En bekant har det så, hans 2022a Model Y som dröjde 1 år köptes för 810k, landade i februari. Grannen plockade ut exakt samma bil för 150-200k mindre och fick den i mitten av Mars samma år
Här måste du ha blandat ihop saker och ting.
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
Beställde 2022, levererades 2023.
139’ var det och sen började väl saker ingå mer också, eller så var det annan tidpunkt
Då var det vilseledande när du skrev "hans 2022a" "landade i februari"
Fick han bilen i februari -23 så var det inte en 2022a.
Jag känner inte till någon version av Model Y som kostat 810k som sänkts med 139k 150k eller 200k på ett bräde. Den enda version som sänkts över 100k är SR och den kostade som mest 699k.
Sen har jag som sagt för mig att det fanns tillval till Y tidigare men kan ha varit vinterdäcken som gjorde att han landade närmare 800 och kanske drag?
En bekant har det så, hans 2022a Model Y som dröjde 1 år köptes för 810k, landade i februari. Grannen plockade ut exakt samma bil för 150-200k mindre och fick den i mitten av Mars samma år
Här måste du ha blandat ihop saker och ting.
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
Beställde 2022, levererades 2023.
139’ var det och sen började väl saker ingå mer också, eller så var det annan tidpunkt
Då var det vilseledande när du skrev "hans 2022a" "landade i februari"
Fick han bilen i februari -23 så var det inte en 2022a.
Jag känner inte till någon version av Model Y som kostat 810k som sänkts med 139k 150k eller 200k på ett bräde. Den enda version som sänkts över 100k är SR och den kostade som mest 699k.
Sen har jag som sagt för mig att det fanns tillval till Y tidigare men kan ha varit vinterdäcken som gjorde att han landade närmare 800 och kanske drag?
Japp jag kom ihåg fel med LR. De övriga hade jag koll på och den enda modellen som kostade 810k var Performance och den sänktes med 79k. Inte 150-200k som det skrevs inledningsvis.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Sen var det väl också så att de flesta som köpte till det högre priset fick 70k i bonus, och vice versa.
Säkert en del som fick en klump i magen oavsett, men i det stora hela har som sagt Teslas prisjusteringar typ 0 effekt på begpriserna. De följer marknaden i stort.
Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.
IMG_0660.jpeg
Det priset får de flesta runt 10% rabatt på dessutom...
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.
IMG_0660.jpeg
Det priset får de flesta runt 10% rabatt på dessutom...
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.
IMG_0660.jpeg
Det priset får de flesta runt 10% rabatt på dessutom...
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Det priset får de flesta runt 10% rabatt på dessutom...
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Du är positiv du, du kan väl skicka några mail så du får dina rejäla rabatter. Jag har tagit in många affärsförslag från flera olika handlare så jag vet precis vad som gäller. (Nej du kommer inte få någon rabatt hos VW utan ramavtal.)
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
Beställde 2022, levererades 2023.
139’ var det och sen började väl saker ingå mer också, eller så var det annan tidpunkt
Då var det vilseledande när du skrev "hans 2022a" "landade i februari"
Fick han bilen i februari -23 så var det inte en 2022a.
Jag känner inte till någon version av Model Y som kostat 810k som sänkts med 139k 150k eller 200k på ett bräde. Den enda version som sänkts över 100k är SR och den kostade som mest 699k.
Sen har jag som sagt för mig att det fanns tillval till Y tidigare men kan ha varit vinterdäcken som gjorde att han landade närmare 800 och kanske drag?
Japp jag kom ihåg fel med LR. De övriga hade jag koll på och den enda modellen som kostade 810k var Performance och den sänktes med 79k. Inte 150-200k som det skrevs inledningsvis.
139 och om det sen ingått lite saker är snabbt 150
Sen var det väl också så att de flesta som köpte till det högre priset fick 70k i bonus, och vice versa.
Säkert en del som fick en klump i magen oavsett, men i det stora hela har som sagt Teslas prisjusteringar typ 0 effekt på begpriserna. De följer marknaden i stort.
Nej, för bonusen togs bort i juni vilket skapade ett stort glapp för de som beställt och gällde inte för bilar över 700’.
Så de som beställde Tesla under 2022 men som fick leverans sent 2022 eller 2023 blev duktigt rövade när prissänkningen kom.
Det priset får de flesta runt 10% rabatt på dessutom...
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Återkom med en offert med ”rejäla rabatter” på ID7. Utan ramavtal vill jag se dig få över 8% utan kontakter på högre nivå.
Jag vet inte om det handlar om smartare eller att de har mer pengar i kassan med bättre marginaler. De har också lättare att göra som de vill. Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.
Klart det är smart. Man kan få reat ut bilar med dessa räntesubventioner utan att just få ramaskrin i nyheterna om "hemska" prissänkningar som skett tidigare.
Ja, Tesla har tidigare haft höga marginaler de kunnat ta av. Har lyckats mycket bättre än VAG och andra traditionella biltillverkare att få ner tillverkningskostnaderna. Här slår de faktiskt de traditionella biltillverkarna på fingrarna med ny teknik med stora pressade delar som får ner produktionskostnaderna även på den mekaniska tillverkningen. Teslas överlägsenhet med produktionsteknik har bidragit till att de har utrymme för denna typ av kampanjer.
VAG har ju tvärt om schabblet bort sig med enormt ineffektiva processer gällande mjukvaruutvecklingen för deras elbilar som bidragit till att kraftigt minska deras (redan innan) tunnare marginaler. Är inte avundsjuk på VAG. De sitter i ett extremt jobbigt läge just nu.
Finns ju en anledning till att vissa utesluter Tesla som alternativ för leasing.
Vilka är "vissa"?
Varför skulle man utesluta Tesla för att de gör ytterst prisvärda produkter, och dessutom ett leasingerbjudande med låg ränta?
Varför skulle man välja bort Tesla för leasing pga. att VAG har dålig mjukvara?
Jag får inte riktigt ihop logiken med det som du skrivit innan och som vi diskuterat i tråden?
Jag vet inte om det handlar om smartare eller att de har mer pengar i kassan med bättre marginaler. De har också lättare att göra som de vill. Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.
Klart det är smart. Man kan få reat ut bilar med dessa räntesubventioner utan att just få ramaskrin i nyheterna om "hemska" prissänkningar som skett tidigare.
Ja, Tesla har tidigare haft höga marginaler de kunnat ta av. Har lyckats mycket bättre än VAG och andra traditionella biltillverkare att få ner tillverkningskostnaderna. Här slår de faktiskt de traditionella biltillverkarna på fingrarna med ny teknik med stora pressade delar som får ner produktionskostnaderna även på den mekaniska tillverkningen. Teslas överlägsenhet med produktionsteknik har bidragit till att de har utrymme för denna typ av kampanjer.
VAG har ju tvärt om schabblet bort sig med enormt ineffektiva processer gällande mjukvaruutvecklingen för deras elbilar som bidragit till att kraftigt minska deras (redan innan) tunnare marginaler. Är inte avundsjuk på VAG. De sitter i ett extremt jobbigt läge just nu.
Finns ju en anledning till att vissa utesluter Tesla som alternativ för leasing.
Vilka är "vissa"?
Varför skulle man utesluta Tesla för att de gör ytterst prisvärda produkter, och dessutom ett leasingerbjudande med låg ränta?
Varför skulle man välja bort Tesla för leasing pga. att VAG har dålig mjukvara?
Jag får inte riktigt ihop logiken med det som du skrivit innan och som vi diskuterat i tråden?
Förklara gärna hur du tänker här.
Man kan inte riskera att stå med bilar där restvärdet är lägre än det beräknade värdet för då gör man en ekonomisk förlust.
Om Tesla åter igen får för sig att sänka priset med 140’ papp så står företag där med en förlust som ska täckas istället för att som så ofta, gå minst +-0.
Som sagt så är min bekantas exempel ett ypperligt exempel. Hans bil med däck och drag kostade lite över 800’. Kom i februari 2023. Grannens bil i mars 2023 med samma setup kostade kanske utan däck under 650 om jag kommer ihåg rätt.
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Du är positiv du, du kan väl skicka några mail så du får dina rejäla rabatter. Jag har tagit in många affärsförslag från flera olika handlare så jag vet precis vad som gäller. (Nej du kommer inte få någon rabatt hos VW utan ramavtal.)
Som sagt se ID7-tråden. Nämn de ramavtal som ger bäst rabatt och voilà. Kräver de något intyg(ingen jag kollat med gör det) så tar du nästa handlare. Inte svårare än så.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Du är positiv du, du kan väl skicka några mail så du får dina rejäla rabatter. Jag har tagit in många affärsförslag från flera olika handlare så jag vet precis vad som gäller. (Nej du kommer inte få någon rabatt hos VW utan ramavtal.)
Som sagt se ID7-tråden. Nämn de ramavtal som ger bäst rabatt och voilà. Kräver de något intyg(ingen jag kollat med gör det) så tar du nästa handlare. Inte svårare än så.
Få se en sån offert då som du begärt in. Tar det bara några minuter så bör vi väl kunna se den här i eftermiddag.
Normalt så kan handlarna inte trixa med det här, när bilen är registrerad på en kvalificerad köpare så kommer rabatten (ramavtal) tillbaka till återförsäljare från generalagenten som en kickback. Viss rabatt kan dom säkert skära i av sina marginaler, men för större så är det svårt.
Menar du att VWs listade 829k bara är en bluffsiffra då eller?
Det är listpriset.
Hursomhelst, likt övriga har de pga marknadssituationen mer eller mindre omgående tvingats införa "kampanjpriser" för att få något sålt.
Finns offerter i ID7-tråden på GTX Tourer till privatperson för 630. Så snarare 200k rabatt från listpris.
Du kan kalla det för vad du vill men faktum kvarstår att ID7 GTX Tourer har kostat 699 900kr sedan säljstarten i juni. Och nej, ingen privatperson får rabatt på ID-bilarna som standard men det finns några medlemsorganisationer som har avtal om 6% rabatt där kontrollen om medlemsskap verkar vara lite sisådär.
Ok, VW försöker lura sina kunder alltså.
Säljarna säger förstås att det inte finns någon rabatt, det gör alla säljare.
Men det kräver inte mer än ett par minuters jobb, skicka några mail bara, så har du offerter med rejäla rabatter inom kort.
Du är positiv du, du kan väl skicka några mail så du får dina rejäla rabatter. Jag har tagit in många affärsförslag från flera olika handlare så jag vet precis vad som gäller. (Nej du kommer inte få någon rabatt hos VW utan ramavtal.)
Som sagt se ID7-tråden. Nämn de ramavtal som ger bäst rabatt och voilà. Kräver de något intyg(ingen jag kollat med gör det) så tar du nästa handlare. Inte svårare än så.
Jag har läst ID7-tråden längre än du varit medlem på det här forumet. Vet inte riktigt vad du vill bevisa? Ja, det går att få 6% rabatt som privatperson genom att nämna ett ramavtal som man egentligen inte omfattas av. Det betyder inte att bilarna generellt reas ut, 99% av privatköparna vet inte om den möjligheten och hade 100% av privatköparna nämnt detta ramavtal så hade de garanterat krävt intyg (som ingen av de handlarna jag fått affärsförslag krävt).
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Bra tips, mer sådant, vill gärna se minst 50% prisdump på månadskostnaden. Typ ID5 GTX, 1500 mil inkl vinterdäck för 3995:-
Om du ändå fantiserar om helt orimliga saker så varför inte gratis?
Du kanske kan få den bakhjulsdrivna snikmodellerna till det priset. Utan vinterdäck och försäkring.
Blir väl en elbilsdeflation om alla tror de blir billigare och billigare om man bara väntar lite till ..och lite till. Kanske stämmer men det fördröjer ju den nödvändiga omställningen för mindre skadliga utsläpp. https://alltomelbil.se/elbilarna-blir-b ... ekt-storm/
Blir väl en elbilsdeflation om alla tror de blir billigare och billigare om man bara väntar lite till ..och lite till. Kanske stämmer men det fördröjer ju den nödvändiga omställningen för mindre skadliga utsläpp. https://alltomelbil.se/elbilarna-blir-b ... ekt-storm/
Nu tror väl folk ingenting, utan det är rätt välkänt att de måste sälja mycket mer bilar nästa år för att inte få böter från EU.
Så billigare måste det bli. Men inte så billigt som vissa här verkar tro, skulle det bli så billigt skulle alla bilar sälja slut på en dag ändå så många skulle missa.
Jag ska byta bil sommaren 25, då lär det finnas helt ok deals, men inga ID.5 GTX med 1500 mil, försäkring och vinterdäck för 4000 kr.
Blir väl en elbilsdeflation om alla tror de blir billigare och billigare om man bara väntar lite till ..och lite till. Kanske stämmer men det fördröjer ju den nödvändiga omställningen för mindre skadliga utsläpp. https://alltomelbil.se/elbilarna-blir-b ... ekt-storm/
Nu tror väl folk ingenting, utan det är rätt välkänt att de måste sälja mycket mer bilar nästa år för att inte få böter från EU.
Så billigare måste det bli. Men inte så billigt som vissa här verkar tro, skulle det bli så billigt skulle alla bilar sälja slut på en dag ändå så många skulle missa.
Jag ska byta bil sommaren 25, då lär det finnas helt ok deals, men inga ID.5 GTX med 1500 mil, försäkring och vinterdäck för 4000 kr.
Lite billigare ja, men man måste också komma ihåg att det nu presenteras många elbilar i prisspannet 300k-400k, vilka lär få en leasingkostnad runt 3000kr. Dessa bilar kommer öka försäljningsvolymen stort i Europa då det är bilar som efrerfrågas på kontinenten.
Här i Sverige kommer mycket köpkraft frigöras av lägre räntor på bostadslånen. Boräntorna har redan sjunkit en del och när de fortsätter under vintern och våren att sjunka 1,5-2% ytterligare så återkommer även en del av de hushåll som valt att inte leasa eller lånefinansiera till sin bil senaste året. Kampanjpriserna på elbilar som finns nu är motsvarande de priser som gällde när vi hade låga räntor och bonus, och på dessa nivåer säljs elbilar så länge köpkraften finns.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Lite billigare ja, men man måste också komma ihåg att det nu presenteras många elbilar i prisspannet 300k-400k, vilka lär få en leasingkostnad runt 3000kr. Dessa bilar kommer öka försäljningsvolymen stort i Europa då det är bilar som efrerfrågas på kontinenten.
Här i Sverige kommer mycket köpkraft frigöras av lägre räntor på bostadslånen. Boräntorna har redan sjunkit en del och när de fortsätter under vintern och våren att sjunka 1,5-2% ytterligare så återkommer även en del av de hushåll som valt att inte leasa eller lånefinansiera till sin bil senaste året. Kampanjpriserna på elbilar som finns nu är motsvarande de priser som gällde när vi hade låga räntor och bonus, och på dessa nivåer säljs elbilar så länge köpkraften finns.
Fast det är mest små "andrabilar". De måste börja få volym på de stora modellerna också, för VW räcker det inte med ID.3 och 2 utan 4,5 och 7 måste öka rejält. För skoda är Enyaq som gäller osv osv... T om skodas VD gick ut och sa att det kommer att bli ett priskrig nästa år, så bra deals lär finnas, dock tror jag inte på sinnesjukt låga priser. Inte när räntorna är på väg ner...