen har de konstaterat att kunderna i tillräcklig omfattning är ärliga, så att det inte är värt kostnaden att försöka få en korrekt mätarställning i varje enskilt fall.
Försäkring modell 3 för dyrt?
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring modell 3 för dyrt?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tack för klarläggande!tor-ake skrev: ↑04 okt 2024 10:03Det är enbart vid en olycka eller skadebesiktning som de samlar in mätarställningen, och skaderegistret delar de med varandra. Så har det varit de senaste 30 åren åtminstone. För bilar äldre än tre år så har de ju dessutom tillgång till besiktningens insamling av mätarställning. Förmodligen har de konstaterat att kunderna i tillräcklig omfattning är ärliga, så att det inte är värt kostnaden att försöka få en korrekt mätarställning i varje enskilt fall.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Svårt bevisläge också om man t.ex. hade kört 10 000 mil vid besiktning i Januari, har försäkring för 1000 mil år och råkar ut för en skada när i September och har kört 950 mil sedan besiktning. Det kan ju vara så att man mest kör på sommaren.
När jag haft skadeärenden kan jag inte minnas att de kollat mätarställningen alls faktiskt.
När jag haft skadeärenden kan jag inte minnas att de kollat mätarställningen alls faktiskt.
Model Y LR AWD 2022
Då är det ok. Man anmäler ju inte genomsnittlig körsträcka per månad.jonasl skrev: ↑09 okt 2024 16:31Svårt bevisläge också om man t.ex. hade kört 10 000 mil vid besiktning i Januari, har försäkring för 1000 mil år och råkar ut för en skada när i September och har kört 950 mil sedan besiktning. Det kan ju vara så att man mest kör på sommaren.
Ja exakt, det är väl inga problem så länge man inte kört över sträckan.
Jag har ofta väldigt "ojämn" körsträcka på mina bilar eftersom jag har rätt många, en bil kanske går 1000mil på ett år men lägger alla milen på sommarmånaderna.
Sen har jag hört muntligen av en skadereglerare att dom bara kollar så att sträckan stämmer ungefär, lite plus gör inte så mycket.
Jag har ofta väldigt "ojämn" körsträcka på mina bilar eftersom jag har rätt många, en bil kanske går 1000mil på ett år men lägger alla milen på sommarmånaderna.
Sen har jag hört muntligen av en skadereglerare att dom bara kollar så att sträckan stämmer ungefär, lite plus gör inte så mycket.
Tecknade försäkring på trean idag i Sverige;
2021 M3P
Helförsäkring
1500mil/år
LF
785kr/mån
Skilde inte många tior med mer mil.
2021 M3P
Helförsäkring
1500mil/år
LF
785kr/mån
Skilde inte många tior med mer mil.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
42, landsbygd
Ej guldkund
Teslan är nån hundring per år dyrare än min MB CLS, så den skillnaden kör man ju snabbt in
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Jag vill inte påstå att du ljuger, men det är helt osannolikt billigt.
För mej som är 50+, bor i egen villa på landet och haft körkort i 30+ år och är olycksfri så vill LF ha 1721:- för en 1500mil-försäkring.
Förvisso på min LR '21, men den borde vara billigare än en performance från 2021 på alla sätt.
jag kollade på tre personer till som jag kan personnumret på, två blev dyrare än mej, en fick "pangpriset" 1589:-/mån.
Samtliga blev alltså mer än dubbelt så dyra hos LF som ditt angivna pris.
Jag letade rätt på en performance '21 på blocket, och märkligt nog blev det något billigare med den än min LR '20.
Dock blev priset trots det 1790:-/mån, så skillnaden var marginell.
Dock blev priset trots det 1790:-/mån, så skillnaden var marginell.
Jag kollade ytterligare en, samma typ/modell fast en -22 ; väldigt snarlikt. Är väl ett lotteri?

Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Hur får ni fram priser på bilarna? Hos mig står det bara att man skall kontakta dom för pris.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Ingen aning varför i ditt fall, det funkar för mig

Edit; gick inte på watercircles eller svedes men på TH fick jag nedan;
Ska kolla vidare
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Kollade för skojs skull och fick liknande låga summa 790 på hel.
50+ Urskogen, norrlands inland
50+ Urskogen, norrlands inland
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Försäkringsbolagen vill nog att jag övergår till häst och vagn.
Både LF och TH ger drygt 1800 kr för en 2020 LR.
Har 1400 idag hos Folksam.
Snart 40, Stockholm, lugnare närförort...
Både LF och TH ger drygt 1800 kr för en 2020 LR.
Har 1400 idag hos Folksam.
Snart 40, Stockholm, lugnare närförort...
M3 LR -20
Dom är alldeles för dyra, runt dubbla eller tom tredubbla vs konkurrenterna.
Konstigt att andrahandsvärdena fortsatt är så höga, men många tänker väl först på försäkring efter de köpt bilen.
Konstigt att andrahandsvärdena fortsatt är så höga, men många tänker väl först på försäkring efter de köpt bilen.
- krabbanidag
- Teslaägare
Du måste ringa försäkringsbolaget och tala med en levande människa så får du en premie kring 1000kr.
När jag ringde Trygg Hansa och pratade med dom så fick jag ingen rabatt.
- krabbanidag
- Teslaägare
Fast det var ju inte så dyrt i bilden ovan?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
rättelse: 1688:-, 1790 var med MER-tillägget.. priset på min var utan MER.
NEJ, det får man inte, sluta sprida den myten.krabbanidag skrev: ↑03 apr 2025 14:12Du måste ringa försäkringsbolaget och tala med en levande människa så får du en premie kring 1000kr.
Jag kollde det regnumret också, och fick identiskt pros med den andra Model3 performance som jag skrev om ovan.
Mycket mycket märkligt, skillnaden är ju helt enorm, på samma bil, och med liknande förutsättningar.
Ungefär var i landet bor du ? jag bor i utkanten av stockholm, men det är ett lågriskområde och jag betalar väldigt lite i försäkring för mina andra bilar, jag flyttade från innerstan (sthlm) hit och alla bilförsäkringar typ halverades nästan.
De andra personnumren jag kollade bor också i stockholms län, men jag kollade ett söderut också, kvinna i samma ålder, 3107kr/mån(!), hon bor dock i ett mer centralt område.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag hoppas på halverad premie när jag går i pension och flyttar ut på landet. Nu har jag 18800 i årspremie.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.