Och nu blev det genast mer komplicerat ifall man verkligen ska ha gummimattor eller ej…
Funkar det verkligen bra med originalmattorna i regn/slask/snö? Har inga problem att dammsuga regelbundet, men fukten?
Jag tror inte det är så komplicerat... Antingen gillar du gummimattor eller inte. Gillar du gummimattor så köp original.
Personligen tycker jag gummi är snyggare, samt myyycket lättare att göra rent. Högtryckstvätt, done. Som någon skrev så gör det ont i själen att sätta dottern (eller vemsomhelst) i bilen med leriga stövlar på tygmattorna.
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Några nu som har nämnt krokar (att sätta fast matkassarna etc) - har haft inbyggt på tidigare bilar och det är klart praktiskt, ska undersöka!
Men en sak som ingen har nämnt men som vi störde oss på under provkörningen: finns det någon slags "hålla fast bältet på rätt ställe" för baksätets ytterplatser? Vi tyckte att bältet var väldigt långt bakom själva ryggstödet och man hade velat att det hölls på plats närmare. Dessutom tenderar det att åka in bakom ryggstödet när man fällt och sedan fäller upp baksätet. Ingen annan som tänkt/stört sig på det?
Ja det finns. Finns med inbyggda krokar också så får du två funktioner i en smäll.
Har inte behövt köpa än pga fullt med barnstolar i baksätet med inbyggd funktion.
Även märkt att bältes hane (?) på passagerarsidan slår mot stolens bakstycke i plast. Så kanske man ska omfamna den i tyg eller något.
Några nu som har nämnt krokar (att sätta fast matkassarna etc) - har haft inbyggt på tidigare bilar och det är klart praktiskt, ska undersöka!
Men en sak som ingen har nämnt men som vi störde oss på under provkörningen: finns det någon slags "hålla fast bältet på rätt ställe" för baksätets ytterplatser? Vi tyckte att bältet var väldigt långt bakom själva ryggstödet och man hade velat att det hölls på plats närmare. Dessutom tenderar det att åka in bakom ryggstödet när man fällt och sedan fäller upp baksätet. Ingen annan som tänkt/stört sig på det?
Det jag gjorde direkt var att lägga en keramisk behandling med Korrek Pro på hela bilen. Utvecklat i Finland så de känner till saltet som geggar till våra bilar på vinterhalvåret. Efter drygt 14000 mil med bilen ser den fortfarande ny ut efter tvätt. Men framför allt rinner den mesta skiten av vid kraftigt regn.
Sen skulle jag inte vilja vara utan S3XY Commander (och Knob) och matta i bagaget.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Laddkabel med knapp är inget måste, det är nice to have. Det går utmärkt att lossa kabeln i appen.
Problemet med kabel med knapp är att det är dyrt. En kabel utan knapp kan man få för en tusenlapp om man köper den tillsammans med laddbox och får skatteavdrag. En kabel med knapp kostar 3-4 tusen och går knappast att köpa med avdrag.
Jag måste missuppfatta, eller menar ni att bilarna levereras med felinställda hjul?
Det verkar vara ganska vanligt.
Även ljusinställning är bra att göra för de brukar levereras med felinställda halvljus. Kom även ihåg att kolla lufttrycket i däcken. Tesla har ingen leveranskontroll i vanlig mening, det är kunden som får göra det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Laddkabel med knapp är inget måste, det är nice to have. Det går utmärkt att lossa kabeln i appen.
Problemet med kabel med knapp är att det är dyrt. En kabel utan knapp kan man få för en tusenlapp om man köper den tillsammans med laddbox och får skatteavdrag. En kabel med knapp kostar 3-4 tusen och går knappast att köpa med avdrag.
Ja det går absolut sköta allt via appen eller via huvudskärmen, är man ensam om att använda bilen kan man stå ut med lite extra fix för att tex spara pengar men är man flera i familjen som skall använda bilen så skulle jag definitivt satsa på de saker som underlättar vardagen. Familjelyckan kan bli kortvarig om frun står stressad ute i regnet med nerkylda händer och inte får loss kabeln...
Ja det går absolut sköta allt via appen eller via huvudskärmen, är man ensam om att använda bilen kan man stå ut med lite extra fix för att tex spara pengar men är man flera i familjen som skall använda bilen så skulle jag definitivt satsa på de saker som underlättar vardagen. Familjelyckan kan bli kortvarig om frun står stressad ute i regnet med nerkylda händer och inte får loss kabeln...
Tråden handlade om vad som är måsten, och knapp på kabeln är inget måste.
Sedan är det förstås upp till var och en om man tycker det är värt pengarna. Jag förstår inte argumentet med att vara ensam vs att vara flera i familjen? Min fru klarar i alla fall av att använda en smartphone. Man lägger in en genväg för att låsa upp laddkabeln på hemskärmen så behöver man inte ens öppna appen. Man låser förstås upp kabeln innan man går ut i regnet...
Ja det går absolut sköta allt via appen eller via huvudskärmen, är man ensam om att använda bilen kan man stå ut med lite extra fix för att tex spara pengar men är man flera i familjen som skall använda bilen så skulle jag definitivt satsa på de saker som underlättar vardagen. Familjelyckan kan bli kortvarig om frun står stressad ute i regnet med nerkylda händer och inte får loss kabeln...
Tråden handlade om vad som är måsten, och knapp på kabeln är inget måste.
Sedan är det förstås upp till var och en om man tycker det är värt pengarna. Jag förstår inte argumentet med att vara ensam vs att vara flera i familjen? Min fru klarar i alla fall av att använda en smartphone. Man lägger in en genväg för att låsa upp laddkabeln på hemskärmen så behöver man inte ens öppna appen. Man låser förstås upp kabeln innan man går ut i regnet...
Tror du missade citattecknen i trådrubriken, tråden handlar om saker som man kan köpa till för att underlätta vardagen, läser du tidigare inlägg så tipsas det om mattor, krokar, lackbehandling osv, bilen säljs i övrigt komplett för att kunna användas direkt så läser man rubriken utan citattecken så blir tråden tom.....
Det handlar i mitt exempel inte om att inte kunna hantera en telefon, det handlar om att slippa ta upp den i regnet när man kommer fram till bilen och ser att kabeln sitter i och snabbt vill rycka ur den, att köpa en bil för en halv miljon och sen snåla med en knapp för ett par tusen är för mig obegripligt men vi är som sagt olika och värderar saker olika.....
Och nu blev det genast mer komplicerat ifall man verkligen ska ha gummimattor eller ej…
Funkar det verkligen bra med originalmattorna i regn/slask/snö? Har inga problem att dammsuga regelbundet, men fukten?
Ser inget behov av gummimattor, de som levereras med bilen funkar utmärkt även med små barn och deras leriga stövlar. De är regummerade på baksidan så står emot väta bra.
Om de efter x antal år är helt sunkiga köper jag hellre nya tygmattor.
Däremot en bra gummimatta i bagaget är värdefullt tycker jag.
Det jag också tyckte mig behöva är extra förvaringslådor för mittkonsolen, och bagaget. Har en viss förmåga att samla saker i bilen mellan varven av städning.
Det handlar i mitt exempel inte om att inte kunna hantera en telefon, det handlar om att slippa ta upp den i regnet när man kommer fram till bilen och ser att kabeln sitter i och snabbt vill rycka ur den, att köpa en bil för en halv miljon och sen snåla med en knapp för ett par tusen är för mig obegripligt men vi är som sagt olika och värderar saker olika.....
Jag tycker också det är trist att ta fram mobilen i regnet och så, men S3XY commander och buttons eller knob som themax tipsade om ovan löser även problemet med att lossa laddkabeln. Kan man välja mellan laddkabeln eller S3XY kitet så ger ju det senare mycket mer funktionalitet, utöver att man slipper ta fram mobilen då kabeln ska lossas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Och nu blev det genast mer komplicerat ifall man verkligen ska ha gummimattor eller ej…
Funkar det verkligen bra med originalmattorna i regn/slask/snö? Har inga problem att dammsuga regelbundet, men fukten?
Ser inget behov av gummimattor, de som levereras med bilen funkar utmärkt även med små barn och deras leriga stövlar. De är regummerade på baksidan så står emot väta bra.
Om de efter x antal år är helt sunkiga köper jag hellre nya tygmattor.
Däremot en bra gummimatta i bagaget är värdefullt tycker jag.
Det jag också tyckte mig behöva är extra förvaringslådor för mittkonsolen, och bagaget. Har en viss förmåga att samla saker i bilen mellan varven av städning.
Instämmer helt, mattorna i kupén är gummerade och enkla att hålla rent, efter mer än 1,5 år med resor till stallet mm ser de fortfarande ut som nya, däremot är klädseln i bagaget hopplös och drar till sig all smuts den hittar.... en bra matta till bagaget rekommenderas.
Det handlar i mitt exempel inte om att inte kunna hantera en telefon, det handlar om att slippa ta upp den i regnet när man kommer fram till bilen och ser att kabeln sitter i och snabbt vill rycka ur den, att köpa en bil för en halv miljon och sen snåla med en knapp för ett par tusen är för mig obegripligt men vi är som sagt olika och värderar saker olika.....
Jag tycker också det är trist att ta fram mobilen i regnet och så, men S3XY commander och buttons eller knob som themax tipsade om ovan löser även problemet med att lossa laddkabeln. Kan man välja mellan laddkabeln eller S3XY kitet så ger ju det senare mycket mer funktionalitet, utöver att man slipper ta fram mobilen då kabeln ska lossas.
Inte testat detta men är helt klart intressant, kan ju som du säger även ge andra bra funktioner.
Det handlar i mitt exempel inte om att inte kunna hantera en telefon, det handlar om att slippa ta upp den i regnet när man kommer fram till bilen och ser att kabeln sitter i och snabbt vill rycka ur den, att köpa en bil för en halv miljon och sen snåla med en knapp för ett par tusen är för mig obegripligt men vi är som sagt olika och värderar saker olika.....
Jag tycker också det är trist att ta fram mobilen i regnet och så, men S3XY commander och buttons eller knob som themax tipsade om ovan löser även problemet med att lossa laddkabeln. Kan man välja mellan laddkabeln eller S3XY kitet så ger ju det senare mycket mer funktionalitet, utöver att man slipper ta fram mobilen då kabeln ska lossas.
Inte testat detta men är helt klart intressant, kan ju som du säger även ge andra bra funktioner.
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Jag har ställt in S3XY buttons så att jag låser upp laddkabeln genom att hålla ut dörrhandtaget vänster bak några sekunder. Det fungerar smidigt tycker jag och är klart mer bekvämt än att plocka fram mobilen när det är kallt och eländigt väder. Men det är bara en av flera bra funktioner i kitet.
På nyare modeller fungerar väl tyvärr inte detta? Jag har för mig att jag läst att handtagen inte längre kan detektera "halvöppet" läge, utan att man nu måste hålla handtaget helt öppet (vilket öppnar dörren) en stund för att SEXY commander ska kunna t.ex. låsa upp laddkabeln.
Vad är problemet med att dörren öppnas?
Man håller ju redan i handtaget så det är en minimal ansträngning att stänga den.
Funkar hur bra som helst tycker jag.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015