Tyskland satsar 10 miljarder på elbilar - vad gör Sverige?
Moderator: Redaktion
Tyskland satsar 10 miljarder på elbilar - vad gör Sverige?
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyskl ... pa-elbilar
Tyskland satsar miljarder på elbilar
Tyska staten satsar närmare tio miljarder kronor på att subventionera elbilar och laddstationer. Målet är att tjugofaldiga antalet elbilar på fyra år.
Tyskland ska investera en miljard euro, motsvarande 9,2 miljarder kronor, på att öka försäljningen av elbilar i landet. Målet är att få upp antalet elbilar på tyska vägar från dagens 50.000 till en miljon inom fyra år.
Regeringen och bilindustrin skjuter till hälften var för att ge elbilsköpare 36.700 kronor i premie, samtidigt som hybridbilar rabatteras med 27.500 kronor.
Runt 2,8 miljarder kronor i satsningen går till utbyggnaden av laddstationer under åren 2017-2020, enligt finansminister Wolfgang Schäuble.
Bilar som kostar mer än 550.000 kronor omfattas inte av satsningen, som påbörjas i nästa månad. Regeringen överväger fler åtgärder, bland annat att sänka skatten för elbilar. (från svt)//
Exempel på frågor att diskutera:
Vad gör Sverige? Vad har Sverige för mål avseende elbilar? Satsar staten och kommuner på att bygga ut laddplatser? Hur många miljarder planeras att satsas? Gör det offentliga för lite eller för mycket för att främja elbilar? Varför ligger vi efter Norge som har massor av olja, kan vi lära något av Norge?
Tyskland satsar miljarder på elbilar
Tyska staten satsar närmare tio miljarder kronor på att subventionera elbilar och laddstationer. Målet är att tjugofaldiga antalet elbilar på fyra år.
Tyskland ska investera en miljard euro, motsvarande 9,2 miljarder kronor, på att öka försäljningen av elbilar i landet. Målet är att få upp antalet elbilar på tyska vägar från dagens 50.000 till en miljon inom fyra år.
Regeringen och bilindustrin skjuter till hälften var för att ge elbilsköpare 36.700 kronor i premie, samtidigt som hybridbilar rabatteras med 27.500 kronor.
Runt 2,8 miljarder kronor i satsningen går till utbyggnaden av laddstationer under åren 2017-2020, enligt finansminister Wolfgang Schäuble.
Bilar som kostar mer än 550.000 kronor omfattas inte av satsningen, som påbörjas i nästa månad. Regeringen överväger fler åtgärder, bland annat att sänka skatten för elbilar. (från svt)//
Exempel på frågor att diskutera:
Vad gör Sverige? Vad har Sverige för mål avseende elbilar? Satsar staten och kommuner på att bygga ut laddplatser? Hur många miljarder planeras att satsas? Gör det offentliga för lite eller för mycket för att främja elbilar? Varför ligger vi efter Norge som har massor av olja, kan vi lära något av Norge?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tyskland satsar 10 miljarder på elbilar - vad gör Sverig
Mycket kan man vara kritisk mot, men vi har ju supermiljöbilspremien i Sverige som är likvärdig (utan undantaget vad gäller inköpspris).
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Tycker det verkar som att man vill stödja den inhemska fossilbilstillverkarna att påbörja elbilssatsningen. Man har ger inget stöd till den som väljer Teslas Model-S eller X. Dessutom vet alla att det tar minst 2 år före vi ser Model-3 här i Europa. Verkar som tyskarna startat i 11:e timmen.
Man undrar bara när Sverige skall vakna...
Man undrar bara när Sverige skall vakna...
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det där med 550 000 kr som gräns känns ju väldigt märkligt annat än att skydda den egna industrin. Säkerligen många köp av lite större Audi, BMW och Mercedes som kunde blivit en Model S t.ex. inte helt sällan är det ju runt 1 liter milen på de där bilarna också.
Driver sajten Car.info
att gynna egna tillverkare höll ju sverige på med förut/fortfarande också, i tjänstebilsbeskattningen
och klart de blir massa pengar i tyskland 4x marknad ?
edit fel 8x är det supermiljöbilspremien hittils 800-900 miljoner? siffrorna lirar
och klart de blir massa pengar i tyskland 4x marknad ?
edit fel 8x är det supermiljöbilspremien hittils 800-900 miljoner? siffrorna lirar
ms 76132 "Eleamore"
Känns som Tyskland vill gå mot elbilar genom att satsa på mindre citybilar med litet batteripack. Valet av max €60k och kraftig satsning på laddinfrastruktur pekar på detta i alla fall. Visserligen är det också så att den tyska bilindustrin har varit med och tagit fram förslaget och har garanterat jobbat på att försöka utesluta Tesla från bidrag samtidigt som de själva ska kunna ta del av pengarna.
http://www.manager-magazin.de/politik/d ... 89458.html
http://www.manager-magazin.de/politik/d ... 89458.html
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Självklart är det den tyska bilindustrin som ligger bakom det här förslaget. Och som vanligt har de lyckats att få staten att betala för de egna tillkortakommanden. I Tyskland är det bilindustrin som styr politiken i allra högsta grad. Och så försöker man att framstå som en stor miljöhjälte. I själva verket är det ett desperat försök att bemöta det växande hotet från bl.a Tesla.Svenssons skrev:...Visserligen är det också så att den tyska bilindustrin har varit med och tagit fram förslaget och har garanterat jobbat på att försöka utesluta Tesla från bidrag samtidigt som de själva ska kunna ta del av pengarna...
Själv ska jag åka till Tyskland nästa vecka, mitt i VW-området där i princip alla jobbar på VW. Blir ett sant nöje att glida omkring med en Model S där. Det blir nog många provturer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Första meningen i första stycket på den tyska artikeln är:
"Die Bundesregierung hat sich mit den Spitzen der Autoindustrie auf die Förderung verständigt."
Typ på svenska:
"Den federala regeringen har kommit överens med ledande bilindustrin om subventioner."
Vad ska man säga?
"Die Bundesregierung hat sich mit den Spitzen der Autoindustrie auf die Förderung verständigt."
Typ på svenska:
"Den federala regeringen har kommit överens med ledande bilindustrin om subventioner."
Vad ska man säga?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag ska inte säga så mycket. Jag mår illa.Svenssons skrev:"Den federala regeringen har kommit överens med ledande bilindustrin om subventioner."
Vad ska man säga?

Sverige har supermiljöbilspremien som inte är fy skam. Dessutom är elbilar skattebefriade, eller kostar extremt lite skatt. Det är jättebra tycker jag.Swede1 skrev:Exempel på frågor att diskutera:
Vi har faktiskt relativt många laddare i våra städer där laddning dessutom inte kostar nånting. Visst önskar man att det vore fler, men det händer ju en del på den fronten. Vissa kommuner är bättre än andra. Så är det ju alltid. Norge är visserligen före oss, men de flesta länder ligger långt efter oss. Så illa ligger vi inte till. Sen har vi t.ex. Clever som är hur smidigt som helst.
Vill man dra exemplet med Tyskland så är det betydligt sämre där nere. Om man nu bortser från SuC nätet utmed motorvägarna. Mig veterligen finns i dagsläget inget stöd för elbilar alls. Ganska dåligt med laddare i städerna. Det krävs nästan alltid ett laddkort som måste beställas nånstans. Varje stad/kommun verkar dessutom ha sina egna kort. Ska man åka till olika ställen så måste man skaffa en hög med kort om man vill vara säker på att det går att ladda. Beställning av laddkort på nätet är krångligt eller omöjligt. Jag fick t.ex. tanka ner en pdf, fylla i med penna (helst gåsfjäder med bläck) och skicka iväg som ett gammaldags brev med snigelpost. Var över två veckor sedan. Har inte fått svar ännu. Heja stenåldern.
Det vet jag inte om jag håller med om. Citybilar med små batteripack i all ära, men vill man gynna den tyska bilproduktionen så är det väl inte den typen av bilar man vill gynna, om man nu är orolig för Tesla som ex Mercedes aktieägare. Model 3 kommer att ligga en bra bit under €60k så den kommer att ingå i förslaget. Sen är det några år kvar innan VW, Audi, Mercedes, BMW's rena elbilar med lång räckvidd släpps så jag tror inte att de har några större fördelar där. Och kommer verkligen ex Audi's "Q6" SUV med 50 mils räckvidd kosta under €60k ? Jag skulle bli förvånad om så blir fallet, glatt förvånad iofs, även om jag aldrig kommer att köpa en bil av VW koncernen.Svenssons skrev:Känns som Tyskland vill gå mot elbilar genom att satsa på mindre citybilar med litet batteripack. Valet av max €60k och kraftig satsning på laddinfrastruktur pekar på detta i alla fall. Visserligen är det också så att den tyska bilindustrin har varit med och tagit fram förslaget och har garanterat jobbat på att försöka utesluta Tesla från bidrag samtidigt som de själva ska kunna ta del av pengarna.
Sen är väl premien på bilen rätt liten om man ser till vad staten ger, 36 700 kr i premie där biltillverkaren ska stå för hälften blir det bara 18350 kr i fördel gentemot Tesla. Känns som en rätt märklig premie måste jag säga, "biltillverkaren ger hälften" kan ju betyda 0 kr, bara sätta ett lite högre utgångspris än vad man har tänkt sig.
Jag tror faktiskt att detta främst kommer att gynna Tesla, dvs, bygget av snabbladdare. Även fast det är tydligt att man har gjort ett tappert försök undvika det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag misstänker att BMW, Mercedes och Audi som varit med och tagit fram förslaget har kollat på Tesla och funderat på vad för bilar de kan tillverka som ska få del av bidraget men samtidigt stänga ute Tesla. De vet att de har brist på batterier så om de kan spotta fram en massa mindre bilar med mindre batteripack (typ BMW i3) så kan de fortfarande klara sig under 60k euro, försöka ha massproduktion och inte behöva ha så många battericeller per bil (vad de tror i alla fall). Problemet är dock att de saknar laddinfrastruktur för dessa bilar som måste laddas stup i kvarten men det kommer staten betala för dom.Laban skrev:Det vet jag inte om jag håller med om. Citybilar med små batteripack i all ära, men vill man gynna den tyska bilproduktionen så är det väl inte den typen av bilar man vill gynna, om man nu är orolig för Tesla som ex Mercedes aktieägare. Model 3 kommer att ligga en bra bit under €60k så den kommer att ingå i förslaget. Sen är det några år kvar innan VW, Audi, Mercedes, BMW's rena elbilar med lång räckvidd släpps så jag tror inte att de har några större fördelar där. Och kommer verkligen ex Audi's "Q6" SUV med 50 mils räckvidd kosta under €60k ? Jag skulle bli förvånad om så blir fallet, glatt förvånad iofs, även om jag aldrig kommer att köpa en bil av VW koncernen.Svenssons skrev:Känns som Tyskland vill gå mot elbilar genom att satsa på mindre citybilar med litet batteripack. Valet av max €60k och kraftig satsning på laddinfrastruktur pekar på detta i alla fall. Visserligen är det också så att den tyska bilindustrin har varit med och tagit fram förslaget och har garanterat jobbat på att försöka utesluta Tesla från bidrag samtidigt som de själva ska kunna ta del av pengarna.
Sen är väl premien på bilen rätt liten om man ser till vad staten ger, 36 700 kr i premie där biltillverkaren ska stå för hälften blir det bara 18350 kr i fördel gentemot Tesla. Känns som en rätt märklig premie måste jag säga, "biltillverkaren ger hälften" kan ju betyda 0 kr, bara sätta ett lite högre utgångspris än vad man har tänkt sig.
Jag tror faktiskt att detta främst kommer att gynna Tesla, dvs, bygget av snabbladdare. Även fast det är tydligt att man har gjort ett tappert försök undvika det.
De fattar inte att folk köper elbilar på samma sätt som fossilbilarna, folk kommer alltså också vilja ha rymliga bilar med längre räckvidd. Misstänker att de stora drakarna ännu inte fattat grejen att elbilar kommer ta över hela marknaden.
Att de accepterar elbilar som nästa teknikgeneration för bilar gynnar Tesla.
@LarsK: precis. När nätet börjar byggas så har man i princip accepterat att nuvarande bilar, ink laddhybrider, är gammal teknik. Alla Tesla ägare i Tyskland kommer att jubla då man börjar bygga, oavsett om man har tänkt ladda där eller ej.
http://insideevs.com/net-book-value-of- ... 4-million/
284 000$/station, 2.8 miljarder betyder alltså ~1200 nya "superchargers" (motsvarande) i Tyskland. Nu blir det förstås inte bara den typen av laddare pengarna ska gå till men det är en intressant jämförelse.
http://insideevs.com/net-book-value-of- ... 4-million/
284 000$/station, 2.8 miljarder betyder alltså ~1200 nya "superchargers" (motsvarande) i Tyskland. Nu blir det förstås inte bara den typen av laddare pengarna ska gå till men det är en intressant jämförelse.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
OK, Sverige ger 40000 i rabatt på elbilar. Men hur mycket investeras i laddstationer och snabbladdare?
Företag får halva kostnaden för laddstationer subventionerade av Naturvårdsverket.
- Elbilisten
Trafikverket sätter upp reklamskyltar för elbilar. Lite fantasilösa kanske, det är ju samma text på alla: Tomgångskörning förbjuden.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Elbilisten skrev:Trafikverket sätter upp reklamskyltar för elbilar. Lite fantasilösa kanske, det är ju samma text på alla: Tomgångskörning förbjuden.